Temat: Prehistoria i starożytność – powtórzenie wiadomości

Adresat

Uczniowie klasy V szkoły podstawowej

Podstawa programowa

I. Cywilizacje starożytne. Uczeń:

1. porównuje koczowniczy tryb życia z osiadłym i wyjaśnia skutki rewolucji neolitycznej.

2. lokalizuje w czasie i przestrzeni cywilizacje starożytnego Wschodu (…), Grecji, Rzymu;

3. (…) wyjaśnia różnicę między politeizmem a monoteizmem.

4. umiejscawia w czasie i zna różne systemy sprawowania władzy oraz organizację społeczeństwa w (…) Rzymie;

5. charakteryzuje najważniejsze osiągnięcia kultury materialnej i duchowej świata starożytnego w różnych dziedzinach: filozofii, nauce, prawie, architekturze, sztuce, literaturze.

Ogólny cel kształcenia

Uczeń powtarza wiedzę oraz słownictwo w zakresie tematycznym: Prehistoria i starożytność

Kompetencje kluczowe

  • porozumiewanie się w językach obcych;

  • kompetencje informatyczne;

  • umiejętność uczenia się.

Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:

  • zadawać i odpowiadać na pytania kolegów dotyczące tematu lekcji;

  • utrwalać materiał z lekcji: Prehistori; Cywilizacja Mezopotamii; Starożytny Egipt; Lud jedynego Boga – starożytny Izrael; Rzym – od założenia miasta do powstania republiki;

  • utrwalać słownictwo związane z tematem lekcji.

Metody/techniki kształcenia

  • aktywizujące

    • dyskusja.

  • podające

    • pogadanka.

  • programowane

    • z użyciem komputera;

    • z użyciem e‑podręcznika.

  • praktyczne

    • ćwiczeń przedmiotowych.

  • eksponujące

    • pokaz.

Formy pracy

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne

  • e‑podręcznik;

  • zeszyt i kredki lub pisaki;

  • tablica interaktywna, tablety/komputery.

Przebieg lekcji

Przed lekcją

  1. Przed planowaną lekcją powtórzeniową nauczyciel prosi wszystkich uczniów, by przypomnieli sobie materiał e‑podręcznika z *Prehistoria i starożytność*, a wybranych, by na podstawie lekcji przygotowali w oparciu o generator zamieszczony w abstrakcie krzyżówki dla kolegów do pracy na lekcji.

Faza wstępna

  1. Prowadzący lekcję podaje temat lekcji, określa cel zajęć i wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.

  2. Prowadzący przypomina uczestnikom zajęć, jakiego obszaru tematycznego będzie dotyczyła lekcja.

Faza realizacyjna

  1. Uczniowie wyświetlają na tablicy interaktywnej opracowane przed lekcją krzyżówki. Zadaniem pozostałych jest odgadnięcie poszczególnych haseł. Po każdej krzyżówce, w oparciu o technikę świateł, uczniowie dokonują oceny pytań (czy są jednoznaczne, logicznie sformułowane). Nauczyciel ocenia pytania pod kątem językowym i udziela informacji zwrotnej.

  2. Ćwiczenie 1. Zadawanie pytań. Uczniowie wykorzystują formularz do zapisania pytań skierowanych do kolegi lub koleżanki w celu sprawdzenia rozumienia wysłuchanego tekstu.

  3. Ćwiczenie 2. Uczniowie, wykorzystując generator zawarty w abstrakcie, przygotowują pytanie testowe dla koleżanki lub kolegi na podstawie fragmentu tekstu.

  4. Na podstawie mapy uczniowie opisują jak przebiegał proces wędrówek praludzi i osiedlania się na kolejnych kontynentach.

  5. Poszerzanie i bogacenie słownictwa angielskiego w zakresie zagadnień ujętych w lekcji - uczniowie wykonują zawarte w abstrakcie ćwiczenie językowe. Nauczyciel upewnia się, że zadanie zostało poprawnie wykonane, i udziela informacji zwrotnej.

Faza podsumowująca

  1. Nauczyciel zadaje uczniom pytania:

    • Co na zajęciach wydało wam się ważne i ciekawe?

    • Co było łatwe, a co trudne?

    • Jak możecie wykorzystać wiadomości i umiejętności, które dziś zdobyliście?

    Chętni lub wybrani uczniowie podsumowują zajęcia

Praca domowa

  1. Wykonaj w domu notatkę z lekcji..

W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania

Pojęcia

Civilization
Civilization
RwWkWiSbF5G0f
Nagranie słówka: Civilization

Cywilizacja – najwyższy poziom rozwoju danego społeczeństwa, charakteryzujący się wysokim poziomem kultury materialnej i obecnością m.in. zorganizowanego życia miejskiego, rozwiniętym handlem, obiektami sakralnymi i pismem.

Irrigation
Irrigation
RfoSlgwATGlsF
Nagranie słówka: Irrigation

Irygacja – sztuczne nawadnianie, dostarczanie wody w celu zapewnienia wzrostu roślin i umożliwienia ich uprawy.

Pharaoh
Pharaoh
R13Yc0cUKQTG5
Nagranie słówka: Pharaoh

Faraon – władca starożytnego Egiptu. Jego atrybutem był pszent – podwójna korona Dolnego i Górnego Egiptu, a  insygniami nechacha (bicz), nemes (chusta w paski) oraz heka (pasterska laska).

Vizier
Vizier
RxeSESJftEI7A
Nagranie słówka: Vizier

Wezyr – w starożytnym Egipcie najwyższy urzędnik na dworze faraona, zarządzający krajem w jego imieniu. Podlegali mu nomarchowie – wyżsi urzędnicy.

Nomarch
Nomarch
R1IPXw6Jn79vp
Nagranie słówka: Nomarch

Nomarcha – wyższy urzędnik w starożytnym Egipcie, zarządzający nomem, czyli podstawową jednostką administracyjną kraju. Do jego najważniejszych zadań należała kontrola oraz informowanie władcy o stanie zasobów państwa.

Dynasty
Dynasty
RmSvZpZPX4wTn
Nagranie słówka: Dynasty

Dynastia – ród, z którego pochodzą panujący władcy, np. królowie. Dynastie uznaje się za panującą jeśli co najmniej jej dwaj przedstawiciele panują bezpośrednio po sobie lub z niewielkimi przerwami.

Gift of the Nile
Gift of the Nile
R1KeTIX7BJ58I
Nagranie słówka: Gift of the Nile

Dar Nilu – a gift of the river Nile - określenie opisujące starożytny Egiptu, którego funkcjonowanie było związane z corocznymi wylewami rzeki Nil.

Polytheism
Polytheism
R1cwMqWSCpNEx
Nagranie słówka: Polytheism

Politeizm – wiara w wielu bogów, którzy zajmują się odrębnymi sferami życia.

Mythology
Mythology
R1alXAtYu9kuY
Nagranie słówka: Mythology

Mitologia – zbiór opowieści o bogach, istotach nadprzyrodzonych i ich losie i  przygodach.

Mummy
Mummy
RouINrBALQMId
Nagranie słówka: Mummy

Mumia – poddane procesowi mumifikacji ciało człowieka lub zwierzęcia.

Mummification
Mummification
R4XMP6klqz8sf
Nagranie słówka: Mummification

Mumifikacja – proces polegający na zabezpieczeniu zwłok przed ich rozkładem. Starożytni Egipcjanie wierzyli, że ciało poddane mumifikacji, pozwoli na życie w świecie umarłych.

Sphinx
Sphinx
R3iTMTb1Apwtk
Nagranie słówka: Sphinx

Sfinks – mityczne stworzenie przedstawiane jako lew z ludzką głową, obok piramid najsłynniejsza budowla egipska. Prawdopodobnie przedstawia on postać faraona Chefrena.

Hieroglyphs
Hieroglyphs
R1IOZMBpEz9vU
Nagranie słówka: Hieroglyphs

Hieroglify – rodzaj pisma starożytnych Egipcjan. Ich nazwa wywodzi się z greki i oznacza dosłownie święte znaki.

Egyptology
Egyptology
RDxHRG8zSPnUM
Nagranie słówka: Egyptology

Egiptologia – nauka zajmująca się badaniem starożytnego Egiptu i jego historii.

Teksty i nagrania

R6V0UL4KXYLH7
Nagranie abstraktu

Prehistory and antiquity – a repetition lesson

Links to lessons: 1, 2, 3, 4, 5

Links to the abstracts: 1, 2, 3, 4, 5