Temat: Rolnictwo we Francji

Autor: Magdalena Jankun

Adresat

Uczeń klasy VI szkoły podstawowej

Podstawa programowa

VII. Geografia Europy: położenie i granice kontynentu, główne cechy środowiska przyrodniczego Europy. Rolnictwo, przemysł i usługi w wybranych krajach europejskich.

Uczeń:

12. przedstawia znaczenie nowoczesnego przemysłu i usług w gospodarce na przykładzie Francji.

Cel lekcji:

Uczeń przedstawi cechy rolnictwa we Francji.

Kryteria sukcesu

  • omówisz położenie geograficzne i środowisko przyrodnicze Francji;

  • scharakteryzujesz klimat Francji;

  • wyjaśnisz, czym charakteryzuje się nowoczesne rolnictwo we Francji;

  • wskażesz na przykładzie rolnictwa Francji związki między warunkami przyrodniczymi a kierunkami i efektywnością produkcji rolnej w tym kraju.

Kompetencje kluczowe

  • porozumiewanie się w języku ojczystym;

  • porozumiewanie się w językach obcych;

  • kompetencje informatyczne;

  • umiejętność uczenia się.

Metody/formy pracy

  • z wykorzystaniem narzędzi ICT;

  • praca z materiałem edukacyjnym oraz multimediami na platformie epodreczniki.pl;

  • dyskusja;

  • plakat;

  • praca indywidualna, praca w parach, praca w grupach.

Środki dydaktyczne

  • e‑podręcznik do nauczania geografii;

  • tablica interaktywna;

  • mapa fizyczna Europy;

  • Google Earth;

  • atlasy geograficzne;

  • rzutnik multimedialny;

  • arkusze papieru i markery;

  • tablety/komputery.

Fazy lekcji

Wstępna

  1. Nauczyciel informuje uczniów o celach lekcji.

  2. Prosi chętnego ucznia o wyszukanie w aplikacji Google Earth Francji.

  3. Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej mapę z e‑podręcznika, z lupką interaktywną: Mapa hipsometryczna Francji.

Realizacyjna

  1. Uczniowie, pracując w parach, korzystają z atlasów geograficznych i określają położenie geograficzne Francji. Następnie ochotnik z klasy wskazuje Francję na mapie ściennej Europy i określa jej położenie geograficzne. Pozostali uczniowie weryfikują swoje odpowiedzi.

  2. Nauczyciel dokonuje podziału klasy na cztery grupy. Każda grupa otrzymuje arkusz papieru oraz markery. Wszystkie grupy opracowują takie same zagadnienia: regiony geograficzne Francji, klimat, struktura użytkowania ziemi we Francji, gleby, uprawy oraz miejsce Francji w światowej produkcji rolnej, chów i hodowla zwierząt. Uczniowie korzystają z atlasów geograficznych i różnych materiałów źródłowych.

  3. Każda grupa rozdysponowuje zadania pośród członków zespołu. Tworzy plakat, który omawia na koniec pracy na forum klasy. W trakcie prezentacji uczniowie posiłkują się internetem, korzystają z tablicy interaktywnej, mapy ściennej Europy oraz z mapy znajdującej się w e‑podręczniku: Francja– Rolnictwo.

  4. Nauczyciel wyjaśnia, czym charakteryzuje się nowoczesne rolnictwo we Francji.

  5. Praca w parach. Uczniowie, korzystają z różnych materiałów źródłowych, wyszukują informacje na temat przemysłu spożywczego we Francji: mleczarskiego, produkcji win i szampanów, produkcji serów.

  6. Wskazane pary omawiają zadanie na forum klasy.

Podsumowująca

  1. Na podsumowanie lekcji uczniowie wykonują na tablicy interaktywnej ćwiczenia interaktywne zawarte w abstrakcie.

  2. Nauczyciel ocenia uczniów w obrębie grupy, biorąc pod uwagę wkład i ich możliwości. Dobrym sposobem na obiektywne ocenianie jest skupienie się na ocenie jednego zespołu i zwrócenie uwagi na samoocenę uczniów – co zrobiłem dobrze, a czego nie potrafiłem i jaka jest tego przyczyna.

  3. Zadanie domowe. Korzystając z wiedzy zdobytej na lekcji i innych źródeł, stwórz test dotyczący rolnictwa we Francji.

W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania

Pojęcia

farmland
farmland
R1SG0H8Ta8HDO
Nagranie słówka: farmland

pole uprawne - tereny w obrębie gospodarstwa rolnego lub danego regionu wykorzystywane do produkcji roślinnej, ogrodniczej lub zwierzęcej.

growing season
growing season
R22fZYm0FSdaD
Nagranie słówka: growing season

sezon wegetacyjny - okres wzrostu i rozwoju roślin, obejmujący intensywne procesy życiowe od siewu do zbioru uprawianej rośliny. Jego długość zależy od gatunku rośliny, warunków klimatycznych, nawożenia

terra rossa
terra rossa
RzKK2E0rwdJ0k
Nagranie słówka: terra rossa

Terra rossa - czerwona gleba lub osad wypełniający pustki krasowe, tworząca się w wyniku krasowienia wapieni w klimacie śródziemnomorskim lub tropikalnym, podobna do gleb laterytowych. Składa się głównie z wodorotlenków, uwodnionych tlenków glinu i wodorotlenku żelaza.

Teksty i nagrania

RbdFjMBGD1Lvt
nagranie dźwiękowe abstraktu

Agriculture in France

Farming is one of the oldest types of human activity. For thousand of years, people have used natural environment to cultivate and breed plants and animals to create food products and other goods. Agricultural production in France – similarly to other areas – depends on natural conditions to great extent. What are these conditions and what types of agricultural activity have developed in France?

France, the third largest country in our continent, lies in West Europe. In West and North‑West, France is surrounded by the Atlantic Ocean, and in South, it is surrounded by the Mediterranean Sea. Corsica, a large island in the Mediterranean Sea, also belongs to France. Land morphology in France – evaluation for agricultural purposes.

A hypsometric map of France and a map of natural regions prove huge variation of landforms in France.

A distinctive trait of its land morphology is existence of lowland basins, massifs of highlands and old mountains, located a bit higher, and high young mountains.

The most area is covered by brown soils, formed in marine climate under broadleaf forests. In the northern part of the country, at the Atlantic Ocean shoreline, podzol soils are present. In the area covered with Mediterranean climate, there is advantage of terra rossa (red soil) soils which were formed on limestone rocks. In the valleys of lowland rivers, fertile alluvial soils were formed. In the mountainous areas, there soils with under‑developed profile – mountain soils.
Soils in France – excluding the mountains – are typically very productive in agricultural terms.

Farms take up 52.7% of the area of France (as of 2011). It means more than half the country is used for farming. In some regions of France, agricultural landscapes prevail.

The largest area of crops is used for cereals – about 32% of the agricultural area. Cereals are sown mainly in western and north‑western lowland area, together with typical crops for temperate zone – potatoes and sugar beets.
Cultivation of vegetables and fruits in Brittany, in the valleys of Loire and Garonne and around large cities is also of great importance.
An important trait of French agriculture is very high yield values. They rank themselves among the highest in the world. It results from high farming culture and application of crop protection agents.
A traditional crop of France is grapevine. Vineyards are located almost in any place in the country. The highest reputation in wine manufacturing have been achieved by such regions as Provence, Languedoc and Aquitaine in the south or Champagne, Burgundy and Alsace in the north.
Animal breeding is employed mainly in the highlands of Brittany, Massif Central and in the piedmont areas. Highly‑processed milk products, such as cheese, belong to traditional products of French food industry. This country is one of the leading food exporters in the world. In 2011, food export reached 11.5% of total export revenue of France.

Varied natural conditions, extensive experience of farmers, tradition, and modern needs moulded specific type of agriculture, named intensive farming. This term means that farmers cultivate variety of plants and breed various species of animals, achieving high efficiency, and products, in their majority, are manufactured to be sold in the market.

Factors affecting high rank of French agriculture are:

  • adjustment of direction of agricultural production to specific conditions of natural environment in each region;

  • specialisation and concentration of agricultural production so that yield per hectare is as high as possible, and livestock generates the highest possible amount of goods;

  • adjustment of agricultural production to the market;

  • application of modern technology in plant cultivation and animal breeding (mechanisation, crop protection agents, agricultural irrigation);

  • well‑developed food industry, manufacturing products of high quality, mostly with long‑lasting tradition (cheese, wine and other farming products);

  • high employment, reaching 10‑12% of professionally active persons, in the fields of economy cooperating with agricultural business; farmers constitute about 3% of professionally active persons;

  • adjustment of agriculture to any changes that occurred in global markets in the field of trading food and agricultural products.

Since 2005, France, as a Member State of the European Union, introduced a reform of agricultural policy. Its goals included supporting forms of production of healthy food and application of sustained development principles in agricultural economy.