Lesson plan (Polish)
Temat: Co to jest pogoda, a co to jest klimat?
Autor: Joanna Borgensztajn
Adresat
Uczeń klasy V
Podstawa programowa
Klasa V
II. Umiejętności i stosowanie wiedzy w praktyce.
1. Prowadzenie obserwacji i pomiarów w terenie, analizowanie pozyskanych danych i formułowanie wniosków na ich podstawie.
2. Korzystanie z planów, map, fotografii, rysunków, wykresów, diagramów, danych statystycznych, tekstów źródłowych oraz technologii informacyjno‑komunikacyjnych w celu zdobywania, przetwarzania i prezentowania informacji geograficznych.
Cel lekcji
Uczniowie omawiają składniki pogody i składniki klimatu oraz wyjaśniają, w jaki sposób określa się klimat.
Kryteria sukcesu
wymienisz składniki pogody oraz składniki klimatu;
wyjaśnisz główną różnicę pomiędzy pogodą a klimatem;
wymienisz przykładowe urządzenia służące do pomiaru składników pogody;
przeprowadzisz obserwację zachmurzenia.
Kompetencje kluczowe
porozumiewanie się w języku ojczystym;
porozumiewanie się w języku obcym;
kompetencje informatyczne;
umiejętność uczenia się;
kompetencje społeczne i obywatelskie.
Metody/formy pracy
Praca z tekstem oraz praca z multimediami, pogadanka, dyskusja.
Praca indywidualna oraz praca zbiorowa.
Środki dydaktyczne
abstrakt;
e‑podręcznik;
tablica interaktywna lub tradycyjna;
tablety/komputery.
Przed lekcją
Przed zajęciami nauczyciel poleca uczniom zapoznanie się z abstraktem „Co to jest pogoda, a co to jest klimat?”.
Fazy lekcji
Wstępna
Nauczyciel określa cel lekcji i kryteria sukcesu oraz informuje uczniów o planowanym przebiegu zajęć.
Nauczyciel zapisuje na tablicy tradycyjnej lub tablicy interaktywnej temat lekcji. Uczniowie notują go w zeszytach.
Realizacyjna
Uczniowie samodzielnie wykonują ćwiczenie interaktywne, sprawdzające zdobytą w domu wiedzę. Ich zadaniem jest uzupełnienie luk w tekście, podsumowującym najważniejsze zagadnienia dotyczące pogody i klimatu. Nauczyciel na bieżąco sprawdza, jak uczniowie radzą sobie
z ćwiczeniem i pomaga uczniom, którzy mają z nim trudności.Uczniowie wyjaśniają, dlaczego na stacjach meteorologicznych dokonuje się pomiaru temperatury na wysokości 2 m nad powierzchnią gruntu, przy gruncie oraz w glebie. Nauczyciel koryguje odpowiedzi.
Uczniowie wymieniają wszystkie składniki pogody oraz składniki klimatu. Różnice między nimi poddają dyskusji.
Nauczyciel prezentuje materiał multimedialny przybliżający uczniom zagadnienie wykonywania pomiarów poszczególnych składników pogody w stacji meteorologicznej. Następnie uczniowie wymieniają służące do tego urządzenia.
Nauczyciel omawia metodę dokonywania obserwacji zachmurzenia, szczegółowo objaśniając poszczególne punkty instrukcji, opisanej w abstrakcie.
Nauczyciel proponuje uczniom, by zapoznali się z atlasem chmur, zamieszczonym w e‑podręczniku na stronie http://www.epodreczniki.pl/reader/c/148602/v/latest/t/student‑canon/m/iV9fie2VPX#iV9fie2VPX_d5e239(galeria nr 2).
Ochotnicy lub wskazane przez nauczyciela osoby określają rodzaj widocznych chmur. Nauczyciel prostuje ewentualne błędne odpowiedzi i udziela uczniom szczegółowych wskazówek, pozwalających na samodzielne rozróżnienie poszczególnych rodzajów chmur.
Podsumowująca
Nauczyciel podsumowuje lekcję w odniesieniu do zamierzonego celu i kryteriów sukcesu. Uczniowie zadają pytania i uzupełniają notatki.
Zadanie domowe
Uczniowie przez kilka dni prowadzą obserwację zachmurzenia nieba, zgodnie z instrukcją, opisaną w abstrakcie.
W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania
Pojęcia
barograf -rodzaj barometru zapisujący dokonywane pomiary ciśnienia; wyniki są notowane na specjalnej taśmie papierowej zamocowanej na poruszającym się bębnie
globalne ocieplenie - wzrost średniej temperatury atmosfery przy powierzchni Ziemi i oceanów obserwowany od połowy XX wieku
heliograf - przyrząd służący do pomiaru czasu usłonecznienia
klimat - ogół zjawisk pogodowych na danym obszarze ustalony na podstawie obserwacji prowadzonych przez kilkadziesiąt lat
termograf - przyrząd mierzący temperaturę i rejestrujący jej przebieg; wyniki są zapisywane na taśmie papierowej zamocowanej na obracającym się bębnie
Teksty i nagrania
How do we describe weather and climate?
If, during the coming year, air temperature at a certain night drops to -38°C, it will not necessarily mean another ice age begins. On the other hand, if air temperature on a certain day rises to 38°C, it will not indicate predicted climate warming. Now, what is climate?
How do we describe weather and climate?
Weather is the state of atmosphere in a certain place and time, determined by its components.
These include the following:
air temperature;
atmospheric pressure;
humidity;
precipitation;
wind velocity and direction;
cloudiness;
sun radiation intensity;
atmospheric phenomena.
Climate, though, is a set of atmospheric phenomena and processes (in other words, weather conditions), typical for a certain region, being formed under an influence of physical and geographical properties of this region, determined through many years of observations and meteorological measurements, spanning no less than 30 years. It is depicted by climate components which are identical with weather components but observed in a longer time perspective. For example, these may include:
average annual or monthly air temperature;
average annual or monthly layout of atmospheric pressure;
air humidity distribution (annual, monthly);
annual or monthly cloudiness;
average total yearly precipitation;
average number of days with precipitation/mist/storm etc. per year;
average annual or seasonal wind arrangement.
Climate is determined through many years of regular measurements and observations of weather components. In Poland, such actions are performed at meteorological stations. Observation dates and intervals vary, depending on station type. At synoptic stations (operating for the purpose of weather forecasting), measurements are made every hour, at climatologic stations, three times per day: at 7am, 1pm, and 7pm CET. At some stations, there are also permanent all‑day measurements being performed, using electronic instruments, including automatic gauges. Air temperature and soil temperature is measured by a few different thermometers, however, less accurate but constant temperature measurement is provided by a thermograph. Atmospheric pressure is measured by a barometer or an automatic barograph. Air humidity is measured by a hygrometer or a hygrograph. Apart from that, pluviometers (rain gauges), anemometers and heliographs (indicating sunshine duration) are used. Cloudiness rate and special meteorological phenomena (storm, rainbow etc.) are being observed by station personnel.
In order to determine weather, suitable observations and measurements are required: air temperature, atmospheric pressure, humidity, precipitation volume, wind velocity and direction, cloudiness, intensity of sun radiation, and atmospheric phenomena.
Long‑lasting and regular measurements of weather components allow to determine local climate.