Lesson plan (English)
Topic: USSR in the years 1945‑1991
Target group
8th‑grade students of an elementary school
Core curriculum
XXXVI. World after World War II. Student:
10. explains the causes and localizes in time and space the process of the disintegration of the USSR at the turn of the 1980s and 1990s, and explains its consequences.
General aim of education
The student will learn about the changes in the USSR in the years 1945‑1991.
Key competences
communication in foreign languages;
digital competence;
learning to learn.
Criteria for success
The student will learn:
what the characteristics of Stalinisim were;
how the USSR functioned in Stalin's time;
what the thaw of 1956 was and why it was important;
who Nikita Khrushchev was and what he achieved;
who the leaders of the USSR were;
how and why the USSR collapsed.
Methods/techniques
expository
talk.
activating
discussion.
programmed
with computer;
with e‑textbook.
practical
exercices concerned.
Forms of work
individual activity;
activity in pairs;
activity in groups;
collective activity.
Teaching aids
e‑textbook;
notebook and crayons/felt‑tip pens;
interactive whiteboard, tablets/computers.
Lesson plan overview
Introduction
The teacher states the subject of the lesson, explains the aim of the lesson and together with students determines the success criteria to be achieved.
The teacher plays the recording of the abstract. Every now and then he stops it, asking the students to tell in their own words what they have just heard. This way, students practice listening comprehension.
Realization
Reading the content of the abstract. The teacher uses the text for individual work or in pairs, according to the following steps: 1) a sketchy review of the text, 2) asking questions, 3) accurate reading, 4) a summary of individual parts of the text, 5) repeating the content or reading the entire text.
Students analyze the illustration and execute Task 1. To answer the question, they can use Internet sources or other publications. The teacher checks the correctness of the answer and provides feedback to the students.
On the basis of information presented on the timeline and news from available sources, students in pairs prepare a discussion on the conclusions of the investigation they carried out. They have to show causal relations among the events presented on the axis. Then the students present their discussions. Colleagues evaluate their work, taking into account the manner in which conclusions are presented and the clarity of justification.
The teacher together with the students sums up the current course of classes.
Students analyze the illustrations and execute Task 3 and Task 4. To answer the questions, they can use Internet sources or other publications. The teacher checks the correctness of the answer and provides feedback to the students.
Students in pairs solve the Exercise 1. The teacher checks if the task has been correctly completed and gives feedback to students.
Summary
The teacher asks a willing student to summarize the lesson from his point of view. He asks other students if they would like to add anything to their colleague's statements.
The teacher together with the students sums up the current course of classes.
Homework
Listen to the abstract recording at home. Pay attention to pronunciation, accent and intonation. Learn to pronounce the words learned during the lesson.
Make at home a note from the lesson, for example using the sketchnoting method.
The following terms and recordings will be used during this lesson
Terms
Komunizm – ideologia głosząca powstanie jednej klasy społecznej, likwidację własności prywatnej i wspólny podział dóbr. Miała obalić istniejące ustroje polityczne i wprowadzić utopijny model państwa pozbawionego ucisku i wyzysku innych.
Sowietyzacja – narzucanie siłą militarną i propagandą ustroju sowieckiego i jego ustrojowo‑gospodarczych rozwiązań.
Kolektywizacja rolnictwa – łączenie indywidualnych gospodarstw rolnych w wielkie spółdzielnie rolnicze oparte na społecznych (wspólnych) środkach produkcji i podziału dochodu. Doprowadzała do załamania się produkcji rolnej i była nieefektywna.
Łagry – obozy pracy przymusowej w Związku Radzieckim, w których więźniowie wykonywali ciężką i często niebezpieczną pracę, prowadzącą do ich fizycznego i psychicznego wyniszczenia, a w konsekwencji śmierci.
Socrealizm – kierunek w sztuce powstały w 1934 r. w Związku Radzieckim, a po II wojnie światowej rozpropagowany w pozostałych krajach bloku wschodniego. Miał status jedynej metody twórczości artystycznej. Cechował się realizmem i był narzędziem propagandy komunistycznej.
Demokracja ludowa – określenie ustroju panującego w krajach bloku wschodniego, w którym miała panować rzeczywista władza ludu.
Stalinizm – totalitarny system ideologiczny ukształtowany na podstawie modelu rządzenia państwem i kierowania jego gospodarką przez Stalina. Po II wojnie światowej został narzucony państwom tzw. demokracji ludowej. W Polsce funkcjonował do 1956 r.
Odwilż – potoczne określenie okresu złagodzenia lub zaprzestania represji politycznych i powszechnego terroru w krajach rządzących przez partie komunistyczne.
Sputnik – pierwszy sztuczny satelita Ziemi wystrzelony przez ZSRR w 1957 r.
Państwa Trzeciego Świata (Trzeci Świat) – grupa państw w okresie zimnej wojny, które pozostały niezależne w konflikcie między blokiem zachodnim, kapitalistycznym (pierwszy świat) a wschodnim, komunistycznym (drugi świat). Z czasem termin ten zaczął oznaczać ubogie i słabo rozwinięte kraje.
Kryzys kubański – kryzys polityczny między USA a ZSRR z 1962 r. spowodowany rozmieszczeniem przez Rosjan na Kubie pocisków balistycznych mogących zagrozić terytorium amerykańskiemu.
Doktryna Breżniewa – przyjęta w 1968 r. w ZSRR doktryna uznająca możliwość interwencji państw Układu Warszawskiego na terenie każdego państwa socjalistycznego, któremu grozi zawrócenie z drogi socjalizmu. Nazywana również doktryną ograniczonej suwerenności. Najlepszym przykładem jej zastosowania była interwencja w Czechosłowacji w 1968 r.
Wyścig zbrojeń – potoczne określnie dla wydarzeń okresu powojennego, w którym Stany Zjednoczone i ZSRR konkurowały ze sobą na polu rozwoju militarnego i powiększaniu arsenału zbrojnego.
Głasnost – jeden z elementów reform Michaiła Gorbaczowa. Zmierzała do wprowadzenia jawności życia publicznego i końca monopolu informacyjnego
Pierestrojka – przebudowa; potoczne określenie przekształceń zachodzących w polityce ZSRR w latach 1985‑1991 stanowiła symbol nowej polityki partii komunistycznej. Jej istotą miała być modernizacja gospodarki, liberalizacja życia społecznego i otwarcie na państwa Zachodu.
Pucz – inaczej zamach stanu, przejęcie władzy w kraju, najczęściej siłowe, przez jednostkę lub grupę. Najczęściej dokonane przy pomocy wojska i niezgodne z obowiązującym prawem.
Texts and recordings
USSR in the years 1945‑1991
The Soviet Union left the Second World War as a victor. Joseph Stalin's army captured Berlin and expanded the zone of Soviet influence to half of Europe. However, the war caused many repercussion. Millions have been killed (its estimated at over 20 million victims), and vast areas of the country have been destroyed. The end of the war also did not change the functioning of the superpower. Its economy was still based on heavy industry, central planning, kolektywizacji rolnictwa and satisfying the needs of the army, in relation to the emerging cold war.
The Thaw took place after Stalin's death (1953), and his successor, the secretary general of the Central Committee of the Communist Party of the Soviet Union (CPSU Central Committee) Nikita Khrushchev, gave his famous speech in which he condemned the Stalinist period and its crimes (1956). Unfortunately, this has not led to deeper changes in the functioning of the system. There were no significant changes on the international arena. Khrushchev continued the „anti‑imperialist policy” by suppressing all manifestations in the Eastern Bloc (the Hungarian uprising, the Second Berlin Crisis), supporting anti‑Western regimes (Egypt, Cuba) and striving for the expansion of communism and Soviet influence in postcolonial countries. His submission to the US during the Cuban crisis (1962) led to his replacement by Leonid Brezhnev. He was a supporter of the policy of force (Brezhnev Doctrine), the application of which was reflected in the intervention in Czechoslovakia in 1968. He tried to strengthen the power of the USSR in the world by ensuring its military superiority over the United States (Arms race) and adding more and more new countries (including Angola, Nicaragua, Afghanistan) into its sphere of influence. However, in the economy and political life the direction was still the same, characterized by stagnation and a sharp course against any manifestations of opposition activity. After his death, the „old” leaders took over – Yuri Andropov (1982‑1984) and Konstantin Czernienko (1984‑1985).
After their short reign, Mikhail Gorbachev took charge of the Soviet Union. He decided to loosen the foreign policy (including the suppression of the arms race and ending the war in Afghanistan) and to introduce reforms aimed at liberalizing the life in the country, the basis of which was Glasnost (transparency) and perestroika (rebuilding). This led to processes that could no longer be stopped. Democratization and emergence of national movements ultimately led to the collapse of the USSR and the foundation of the Russian Federation. The Verkhovna Rada (parliament) was established, headed by the charismatic Boris Yeltsin (president of the Russian Federation since 1991). Unfortunately, the changes in the foreign policy and the democratization were not enough to change the disastrous economic situation. This led to the coup d'état of the hard‑line members of the Communist Party and military personnel (August 1991). Gorbachev was overthrown. However, thanks to the intervention of Yeltsin and the support of the society and part of the army, the rebellion was crushed. After gaining full power, he finished the reforms started by his predecessor. In December 1991, the USSR collapsed and the Cold War officially ended.