Lesson plan (Polish)
Temat: I wojna światowa – powtórzenie wiadomości
Adresat
Uczniowie klasy VII szkoły podstawowej
Podstawa programowa
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Chronologia historyczna.
4. Umieszczanie procesów, zjawisk i faktów historycznych w czasie oraz porządkowanie ich i ustalanie związków przyczynowo-skutkowych.
II. Analiza i interpretacja historyczna.
1. Krytyczne analizowanie informacji uzyskanych z różnych źródeł (w tym kartograficznych), próba wyciągania z nich wniosków.
4. Objaśnianie związków przyczynowo-skutkowych, analizowanie zjawisk i procesów historycznych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
Klasy V-VIII
XXV. I wojna światowa. Uczeń:
3) omawia specyfikę działań wojennych: wojna pozycyjna, manewrowa, działania powietrzne i morskie;
XXVI. Sprawa polska w czasie I wojny światowej. Uczeń:
1) charakteryzuje stosunek państw zaborczych do sprawy polskiej w przededniu i po wybuchu wojny;
2) omawia umiędzynarodowienie sprawy polskiej: akt 5 listopada 1916 r., rola Stanów Zjednoczonych i rewolucji rosyjskich, deklaracja z 3 czerwca 1918 r.;
Ogólny cel kształcenia
Uczeń powtarza wiedzę oraz słownictwo z zakresu tematycznego: I wojna światowa
Kompetencje kluczowe
porozumiewanie się w językach obcych;
kompetencje informatyczne;
umiejętność uczenia się.
Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:
zadawać i odpowiadać na pytania kolegów dotyczące tematu lekcji;
utrwalać materiał z lekcji: Wybuch I wojny światowej, Wędrówki armii. Działania na froncie wschodnim do 1916 roku, Na Zachodzie bez zmian. Działania na froncie zachodnim do 1916 roku, Pierwsze kroki ku niepodległej. Wysiłek organizacyjny i zbrojny Polaków, Zrozumieć Wielką Wojnę;
utrwalać słownictwo związane z tematem lekcji.
Metody/techniki kształcenia
aktywizujące
dyskusja.
podające
pogadanka.
programowane
z użyciem komputera;
z użyciem e‑podręcznika.
praktyczne
ćwiczeń przedmiotowych.
eksponujące
pokaz.
Formy pracy
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne
e‑podręcznik;
zeszyt i kredki lub pisaki;
tablica interaktywna, tablety/komputery.
Przebieg lekcji
Przed lekcją
Przed planowaną lekcją powtórzeniową nauczyciel prosi wszystkich uczniów, by przypomnieli sobie materiał e‑podręcznika z działu I wojna światowa, a wybranych, by na podstawie lekcji przygotowali w oparciu o generator zamieszczony w abstrakcie krzyżówki dla kolegów do pracy na lekcji.
Faza wstępna
Prowadzący lekcję podaje temat lekcji, określa cel zajęć i wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Prowadzący przypomina uczestnikom zajęć, jakiego obszaru tematycznego będzie dotyczyła lekcja.
Faza realizacyjna
Uczniowie wyświetlają na tablicy interaktywnej opracowane przed lekcją krzyżówki. Zadaniem pozostałych jest odgadnięcie poszczególnych haseł. Po każdej krzyżówce, w oparciu o technikę świateł, uczniowie dokonują oceny pytań (czy są jednoznaczne, logicznie sformułowane). Nauczyciel ocenia pytania pod kątem językowym i udziela informacji zwrotnej.
Ćwiczenie 1. Zadawanie pytań. Uczniowie wykorzystują formularz do zapisania pytań skierowanych do kolegi lub koleżanki w celu sprawdzenia rozumienia wysłuchanego tekstu.
Ćwiczenie 2. Uczniowie, wykorzystując generator zawarty w abstrakcie, przygotowują pytanie testowe dla koleżanki lub kolegi na podstawie fragmentu tekstu.
Uczniowie wykonują ćwiczenie. Na mapie Europy wskazują kraje należące do Trójprzymierza i Trójporozumienia. Analizują konsekwencje ich pozycji na mapie w relacji do zawartych sojuszy..
Uczniowie wykonują kolejne ćwiczenie i łączą imiona przywódców państw centralnych z ich zdjęciami.
Poszerzanie i bogacenie słownictwa angielskiego w zakresie zagadnień ujętych w lekcji - uczniowie wykonują zawarte w abstrakcie ćwiczenie językowe. Nauczyciel upewnia się, że zadanie zostało poprawnie wykonane, i udziela informacji zwrotnej.
Faza podsumowująca
Wskazany przez nauczyciela uczeń podsumowuje lekcję, opowiadając, czego się nauczył i jakie umiejętności ćwiczył.
Praca domowa
Przygotuj pięć pytań dotyczących omawianego obszaru, które mogłyby się znaleźć na kartkówce z lekcji.
W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania
Pojęcia
Międzynarodówka – organizacja międzynarodowa, skupiająca partie z różnych państw. W XIX wieku pierwsze takie organizacje stworzyły w 1864 i 1889 partie socjalistyczne.
Aprowizacja – zaoptrywanie ludzi w jakimś trudnym czasie w niezbędne artykuły, najczęściej żywnościowe
Sceptycyzm – powątpiewanie, niedowierzanie, zdrowa nieufnosć względem informacji, krytycyzm
Mobilizacja – zwiększenie stopnia gotowości bojowej sił zbrojnych państwa m.in. poprzez powoływaniu do służby rezerwistów
Propaganda rządowa – sterowanie poglądami ludzi w celu pozyskania zwolenników, rozpowszechnianie czegoś przez przedstawianie tego w korzystnym świetle , szerzenie informacji korzystnych dla rządu
Darwinizm społeczny – kierunek w socjologii II połowie XIX wieku; przenosił do badań nad społeczeństwem koncepcję walki o byt i doboru naturalnego autorstwa Ch.R. Darwina i usiłował za jej pomocą wyjaśnić życie społeczne
Ultimatum – oświadczenie rządu skierowane do władz innego państwa, zawierające groźbę użycia siły zbrojnej w razie niespełnienia określonych żądań
Zamach – działanie przestępcze mające charakter polityczny i mające na celu najczęściej wyeliminowanie (zabicie) osoby piastującej wysokie stanowisko państwowe.
Trójprzymierze – układ obronny zawiązany między Cesarstwem Niemieckim, Austro‑Węgrami oraz Królestwem Włoch. Został zawarty w 1882 roku.
Trójporozumienie – układ zawarty pomiędzy Wielką Brytanią, Francją i Rosją w odpowiedzi na uformowanie się Trójprzymierza. Powstawał stopniowo. Nazywany również Ententą.
Wojna pozycyjna – wojna, podczas której obie walczące strony zajmują silnie umocnione pozycje; między walczącymi stronami znajduje się tzw. ziemia niczyja, nad którą żadna ze stron nie ma kontroli.
Przedpiersie okopu – część okopu, nasyp ziemny chroniący przed pociskami nieprzyjaciela, stanowiący podparcie obsługiwanej broni.
Ziemia niczyja – pas ziemi między okopami walczących stron, poza kontrolą którejkolwiek z nich
Ofensywa – natarcie
Zasieki – zapora z drutu kolczastego
Bitwa nad Sommą – największa i najkrwawsza bitwa I wojny światowej pomiędzy wojskami państw Ententy (głównie angielskimi) a Cesarstwem Niemieckim. Zakończyła się zwycięstwem państw Ententy. W wyniku jej trwania (lipiec‑listopad 1916) śmierć poniosło ponad milion ofiar.
Biwa pod Verdun – bitwa pomiedzy Francją a Niemcami trwająca od lutego do grudnia 1916 r. W czasie jej trwania obie strony poniosły ciężkie straty tracąc po blisko 350 tys. żołnierzy. Zakończyła się taktycznym zwycięstwem wojsk francuskich.
Bitwa jutlandzka – największa bitwa morska I wojny światowej stoczona między marynarkami wojennymi Wielkiej Brytanii i Cesarstwa Niemieckiego 31 maja i 1 czerwca 1916 r. Taktyczne zwycięstwo odnieśli Niemcy, którzy utracili mniej okrętów i poległych marynarzy.
Dyslokacja – rozmieszczenie lub przemieszczenie wojsk
Dywersja – działania prowadzone na terytorium nieprzyjaciela w celu dezorganizacji jego działań wojennych; inaczej sabotaż.
Polska Organizacja Wojskowa – tajna organizacja wojskowa pod politycznym i wojskowym zwierzchnictwem Józefa Piłsudskiego (który był komendantem głównym POW), powstała w sierpniu 1914 w Warszawie z inicjatywy Piłsudskiego w wyniku połączenia działających w Królestwie Polskim konspiracyjnych Związku Walki Czynnej i grup Armii Polskiej w celu walki z rosyjskim zaborcą
Ochotnicza Legia Kobiet – pierwsza kobieca formacja wojskowa, założona pod koniec wojny, w 1918 r.
Aktywiści – zwolennicy współpracy z państwami centralnymi; w ostatnich latach wojny aktywiści będą stopniowo dążyć do zaniechania współpracy z Austrią.
Pasywiści – politycy o orientacji prorosyjskiej, którzy zajmowali bierną postawę wobec prób wciągnięcia ich do współpracy z okupacyjnymi władzami niemieckimi i austriackimi; po rewolucji lutowej 1917 roku w Rosji w większości zmienią orientację polityczną, opowiadając się po stronie mocarstw zachodnioeuropejskich.
Polska Organizacja Wojskowa – tajna organizacja wojskowa powstała w sierpniu 1914 w Warszawie z inicjatywy Józefa Piłsudskiego
Naczelny Komitet Narodowy – organizacja powołana w sierpniu 1914 w Krakowie, w wyniku porozumienia polskich środowisk konserwatywnych i demokratycznych jako najwyższa władza wojskowa, polityczna i skarbowa dla Polaków zamieszkujących Galicję.
Mitteleuropa – koncepcja polityki niemieckiej sformułowana w 1915 r.; środkowa część Europy, wraz z ziemiami polskimi miała stać się podporządkowanym państwu niemieckiemu tworem gospodarczo‑politycznym
„Lusitania” – nazwa parowca transatlantyckiego, który zatonął na Atlantyku 7 maja 1915 roku wskutek storpedowania przez niemiecką łódź podwodną
Depesza – urzędowa lub prasowa wiadomość, przekazana telegraficznie
Torpeda – pocisk podwodny, służący niszczeniu lub uszkadzaniu jednostek pływających przeciwnika; dysponuje najczęściej własnym układem napędowym.
Woodrow Thomas Wilson (1856- 1924) – amerykański prawnik i historyk; w latach 1913–21 prezydent Stanów Zjednoczonych
Teksty i nagrania
World War I – a repetition lesson
Links to lessons: 1 , 2 , 3 , 4 , 5
Links to the abstracts: 1, 2, 3, 4, 5