Topic: World War I – a repetition lesson

Target group

7th‑grade students of elementary school

Core curriculum

Cele kształcenia – wymagania ogólne

I. Chronologia historyczna.

4. Umieszczanie procesów, zjawisk i faktów historycznych w czasie oraz porządkowanie ich i ustalanie związków przyczynowo-skutkowych.

II. Analiza i interpretacja historyczna.

1. Krytyczne analizowanie informacji uzyskanych z różnych źródeł (w tym kartograficznych), próba wyciągania z nich wniosków.

4. Objaśnianie związków przyczynowo-skutkowych, analizowanie zjawisk i procesów historycznych.

Treści nauczania – wymagania szczegółowe

Klasy V-VIII

XXV. I wojna światowa. Uczeń:

3) omawia specyfikę działań wojennych: wojna pozycyjna, manewrowa, działania powietrzne i morskie;

XXVI. Sprawa polska w czasie I wojny światowej. Uczeń:

1) charakteryzuje stosunek państw zaborczych do sprawy polskiej w przededniu i po wybuchu wojny;

2) omawia umiędzynarodowienie sprawy polskiej: akt 5 listopada 1916 r., rola Stanów Zjednoczonych i rewolucji rosyjskich, deklaracja z 3 czerwca 1918 r.;

General aim of education

The student repeats knowledge and vocabulary regarding the subject: World War I

Key competences

  • communication in foreign languages;

  • digital competence;

  • learning to learn.

Criteria for success
The student will learn:

  • you will talk and discuss topics from the given themes;

  • you will consolidate the material from the lessons: „The beginning of the World War I”, „All quiet on the Western Front. Events on the Western Front until 1916”, „Army movements. Operations on the Eastern Front until 1916”, „First steps towards independent statehood. Polish organisational and military efforts”, „Understanding the Great War (revision lesson)”;

  • you will consolidate the vocabulary learned during the lesson.

Methods/techniques

  • activating

    • discussion.

  • expository

    • talk.

  • programmed

    • with computer;

    • with e‑textbook.

  • practical

    • exercices concerned.

  • exposing

    • exposition.

Forms of work

  • individual activity;

  • activity in pairs;

  • activity in groups;

  • collective activity.

Teaching aids

  • e‑textbook;

  • notebook and crayons/felt‑tip pens;

  • interactive whiteboard, tablets/computers.

Lesson plan overview

Before classes

  1. Before the planned repetitive lesson, the teacher asks all students to recall the material of the e‑textbook from the World War I, and the selected ones, to prepare a crossword, based on the generator included in the abstract, for colleagues to work during the lesson.

Introduction

  1. The teacher states the subject of the lesson, explains the aim of the lesson and together with students determines the success criteria to be achieved.

  2. The teacher reminds the participants of the classes what subject area the lesson will concern.

Realization

  1. Students display interactive crosswords on the interactive board. The task of the others is to guess individual passwords. After each crossword, students assess the questions based on the technique of lights (whether they are clear, logically formulated). The teacher assesses questions in terms of language and provides feedback.

  2. Exercise 1. Asking questions. Students use the form to write questions addressed to a friend in order to check the understanding of the text being heard.

  3. Exercise 2. Students, using the generator included in the abstract, prepare a test question for a friend based on a text fragment.

  4. Students carry out the exercise. On the map, they point out the countries that belonged to Triple Entente and those that belonged to Triple Alliance. They characterize the consequences of their position on the map of Europe in relation to their alliances.

  5. Students perform another exercise and match the names of Central Powers leaders with their photos.

  6. Expanding and enriching English vocabulary in the issues covered in the lesson - students perform language exercise included in the abstract.
    The teacher makes sure that the task has been correctly completed and gives feedback.

Summary

  1. The student indicated by the teacher sums up the lesson, telling what he has learned and what skills he/she has been practicing.

Homework

  1. Prepare 5 questions about the area that could be found on the test of the lesson.

DjiLkSyGI

The following terms and recordings will be used during this lesson

Terms

The International
The International
RyjGa2Ti7j786
nagranie słówka: The International

Międzynarodówka – organizacja międzynarodowa, skupiająca partie z różnych państw. W XIX wieku pierwsze takie organizacje stworzyły w 1864 i 1889 partie socjalistyczne.

victualling
victualling
R1CIZepZ4xGg5
nagranie słówka: victualling

Aprowizacja – zaoptrywanie ludzi w jakimś trudnym czasie w niezbędne artykuły, najczęściej żywnościowe

skepticism
skepticism
R1CUtXvYwdNWc
nagranie słówka: skepticism

Sceptycyzm – powątpiewanie, niedowierzanie, zdrowa nieufnosć względem informacji, krytycyzm

Mobilization
Mobilization
RqVTehWt3m3VC
nagranie słówka: Mobilization

Mobilizacja – zwiększenie stopnia gotowości bojowej sił zbrojnych państwa m.in. poprzez powoływaniu do służby rezerwistów

Government propaganda
Government propaganda
RMHSxmJf1IiNu
nagranie słówka: Government propaganda

Propaganda rządowa – sterowanie poglądami ludzi w celu pozyskania zwolenników, rozpowszechnianie czegoś przez przedstawianie tego w korzystnym świetle , szerzenie informacji korzystnych dla rządu

Social Darwinism
Social Darwinism
RoINPlTwEQsyq
nagranie słówka: Social Darwinism

Darwinizm społeczny – kierunek w socjologii II połowie XIX wieku; przenosił do badań nad społeczeństwem koncepcję walki o byt i doboru naturalnego autorstwa Ch.R. Darwina i usiłował za jej pomocą wyjaśnić życie społeczne

Ultimatum
Ultimatum
R3WGNvb6OahKk
nagranie słówka: Ultimatum

Ultimatum – oświadczenie rządu skierowane do władz innego państwa, zawierające groźbę użycia siły zbrojnej w razie niespełnienia określonych żądań

Assassination
Assassination
R17CZaHxgl9Zy
nagranie słówka: Assassination

Zamach – działanie przestępcze mające charakter polityczny i mające na celu najczęściej wyeliminowanie (zabicie) osoby piastującej wysokie stanowisko państwowe.

Triple Alliance
Triple Alliance
RxlYQTgrd5BiG
nagranie słówka: Triple Alliance

Trójprzymierze – układ obronny zawiązany między Cesarstwem Niemieckim, Austro‑Węgrami oraz Królestwem Włoch. Został zawarty w 1882 roku.

Triple Entente
Triple Entente
RajdUvB7uMpjU
nagranie słówka: Triple Entente

Trójporozumienie – układ zawarty pomiędzy Wielką Brytanią, Francją i Rosją w odpowiedzi na uformowanie się Trójprzymierza. Powstawał stopniowo. Nazywany również Ententą.

trench warfare
trench warfare
R35nfS4vCQAP1
nagranie słówka: trench warfare

Wojna pozycyjna – wojna, podczas której obie walczące strony zajmują silnie umocnione pozycje; między walczącymi stronami znajduje się tzw. ziemia niczyja, nad którą żadna ze stron nie ma kontroli.

breastwork
breastwork
RBLqBXWf7MZRy
nagranie słówka: breastwork

Przedpiersie okopu – część okopu, nasyp ziemny chroniący przed pociskami nieprzyjaciela, stanowiący podparcie obsługiwanej broni.

no man's land
no man's land
R7zir3fGwlcuw
nagranie słówka: no man's land

Ziemia niczyja – pas ziemi między okopami walczących stron, poza kontrolą którejkolwiek z nich

Offensive
Offensive
R1EcP0Mue7dlG
nagranie słówka: Offensive

Ofensywa – natarcie

entanglements
entanglements
R1GNialPuMIdL
nagranie słówka: entanglements

Zasieki – zapora z drutu kolczastego

Battle of the Somme
Battle of the Somme
Rd0Gd9tfEzIN0
nagranie słówka: Battle of the Somme

Bitwa nad Sommą – największa i najkrwawsza bitwa I wojny światowej pomiędzy wojskami państw Ententy (głównie angielskimi) a Cesarstwem Niemieckim. Zakończyła się zwycięstwem państw Ententy. W wyniku jej trwania (lipiec‑listopad 1916) śmierć poniosło ponad milion ofiar.

Battle of Verdun
Battle of Verdun
R1AzJhe2IvdkT
nagranie słówka: Battle of Verdun

Biwa pod Verdun – bitwa pomiedzy Francją a Niemcami trwająca od lutego do grudnia 1916 r. W czasie jej trwania obie strony poniosły ciężkie straty tracąc po blisko 350 tys. żołnierzy. Zakończyła się taktycznym zwycięstwem wojsk francuskich.

Battle of Jutland
Battle of Jutland
R8WfLVbY56Gdg
nagranie słówka: Battle of Jutland

Bitwa jutlandzka – największa bitwa morska I wojny światowej stoczona między marynarkami wojennymi Wielkiej Brytanii i Cesarstwa Niemieckiego 31 maja i 1 czerwca 1916 r. Taktyczne zwycięstwo odnieśli Niemcy, którzy utracili mniej okrętów i poległych marynarzy.

Dislocation
Dislocation
RFBFQoDmyNT77
nagranie słówka: Dislocation

Dyslokacja – rozmieszczenie lub przemieszczenie wojsk

Diversion
Diversion
RfwmrEWQLUQk1
nagranie słówka: Diversion

Dywersja – działania prowadzone na terytorium nieprzyjaciela w celu dezorganizacji jego działań wojennych; inaczej sabotaż.

POW
POW
R1ScexJqSexcI
nagranie słówka: POW

Polska Organizacja Wojskowa – tajna organizacja wojskowa pod politycznym i wojskowym zwierzchnictwem Józefa Piłsudskiego (który był komendantem głównym POW), powstała w sierpniu 1914 w Warszawie z inicjatywy Piłsudskiego w wyniku połączenia działających w Królestwie Polskim konspiracyjnych Związku Walki Czynnej i grup Armii Polskiej w celu walki z rosyjskim zaborcą

Volunteer Legion of Women
Volunteer Legion of Women
R1H0z8cJgkTDY
nagranie słówka: Volunteer Legion of Women

Ochotnicza Legia Kobiet – pierwsza kobieca formacja wojskowa, założona pod koniec wojny, w 1918 r.

Activists
Activists
R1OILYHTfV3na
nagranie słówka: Activists

Aktywiści – zwolennicy współpracy z państwami centralnymi; w ostatnich latach wojny aktywiści będą stopniowo dążyć do zaniechania współpracy z Austrią.

Passivists
Passivists
RvewlYKMrsYyH
nagranie słówka: Passivists

Pasywiści – politycy o orientacji prorosyjskiej, którzy zajmowali bierną postawę wobec prób wciągnięcia ich do współpracy z okupacyjnymi władzami niemieckimi i austriackimi; po rewolucji lutowej 1917 roku w Rosji w większości zmienią orientację polityczną, opowiadając się po stronie mocarstw zachodnioeuropejskich.

Polish Military Organisation
Polish Military Organisation
R1P6qAdfecLu8
nagranie słówka: Polish Military Organisation

Polska Organizacja Wojskowa – tajna organizacja wojskowa powstała w sierpniu 1914 w Warszawie z inicjatywy Józefa Piłsudskiego

Supreme National Committee
Supreme National Committee
RGzmRRSMq9Ypi
nagranie słówka: Supreme National Committee

Naczelny Komitet Narodowy – organizacja powołana w sierpniu 1914 w Krakowie, w wyniku porozumienia polskich środowisk konserwatywnych i demokratycznych jako najwyższa władza wojskowa, polityczna i skarbowa dla Polaków zamieszkujących Galicję.

Mitteleuropa
Mitteleuropa
RjnuiqLdJamO8
nagranie słówka: Mitteleuropa

Mitteleuropa – koncepcja polityki niemieckiej sformułowana w 1915 r.; środkowa część Europy, wraz z ziemiami polskimi miała stać się podporządkowanym państwu niemieckiemu tworem gospodarczo‑politycznym

„Lusitania”
„Lusitania”
RypMmkdZBLRCZ
nagranie słówka: "Lusitania"

„Lusitania” – nazwa parowca transatlantyckiego, który zatonął na Atlantyku 7 maja 1915 roku wskutek storpedowania przez niemiecką łódź podwodną

Telegram
Telegram
ROYuw9B7WZOpd
nagranie słówka: Telegram

Depesza – urzędowa lub prasowa wiadomość, przekazana telegraficznie

Torpedo
Torpedo
RS9tW45SdzbCf
nagranie słówka: Torpedo

Torpeda – pocisk podwodny, służący niszczeniu lub uszkadzaniu jednostek pływających przeciwnika; dysponuje najczęściej własnym układem napędowym.

Woodrow Thomas Wilson (1856‑1924)
Woodrow Thomas Wilson (1856‑1924)
R1TTwn0jtGEGp
nagranie słówka: Woodrow Thomas Wilson (1856‑1924)

Woodrow Thomas Wilson (1856- 1924) – amerykański prawnik i historyk; w latach 1913–21 prezydent Stanów Zjednoczonych

Texts and recordings

R143Q7yuquXtl
Nagranie dźwiękowe abstraktu.

World War I – a repetition lesson

Links to lessons: 1 , 2 , 3 , 4 , 5

Links to the abstracts: 1, 2, 3, 4, 5