Temat: Europa Zachodnia – cechy środowiska przyrodniczego

Autor: Magdalena Jankun

Adresat

Materiał wykracza poza podstawę programową i może być stosowany np. na kółkach zainteresowań.

Uczeń klasy VI szkoły podstawowej

Podstawa programowa

VII. Geografia Europy: położenie i granice kontynentu, główne cechy środowiska przyrodniczego Europy. Rolnictwo, przemysł i usługi w wybranych krajach europejskich.

Cel lekcji: Uczeń omówi charakterystyczne cechy środowiska przyrodniczego Europy Zachodniej.

Kryteria sukcesu

  • omówisz położenie geograficzne i cechy ukształtowania powierzchni Europy Zachodniej;

  • wskażesz państwa zaliczane do regionu Europy Zachodniej;

  • ocenisz cechy środowiska przyrodniczego Europy Zachodniej i ich znaczenia dla rozwoju gospodarczego poszczególnych państw.

Kompetencje kluczowe

  • porozumiewanie się w języku ojczystym;

  • porozumiewanie się w językach obcych;

  • kompetencje informatyczne;

  • umiejętność uczenia się.

Metody/formy pracy

  • z wykorzystaniem narzędzi ICT;

  • praca z materiałami edukacyjnymi oraz multimedialnymi na platformie epodreczniki.pl;

  • dyskusja;

  • plakat;

  • praca indywidualna, praca w parach, praca w grupach.

Środki dydaktyczne

  • e‑podręcznik do nauczania geografii;

  • tablica interaktywna;

  • mapa fizyczna Europy;

  • Google Earth;

  • atlasy geograficzne;

  • rzutnik multimedialny;

  • tablety/komputery.

Fazy lekcji

Wstępna

  1. Nauczyciel informuje uczniów o temacie i celach lekcji.

  2. Prosi chętnego ucznia o uruchomienie aplikacji Google Earth i wyszukanie obszaru zaliczanego do Europy Zachodniej. Nauczyciel inicjuje krótką dyskusję na temat tego, co na podstawie obrazów z aplikacji uczniowie mogą powiedzieć o krajach Europy Zachodniej.

  3. Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej mapę z e‑podręcznika: Europa Zachodnia – mapa hipsometryczna. Omawia podział Europy na wielkie regiony fizycznogeograficzne – prowincje.

Realizacyjna

1. Uczniowie, pracując w parach, korzystają z atlasów geograficznych i analizują, jakie państwa oraz jakie krainy geograficzne zaliczają się do regionu Europy Zachodniej. Chętni uczniowie wskazują kraje i krainy geograficzne na mapie ściennej Europy.

2. Nauczyciel dokonuje podziału klasy na 4 grupy. Każda grupa otrzymuje arkusz papieru oraz markery. Zadaniem zespołów jest opracowanie przydzielonego zagadnienia związanego z regionem Europy Zachodniej:

  • grupa I – położenie geograficzne i ukształtowanie powierzchni Europy Zachodniej;

  • grupa II – cechy klimatu Europy Zachodniej (w tym czynniki kształtujące klimat w tej części Europy, przykładowe diagramy);

  • grupa III – sieć rzeczna Europy Zachodniej (rzeki, zlewiska, typy ujść);

  • grupa IV – formacje roślinne Europy Zachodniej (również roślinność górska), wyszukanie ilustracji charakterystycznych typów roślinnych.

Uczniowie w czasie pracy mogą korzystać z atlasów geograficznych, różnych materiałów źródłowych i internetu.

3. Każda grupa rozdysponowuje zadania wśród swoich członków. Tworzy plakat, który potem omawia na forum klasy, korzystając z tablicy interaktywnej oraz z mapy ściennej Europy.

4. Nauczyciel zwraca uwagę na elementy środowiska przyrodniczego, które sprzyjały osadnictwu i gospodarczej działalności człowieka w Europie Zachodniej. Wskazuje na elementy środowiska, które ograniczają gospodarkę człowieka.

Podsumowująca

  1. Na podsumowanie lekcji uczniowie wykonują ćwiczenia na tablicy interaktywnej.

  2. Nauczyciel ocenia uczniów w obrębie grupy, biorąc pod uwagę wkład i ich możliwości. Dobrym sposobem na obiektywne ocenianie jest skupienie się na ocenie jednego zespołu i zwrócenie uwagi na samoocenę uczniów – co zrobiłem dobrze, a czego nie potrafiłem i jaka jest tego przyczyna.

  3. Praca domowa. Wykonaj zadania z e‑podręcznika 10, 12, 13.

W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania

Pojęcia

potential natural vegetation
potential natural vegetation
R1UJ71paqfKy5
Nagranie dźwiękowe słówka

potencjalna roślinność naturalna – wyraża hipotetyczny stan końcowego, granicznego stadium sukcesji roślinności na danym terenie, możliwy do osiągnięcia w momencie gdyby naturalne tendencje rozwojowe roślinności mogły się w pełni zrealizować w wyniku ustania antropopresji oraz naturalnych czynników destrukcyjnych.

Teksty i nagrania

RdRMze9qcBv62
Nagranie dźwiękowe abstraktu

Western Europe - features of the natural environment

Western Europe is the most diverse physiographic region of Europe. It is divided into four main units – also called provinces. These are:

  • the archipelago of the British Isles on the continental shelf of Europe;

  • the North European Plain spreading from the North Sea down the middle section of the Vistula River;

  • a central range of old fault‑block mountain and uplands as well as vast lower terrains (the so‑called basins), spreading from the west coast of France to the Sudetes and the Polish Highlands;

  • young fold mountains – the Alps and the Carpathians with forelands and intermountain basins.