Lesson plan (Polish)
Temat: Prehistoria i starożytność – powtórzenie wiadomości
Adresat
Uczniowie klasy V szkoły podstawowej
Podstawa programowa
I. Cywilizacje starożytne. Uczeń:
1. porównuje koczowniczy tryb życia z osiadłym i wyjaśnia skutki rewolucji neolitycznej.
2. lokalizuje w czasie i przestrzeni cywilizacje starożytnego Wschodu (…), Grecji, Rzymu;
3. (…) wyjaśnia różnicę między politeizmem a monoteizmem.
4. umiejscawia w czasie i zna różne systemy sprawowania władzy oraz organizację społeczeństwa w (…) Rzymie;
5. charakteryzuje najważniejsze osiągnięcia kultury materialnej i duchowej świata starożytnego w różnych dziedzinach: filozofii, nauce, prawie, architekturze, sztuce, literaturze.
Ogólny cel kształcenia
Uczeń powtarza wiedzę oraz słownictwo w zakresie tematycznym: Prehistoria i starożytność
Kompetencje kluczowe
porozumiewanie się w językach obcych;
kompetencje informatyczne;
umiejętność uczenia się.
Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:
zadawać i odpowiadać na pytania kolegów dotyczące tematu lekcji;
utrwalać materiał z lekcji: Prehistori; Cywilizacja Mezopotamii; Starożytny Egipt; Lud jedynego Boga – starożytny Izrael; Rzym – od założenia miasta do powstania republiki;
utrwalać słownictwo związane z tematem lekcji.
Metody/techniki kształcenia
aktywizujące
dyskusja.
podające
pogadanka.
programowane
z użyciem komputera;
z użyciem e‑podręcznika.
praktyczne
ćwiczeń przedmiotowych.
eksponujące
pokaz.
Formy pracy
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne
e‑podręcznik;
zeszyt i kredki lub pisaki;
tablica interaktywna, tablety/komputery.
Przebieg lekcji
Przed lekcją
Przed planowaną lekcją powtórzeniową nauczyciel prosi wszystkich uczniów, by przypomnieli sobie materiał e‑podręcznika z *Prehistoria i starożytność*, a wybranych, by na podstawie lekcji przygotowali w oparciu o generator zamieszczony w abstrakcie krzyżówki dla kolegów do pracy na lekcji.
Faza wstępna
Prowadzący lekcję podaje temat lekcji, określa cel zajęć i wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Prowadzący przypomina uczestnikom zajęć, jakiego obszaru tematycznego będzie dotyczyła lekcja.
Faza realizacyjna
Uczniowie wyświetlają na tablicy interaktywnej opracowane przed lekcją krzyżówki. Zadaniem pozostałych jest odgadnięcie poszczególnych haseł. Po każdej krzyżówce, w oparciu o technikę świateł, uczniowie dokonują oceny pytań (czy są jednoznaczne, logicznie sformułowane). Nauczyciel ocenia pytania pod kątem językowym i udziela informacji zwrotnej.
Ćwiczenie 1. Zadawanie pytań. Uczniowie wykorzystują formularz do zapisania pytań skierowanych do kolegi lub koleżanki w celu sprawdzenia rozumienia wysłuchanego tekstu.
Ćwiczenie 2. Uczniowie, wykorzystując generator zawarty w abstrakcie, przygotowują pytanie testowe dla koleżanki lub kolegi na podstawie fragmentu tekstu.
Na podstawie mapy uczniowie opisują jak przebiegał proces wędrówek praludzi i osiedlania się na kolejnych kontynentach.
Poszerzanie i bogacenie słownictwa angielskiego w zakresie zagadnień ujętych w lekcji - uczniowie wykonują zawarte w abstrakcie ćwiczenie językowe. Nauczyciel upewnia się, że zadanie zostało poprawnie wykonane, i udziela informacji zwrotnej.
Faza podsumowująca
Nauczyciel zadaje uczniom pytania:
Co na zajęciach wydało wam się ważne i ciekawe?
Co było łatwe, a co trudne?
Jak możecie wykorzystać wiadomości i umiejętności, które dziś zdobyliście?
Chętni lub wybrani uczniowie podsumowują zajęcia
Praca domowa
Wykonaj w domu notatkę z lekcji..
W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania
Pojęcia
Cywilizacja – najwyższy poziom rozwoju danego społeczeństwa, charakteryzujący się wysokim poziomem kultury materialnej i obecnością m.in. zorganizowanego życia miejskiego, rozwiniętym handlem, obiektami sakralnymi i pismem.
Irygacja – sztuczne nawadnianie, dostarczanie wody w celu zapewnienia wzrostu roślin i umożliwienia ich uprawy.
Faraon – władca starożytnego Egiptu. Jego atrybutem był pszent – podwójna korona Dolnego i Górnego Egiptu, a insygniami nechacha (bicz), nemes (chusta w paski) oraz heka (pasterska laska).
Wezyr – w starożytnym Egipcie najwyższy urzędnik na dworze faraona, zarządzający krajem w jego imieniu. Podlegali mu nomarchowie – wyżsi urzędnicy.
Nomarcha – wyższy urzędnik w starożytnym Egipcie, zarządzający nomem, czyli podstawową jednostką administracyjną kraju. Do jego najważniejszych zadań należała kontrola oraz informowanie władcy o stanie zasobów państwa.
Dynastia – ród, z którego pochodzą panujący władcy, np. królowie. Dynastie uznaje się za panującą jeśli co najmniej jej dwaj przedstawiciele panują bezpośrednio po sobie lub z niewielkimi przerwami.
Dar Nilu – a gift of the river Nile - określenie opisujące starożytny Egiptu, którego funkcjonowanie było związane z corocznymi wylewami rzeki Nil.
Politeizm – wiara w wielu bogów, którzy zajmują się odrębnymi sferami życia.
Mitologia – zbiór opowieści o bogach, istotach nadprzyrodzonych i ich losie i przygodach.
Mumia – poddane procesowi mumifikacji ciało człowieka lub zwierzęcia.
Mumifikacja – proces polegający na zabezpieczeniu zwłok przed ich rozkładem. Starożytni Egipcjanie wierzyli, że ciało poddane mumifikacji, pozwoli na życie w świecie umarłych.
Sfinks – mityczne stworzenie przedstawiane jako lew z ludzką głową, obok piramid najsłynniejsza budowla egipska. Prawdopodobnie przedstawia on postać faraona Chefrena.
Hieroglify – rodzaj pisma starożytnych Egipcjan. Ich nazwa wywodzi się z greki i oznacza dosłownie święte znaki.
Egiptologia – nauka zajmująca się badaniem starożytnego Egiptu i jego historii.
Teksty i nagrania
Prehistory and antiquity – a repetition lesson
Links to lessons: 1, 2, 3, 4, 5
Links to the abstracts: 1, 2, 3, 4, 5