Temat: I wojna światowa – powtórzenie wiadomości

Adresat

Uczniowie klasy VII szkoły podstawowej

Podstawa programowa

Cele kształcenia – wymagania ogólne

I. Chronologia historyczna.

4. Umieszczanie procesów, zjawisk i faktów historycznych w czasie oraz porządkowanie ich i ustalanie związków przyczynowo-skutkowych.

II. Analiza i interpretacja historyczna.

1. Krytyczne analizowanie informacji uzyskanych z różnych źródeł (w tym kartograficznych), próba wyciągania z nich wniosków.

4. Objaśnianie związków przyczynowo-skutkowych, analizowanie zjawisk i procesów historycznych.

Treści nauczania – wymagania szczegółowe

Klasy V-VIII

XXV. I wojna światowa. Uczeń:

3) omawia specyfikę działań wojennych: wojna pozycyjna, manewrowa, działania powietrzne i morskie;

XXVI. Sprawa polska w czasie I wojny światowej. Uczeń:

1) charakteryzuje stosunek państw zaborczych do sprawy polskiej w przededniu i po wybuchu wojny;

2) omawia umiędzynarodowienie sprawy polskiej: akt 5 listopada 1916 r., rola Stanów Zjednoczonych i rewolucji rosyjskich, deklaracja z 3 czerwca 1918 r.;

Ogólny cel kształcenia

Uczeń powtarza wiedzę oraz słownictwo z zakresu tematycznego: I wojna światowa

Kompetencje kluczowe

  • porozumiewanie się w językach obcych;

  • kompetencje informatyczne;

  • umiejętność uczenia się.

Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:

  • zadawać i odpowiadać na pytania kolegów dotyczące tematu lekcji;

  • utrwalać materiał z lekcji: Wybuch I wojny światowej, Wędrówki armii. Działania na froncie wschodnim do 1916 roku, Na Zachodzie bez zmian. Działania na froncie zachodnim do 1916 roku, Pierwsze kroki ku niepodległej. Wysiłek organizacyjny i zbrojny Polaków, Zrozumieć Wielką Wojnę;

  • utrwalać słownictwo związane z tematem lekcji.

Metody/techniki kształcenia

  • aktywizujące

    • dyskusja.

  • podające

    • pogadanka.

  • programowane

    • z użyciem komputera;

    • z użyciem e‑podręcznika.

  • praktyczne

    • ćwiczeń przedmiotowych.

  • eksponujące

    • pokaz.

Formy pracy

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne

  • e‑podręcznik;

  • zeszyt i kredki lub pisaki;

  • tablica interaktywna, tablety/komputery.

Przebieg lekcji

Przed lekcją

  1. Przed planowaną lekcją powtórzeniową nauczyciel prosi wszystkich uczniów, by przypomnieli sobie materiał e‑podręcznika z działu I wojna światowa, a wybranych, by na podstawie lekcji przygotowali w oparciu o generator zamieszczony w abstrakcie krzyżówki dla kolegów do pracy na lekcji.

Faza wstępna

  1. Prowadzący lekcję podaje temat lekcji, określa cel zajęć i wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.

  2. Prowadzący przypomina uczestnikom zajęć, jakiego obszaru tematycznego będzie dotyczyła lekcja.

Faza realizacyjna

  1. Uczniowie wyświetlają na tablicy interaktywnej opracowane przed lekcją krzyżówki. Zadaniem pozostałych jest odgadnięcie poszczególnych haseł. Po każdej krzyżówce, w oparciu o technikę świateł, uczniowie dokonują oceny pytań (czy są jednoznaczne, logicznie sformułowane). Nauczyciel ocenia pytania pod kątem językowym i udziela informacji zwrotnej.

  2. Ćwiczenie 1. Zadawanie pytań. Uczniowie wykorzystują formularz do zapisania pytań skierowanych do kolegi lub koleżanki w celu sprawdzenia rozumienia wysłuchanego tekstu.

  3. Ćwiczenie 2. Uczniowie, wykorzystując generator zawarty w abstrakcie, przygotowują pytanie testowe dla koleżanki lub kolegi na podstawie fragmentu tekstu.

  4. Uczniowie wykonują ćwiczenie. Na mapie Europy wskazują kraje należące do Trójprzymierza i Trójporozumienia. Analizują konsekwencje ich pozycji na mapie w relacji do zawartych sojuszy..

  5. Uczniowie wykonują kolejne ćwiczenie i łączą imiona przywódców państw centralnych z ich zdjęciami.

  6. Poszerzanie i bogacenie słownictwa angielskiego w zakresie zagadnień ujętych w lekcji - uczniowie wykonują zawarte w abstrakcie ćwiczenie językowe. Nauczyciel upewnia się, że zadanie zostało poprawnie wykonane, i udziela informacji zwrotnej.

Faza podsumowująca

  1. Wskazany przez nauczyciela uczeń podsumowuje lekcję, opowiadając, czego się nauczył i jakie umiejętności ćwiczył.

Praca domowa

  1. Przygotuj pięć pytań dotyczących omawianego obszaru, które mogłyby się znaleźć na kartkówce z lekcji.

W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania

Pojęcia

The International
The International
RyjGa2Ti7j786
nagranie słówka: The International

Międzynarodówka – organizacja międzynarodowa, skupiająca partie z różnych państw. W XIX wieku pierwsze takie organizacje stworzyły w 1864 i 1889 partie socjalistyczne.

victualling
victualling
R1CIZepZ4xGg5
nagranie słówka: victualling

Aprowizacja – zaoptrywanie ludzi w jakimś trudnym czasie w niezbędne artykuły, najczęściej żywnościowe

skepticism
skepticism
R1CUtXvYwdNWc
nagranie słówka: skepticism

Sceptycyzm – powątpiewanie, niedowierzanie, zdrowa nieufnosć względem informacji, krytycyzm

Mobilization
Mobilization
RqVTehWt3m3VC
nagranie słówka: Mobilization

Mobilizacja – zwiększenie stopnia gotowości bojowej sił zbrojnych państwa m.in. poprzez powoływaniu do służby rezerwistów

Government propaganda
Government propaganda
RMHSxmJf1IiNu
nagranie słówka: Government propaganda

Propaganda rządowa – sterowanie poglądami ludzi w celu pozyskania zwolenników, rozpowszechnianie czegoś przez przedstawianie tego w korzystnym świetle , szerzenie informacji korzystnych dla rządu

Social Darwinism
Social Darwinism
RoINPlTwEQsyq
nagranie słówka: Social Darwinism

Darwinizm społeczny – kierunek w socjologii II połowie XIX wieku; przenosił do badań nad społeczeństwem koncepcję walki o byt i doboru naturalnego autorstwa Ch.R. Darwina i usiłował za jej pomocą wyjaśnić życie społeczne

Ultimatum
Ultimatum
R3WGNvb6OahKk
nagranie słówka: Ultimatum

Ultimatum – oświadczenie rządu skierowane do władz innego państwa, zawierające groźbę użycia siły zbrojnej w razie niespełnienia określonych żądań

Assassination
Assassination
R17CZaHxgl9Zy
nagranie słówka: Assassination

Zamach – działanie przestępcze mające charakter polityczny i mające na celu najczęściej wyeliminowanie (zabicie) osoby piastującej wysokie stanowisko państwowe.

Triple Alliance
Triple Alliance
RxlYQTgrd5BiG
nagranie słówka: Triple Alliance

Trójprzymierze – układ obronny zawiązany między Cesarstwem Niemieckim, Austro‑Węgrami oraz Królestwem Włoch. Został zawarty w 1882 roku.

Triple Entente
Triple Entente
RajdUvB7uMpjU
nagranie słówka: Triple Entente

Trójporozumienie – układ zawarty pomiędzy Wielką Brytanią, Francją i Rosją w odpowiedzi na uformowanie się Trójprzymierza. Powstawał stopniowo. Nazywany również Ententą.

trench warfare
trench warfare
R35nfS4vCQAP1
nagranie słówka: trench warfare

Wojna pozycyjna – wojna, podczas której obie walczące strony zajmują silnie umocnione pozycje; między walczącymi stronami znajduje się tzw. ziemia niczyja, nad którą żadna ze stron nie ma kontroli.

breastwork
breastwork
RBLqBXWf7MZRy
nagranie słówka: breastwork

Przedpiersie okopu – część okopu, nasyp ziemny chroniący przed pociskami nieprzyjaciela, stanowiący podparcie obsługiwanej broni.

no man's land
no man's land
R7zir3fGwlcuw
nagranie słówka: no man's land

Ziemia niczyja – pas ziemi między okopami walczących stron, poza kontrolą którejkolwiek z nich

Offensive
Offensive
R1EcP0Mue7dlG
nagranie słówka: Offensive

Ofensywa – natarcie

entanglements
entanglements
R1GNialPuMIdL
nagranie słówka: entanglements

Zasieki – zapora z drutu kolczastego

Battle of the Somme
Battle of the Somme
Rd0Gd9tfEzIN0
nagranie słówka: Battle of the Somme

Bitwa nad Sommą – największa i najkrwawsza bitwa I wojny światowej pomiędzy wojskami państw Ententy (głównie angielskimi) a Cesarstwem Niemieckim. Zakończyła się zwycięstwem państw Ententy. W wyniku jej trwania (lipiec‑listopad 1916) śmierć poniosło ponad milion ofiar.

Battle of Verdun
Battle of Verdun
R1AzJhe2IvdkT
nagranie słówka: Battle of Verdun

Biwa pod Verdun – bitwa pomiedzy Francją a Niemcami trwająca od lutego do grudnia 1916 r. W czasie jej trwania obie strony poniosły ciężkie straty tracąc po blisko 350 tys. żołnierzy. Zakończyła się taktycznym zwycięstwem wojsk francuskich.

Battle of Jutland
Battle of Jutland
R8WfLVbY56Gdg
nagranie słówka: Battle of Jutland

Bitwa jutlandzka – największa bitwa morska I wojny światowej stoczona między marynarkami wojennymi Wielkiej Brytanii i Cesarstwa Niemieckiego 31 maja i 1 czerwca 1916 r. Taktyczne zwycięstwo odnieśli Niemcy, którzy utracili mniej okrętów i poległych marynarzy.

Dislocation
Dislocation
RFBFQoDmyNT77
nagranie słówka: Dislocation

Dyslokacja – rozmieszczenie lub przemieszczenie wojsk

Diversion
Diversion
RfwmrEWQLUQk1
nagranie słówka: Diversion

Dywersja – działania prowadzone na terytorium nieprzyjaciela w celu dezorganizacji jego działań wojennych; inaczej sabotaż.

POW
POW
R1ScexJqSexcI
nagranie słówka: POW

Polska Organizacja Wojskowa – tajna organizacja wojskowa pod politycznym i wojskowym zwierzchnictwem Józefa Piłsudskiego (który był komendantem głównym POW), powstała w sierpniu 1914 w Warszawie z inicjatywy Piłsudskiego w wyniku połączenia działających w Królestwie Polskim konspiracyjnych Związku Walki Czynnej i grup Armii Polskiej w celu walki z rosyjskim zaborcą

Volunteer Legion of Women
Volunteer Legion of Women
R1H0z8cJgkTDY
nagranie słówka: Volunteer Legion of Women

Ochotnicza Legia Kobiet – pierwsza kobieca formacja wojskowa, założona pod koniec wojny, w 1918 r.

Activists
Activists
R1OILYHTfV3na
nagranie słówka: Activists

Aktywiści – zwolennicy współpracy z państwami centralnymi; w ostatnich latach wojny aktywiści będą stopniowo dążyć do zaniechania współpracy z Austrią.

Passivists
Passivists
RvewlYKMrsYyH
nagranie słówka: Passivists

Pasywiści – politycy o orientacji prorosyjskiej, którzy zajmowali bierną postawę wobec prób wciągnięcia ich do współpracy z okupacyjnymi władzami niemieckimi i austriackimi; po rewolucji lutowej 1917 roku w Rosji w większości zmienią orientację polityczną, opowiadając się po stronie mocarstw zachodnioeuropejskich.

Polish Military Organisation
Polish Military Organisation
R1P6qAdfecLu8
nagranie słówka: Polish Military Organisation

Polska Organizacja Wojskowa – tajna organizacja wojskowa powstała w sierpniu 1914 w Warszawie z inicjatywy Józefa Piłsudskiego

Supreme National Committee
Supreme National Committee
RGzmRRSMq9Ypi
nagranie słówka: Supreme National Committee

Naczelny Komitet Narodowy – organizacja powołana w sierpniu 1914 w Krakowie, w wyniku porozumienia polskich środowisk konserwatywnych i demokratycznych jako najwyższa władza wojskowa, polityczna i skarbowa dla Polaków zamieszkujących Galicję.

Mitteleuropa
Mitteleuropa
RjnuiqLdJamO8
nagranie słówka: Mitteleuropa

Mitteleuropa – koncepcja polityki niemieckiej sformułowana w 1915 r.; środkowa część Europy, wraz z ziemiami polskimi miała stać się podporządkowanym państwu niemieckiemu tworem gospodarczo‑politycznym

„Lusitania”
„Lusitania”
RypMmkdZBLRCZ
nagranie słówka: "Lusitania"

„Lusitania” – nazwa parowca transatlantyckiego, który zatonął na Atlantyku 7 maja 1915 roku wskutek storpedowania przez niemiecką łódź podwodną

Telegram
Telegram
ROYuw9B7WZOpd
nagranie słówka: Telegram

Depesza – urzędowa lub prasowa wiadomość, przekazana telegraficznie

Torpedo
Torpedo
RS9tW45SdzbCf
nagranie słówka: Torpedo

Torpeda – pocisk podwodny, służący niszczeniu lub uszkadzaniu jednostek pływających przeciwnika; dysponuje najczęściej własnym układem napędowym.

Woodrow Thomas Wilson (1856‑1924)
Woodrow Thomas Wilson (1856‑1924)
R1TTwn0jtGEGp
nagranie słówka: Woodrow Thomas Wilson (1856‑1924)

Woodrow Thomas Wilson (1856- 1924) – amerykański prawnik i historyk; w latach 1913–21 prezydent Stanów Zjednoczonych

Teksty i nagrania

R143Q7yuquXtl
Nagranie dźwiękowe abstraktu.

World War I – a repetition lesson

Links to lessons: 1 , 2 , 3 , 4 , 5

Links to the abstracts: 1, 2, 3, 4, 5