Lesson plan (English)
Topic: Poland's neighbors - revision
Target group
6th‑grade students of elementary school
Core curriculum
VIII. Neighbors of Poland: changes in industry in Germany; the cultural heritage of Lithuania and Belarus; natural environment and tourist attractions of the Czech Republic and Slovakia; political, social and economic problems of Ukraine; natural and socio‑economic diversity of Ukraine; natural and socio‑economic diversity of Russia; relations between Poland and neighbors.
Student:
1) understands Ukraine's political, social and economic problems;
2) designs a tour of Lithuania and Belarus taking into account selected values of the natural and cultural environment
3) presents examples of tourist and sports and recreational attractions of the Czech Republic and Slovakia;
5) shows the diversity of the natural environment and characterizes the economy of Russia
6) understands the need to shape good relations between Poland and its neighbors.
7) understands the need to shape good relations between Poland and its neighbors.
General aim of education
The student repeats the knowledge and vocabulary in the department: neighbors of Poland.
Key competences
communication in the mother tongue;
communication in foreign languages.
Criteria for success
The student will learn:
ask and answer questions from colleagues about Poland's neighbors;
consolidate material from the lesson: „Natural environment and economy of Russia”, „Natural environment and economy of Lithuania”, „Natural environment and economy of Belarus”, „Natural environment and economy of Ukraine”, „Environment and economy of Slovakia”, „Natural environment and economy Of the Czech Republic „,” Natural environment and German economy „;
perpetuate vocabulary related to the theme „Polish Neighbors”.
Methods/techniques
expository
talk.
activating
discussion.
programmed
with computer.
practical
exercices concerned.
Forms of work
individual activity;
activity in pairs;
collective activity.
Teaching aids
e‑textbook;
interactive whiteboard, tablets/computers.
Lesson plan overview
Before classes
Before the planned repetitive lesson, the teacher asks all students to recall the material of the e‑textbook from the , and the selected ones, to prepare a crossword based on the mechanism of the abstract for colleagues to work during the lesson.
Introduction
The teacher explains the aim of the lesson and together with students determines the success criteria to be achieved.
The teacher reminds the participants of the classes what subject area the lesson will concern.
Realization
Students display interactive crosswords on the interactive board. The task of the others is to guess individual passwords. After each crossword, students assess the questions based on the technique of lights (whether they are clear, logically formulated). The teacher assesses questions in terms of language and provides feedback.
Asking questions. Students use the form to write questions addressed to a friend in order to check the understanding of the text being heard.
Students, using the mechanism included in the abstract, prepare a test question for a friend.
Students perform interactive exercises.
Working with the map. Students in pairs analyze the population density in Germany.
Expanding and enriching English vocabulary in the issues covered in the lesson - students perform language exercises included in the abstract. The teacher makes sure that the tasks have been correctly completed and gives feedback.
Summary
The teacher displays the criteria for success and asks the students to assess their skills acquired during the classes.
The following terms and recordings will be used during this lesson
Terms
wat – płaski i szeroki pas wybrzeża morskiego zbudowany z luźnych piasków i mułów, okresowo zalewany przez wodę
Morawy – kraina historyczna we wschodniej części Republiki Czeskiej, jedna z trzech krain wchodzących w skład tego państwa.
Hradczany – powstała w XIV w. „królewska” dzielnica na zachodnim, wysokim brzegu Wełtawy w Pradze.
kaldera – rozległe obniżenie terenu w szczytowej części wulkanu, powstałe w wyniku zniszczenia wierzchołka przez erupcję
Grupa Wyszehradzka – zrzeszenie czterech państw Europy Środkowej – Polski, Czech, Słowacji i Węgier, którego celem jest pogłębianie współpracy między tymi krajami, w początkowej fazie w szczególności w kwestiach przystąpienia do struktur Unii.
wybrzeże limanowe – typ wybrzeża, na którym w czasie przypływu zalewane są ujściowe odcinki rzek o charakterze lejkowym. Wraz z odpływem fale morskie unoszą muł z rzeki i budują wał między ujściem a otwartym morzem. Powstaje liman, czyli zatoka utworzona z ujściowego odcinka jaru rzeki.
Euromajdan – ruch społeczny związany z falą największych manifestacji i protestów przelewających się na Ukrainie od momentu uzyskania przez ten kraj niepodległości w 1991 roku. Rozpoczęły się one 21 listopada 2013 demonstracją przeciwko odłożeniu przez prezydenta Wiktora Janukowycza podpisania umowy stowarzyszeniowej z Unią Europejską.
obszar zlewni – obszar, z którego wody powierzchniowe i podziemne spływają do jednego morza lub oceanu
dział wodny – umowna granica oddzielająca sąsiednie dorzecza
dorzecze – obszar, z którego wody spływają do jednej rzeki i jej dopływów
Kraje bałtyckie – To małe, niepodległe dziś państwa leżące nad Morzem Bałtyckim, będące dawniej republikami Związku Radzieckiego, jako pierwsze odłączyły się od ZSRR, czym zapoczątkowały rozpad radzieckiego imperium. Zalicza się do nich Litwę, Łotwę i Estonię.
eksklawa – część terytorium państwa lub innej jednostki administracyjnej, położona w oddzieleniu od głównego jego obszaru, lecz na tym samym obszarze lądowym (przeważnie kontynent).
Texts and recordings
Poland's neighbors - revision
Links to the lessons: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Links to the abstracts: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7