Temat: Znaczenie drapieżników w ekosystemach

Adresat

Uczniowie klasy VIII szkoły podstawowej

Podstawa programowa

Wymagania ogólne

I. Znajomość różnorodności biologicznej oraz podstawowych zjawisk i procesów biologicznych. Uczeń:

3. przedstawia i wyjaśnia zależności między organizmem a środowiskiem.

Wymagania szczegółowe

VII. Ekologia i ochrona środowiska. Uczeń:

3. analizuje oddziaływania antagonistyczne: konkurencję wewnątrzgatunkową i międzygatunkową, pasożytnictwo, drapieżnictwo i roślinożerność.

Ogólny cel kształcenia

Dowiesz się jaką rolę pełnią drapieżniki w ekosystemach

Kompetencje kluczowe

  • porozumiewanie się w językach obcych;

  • kompetencje informatyczne;

  • umiejętność uczenia się.

Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:

  • wyjaśniać, od czego zależy liczba drapieżników i ich ofiar w ekosystemie.

Metody/techniki kształcenia

  • aktywizujące

    • dyskusja.

  • podające

    • pogadanka.

  • programowane

    • z użyciem komputera;

    • z użyciem e‑podręcznika.

  • praktyczne

    • ćwiczeń przedmiotowych.

Formy pracy

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne

  • e‑podręcznik;

  • zeszyt i kredki lub pisaki;

  • tablica interaktywna, tablety/komputery.

Przebieg lekcji

Przed lekcją

  • Uczniowie zapoznają się z treścią abstraktu. Przygotowują się do pracy na lekcji w taki sposób, żeby móc przeczytany materiał streścić własnymi słowami i samodzielnie rozwiązać zadania.

Faza wstępna

  • Prowadzący lekcję określa cel zajęć i wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.

  • Następnie zapisuje na tablicy lub tablicy interaktywnej temat lekcji. Uczniowie notują go w zeszytach.

  • Nauczyciel prosi uczniów, by podali przykłady ofiar i drapieżników wśród zwierząt. Zadaje pytanie, która grupa dominuje w ekosystemie?.

Faza realizacyjna

  • Prowadzący prezentuje ilustrację interaktywną „Równowaga między potencjalnymi ofiarami a drapieżnikami” i omawia skutki zaburzenia równowagi w ekosystemach, w których z braku naturalnych wrogów roślinożercy lub wszystkożercy rozmnażają się tak licznie, że zużywają zasoby tych ekosystemów. Następnie wyjaśnia, że drapieżniki redukują liczbę roślinożerców przez eliminację osobników najsłabszych i mających najmniejsze szanse przetrwania konkurencji o zasoby danego środowiska..

  • Prowadzący inicjuje dyskusję na forum klasy, której celem jest wyjaśnienie, dlaczego myśliwi co roku prowadzą odstrzał takich zwierząt jak sarny, jelenie, łosie i dziki. Uczniowie wspólnie z nauczycielem próbują przewidzieć, jakie skutki pociągnąłby za sobą nadmierny wzrost liczebności dużych ssaków dla ekosystemów leśnych .

  • Uczniowie pracując w niewielkich grupach analizują ilustrację z lekcji „Jak drapieżniki i ich ofiary regulują swoją liczebność”. Nauczyciel wskazuje osobę, która na podstawie ilustracji wyjaśni w jaki sposób drapieżniki i ich ofiary regulują swoją liczebność. .

  • Nauczyciel prosi, aby uczniowie samodzielnie wykonali wskazane ćwiczenie interaktywne.

  • Uczniowie, wykorzystując mechanizm zawarty w abstrakcie, przygotowują pytanie testowe dla koleżanki lub kolegi.

Faza podsumowująca

  • Nauczyciel przechodzi do podsumowania lekcji, w trakcie którego uczniowie mogą przedyskutować wszelkie niejasne kwestie i uzupełnić notatki. .

Praca domowa

  • Wybierz roślinożercę i drapieżnika, który na niego poluje. Wskaż przystosowania obronne u ofiary i przystosowania ułatwiające polowanie u drapieżnika. Zapisz swoje spostrzeżenia w zeszycie..

  • Odsłuchaj w domu nagrania abstraktu. Zwróć uwagę na wymowę, akcent i intonację. Naucz się prawidłowo wymawiać poznane na lekcji słówka.

W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania

Pojęcia

predator
predator
Rnr5G8OJMOJ06
Nagranie słówka: predator

drapieżnik – zwierzę, którego pokarmem są inne zwierzęta, najczęściej stare lub osłabione, które łatwo schwytać

Teksty i nagrania

R1RrBm4YYtqci
Nagranie abstraktu

The importance of predators in ecosystems

Predators usually choose old or very young individuals as their prey, those who are sick, weakened by parasites or hunger, i.e. those who are easy to catch. Thanks to this, they leave the strongest individuals alive, who will produce healthy and strong offsprings. The elimination of the weakest individuals results in more environmental resources for the remaining strong ones.

Sometimes predators excessively hunt one species. This results in a significant reduction in the number of potential prey. It is becoming increasingly difficult to find them and hunt them down, and many hunting activities fail. As a result, the predator starts to starve. The weakest carnivores die due to lack of food, some are attacked by diseases and parasites, which leads to the decrease in the number of predators. When the number of hunters falls, their prey is safer. It can feed more calmly, reproduce and hence, soon their number increases. This makes prey easily accessible again, often caught by predators, and leads to their proliferation and abundance.

  • The predators and prey mutually regulate their amount.