Temat: Sąsiedzi Polski – powtórzenie wiadomości

Adresat

Uczniowie klasy VI szkoły podstawowej

Podstawa programowa

VIII Sąsiedzi Polski: przemiany przemysłu w Niemczech; dziedzictwo kulturowe Litwy i Białorusi; środowisko przyrodnicze i atrakcje turystyczne Czech i Słowacji; problemy polityczne, społeczne i gospodarcze Ukrainy; zróżnicowanie przyrodnicze i społeczno‑gospodarcze Ukrainy; zróżnicowanie przyrodnicze i społeczno‑gospodarcze Rosji; relacje Polski z sąsiadami.

Uczeń:

1) rozumie problemy polityczne, społeczne i gospodarcze Ukrainy;

2) projektuje trasę wycieczki po Litwie i Białorusi uwzględniającej wybrane walory środowiska przyrodniczego i kulturowego

3) przedstawia przykłady atrakcji turystycznych i rekreacyjno- sportowych Czech i Słowacji;

5) wykazuje zróżnicowanie środowiska przyrodniczego i charakteryzuje gospodarkę Rosji

6) rozumie potrzebę kształtowania dobrych relacji Polski z sąsiadami.

7) rozumie potrzebę kształtowania dobrych relacji Polski z sąsiadami.

Ogólny cel kształcenia

Uczeń powtarza wiedzę oraz słownictwo w zakresie działu: sąsiedzi Polski.

Kompetencje kluczowe

  • porozumiewanie się w języku ojczystym;

  • porozumiewanie się w językach obcych.

Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:

  • zadawać i odpowiadać na pytania kolegów na temat sąsiadów Polski ;

  • utrwalać materiał z lekcji: „Środowisko przyrodnicze i gospodarka Rosji”, „Środowisko przyrodnicze i gospodarka Litwy”, „Środowisko przyrodnicze i gospodarka Białorusi”, „Środowisko przyrodnicze i gospodarka Ukrainy”, „Środowisko przyrodnicze i gospodarka Słowacji”, „Środowisko przyrodnicze i gospodarka Republiki Czeskiej”, „Środowisko przyrodnicze i gospodarka Niemiec” ;

  • utrwalać słownictwo związane z tematem „Sąsiedzi Polski”.

Metody/techniki kształcenia

  • podające

    • pogadanka.

  • aktywizujące

    • dyskusja.

  • programowane

    • z użyciem komputera.

  • praktyczne

    • ćwiczeń przedmiotowych.

Formy pracy

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne

  • e‑podręcznik;

  • tablica interaktywna, tablety/komputery.

Przebieg lekcji

Przed lekcją

  • Przed planowaną lekcją powtórzeniową nauczyciel prosi wszystkich uczniów, by przypomnieli sobie materiał e‑podręcznika z zakresu tematu „Środowisko przyrodnicze i gospodarka Rosji”, a wybranych, by na podstawie lekcji przygotowali w oparciu o mechanizm z abstraktu krzyżówki dla kolegów do pracy na lekcji.

Faza wstępna

  • Prowadzący lekcję określa cel zajęć i wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.

  • Prowadzący przypomina uczestnikom zajęć, jakiego obszaru tematycznego będzie dotyczyła lekcja.

Faza realizacyjna

  • Uczniowie wyświetlają na tablicy interaktywnej opracowane przed lekcją krzyżówki. Zadaniem pozostałych jest odgadnięcie poszczególnych haseł. Po każdej krzyżówce, w oparciu o technikę świateł, uczniowie dokonują oceny pytań (czy są jednoznaczne, logicznie sformułowane). Nauczyciel ocenia pytania pod kątem językowym i udziela informacji zwrotnej.

  • Zadawanie pytań. Uczniowie wykorzystują formularz do zapisania pytań skierowanych do kolegi lub koleżanki w celu sprawdzenia rozumienia wysłuchanego tekstu.

  • Uczniowie, wykorzystując mechanizm zawarty w abstrakcie, przygotowują pytanie testowe dla koleżanki lub kolegi.

  • Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne.

  • Praca z mapą. Uczniowie w parach analizują gęstość zaludnienia w Niemczech.

  • Poszerzanie i bogacenia słownictwa angielskiego w zakresie zagadnień ujętych w lekcji - uczniowie wykonują zawarte w abstrakcie ćwiczenia językowe. Nauczyciel upewnia się, że zadania zostały poprawnie wykonane, i udziela informacji zwrotnej.

Faza podsumowująca

  • Nauczyciel wyświetla kryteria sukcesu i pyta uczniów, jak oceniają swoje umiejętności zdobyte na zajęciach.

W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania

Pojęcia

watt
watt
R1QRgWHd4mNJx
Nagranie dźwiękowe słówka

wat – płaski i szeroki pas wybrzeża morskiego zbudowany z luźnych piasków i mułów, okresowo zalewany przez wodę

Moravia
Moravia
RmyLAbfNcPuEY
Nagranie dźwiękowe słówka

Morawy – kraina historyczna we wschodniej części Republiki Czeskiej, jedna z trzech krain wchodzących w skład tego państwa.

Hradčany
Hradčany
Ri6wEj53gtP9E
Nagranie dźwiękowe słówka

Hradczany – powstała w XIV w. „królewska” dzielnica na zachodnim, wysokim brzegu Wełtawy w Pradze.

caldera
caldera
RpVICctsJgw0a
Nagranie dźwiękowe słówka

kaldera – rozległe obniżenie terenu w szczytowej części wulkanu, powstałe w wyniku zniszczenia wierzchołka przez erupcję

The Visegrad Group
The Visegrad Group
R7X83c2stgHEv
Nagranie dźwiękowe słówka

Grupa Wyszehradzka – zrzeszenie czterech państw Europy Środkowej – Polski, Czech, Słowacji i Węgier, którego celem jest pogłębianie współpracy między tymi krajami, w początkowej fazie w szczególności w kwestiach przystąpienia do struktur Unii.

liman coast
liman coast
RnOLqaWPgkNTX
Nagranie dźwiękowe słówka

wybrzeże limanowe – typ wybrzeża, na którym w czasie przypływu zalewane są ujściowe odcinki rzek o charakterze lejkowym. Wraz z odpływem fale morskie unoszą muł z rzeki i budują wał między ujściem a otwartym morzem. Powstaje liman, czyli zatoka utworzona z ujściowego odcinka jaru rzeki.

Euromaidan
Euromaidan
RFAvtgqgZCnKk
Nagranie dźwiękowe słówka

Euromajdan – ruch społeczny związany z falą największych manifestacji i protestów przelewających się na Ukrainie od momentu uzyskania przez ten kraj niepodległości w 1991 roku. Rozpoczęły się one 21 listopada 2013 demonstracją przeciwko odłożeniu przez prezydenta Wiktora Janukowycza podpisania umowy stowarzyszeniowej z Unią Europejską.

catchment area
catchment area
RoZAjiW2VZy3H
Nagranie dźwiękowe słówka

obszar zlewni – obszar, z którego wody powierzchniowe i podziemne spływają do jednego morza lub oceanu

watershed
watershed
RajKe2bXcQABz
Nagranie dźwiękowe słówka

dział wodny – umowna granica oddzielająca sąsiednie dorzecza

river basin
river basin
R1A4REdztS6aT
Nagranie dźwiękowe słówka

dorzecze – obszar, z którego wody spływają do jednej rzeki i jej dopływów

Baltic Republics
Baltic Republics
RoXO1lRCnp7Qk
Nagranie dźwiękowe słówka

Kraje bałtyckie – To małe, niepodległe dziś państwa leżące nad Morzem Bałtyckim, będące dawniej republikami Związku Radzieckiego, jako pierwsze odłączyły się od ZSRR, czym zapoczątkowały rozpad radzieckiego imperium. Zalicza się do nich Litwę, Łotwę i Estonię.

exclave
exclave
R1J7VnWnd7Wrj
Nagranie dźwiękowe słówka

eksklawa – część terytorium państwa lub innej jednostki administracyjnej, położona w oddzieleniu od głównego jego obszaru, lecz na tym samym obszarze lądowym (przeważnie kontynent).

Teksty i nagrania

R5C3ahgTNmkvq
nagranie dźwiękowe abstraktu

Poland's neighbors - revision

Links to the lessons: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7

Links to the abstracts: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7