Lesson plan (Polish)
Temat: ZSRS w l. 1945‑1991
Adresat
Uczniowie klasy VIII szkoły podstawowej
Podstawa programowa
XXXVI. Świat po II wojnie światowej. Uczeń:
10. wyjaśnia przyczyny oraz lokalizuje w czasie i przestrzeni proces rozpadu ZSRS na przełomie lat 80. i 90., a także wyjaśnia jego następstwa.
Ogólny cel kształcenia
Uczeń dowie się o przemianach w ZSRS w latach 1945‑1991.
Kompetencje kluczowe
porozumiewanie się w językach obcych;
kompetencje informatyczne;
umiejętność uczenia się.
Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:
czym charakteryzował się stalinizm;
jak funkcjonowało ZSRS za czasów Stalina;
czym była odwilż 1956 r. i jakie miała znaczenie;
kim był Nikita Chruszczow i czego dokonał;
kim byli przywódcy ZSRS;
jak i dlaczego doszło do upadku ZSRS.
Metody/techniki kształcenia
podające
pogadanka.
aktywizujące
dyskusja.
programowane
z użyciem komputera;
z użyciem e‑podręcznika.
praktyczne
ćwiczeń przedmiotowych.
Formy pracy
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne
e‑podręcznik;
zeszyt i kredki lub pisaki;
tablica interaktywna, tablety/komputery.
Przebieg zajęć
Faza wstępna
Prowadzący lekcję podaje temat lekcji, określa cel zajęć i wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Nauczyciel odtwarza nagranie abstraktu. Co jakiś czas zatrzymuje je, prosząc uczniów, by opowiedzieli własnymi słowami to, co przed chwilą usłyszeli. W ten sposób uczniowie ćwiczą słuchanie ze zrozumieniem.
Faza realizacyjna
Lektura treści abstraktu. Nauczyciel wykorzystuje tekst do pracy indywidualnej lub w parach według następujących kroków: 1) pobieżne przejrzenie tekstu, 2) postawienie pytań, 3) dokładne czytanie, 4) streszczenie poszczególnych części tekstu, 5) powtórzenie treści lub przeczytanie całego tekstu.
Uczniowie analizują ilustrację i wykonują Polecenie 1. Aby odpowiedzieć na pytanie, mogą korzystać ze źródeł internetowych lub innych publikacji. Nauczyciel sprawdza poprawność odpowiedzi i udziela uczniom informacji zwrotnej.
Na podstawie informacji przedstawionych na osi czasu oraz wiadomości z dostępnych źródeł uczniowie w parach przygotowują omówienie wniosków z przeprowadzonego przez siebie śledztwa. Mają wykazać związki przyczynowo‑skutkowe między przedstawionymi na osi wydarzeniami. Następnie uczniowie prezentują swoje omówienia. Koledzy i koleżanki oceniają ich pracę, biorąc pod uwagę sposób przedstawienia wniosków oraz jasność uzasadnienia.
Nauczyciel wspólnie z uczniami podsumowuje dotychczasowy przebieg zajęć.
Uczniowie analizują ilustracje i wykonują Polecenie 3 i Polecenie 4. Aby odpowiedzieć na pytania, mogą korzystać ze źródeł internetowych lub innych publikacji. Nauczyciel sprawdza poprawność odpowiedzi i udziela uczniom informacji zwrotnej.
Uczniowie w parach rozwiązują Ćwiczenie 1. Nauczyciel sprawdza, czy zadanie zostało prawidłowo wykonane, i udziela uczniom informacji zwrotnej.
Faza podsumowująca
Nauczyciel prosi chętnego ucznia o podsumowanie lekcji z jego punktu widzenia. Pyta pozostałych uczniów, czy chcieliby coś dodać do wypowiedzi kolegi na temat wiedzy i umiejętności opanowanych na lekcji.
Nauczyciel wspólnie z uczniami podsumowuje dotychczasowy przebieg zajęć.
Praca domowa
Odsłuchaj w domu nagrania abstraktu. Zwróć uwagę na wymowę, akcent i intonację. Naucz się prawidłowo wymawiać poznane na lekcji słówka.
Wykonaj w domu notatkę z lekcji, np. metodą sketchnotingu.
W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania
Pojęcia
Komunizm – ideologia głosząca powstanie jednej klasy społecznej, likwidację własności prywatnej i wspólny podział dóbr. Miała obalić istniejące ustroje polityczne i wprowadzić utopijny model państwa pozbawionego ucisku i wyzysku innych.
Sowietyzacja – narzucanie siłą militarną i propagandą ustroju sowieckiego i jego ustrojowo‑gospodarczych rozwiązań.
Kolektywizacja rolnictwa – łączenie indywidualnych gospodarstw rolnych w wielkie spółdzielnie rolnicze oparte na społecznych (wspólnych) środkach produkcji i podziału dochodu. Doprowadzała do załamania się produkcji rolnej i była nieefektywna.
Łagry – obozy pracy przymusowej w Związku Radzieckim, w których więźniowie wykonywali ciężką i często niebezpieczną pracę, prowadzącą do ich fizycznego i psychicznego wyniszczenia, a w konsekwencji śmierci.
Socrealizm – kierunek w sztuce powstały w 1934 r. w Związku Radzieckim, a po II wojnie światowej rozpropagowany w pozostałych krajach bloku wschodniego. Miał status jedynej metody twórczości artystycznej. Cechował się realizmem i był narzędziem propagandy komunistycznej.
Demokracja ludowa – określenie ustroju panującego w krajach bloku wschodniego, w którym miała panować rzeczywista władza ludu.
Stalinizm – totalitarny system ideologiczny ukształtowany na podstawie modelu rządzenia państwem i kierowania jego gospodarką przez Stalina. Po II wojnie światowej został narzucony państwom tzw. demokracji ludowej. W Polsce funkcjonował do 1956 r.
Odwilż – potoczne określenie okresu złagodzenia lub zaprzestania represji politycznych i powszechnego terroru w krajach rządzących przez partie komunistyczne.
Sputnik – pierwszy sztuczny satelita Ziemi wystrzelony przez ZSRR w 1957 r.
Państwa Trzeciego Świata (Trzeci Świat) – grupa państw w okresie zimnej wojny, które pozostały niezależne w konflikcie między blokiem zachodnim, kapitalistycznym (pierwszy świat) a wschodnim, komunistycznym (drugi świat). Z czasem termin ten zaczął oznaczać ubogie i słabo rozwinięte kraje.
Kryzys kubański – kryzys polityczny między USA a ZSRR z 1962 r. spowodowany rozmieszczeniem przez Rosjan na Kubie pocisków balistycznych mogących zagrozić terytorium amerykańskiemu.
Doktryna Breżniewa – przyjęta w 1968 r. w ZSRR doktryna uznająca możliwość interwencji państw Układu Warszawskiego na terenie każdego państwa socjalistycznego, któremu grozi zawrócenie z drogi socjalizmu. Nazywana również doktryną ograniczonej suwerenności. Najlepszym przykładem jej zastosowania była interwencja w Czechosłowacji w 1968 r.
Wyścig zbrojeń – potoczne określnie dla wydarzeń okresu powojennego, w którym Stany Zjednoczone i ZSRR konkurowały ze sobą na polu rozwoju militarnego i powiększaniu arsenału zbrojnego.
Głasnost – jeden z elementów reform Michaiła Gorbaczowa. Zmierzała do wprowadzenia jawności życia publicznego i końca monopolu informacyjnego
Pierestrojka – przebudowa; potoczne określenie przekształceń zachodzących w polityce ZSRR w latach 1985‑1991 stanowiła symbol nowej polityki partii komunistycznej. Jej istotą miała być modernizacja gospodarki, liberalizacja życia społecznego i otwarcie na państwa Zachodu.
Pucz – inaczej zamach stanu, przejęcie władzy w kraju, najczęściej siłowe, przez jednostkę lub grupę. Najczęściej dokonane przy pomocy wojska i niezgodne z obowiązującym prawem.
Teksty i nagrania
USSR in the years 1945‑1991
The Soviet Union left the Second World War as a victor. Joseph Stalin's army captured Berlin and expanded the zone of Soviet influence to half of Europe. However, the war caused many repercussion. Millions have been killed (its estimated at over 20 million victims), and vast areas of the country have been destroyed. The end of the war also did not change the functioning of the superpower. Its economy was still based on heavy industry, central planning, kolektywizacji rolnictwa and satisfying the needs of the army, in relation to the emerging cold war.
The Thaw took place after Stalin's death (1953), and his successor, the secretary general of the Central Committee of the Communist Party of the Soviet Union (CPSU Central Committee) Nikita Khrushchev, gave his famous speech in which he condemned the Stalinist period and its crimes (1956). Unfortunately, this has not led to deeper changes in the functioning of the system. There were no significant changes on the international arena. Khrushchev continued the „anti‑imperialist policy” by suppressing all manifestations in the Eastern Bloc (the Hungarian uprising, the Second Berlin Crisis), supporting anti‑Western regimes (Egypt, Cuba) and striving for the expansion of communism and Soviet influence in postcolonial countries. His submission to the US during the Cuban crisis (1962) led to his replacement by Leonid Brezhnev. He was a supporter of the policy of force (Brezhnev Doctrine), the application of which was reflected in the intervention in Czechoslovakia in 1968. He tried to strengthen the power of the USSR in the world by ensuring its military superiority over the United States (Arms race) and adding more and more new countries (including Angola, Nicaragua, Afghanistan) into its sphere of influence. However, in the economy and political life the direction was still the same, characterized by stagnation and a sharp course against any manifestations of opposition activity. After his death, the „old” leaders took over – Yuri Andropov (1982‑1984) and Konstantin Czernienko (1984‑1985).
After their short reign, Mikhail Gorbachev took charge of the Soviet Union. He decided to loosen the foreign policy (including the suppression of the arms race and ending the war in Afghanistan) and to introduce reforms aimed at liberalizing the life in the country, the basis of which was Glasnost (transparency) and perestroika (rebuilding). This led to processes that could no longer be stopped. Democratization and emergence of national movements ultimately led to the collapse of the USSR and the foundation of the Russian Federation. The Verkhovna Rada (parliament) was established, headed by the charismatic Boris Yeltsin (president of the Russian Federation since 1991). Unfortunately, the changes in the foreign policy and the democratization were not enough to change the disastrous economic situation. This led to the coup d'état of the hard‑line members of the Communist Party and military personnel (August 1991). Gorbachev was overthrown. However, thanks to the intervention of Yeltsin and the support of the society and part of the army, the rebellion was crushed. After gaining full power, he finished the reforms started by his predecessor. In December 1991, the USSR collapsed and the Cold War officially ended.