Temat: Od Westerplatte do Hiroszimy. II wojna światowa na świecie

Adresat

Uczniowie klasy VIII szkoły podstawowej

Podstawa programowa

XXXIII. II wojna światowa i jej etapy. Uczeń:

  1. przedstawia oraz sytuuje w czasie i przestrzeni przełomowe wydarzenia II wojny światowej (polityczne i militarne);

  2. wyjaśnia przyczyny klęski państw Osi;

  3. wymienia główne decyzje konferencji wielkiej trójki (Teheran, Jałta, Poczdam);

  4. przedstawia bezpośrednie skutki II wojny światowej, w tym problem zmiany granic i przesiedleń ludności.

Ogólny cel kształcenia

Uczniowie poznają najważniejsze wydarzenia z okresu II wojny światowej.

Kompetencje kluczowe

  • porozumiewanie się w językach obcych;

  • kompetencje informatyczne;

  • umiejętność uczenia się.

Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:

  • opowiedzieć , kiedy i gdzie wybuchła II wojna światowa;

  • wymienić jakie były najważniejsze i przełomowe działania wojenne lat 1939‑1945;

  • opisywać, gdzie walczono podczas II wojny światowej;

  • wyjaśniać jakie znaczenie miała II wojna światowa dla współczesnego świata.

Metody/techniki kształcenia

  • podające

    • pogadanka.

  • aktywizujące

    • dyskusja.

  • programowane

    • z użyciem komputera;

    • z użyciem e‑podręcznika.

  • praktyczne

    • ćwiczeń przedmiotowych.

Formy pracy

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne

  • e‑podręcznik;

  • zeszyt i kredki lub pisaki;

  • tablica interaktywna, tablety/komputery.

Przebieg lekcji

Przed lekcją

  1. Uczniowie przypominają sobie informacje z poprzednich lekcji dotyczące II wojny światowej (tematy: *Kampania polska*, *Pod dwiema okupacjami*, *Powstanie warszawskie*).

Faza wstępna

  1. Prowadzący lekcję podaje temat lekcji, określa cel zajęć i wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.

  2. Nauczyciel, nawiązując do zadania domowego, pyta uczniów, jakie były przyczyny wybuchu II wojny światowej i kto był pierwszą ofiarą. Uczniowie wykonują **Ćwiczenie 1** i **Ćwiczenie 2**, zaznaczając żołnierzy państw walczących w kampanii wrześniowej oraz miejsca bitew.

Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel wprowadza uczniów w temat zajęć, mówiąc o momencie wybuchu II wojny światowej, dziwnej wojnie i reakcji świata na niemiecką i radziecką agresję. Przypomina i wyjaśnia uczniom, dlaczego konflikt lat 1939‑1945 nosi nazwę światowy. Uczniowie zapoznają się z mapą działań wojennych 1939‑1941 i przyporządkowują podane w **Ćwiczeniu 3** państwa do poszczególnych frontów.

  2. Nauczyciel dzieli uczniów na 5 grup i każdej przydziela po jednym froncie II wojny światowej (1. Front zachodni; 2. Front wschodni; 3. Front afrykański; 4. Front na Dalekim Wschodzie; 5. Front włoski). Zadaniem każdej z grup jest przygotowanie najważniejszych informacji o działaniach wojennych toczonych na „swoim” froncie. W notce powinny znaleźć się nazwy operacji, walczące strony, najważniejsze bitwy i ich daty, nazwiska dowódców oraz skutki działań zbrojnych. Uczniowie mogą korzystać z własnej wiedzy oraz np. z Internetu. Podczas pracy nad ćwiczeniami nauczyciel wykorzystuje metodniki lub zestaw kart w trzech kolorach: zielonym, żółtym i czerwonym. Uczniowie dzięki kartom sygnalizują nauczycielowi, czy mają trudności z wykonywaniem poleceń (kolor zielony – radzę sobie świetnie, kolor żółty – mam wątpliwości, kolor czerwony – proszę o pomoc).

  3. Następnie nauczyciel prosi grupy, aby wspólnie uporządkowały chronologicznie swoje informacje, a następnie przedstawiły je. Wyniki uczniów konfrontuje z **Poleceniem 1** (kalendarium II wojny światowej).

  4. Następnie nauczyciel prosi grupy, aby wspólnie uporządkowały chronologicznie swoje informacje, a następnie przedstawiły je. Wyniki uczniów konfrontuje z **Poleceniem 1** (kalendarium II wojny światowej). 4. Pytając uczniów o oddziaływanie II wojny światowej, rozpoczyna dyskusję na temat skutków i konsekwencji tego największego konfliktu zbrojnego w historii.

Faza podsumowująca

  1. Uczniowie podsumowując zajęcia, wykonują **Ćwiczenie 4**.

  2. Na zakończenie nauczyciel wyjaśnia uczniom, że II wojna światowa mimo ponad 70 lat od jej zakończenia nadal ma wpływ na dzisiejsze społeczeństwa. Jako jeden z przykładów podaje zapóźnienie rozwoju Europy Wschodniej.

  3. Nauczyciel ocenia pracę uczniów na lekcji, biorąc pod uwagę ich wkład i zaangażowanie. Może w tym celu przygotować ankietę ewaluacyjną do samooceny oraz oceny pracy prowadzącego i innych uczniów.

Praca domowa

  1. Nauczyciel zadaje zadanie domowe dla uczniów chętnych (nie jest obligatoryjną częścią scenariusza): Przypomnij sobie, jakie były konsekwencje I wojny światowej, w szczególności liczbę ofiar. Następnie porównaj dane. Jak myślisz, dlaczego można dostrzec tak duże różnice i co wpłynęło na ich powstanie?.

W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania

Pojęcia

Surrender
Surrender
Ri7rDbHwsYNzC
Nagranie słówka: Surrender

Kapitulacja – poddanie się części lub całości wojska przeciwnikowi. Może być bezwarunkowa lub pod pewnymi wcześniej ustalonymi warunkami. Najczęściej kończy konflikt zbrojny.

Front
Front
R1JJeoJ8TVkVE
Nagranie słówka: Front

Front – terytorium, na którym walczą ze sobą wrogie armie.

Landing operation
Landing operation
R8KGMsg07yTM2
Nagranie słówka: Landing operation

Desant – działania taktyczne wojsk polegające na przeniesieniu własnych oddziałów na teren wroga, w celu opanowania strategicznego terenu.

Propaganda
Propaganda
R11IkECGwWB4S
Nagranie słówka: Propaganda

Propaganda – celowe działania, które mają doprowadzić do określonych zachować i poglądów. Służy ona do upowszechnienia dogodnych informacji dla nadawcy. W języku potocznym synonim kłamstwa i manipulacji.

Blitzkrieg
Blitzkrieg
R1Aydo5Ni6rFQ
Nagranie słówka: Blitzkrieg

Blitzkrieg – inaczej wojna błyskawiczna, termin oznaczający szybki i zmasowany atak siłami zbrojnymi, najczęściej wszystkich typów (lotnictwo, marynarka, wojska lądowe), w celu zajęcia kraju.

Offensive
Offensive
R1927Ng1l45eJ
Nagranie słówka: Offensive

Ofensywa – gwałtowne uderzenie w przeciwnika, mające na celu przełamanie jego obrony i wdarcie się w głąb jego wojska lub terenu.

Carpet bombing
Carpet bombing
R124MxdkKmjsA
Nagranie słówka: Carpet bombing

Naloty dywanowe – zmasowany atak bombowy mający na celu całkowite zniszczenie danego obszaru lub celu, bez wybierania konkretnych obiektów. Taktyka ta była stosowana głównie podczas II wojny światowej.

Kamikaze
Kamikaze
R1SXa5y9415uc
Nagranie słówka: Kamikaze

Kamikadze – formacje japońskich jednostek lotniczych z okresu II wojny światowej, pilotujące specjalnie przygotowane samoloty, których celem był samobójczy atak na przeciwnika.

Teksty i nagrania

R1Qp8Oc1myCSP
Nagranie abstraktu

From Westerplatte to Hiroshima. World War Two Across the World

World War II was the largest conflict in the history of humanity. It took place between 1939‑1945. The conventional date of its beginning is that of the German attack on Westerplatte – the Polish military unit in the Free City of Danzig. The fighting took place in Europe, Africa and Asia, on land, on the seas, and in the air. Until 1941, the Germans and their allies (mainly the Italians and the Japanese) achieved victories. The Germans defeated France (1940) and conquered almost all of Europe (except for Great Britain), and the Japanese conquered vast territories in the Far East and Oceania (until 1942).

In June 1941, Germany attacked the USSR. After initial success, the clashes on the Eastern Front quickly took an unfavorable turn for Hitler (the defeats in the Battles of Stalingrad and Kursk in 1943). The United States joined the war on the side of Great Britain and her allies (Poland, Free France and others) after being attacked by the Japanese in December 1941. The Germans were pushed back from Northern Africa. In 1943, after the government of Mussolini was abolished, Italy left the Axis. In June 1944, the Western Allies landed in Normandy (France), creating a second front. France was recaptured, and the Allied airforce started destructive carpet bombings of the German cities.

Germany had the most powerful army in the world, but they were unable to hold their own against the alliance of other great powers on multiple fronts. In the end, the German army fell in 1945. The Polish and Soviet armies entered the German territory and captured Berlin. Hitler committed suicide. In May 1945, the war in Europe ended. Germany found itself under American, Soviet, British and French occupation.

In the Far East, the Americans were still fighting the Japanese. Met with the fanatical resistance of the Japanese soldiers who defended every island until the last man, the US authorities decided to use a new weapon of mass destruction – the nuclear bomb – on the cities of Hiroshima and Nagasaki in August 1945. They ceased to exist in mere minutes. The hopeless situation and the extent of destruction influenced the Japanese surrender. It was signed on 2 September 1945 aboard the American battleship, “Missouri”. World War II officially ended.