Lesson plan (English)
Topic: Prehistory and antiquity – a repetition lesson
Target group
5th‑grade students of elementary school
Core curriculum
I. Ancient civilizations. Student:
1 . compares the nomadic lifestyle with the settled and explains the effects of the Neolithic revolution.
2 . localizes in time and space civilizations of the ancient East (...), Greece, Rome;
3 . (...) explains the difference between polytheism and monotheism.
4 . situates in time and knows different systems of governance and organization of society in (...) Rome;
5 . characterizes the most important achievements of the material and spiritual culture of the ancient world in various fields: philosophy, science, law, architecture, art, literature.
General aim of education
The student repeats knowledge and vocabulary regarding the subject: Prehistory and antiquity
Key competences
communication in foreign languages;
digital competence;
learning to learn.
Criteria for success
The student will learn:
you will talk and discuss topics from the given themes;
you will consolidate the material from the lessons: „Ancient Egypt”, „Mesopotamian civilization”, „Prehistory”, „The people of the one God – ancient Israel”, „Rome – from the foundation of the city to the establishment of the republic”;
you will consolidate the vocabulary learned during the lesson.
Methods/techniques
activating
discussion.
expository
talk.
programmed
with computer;
with e‑textbook.
practical
exercices concerned.
exposing
exposition.
Forms of work
individual activity;
activity in pairs;
activity in groups;
collective activity.
Teaching aids
e‑textbook;
notebook and crayons/felt‑tip pens;
interactive whiteboard, tablets/computers.
Lesson plan overview
Before classes
Before the planned repetitive lesson, the teacher asks all students to recall the material of the e‑textbook from the , and the selected ones, to prepare a crossword, based on the generator included in the abstract, for colleagues to work during the lesson.
Introduction
The teacher states the subject of the lesson, explains the aim of the lesson and together with students determines the success criteria to be achieved.
The teacher reminds the participants of the classes what subject area the lesson will concern.
Realization
Students display interactive crosswords on the interactive board. The task of the others is to guess individual passwords. After each crossword, students assess the questions based on the technique of lights (whether they are clear, logically formulated). The teacher assesses questions in terms of language and provides feedback.
Exercise 1. Asking questions. Students use the form to write questions addressed to a friend in order to check the understanding of the text being heard.
Exercise 2. Students, using the generator included in the abstract, prepare a test question for a friend based on a text fragment.
On the basis of the map, the students describe how the process of early human migration and settling on subsequent continents went.
Expanding and enriching English vocabulary in the issues covered in the lesson - students perform language exercise included in the abstract.
The teacher makes sure that the task has been correctly completed and gives feedback.
Summary
The teacher asks the students questions:
What did you find important and interesting in class?
What was easy and what was difficult?
How can you use the knowledge and skills you have gained today?
Willing/selected students summarize the lesson
Homework
Make a note from the lesson at home..
The following terms and recordings will be used during this lesson
Terms
Cywilizacja – najwyższy poziom rozwoju danego społeczeństwa, charakteryzujący się wysokim poziomem kultury materialnej i obecnością m.in. zorganizowanego życia miejskiego, rozwiniętym handlem, obiektami sakralnymi i pismem.
Irygacja – sztuczne nawadnianie, dostarczanie wody w celu zapewnienia wzrostu roślin i umożliwienia ich uprawy.
Faraon – władca starożytnego Egiptu. Jego atrybutem był pszent – podwójna korona Dolnego i Górnego Egiptu, a insygniami nechacha (bicz), nemes (chusta w paski) oraz heka (pasterska laska).
Wezyr – w starożytnym Egipcie najwyższy urzędnik na dworze faraona, zarządzający krajem w jego imieniu. Podlegali mu nomarchowie – wyżsi urzędnicy.
Nomarcha – wyższy urzędnik w starożytnym Egipcie, zarządzający nomem, czyli podstawową jednostką administracyjną kraju. Do jego najważniejszych zadań należała kontrola oraz informowanie władcy o stanie zasobów państwa.
Dynastia – ród, z którego pochodzą panujący władcy, np. królowie. Dynastie uznaje się za panującą jeśli co najmniej jej dwaj przedstawiciele panują bezpośrednio po sobie lub z niewielkimi przerwami.
Dar Nilu – a gift of the river Nile - określenie opisujące starożytny Egiptu, którego funkcjonowanie było związane z corocznymi wylewami rzeki Nil.
Politeizm – wiara w wielu bogów, którzy zajmują się odrębnymi sferami życia.
Mitologia – zbiór opowieści o bogach, istotach nadprzyrodzonych i ich losie i przygodach.
Mumia – poddane procesowi mumifikacji ciało człowieka lub zwierzęcia.
Mumifikacja – proces polegający na zabezpieczeniu zwłok przed ich rozkładem. Starożytni Egipcjanie wierzyli, że ciało poddane mumifikacji, pozwoli na życie w świecie umarłych.
Sfinks – mityczne stworzenie przedstawiane jako lew z ludzką głową, obok piramid najsłynniejsza budowla egipska. Prawdopodobnie przedstawia on postać faraona Chefrena.
Hieroglify – rodzaj pisma starożytnych Egipcjan. Ich nazwa wywodzi się z greki i oznacza dosłownie święte znaki.
Egiptologia – nauka zajmująca się badaniem starożytnego Egiptu i jego historii.
Texts and recordings
Prehistory and antiquity – a repetition lesson
Links to lessons: 1, 2, 3, 4, 5
Links to the abstracts: 1, 2, 3, 4, 5