Temat: Królestwa – bakterie, protisty, grzyby – lekcja powtórzeniowa

Adresat

Uczniowie klasy V szkoły podstawowej

Podstwa programowa

II. Różnorodność życia.

1. Klasyfikacja organizmów. Uczeń:

1) uzasadnia potrzebę klasyfikowania organizmów i przedstawia zasady systemu klasyfikacji biologicznej;

2) przedstawia charakterystyczne cechy organizmów pozwalające przyporządkować je do jednego z odpowiednich królestw.

3. Bakterie – organizmy jednokomórkowe. Uczeń:

1) podaje miejsca występowania bakterii;

2) wymienia podstawowe formy morfologiczne bakterii;

3) przedstawia czynności życiowe bakterii;

5) wyjaśnia znaczenie bakterii w przyrodzie i dla człowieka.

4. Protisty – organizmy o różnorodnej budowie komórkowej. Uczeń:

1) wykazuje różnorodność budowy protistów (jednokomórkowe, wielokomórkowe) na wybranych przykładach;

2) przedstawia wybrane czynności życiowe protistów (oddychanie, odżywianie, rozmnażanie);

3) zakłada hodowlę protistów oraz dokonuje obserwacji mikroskopowej protistów.

6. Grzyby – organizmy cudzożywne. Uczeń:

1) przedstawia środowiska życia grzybów (w tym grzybów porostowych);

2) wymienia cechy umożliwiające zaklasyfikowanie organizmu do grzybów;

3) wykazuje różnorodność budowy grzybów (jednokomórkowe, wielokomórkowe);

4) przedstawia wybrane czynności życiowe grzybów (odżywianie, oddychanie);

5) przedstawia znaczenie grzybów w przyrodzie i dla człowieka.

Ogólny cel kształcenia

Uczeń powtarza wiedzę oraz słownictwo w zakresie działu: Królestwa - bakterie, protisty, grzyby

Kompetencje kluczowe

  • porozumiewanie się w języku ojczystym;

  • umiejętność uczenia się;

  • kompetencje informatyczne.

Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:

  • materiału z lekcji: „Zasady klasyfikacji organizmów”, „Pięć królestw”, „Bakterie”, „Protisty”, „Miejsce występowania i budowa grzybów, czynności życiowe grzybów , znaczenie grzybów”;

  • zadawać pytania i odpowiadać na pytania przyjaciół o pięć królestw;

  • utrwalać słownictwo związane z pięcioma królestwami .

Metody/techniki kształcenia

  • podające

    • pogadanka.

  • aktywizujące

    • dyskusja.

  • programowane

    • z użyciem komputera;

    • z użyciem e‑podręcznika.

  • praktyczne

    • ćwiczeń przedmiotowych.

Formy pracy

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne

  • e‑podręcznik;

  • zeszyt i kredki lub pisaki;

  • tablica interaktywna, tablety/komputery.

Przebieg lekcji

Przed lekcją

  • Przed planowaną lekcją powtórzeniową nauczyciel prosi wszystkich uczniów, by przypomnieli sobie materiał e‑podręcznika z lekcji: Zasady klasyfikacji organizmów, a wybranych, by na podstawie lekcji przygotowali w oparciu o mechanizm z abstraktu krzyżówki dla kolegów do pracy na lekcji.

Faza wstępna

  • Nauczyciel podaje temat, cele lekcji i kryteria sukcesu sformułowane w języku zrozumiałym dla ucznia.

Faza realizacyjna

  • Poszerzanie i bogacenie słownictwa angielskiego w zakresie zagadnień ujętych w lekcji - uczniowie wykonują zawarte w abstrakcie ćwiczenia językowe. Nauczyciel upewnia się, że zadania zostały poprawnie wykonane, i udziela informacji zwrotnej.

  • Uczniowie, pracując samodzielnie lub w parach, wykonują wskazane przez nauczyciela polecenia z abstraktu.

  • Zadawanie pytań. Uczniowie wykorzystują formularz do zapisania pytań skierowanych do kolegi lub koleżanki w celu sprawdzenia rozumienia wysłuchanego tekstu.

  • Uczniowie, wykorzystując mechanizm zawarty w abstrakcie, przygotowują pytanie testowe dla koleżanki lub kolegi.

  • Uczniowie wyświetlają na tablicy interaktywnej opracowane przez przed lekcją krzyżówki. Zadaniem pozostałych jest odgadnięcie poszczególnych haseł. Po każdej krzyżówce, w oparciu o technikę świateł, uczniowie dokonują oceny pytań (czy są jednoznaczne, logicznie sformułowane). Nauczyciel ocenia pytania pod kątem językowym i udziela informacji zwrotnej.

Faza podsumowująca

  • Nauczyciel przeprowadza podsumowanie metodą kosza i walizki. Rozdaje uczniom kartki w dwóch kolorach (np. zielony i żółty). Na zielonych kartkach uczniowie zapisują informacje i umiejętności, które uznali podczas lekcji za cenne, przydatne. Na żółtych – zbędne. Nauczyciel odczytuje refleksje uczniów.

Praca domowa

  • Wyobraź sobie, że masz okazję przeprowadzić wywiad z naukowcem - specjalistą w dziedzinie, której dotyczyła dzisiejsza lekcja. Jakie pytania chciałbyś mu zadać? Zapisz je.

W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania

Pojęcia

biogeography
biogeography
R1elOWOopGFnj
Nagranie dźwiękowe słówka biogeography

biogeografia – dyscyplina biologii opisująca rozmieszczenie organizmów na kuli ziemskiej

species
species
RpyifcTbTX0Ng
Nagranie dźwiękowe słówka specises

gatunek – podstawowa, najniższa jednostka taksonomiczna; zbiór osobników posiadających podobne cechy, zdolnych do wydawania płodnego potomstwa

taxonomic category
taxonomic category
RCnFwS8opNftQ
Nagranie dźwiękowe słówka taxonomic category

jednostka taksonomiczna – takson, grupa organizmów, zwykle spokrewnionych ze sobą, wyróżniająca się jedną lub kilkoma cechami, które różnią zgromadzone w  niej organizmy od organizmów należących do innych grup

systematics
systematics
RO4kTXtaZfga3
Nagranie dźwiękowe słówka systematics

systematyka – nauka zajmująca się klasyfikowaniem przedmiotów i pojęć; w biologii zajmuje się klasyfikowaniem organizmów żywych

eukaryotes
eukaryotes
R13K9u1SvFhou
Nagranie dźwiękowe słówka eukaryotes

eukarionty – organizmy eukariotyczne; jedno- lub wielokomórkowe organizmy, których komórki posiadają jądro komórkowe (otoczone podwójną błoną białkowo‑lipidową), co jest jednym z elementów odróżniających je od organizmów bezjądrowych

prokaryotes
prokaryotes
R1elI6vshY0R1
Nagranie dźwiękowe słówka prokaryotes

prokarionty – organizmy prokariotyczne; mikroorganizmy jednokomórkowe, których komórka nie zawiera jądra komórkowego ani innych struktur komórkowych charakterystycznych dla organizmów jądrowych

bacteria
bacteria
Rvj3aVC1KBBns
Nagranie dźwiękowe słówka bacteria

bakteria – najmniejsze jednokomórkowe organizmy mikroskopijnej wielkości, nieposiadające jądra komórkowego, zasiedlające wszystkie środowiska na Ziemi

Fabaceae
Fabaceae
RlW3Qxlq1N90h
Nagranie dźwiękowe słówka Fabaceae

bobowate – rośliny, których owocem jest strąk; na ich korzeniach występują bakterie brodawkowe, dzięki którym rośliny pozyskują dużo azotu służącego im do wytwarzania białek

rotting
rotting
RTkz7dzxXDhRy
Nagranie dźwiękowe słówka rotting

butwienie – proces rozkładu materii organicznej przeprowadzany przez bakterie w warunkach tlenowych

decay
decay
RQyyv8NgagrMc
Nagranie dźwiękowe słówka decay

gnicie – proces rozkładu białek przeprowadzany przez bakterie w warunkach beztlenowych

colony
colony
R1HCI5hFhF9sC
Nagranie dźwiękowe słówka colony

kolonia – skupisko połączonych ze sobą organizmów potomnych pochodzacych od jednego wspólnego przodka

endospores
endospores
R1RbdqFqDLfgA
Nagranie dźwiękowe słówka endospores

przetrwalniki – formy spoczynkowe umożliwiające organizmom przetrwanie niekorzystnych warunków, jak np. susza, niskie temperatury

plankton
plankton
R121y91x4ZvjH
Nagranie dźwiękowe słówka plankton

plankton – niewielkie organizmy biernie unoszone w powierzchniowych warstwach wody.

protists
protists
RHjfbhBMoNGW5
Nagranie dźwiękowe słówka protists

protisty – niejednorodna grupa organizmów jądrowych, których nie można zaliczyć ani do roślin, ani do zwierząt, ani do grzybów, ani do bakterii; są wśród nich organizmy samożywne i cudzożywne

phagosome
phagosome
R1ImhCSIKDDxH
Nagranie dźwiękowe słówka phagosome

wodniczka pokarmowa – błoniasty pęcherzyk w cytoplazmie komórek protistów, w którym zachodzi trawienie pokarmów

contractile vacuole
contractile vacuole
RTHtKM4PcRbxF
Nagranie dźwiękowe słówka contractile vacuole

wodniczka tętniąca – błoniasty pęcherzyk w cytoplazmie prostistów słodkowodnych, za pomocą którego wydalane są produkty przemiany materii i nadmiar wody

mycosis
mycosis
R1UQkZODkOL2K
Nagranie dźwiękowe słówka mycosis

grzybica – choroba wywoływana przez grzyby pasożytnicze

mycelium
mycelium
R1JOT3FciMQ25
Nagranie dźwiękowe słówka mycelium

grzybnia – splot nitkowatych strzępek tworzących plechę grzyba

mycorisis
mycorisis
RdKtKM3iY9tGh
Nagranie dźwiękowe słówka mycorisis

mikoryza – związek pomiędzy grzybami i korzeniami drzew przynoszący korzyść obu partnerom

circulation of matter in nature
circulation of matter in nature
R1FBu0eAuQhLZ
Nagranie dźwiękowe słówka circulation of matter in nature

obieg materii w przyrodzie – stały przepływ pierwiastków pomiędzy środowiskiem, roślinami, konsumentami i saprobiontami

sporocarp
sporocarp
R1NrjwjSVtypQ
Nagranie dźwiękowe słówka sporocarp

owocnik –zbita część grzybni, na której powstają zarodniki; składa się zwykle z trzonu i kapelusza

hyphae
hyphae
R1bcAinzoulf3
Nagranie dźwiękowe słówka hyphae

strzępki – jedno- i wielokomórkowe nitki budujące ciało grzyba

Teksty i nagrania

R1NmX3QRX01wh
Nagranie dźwiękowe dotyczące zasady klasyfikacji organizmów

Kingdoms – bacteria, protista, fungi – a repetition lesson

Links to lessons: 1 , 2 , 3 , 4 , 5

Links to abstracts: 1, 2, 3, 4, 5