Lesson plan (Polish)
Temat: Nad Morzem Śródziemnym
Materiał uzupełniający do wykorzystania na lekcjach w grupie przedmiotów przyrodniczych (przyroda, biologia, chemia, geografia, fizyka), zajęciach dodatkowych, kołach zainteresowań. Może służyć jako zasób poszerzający wiedzę, przygotowujący uczniów do konkursów przyrodniczych.
Adresat:
Uczniowie klasy V szkoły podstawowej (geografia).
Podstawa programowa
Klasa V Geografia
IV. Krajobrazy świata: wilgotnego lasu równikowego i lasu strefy umiarkowanej, sawanny i stepu, pustyni gorącej i lodowej, tajgi i tundry, śródziemnomorski, wysokogórski Himalajów; strefowość a piętrowość klimatyczno‑roślinna na świecie. Uczeń:
3) przedstawia główne cechy i porównuje poznawane krajobrazy świata oraz rozpoznaje je w opisach, na filmach i ilustracjach;
Ogólny cel kształcenia
Uczniowie charakteryzują warunki panujące nad Morzem Śródziemnym.
Kompetencje kluczowe
porozumiewanie się w językach obcych;
kompetencje informatyczne;
umiejętność uczenia się.
Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:
opisywać warunki klimatyczne strefy śródziemnomorskiej;
wyjaśniać, dlaczego kraje śródziemnomorskie są uważane przez ludzi za atrakcyjne miejsce zamieszkania;
wymieniać wybrane cywilizacje, które powstały w basenie Morza Śródziemnego.
Metody/techniki kształcenia
aktywizujące
dyskusja.
podające
pogadanka.
programowane
z użyciem komputera;
z użyciem e‑podręcznika.
praktyczne
ćwiczeń przedmiotowych.
Formy pracy
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne
e‑podręcznik;
zeszyt i kredki lub pisaki;
tablica interaktywna, tablety/komputery;
duże arkusze papieru z zarysem kontynentów, klej, nożyczki, kredki.
Przebieg lekcji
Przed lekcją
Przed lekcją nauczyciel prosi uczniów, aby poszukali w kolorowych czasopismach, Internecie oraz we własnych zbiorach wakacyjnych niewielkich zdjęć krajobrazów charakterystycznych dla terenu śródziemnomorskiego .
Faza wstępna
Prowadzący lekcję określa cel zajęć i wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna
Nauczyciel prosi uczniów, aby samodzielnie przeczytali abstrakt, zwracając szczególną uwagę na grafiki.
Uczestnicy zajęć zapoznają się z treścią przedstawioną na ilustracji interaktywnej. Następnie nauczyciel omawia z uczniami poznane zagadnienia.
Uczniowie dobierają się w grupy. Każdy zespół otrzymuje arkusz papieru z zarysem kontynentów. Korzystając z Galeria 1. Rozmieszczenie obszarów o klimacie śródziemnomorskim uczniowie zaznaczają na plakatach miejsca występowania obszarów o klimacie śródziemnomorskim. Plakaty oddają nauczycielowi .
Uczniowie utrwalają zdobyte informacje, omawiając je ze swoimi najbliższymi sąsiadami (metoda „powiedz sąsiadowi”).
Uczniowie samodzielnie wykonują zamieszczone w abstrakcie ćwiczenia interaktywne sprawdzające stopień opanowania wiadomości poznanych w czasie lekcji. Nauczyciel inicjuje dyskusję, w trakcie której omówione zostają prawidłowe rozwiązania wszystkich ćwiczeń samodzielnie wykonanych przez uczniów.
Faza podsumowująca
Nauczyciel prosi uczniów, aby dokończyli zdanie: -Chciałabym pojechać nad Morze Śródziemne, ponieważ ………………………………………… .
Nauczyciel metodą losową wybiera jednego ucznia i prosi go, by swoimi słowami przedstawił znaczenie danego słowa lub pojęcia poznanego na lekcji.
Praca domowa
Opracuj lap book z zagadnieniami poznanymi na lekcji i przynieś swoją pracę na następne zajęcia.
Odsłuchaj w domu nagrania abstraktu. Zwróć uwagę na wymowę, akcent i intonację. Naucz się prawidłowo wymawiać poznane na lekcji słówka.
W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania
Pojęcia
wulkan – miejsce na powierzchni Ziemi, w którym z jej głębi wydostają się: lawa, gazy i popioły wulkaniczne
morze – naturalny zbiornik wodny, mniej lub bardziej wyraźnie oddzielony od oceanu brzegami kontynentu, wyspami lub półwyspami
ocean – wielka część hydrosfery stanowiąca odrębny fragment wszechoceanu; najczęściej wyróżnia się 4 oceany, ale są też klasyfikacje wyróżniające 3 (nie wydziela się wtedy Oceanu Arktycznego) lub 5 oceanów (wody wokół Antarktydy uważa się wówczas za Ocean Południowy)
Teksty i nagrania
The Mediterranean Sea
In the temperate climate zone, near the parallel of 40°N and 40°S, there is a specific climate called Mediterranean. Its name comes from the Mediterranean, although similar climatic conditions prevail in other regions of the world. Mediterranean climate occurs by the sea or ocean, but only where the air is not too humid.
In the Mediterranean climate, we distinguish two seasons. The summer is sunny, dry and warm. Winter is mild, the air temperature does not drop below 0°C, but it is often raining. The Mediterranean climate is comfortable in the opinion of the majority of people and is conducive to the development of agriculture. A common element of the Mediterranean landscape are the mountains. Due to the lower air temperature, winter precipitation in the mountains can leave a small snow cover.
Areas located in the Mediterranean climate zone are willingly visited by tourists. Tourism is definitely conducive to the natural conditions. The climate is mild and creates conditions for sunbathing and swimming in warm sea waters from spring to autumn, and for exploring throughout the year. In winter, you can also use the ski resorts in the nearby mountains. In the Mediterranean landscape, it is worth to admire both objects of natural origin as well as the works of human hands.
The tourist attractiveness of the region is undoubtedly associated with its extraordinary history. The most important ancient civilizations have developed around the Mediterranean. Here developed the culture of Egypt, ancient Greece and Rome, creating the basis of science, culture and art of modern Europe. Arabs and Turks also developed their education and art. The Eastern Mediterranean coast was the birthplace of three important religions: Judaism, Christianity and Islam. The mutual influence of all cultures and religions made the Mediterranean region unique in terms of the number of it’s monuments.
The Mediterranean climate is present on various continents, in Europe in the Mediterranean.
Summer in a Mediterranean climate is hot and dry.
Winter in a Mediterranean climate is warm and rainy.
Areas with a Mediterranean climate are particularly attractive for tourists.