Lesson plan (Polish)
Tytuł: Co to znaczy: ufać? Co to znaczy: być godnym zaufania?
Opracowanie scenariusza: Katarzyna Maciejak
Temat zajęć
Czym jest zaufanie?
Grupa docelowa
Uczniowie klasy VIII ośmioletniej szkoły podstawowej.
Podstawa programowa
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
Czytanie utworów literackich. Uczeń:
rozróżnia gatunki epiki, liryki, dramatu, w tym: pamiętnik, komedia, fraszka, sonet, pieśń, tren, ballada, epopeja, tragedia – i wymienia ich podstawowe cechy oraz wskazuje cechy gatunkowe czytanych utworów literackich;
określa w poznawanych tekstach problematykę egzystencjalną i poddaje ją refleksji;
wykorzystuje w interpretacji utworów literackich odwołania do wartości uniwersalnych związane z postawami społecznymi, narodowymi, religijnymi, etycznymi i dokonuje ich hierarchizacji.
Odbiór tekstów kultury. Uczeń:
porządkuje informacje w zależności od ich funkcji w przekazie.
III. Tworzenie wypowiedzi.
Elementy retoryki. Uczeń:
funkcjonalnie wykorzystuje środki retoryczne oraz rozumie ich oddziaływanie na odbiorcę;
gromadzi i porządkuje materiał rzeczowy potrzebny do tworzenia wypowiedzi; redaguje plan kompozycyjny własnej wypowiedzi;
zgadza się z cudzymi poglądami lub polemizuje z nimi, rzeczowo uzasadniając własne zdanie;
IV. Samokształcenie. Uczeń:
rzetelnie, z poszanowaniem praw autorskich, korzysta z informacji;
rozwija umiejętność krytycznego myślenia i formułowania opinii.
Ogólny cel kształcenia
Uczniowie, na podstawie fragmentu „Władcy pierścieni”, poddają refleksji przyjaźń i zaufanie jako uniwersalne wartości w życiu człowieka.
Kształtowane kompetencje kluczowe
porozumiewanie się w języku ojczystym;
porozumiewanie się w językach obcych;
umiejętność uczenia się;
świadomość i ekspresja kulturalna.
Cele operacyjne
Uczeń:
rozmawia o wartościach;
sprawnie posługuje się słownikiem języka polskiego;
porządkuje wydarzenia w kolejności chronologicznej;
podaje, czym jest i czemu służy retrospekcja;
tworzy własną definicję zaufania;
wzbogaca słownictwo o nowe związki frazeologiczne.
Metody/techniki kształcenia
podająca: pogadanka;
praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe;
programowane: z użyciem komputera, z użyciem e‑podręcznika.
Formy pracy
aktywność indywidualna jednolita;
aktywność w parach;
aktywność zbiorowa.
Przebieg zajęć
Faza wprowadzająca
1. Nauczyciel określa cel zajęć: uczniowie porozmawiają o zaufaniu.
2. Nauczyciel zwraca uwagę, że zaufanie, przyjaźń i wierność to wartości uniwersalne, będące częstym tematem dzieł literackich czy filmowych.
3. Na planszy interaktywnej w abstrakcie uczniowie wypisują jak najwięcej skojarzeń związanych ze słowem zaufanie, następnie szukają w słowniku znaczenia słów zaufanie i ufać, układają z nimi zdania, wyjaśniają także sformułowanie kredyt zaufania.
Faza realizacyjna
1. Nauczyciel rozpoczyna rozmowę o fragmencie „Władcy pierścieni”, który uczniowie przeczytali w domu, i zachęca do wykonania zadania interaktywnego polegającego na rozwiązaniu testu jednokrotnego wyboru (sprawdzenie znajomości przeczytanego tekstu).
2. Zadanie interaktywne: porządkowanie wydarzeń, zaczynając od najwcześniejszego (trudnością może być zastosowany w tekście zabieg retrospekcji).
3. Analiza emocji bohaterów. Uczniowie, pracując w parach, zastanawiają się nad pobudkami, jakie kierowały przyjaciółmi Froda, oraz nad uczuciami głównego bohatera.
4. Wzbogacenie słownictwa o frazeologizmy z tekstu powieści. Uczniowie wykonują ćwiczenie nr 6.
5. Nauczyciel opowiada uczniom, że w starożytnej Grecji personifikacją zaufania, uczciwości i dobrej wiary była Pistis, a jej rzymską odpowiedniczką – Fides, następnie uczniowie szukają w internecie personifikacji Fides i wskazują atrybuty rzymskiej bogini.
6. Uczniowie, na podstawie przeczytanego tekstu i wniosków z lekcji, próbują stworzyć własną definicję zaufania.
Faza podsumowująca
Nauczyciel rozdaje uczniom krótkie ankiety z ewaluacją pracy własnej.
Następnie podsumowuje zajęcia, dając uczniom zadanie:
Uzasadnijcie, że zaufanie jest podstawą międzyludzkich relacjji.
Praca domowa
Jakiego z bohaterów „Władcy Pierścieni” mógłbyś obdarzyć zaufaniem? Napisz jego charakterystykę.
W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania
Pojęcia
zaufanie
przyjaźń
fantastyka
przygoda
wyprawa
odwaga
wierność
uczciwość
postawa
cnota
wartość
retrospekcja
chronologia
atrybuty
personifikacja
Teksty i nagrania
What does it mean to trust? What does it mean to be a trustworthy person?
What is the value of trust? Can we reflect on trust basing on the text that belongs to the fantasy literature? Yes, we can! Trust, friendship or fidelity are universal values that will always be valid, regardless of the literary context.
Use the information from the fragment of “The Lord of the Rings” and answer the following questions.