Lesson plan (Polish)
Temat: Sąsiedzi Polski – powtórzenie wiadomości
Adresat
Uczniowie klasy VI szkoły podstawowej
Podstawa programowa
VIII Sąsiedzi Polski: przemiany przemysłu w Niemczech; dziedzictwo kulturowe Litwy i Białorusi; środowisko przyrodnicze i atrakcje turystyczne Czech i Słowacji; problemy polityczne, społeczne i gospodarcze Ukrainy; zróżnicowanie przyrodnicze i społeczno‑gospodarcze Ukrainy; zróżnicowanie przyrodnicze i społeczno‑gospodarcze Rosji; relacje Polski z sąsiadami.
Uczeń:
1) rozumie problemy polityczne, społeczne i gospodarcze Ukrainy;
2) projektuje trasę wycieczki po Litwie i Białorusi uwzględniającej wybrane walory środowiska przyrodniczego i kulturowego
3) przedstawia przykłady atrakcji turystycznych i rekreacyjno- sportowych Czech i Słowacji;
5) wykazuje zróżnicowanie środowiska przyrodniczego i charakteryzuje gospodarkę Rosji
6) rozumie potrzebę kształtowania dobrych relacji Polski z sąsiadami.
7) rozumie potrzebę kształtowania dobrych relacji Polski z sąsiadami.
Ogólny cel kształcenia
Uczeń powtarza wiedzę oraz słownictwo w zakresie działu: sąsiedzi Polski.
Kompetencje kluczowe
porozumiewanie się w języku ojczystym;
porozumiewanie się w językach obcych.
Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:
zadawać i odpowiadać na pytania kolegów na temat sąsiadów Polski ;
utrwalać materiał z lekcji: „Środowisko przyrodnicze i gospodarka Rosji”, „Środowisko przyrodnicze i gospodarka Litwy”, „Środowisko przyrodnicze i gospodarka Białorusi”, „Środowisko przyrodnicze i gospodarka Ukrainy”, „Środowisko przyrodnicze i gospodarka Słowacji”, „Środowisko przyrodnicze i gospodarka Republiki Czeskiej”, „Środowisko przyrodnicze i gospodarka Niemiec” ;
utrwalać słownictwo związane z tematem „Sąsiedzi Polski”.
Metody/techniki kształcenia
podające
pogadanka.
aktywizujące
dyskusja.
programowane
z użyciem komputera.
praktyczne
ćwiczeń przedmiotowych.
Formy pracy
praca indywidualna;
praca w parach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne
e‑podręcznik;
tablica interaktywna, tablety/komputery.
Przebieg lekcji
Przed lekcją
Przed planowaną lekcją powtórzeniową nauczyciel prosi wszystkich uczniów, by przypomnieli sobie materiał e‑podręcznika z zakresu tematu „Środowisko przyrodnicze i gospodarka Rosji”, a wybranych, by na podstawie lekcji przygotowali w oparciu o mechanizm z abstraktu krzyżówki dla kolegów do pracy na lekcji.
Faza wstępna
Prowadzący lekcję określa cel zajęć i wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Prowadzący przypomina uczestnikom zajęć, jakiego obszaru tematycznego będzie dotyczyła lekcja.
Faza realizacyjna
Uczniowie wyświetlają na tablicy interaktywnej opracowane przed lekcją krzyżówki. Zadaniem pozostałych jest odgadnięcie poszczególnych haseł. Po każdej krzyżówce, w oparciu o technikę świateł, uczniowie dokonują oceny pytań (czy są jednoznaczne, logicznie sformułowane). Nauczyciel ocenia pytania pod kątem językowym i udziela informacji zwrotnej.
Zadawanie pytań. Uczniowie wykorzystują formularz do zapisania pytań skierowanych do kolegi lub koleżanki w celu sprawdzenia rozumienia wysłuchanego tekstu.
Uczniowie, wykorzystując mechanizm zawarty w abstrakcie, przygotowują pytanie testowe dla koleżanki lub kolegi.
Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne.
Praca z mapą. Uczniowie w parach analizują gęstość zaludnienia w Niemczech.
Poszerzanie i bogacenia słownictwa angielskiego w zakresie zagadnień ujętych w lekcji - uczniowie wykonują zawarte w abstrakcie ćwiczenia językowe. Nauczyciel upewnia się, że zadania zostały poprawnie wykonane, i udziela informacji zwrotnej.
Faza podsumowująca
Nauczyciel wyświetla kryteria sukcesu i pyta uczniów, jak oceniają swoje umiejętności zdobyte na zajęciach.
W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania
Pojęcia
wat – płaski i szeroki pas wybrzeża morskiego zbudowany z luźnych piasków i mułów, okresowo zalewany przez wodę
Morawy – kraina historyczna we wschodniej części Republiki Czeskiej, jedna z trzech krain wchodzących w skład tego państwa.
Hradczany – powstała w XIV w. „królewska” dzielnica na zachodnim, wysokim brzegu Wełtawy w Pradze.
kaldera – rozległe obniżenie terenu w szczytowej części wulkanu, powstałe w wyniku zniszczenia wierzchołka przez erupcję
Grupa Wyszehradzka – zrzeszenie czterech państw Europy Środkowej – Polski, Czech, Słowacji i Węgier, którego celem jest pogłębianie współpracy między tymi krajami, w początkowej fazie w szczególności w kwestiach przystąpienia do struktur Unii.
wybrzeże limanowe – typ wybrzeża, na którym w czasie przypływu zalewane są ujściowe odcinki rzek o charakterze lejkowym. Wraz z odpływem fale morskie unoszą muł z rzeki i budują wał między ujściem a otwartym morzem. Powstaje liman, czyli zatoka utworzona z ujściowego odcinka jaru rzeki.
Euromajdan – ruch społeczny związany z falą największych manifestacji i protestów przelewających się na Ukrainie od momentu uzyskania przez ten kraj niepodległości w 1991 roku. Rozpoczęły się one 21 listopada 2013 demonstracją przeciwko odłożeniu przez prezydenta Wiktora Janukowycza podpisania umowy stowarzyszeniowej z Unią Europejską.
obszar zlewni – obszar, z którego wody powierzchniowe i podziemne spływają do jednego morza lub oceanu
dział wodny – umowna granica oddzielająca sąsiednie dorzecza
dorzecze – obszar, z którego wody spływają do jednej rzeki i jej dopływów
Kraje bałtyckie – To małe, niepodległe dziś państwa leżące nad Morzem Bałtyckim, będące dawniej republikami Związku Radzieckiego, jako pierwsze odłączyły się od ZSRR, czym zapoczątkowały rozpad radzieckiego imperium. Zalicza się do nich Litwę, Łotwę i Estonię.
eksklawa – część terytorium państwa lub innej jednostki administracyjnej, położona w oddzieleniu od głównego jego obszaru, lecz na tym samym obszarze lądowym (przeważnie kontynent).
Teksty i nagrania
Poland's neighbors - revision
Links to the lessons: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Links to the abstracts: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7