Lesson plan (Polish)
Temat: Ukształtowanie powierzchni Azji
Adresat
Uczniowie klasy VIII szkoły podstawowej
Podstawa programowa
XIV. Wybrane problemy i regiony geograficzne Azji: Azja jako kontynent kontrastów geograficznych; pacyficzny „pierścień ognia”; klimat monsunowy w Azji Południowo‑Wschodniej; Japonia – gospodarka na tle warunków przyrodniczych i społeczno‑kulturowych; Chiny – rozmieszczenie ludności, problemy demograficzne oraz znaczenie w gospodarce światowej; Indie krajem wielkich możliwości rozwojowych oraz kontrastów społecznych i gospodarczych; Bliski Wschód – kultura regionu, ropa naftowa, obszar konfliktów zbrojnych.
Uczeń:
1) wykazuje na podstawie map ogólnogeograficznych i tematycznych, że Azja jest obszarem wielkich geograficznych kontrastów;
Ogólny cel kształcenia
Uczeń omówi profil hipsometryczny Azji i wskaże największe formy ukształtowania powierzchni Azji.
Kompetencje kluczowe
porozumiewanie się w językach obcych;
kompetencje informatyczne;
umiejętność uczenia się.
Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:
omówisz związek ukształtowania terenu Azji z budową geologiczną;
przeanalizujesz profil hipsometryczny Azji;
wskażesz na mapie największe formy ukształtowania powierzchni Azji.
Metody/techniki kształcenia
podające
pogadanka.
aktywizujące
dyskusja.
programowane
z użyciem komputera;
z użyciem e‑podręcznika.
praktyczne
ćwiczeń przedmiotowych.
Formy pracy
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne
e‑podręcznik;
tablica interaktywna, tablety/komputery.
Przebieg lekcji
Przed lekcją
Uczniowie zapoznają się z treścią abstraktu. Przygotowują się do pracy na lekcji w taki sposób, żeby móc przeczytany materiał streścić własnymi słowami i samodzielnie rozwiązać zadania.
Faza wstępna
Nauczyciel informuje uczniów o celach lekcji.
Prosi uczniów o wymienienie form powierzchniowych zaliczanych do ukształtowania powierzchni ziemi. Następnie uczniowie wyjaśniają, co oznacza terminy: nizina, wyżyna, góra, depresja, kryptodepresja. Mogą posiłkować się materiałami źródłowymi: internetem, podręcznikiem do nauczania geografii.
Faza realizacyjna
Praca w parach. Uczniowie na kartkach A4 tworzą mapę myśli, na której dokonują podziału ukształtowania pionowego Azji. Wypisują przykłady największych form: gór, wyżyn, nizin, depresji. Korzystają z atlasów geograficznych.
Omówienie map myśli. Nauczyciel zwraca uwagę na powierzchnię wyżyn, które stanowią około 55% powierzchni kontynentu.
Uczniowie analizują profil hipsometryczny Azji.
Nauczyciel prosi o wyszukanie Wyżyny Tybetańskiej na mapie hipsometrycznej Azji i odczytanie wysokości, na której się znajduje. Nauczyciel zadaje pytanie: Dlaczego Tybet jest wyżyną, skoro znajduje się na znacznych wysokościach? Dyskusja i przedstawienie wniosków.
Nauczyciel prosi o wskazanie najwyższego szczytu Azji i jednocześnie świata. Uczniowie wskazują też państwa, na pograniczu których leży Mount Everest.
Nauczyciel wybiera krótkie fragmenty filmu z serwisu YouTube dotyczącego wejścia na szczyt Mount Everest. Wspomina o polskich himalaistach: Wandzie Rutkiewicz, Leszku Cichym, Krzysztofie Wielickim i Jerzym Kukuczce.
Uczniowie, korzystając z atlasów geograficznych, internetu oraz z podręcznika do nauczania geografii, określają związek ukształtowania terenu Azji z budową geologiczną. Wskazują góry powstałe podczas ruchów górotwórczych: kaledońskich, hercyńskich i alpejskich.
Uczniowie analizują profil hipsometryczny Azji. Uczniowie dyskutują i przedstawiają wnioski.
Chętne osoby sprawdzają swoją orientację z ukształtowania pionowego Azji. Uczeń wskazuje na mapie ściennej obiekty geograficzne podane przez kolegów z klasy. Przy bardzo dobrej znajomości mapy nauczyciel powinien postawić najwyższą ocenę.
Faza podsumowująca
Na podsumowanie lekcji uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne na tablicy interaktywnej.
Nauczyciel ocenia uczniów, biorąc pod uwagę wkład i ich możliwości.
Praca domowa
Odsłuchaj w domu nagrania abstraktu. Zwróć uwagę na wymowę, akcent i intonację. Naucz się prawidłowo wymawiać poznane na lekcji słówka.
Wykonaj w domu notatkę z lekcji metodą sketchnotingu.
W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania
Pojęcia
kryptodepresja - dno zbiornika wodnego w obszarze lądowym niebędącym depresją znajduje się poniżej średniego poziomu oceanu światowego.
Nagranie dostępne na portalu epodreczniki.pl
Nagranie słówka: Lay of the land (in the vertical dimension)
Układ gruntu (w wymiarze pionowym) - zróżnicowanie wysokościowe powierzchni Ziemi.
Nagranie dostępne na portalu epodreczniki.pl
Nagranie słówka: Lay of the land (in the horizontal dimension)
Układ gruntu (w wymiarze poziomym) - kształt powierzchni Ziemi wyznaczony przez linię brzegową. Formami ukształtowania poziomego są m. in. wyspy i półwyspy (na lądzie) oraz zatoki i cieśniny (na morzu).
Teksty i nagrania
The lay of the land in Asia
Warm‑up task. Using the available materials, write down a definition for each word.
Asia is dominated by upland and mountain areas. They cover 3/4 of the continent. Asia is the highest of the inhabited continents. The average land height is 990 m above sea level.
The highest mountain range on Earth – the Himalayas; the highest point – Mount Everest which is 8850 m above sea level. Other names of this peak are Chomolungma, and Sagarmatha.
The deepest depression can be found in the Dead Sea depression and reaches about 403 m below sea level (depending on the level of water).
In the central part of Asia, there is a great, vast, upland area formed by the Tibetan Plateau – the highest upland in the world (4–6 thousand meters above sea level), and the Mongolian Plateau which turns into the Central Siberian Plateau in the north.
Extensive lowland areas: The West Siberian Plain and the Turan Depression in Central Asia. The lowlands formed by rivers are of great significance. These include: The Mesopotamian Lowland, the Indus Lowland, the Ganges Lowland, and the North China Plain.
Belts of young, fold mountains arranged latitudinally, surrounding the upland areas in south‑western and central Asia. Only this continent has peaks that exceed 8 thousand meters above sea level, 10 of which are located in the Himalayas, and 4 – in the Karakoram.
A large number of old mountain ranges lying in the north‑eastern part of Asia, e.g., the Sayan Mountains, the Chersky Range, and the Altai Mountains.
The lay of the land in Asia is characterized by great variation in height and in the extensiveness of the landforms.