Temat: Ukształtowanie powierzchni Azji

Adresat

Uczniowie klasy VIII szkoły podstawowej

Podstawa programowa

XIV. Wybrane problemy i regiony geograficzne Azji: Azja jako kontynent kontrastów geograficznych; pacyficzny „pierścień ognia”; klimat monsunowy w Azji Południowo‑Wschodniej; Japonia – gospodarka na tle warunków przyrodniczych i społeczno‑kulturowych; Chiny – rozmieszczenie ludności, problemy demograficzne oraz znaczenie w gospodarce światowej; Indie krajem wielkich możliwości rozwojowych oraz kontrastów społecznych i gospodarczych; Bliski Wschód – kultura regionu, ropa naftowa, obszar konfliktów zbrojnych.

Uczeń:

1) wykazuje na podstawie map ogólnogeograficznych i tematycznych, że Azja jest obszarem wielkich geograficznych kontrastów;

Ogólny cel kształcenia

Uczeń omówi profil hipsometryczny Azji i wskaże największe formy ukształtowania powierzchni Azji.

Kompetencje kluczowe

  • porozumiewanie się w językach obcych;

  • kompetencje informatyczne;

  • umiejętność uczenia się.

Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:

  • omówisz związek ukształtowania terenu Azji z budową geologiczną;

  • przeanalizujesz profil hipsometryczny Azji;

  • wskażesz na mapie największe formy ukształtowania powierzchni Azji.

Metody/techniki kształcenia

  • podające

    • pogadanka.

  • aktywizujące

    • dyskusja.

  • programowane

    • z użyciem komputera;

    • z użyciem e‑podręcznika.

  • praktyczne

    • ćwiczeń przedmiotowych.

Formy pracy

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne

  • e‑podręcznik;

  • tablica interaktywna, tablety/komputery.

Przebieg lekcji

Przed lekcją

  • Uczniowie zapoznają się z treścią abstraktu. Przygotowują się do pracy na lekcji w taki sposób, żeby móc przeczytany materiał streścić własnymi słowami i samodzielnie rozwiązać zadania.

Faza wstępna

  • Nauczyciel informuje uczniów o celach lekcji.

  • Prosi uczniów o wymienienie form powierzchniowych zaliczanych do ukształtowania powierzchni ziemi. Następnie uczniowie wyjaśniają, co oznacza terminy: nizina, wyżyna, góra, depresja, kryptodepresja. Mogą posiłkować się materiałami źródłowymi: internetem, podręcznikiem do nauczania geografii.

Faza realizacyjna

  • Praca w parach. Uczniowie na kartkach A4 tworzą mapę myśli, na której dokonują podziału ukształtowania pionowego Azji. Wypisują przykłady największych form: gór, wyżyn, nizin, depresji. Korzystają z atlasów geograficznych.

  • Omówienie map myśli. Nauczyciel zwraca uwagę na powierzchnię wyżyn, które stanowią około 55% powierzchni kontynentu.

  • Uczniowie analizują profil hipsometryczny Azji.

  • Nauczyciel prosi o wyszukanie Wyżyny Tybetańskiej na mapie hipsometrycznej Azji i odczytanie wysokości, na której się znajduje. Nauczyciel zadaje pytanie: Dlaczego Tybet jest wyżyną, skoro znajduje się na znacznych wysokościach? Dyskusja i przedstawienie wniosków.

  • Nauczyciel prosi o wskazanie najwyższego szczytu Azji i jednocześnie świata. Uczniowie wskazują też państwa, na pograniczu których leży Mount Everest.

  • Nauczyciel wybiera krótkie fragmenty filmu z serwisu YouTube dotyczącego wejścia na szczyt Mount Everest. Wspomina o polskich himalaistach: Wandzie Rutkiewicz, Leszku Cichym, Krzysztofie Wielickim i Jerzym Kukuczce.

  • Uczniowie, korzystając z atlasów geograficznych, internetu oraz z podręcznika do nauczania geografii, określają związek ukształtowania terenu Azji z budową geologiczną. Wskazują góry powstałe podczas ruchów górotwórczych: kaledońskich, hercyńskich i alpejskich.

  • Uczniowie analizują profil hipsometryczny Azji. Uczniowie dyskutują i przedstawiają wnioski.

  • Chętne osoby sprawdzają swoją orientację z ukształtowania pionowego Azji. Uczeń wskazuje na mapie ściennej obiekty geograficzne podane przez kolegów z klasy. Przy bardzo dobrej znajomości mapy nauczyciel powinien postawić najwyższą ocenę.

Faza podsumowująca

  • Na podsumowanie lekcji uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne na tablicy interaktywnej.

  • Nauczyciel ocenia uczniów, biorąc pod uwagę wkład i ich możliwości.

Praca domowa

  • Odsłuchaj w domu nagrania abstraktu. Zwróć uwagę na wymowę, akcent i intonację. Naucz się prawidłowo wymawiać poznane na lekcji słówka.

  • Wykonaj w domu notatkę z lekcji metodą sketchnotingu.

W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania

Pojęcia

cryptodepression
cryptodepression
R1UKokJ81U7mh
Nagranie słówka: cryptodepression

kryptodepresja - dno zbiornika wodnego w obszarze lądowym niebędącym depresją znajduje się poniżej średniego poziomu oceanu światowego.

Lay of the land (in the vertical dimension)
Lay of the land (in the vertical dimension)
Rbz3Kc6ThqRGh
Nagranie słówka: Lay of the land (in the vertical dimension)

Układ gruntu (w wymiarze pionowym) - zróżnicowanie wysokościowe powierzchni Ziemi.

Lay of the land (in the horizontal dimension)
Lay of the land (in the horizontal dimension)
R1AkgghJmuxTm
Nagranie słówka: Lay of the land (in the horizontal dimension)

Układ gruntu (w wymiarze poziomym) - kształt powierzchni Ziemi wyznaczony przez linię brzegową. Formami ukształtowania poziomego są m. in. wyspy i półwyspy (na lądzie) oraz zatoki i cieśniny (na morzu).

Teksty i nagrania

R90ep6gKdXhhb
Nagranie abstraktu

The lay of the land in Asia

Warm‑up task. Using the available materials, write down a definition for each word.

  • Asia is dominated by upland and mountain areas. They cover 3/4 of the continent. Asia is the highest of the inhabited continents. The average land height is 990 m above sea level.

  • The highest mountain range on Earth – the Himalayas; the highest point – Mount Everest which is 8850 m above sea level. Other names of this peak are Chomolungma, and Sagarmatha.

  • The deepest depression can be found in the Dead Sea depression and reaches about 403 m below sea level (depending on the level of water).

  • In the central part of Asia, there is a great, vast, upland area formed by the Tibetan Plateau – the highest upland in the world (4–6 thousand meters above sea level), and the Mongolian Plateau which turns into the Central Siberian Plateau in the north.

  • Extensive lowland areas: The West Siberian Plain and the Turan Depression in Central Asia. The lowlands formed by rivers are of great significance. These include: The Mesopotamian Lowland, the Indus Lowland, the Ganges Lowland, and the North China Plain.

  • Belts of young, fold mountains arranged latitudinally, surrounding the upland areas in south‑western and central Asia. Only this continent has peaks that exceed 8 thousand meters above sea level, 10 of which are located in the Himalayas, and 4 – in the Karakoram.

  • A large number of old mountain ranges lying in the north‑eastern part of Asia, e.g., the Sayan Mountains, the Chersky Range, and the Altai Mountains.

  • The lay of the land in Asia is characterized by great variation in height and in the extensiveness of the landforms.