Lesson plan (Polish)
Temat: Komunizm, PRL i współczesna Polska – powtórzenie wiadomości
Adresat
Uczniowie klasy VIII szkoły podstawowej
Podstawa programowa
XXXVII. Początki komunizmu w Polsce. Uczeń:
1. przedstawia okoliczności przejęcia władzy w Polsce przez komunistów (rola Polskiego Komitetu Wyzwolenia Narodowego, referendum ludowe, wybory w 1947 roku);
2. charakteryzuje postawy Polaków wobec nowych władz ze szczególnym uwzględnieniem oporu zbrojnego (żołnierze niezłomni [wyklęci]).
XXXVIII. Stalinizm w Polsce i jego skutki. Uczeń:
1. przedstawia przemiany ustrojowe, gospodarczo‑społeczne i kulturowe w okresie stalinizmu;
2. omawia system terroru stalinowskiego w Polsce i ocenia jego skutki;
3. wyjaśnia przyczyny i skutki poznańskiego czerwca 1956 roku (powstanie poznańskie) oraz znaczenie wydarzeń październikowych 1956 roku.
XXXIX. Polska w latach 1957–1981. Uczeń:
1. opisuje system władzy w latach 60. i 70. w PRL i formy uzależnienia od ZSRR;
2. charakteryzuje realia życia społecznego i kulturalnego z uwzględnieniem specyfiki czasów gomułkowskich i gierkowskich;
3. przedstawia i sytuuje w czasie różnorodność przyczyn kryzysów społecznych w latach 1968, 1970, 1976 i ich konsekwencje;
4. wyjaśnia znaczenie roli Kościoła katolickiego dla stosunków politycznych i społecznych;
5. opisuje narodziny i działania opozycji politycznej w latach 1976–1980;
6. przedstawia rolę Jana Pawła II i ocenia jego wpływ na przemiany społeczne i polityczne;
7. wyjaśnia przyczyny i następstwa strajków sierpniowych w 1980 roku;
8. charakteryzuje ruch społeczny Solidarność.
XL. Dekada 1981–1989. Uczeń:
1. wyjaśnia przyczyny wprowadzenia stanu wojennego, opisuje jego przebieg i konsekwencje;
2. przedstawia postawy Polaków wobec stanu wojennego, fenomen oporu społecznego;
3. wyjaśnia przyczyny zawarcia porozumienia Okrągłego Stołu, przedstawia jego głównych uczestników i opisuje postanowienia.
XLI. Narodziny III Rzeczypospolitej. Uczeń:
1. opisuje kluczowe przemiany ustrojowe w latach 1989–1997;
2. charakteryzuje przemiany społeczno‑polityczne, gospodarcze i kulturowe lat 90.;
3. wyjaśnia przyczyny napięć społecznych.
Ogólny cel kształcenia
Uczeń powtarza wiedzę oraz słownictwo w zakresie tematycznym: Komunizm, PRL i współczesna Polska
Kompetencje kluczowe
porozumiewanie się w językach obcych;
kompetencje informatyczne;
umiejętność uczenia się.
Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:
zadawać i odpowiadać na pytania kolegów dotyczące tematu lekcji;
utrwalać materiał z lekcji: Między propagandą a rzeczywistością. W PRL; Długa droga do wolności; Co serwowano przy Okrągłym Stole?; „”Demokracja krok po kroku”.;
utrwalać słownictwo związane z tematem lekcji.
Metody/techniki kształcenia
aktywizujące
dyskusja.
podające
pogadanka.
programowane
z użyciem komputera;
z użyciem e‑podręcznika.
praktyczne
ćwiczeń przedmiotowych.
eksponujące
pokaz.
Formy pracy
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne
e‑podręcznik;
zeszyt i kredki lub pisaki;
tablica interaktywna, tablety/komputery.
Przebieg lekcji
Przed lekcją
Przed planowaną lekcją powtórzeniową nauczyciel prosi wszystkich uczniów, by przypomnieli sobie materiał e‑podręcznika z działu *Komunizm, PRL i współczesna Polska*, a wybranych, by na podstawie lekcji przygotowali w oparciu o generator zamieszczony w abstrakcie krzyżówki dla kolegów do pracy na lekcji.
Faza wstępna
Prowadzący lekcję podaje temat lekcji, określa cel zajęć i wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Prowadzący przypomina uczestnikom zajęć, jakiego obszaru tematycznego będzie dotyczyła lekcja.
Faza realizacyjna
Uczniowie wyświetlają na tablicy interaktywnej opracowane przed lekcją krzyżówki. Zadaniem pozostałych jest odgadnięcie poszczególnych haseł. Po każdej krzyżówce, w oparciu o technikę świateł, uczniowie dokonują oceny pytań (czy są jednoznaczne, logicznie sformułowane). Nauczyciel ocenia pytania pod kątem językowym i udziela informacji zwrotnej.
Ćwiczenie 1. Zadawanie pytań. Uczniowie wykorzystują formularz do zapisania pytań skierowanych do kolegi lub koleżanki w celu sprawdzenia rozumienia wysłuchanego tekstu.
Ćwiczenie 2. Uczniowie, wykorzystując generator zawarty w abstrakcie, przygotowują pytanie testowe dla koleżanki lub kolegi na podstawie fragmentu tekstu.
Uczniowie uzupełniają brakujące miejsca w tekście dotyczącym społecznej recepcji strajków w Polsce..
Na podstawie dwóch map uczniowie wymieniają sąsiadów Polski w 1988 i 1992 roku.
Poszerzanie i bogacenie słownictwa angielskiego w zakresie zagadnień ujętych w lekcji - uczniowie wykonują zawarte w abstrakcie ćwiczenie językowe. Nauczyciel upewnia się, że zadanie zostało poprawnie wykonane, i udziela informacji zwrotnej.
Faza podsumowująca
Nauczyciel metodą losową wybiera jednego ucznia i prosi go, by swoimi słowami przedstawił znaczenie danego słowa lub pojęcia poznanego na lekcji.
Praca domowa
Wykonaj w domu notatkę z lekcji, np. metodą sketchnotingu.
Przygotuj pięć pytań dotyczących omawianego obszaru, które mogłyby się znaleźć na kartkówce z lekcji.
W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania
Pojęcia
Totalitaryzm – system rządów politycznych połączony z uzasadniającą jego istnienie ideologią, która głosi całkowite podporządkowanie jednostki i pełną kontrolę przez państwo społeczeństwa.
Komunizm – ideologia głosząca powstanie jednej klasy społecznej, likwidację własności prywatnej i wspólny podział dóbr. Miała obalić istniejące ustroje polityczne i wprowadzić utopijny model państwa pozbawionego ucisku i wyzysku innych.
Demokracja – ustrój polityczny i system sprawowania władzy, w którym jej źródło stanowi wola większości obywateli wyrażona niezależnych w wyborach.
Propaganda – celowe działania, które mają doprowadzić do określonych zachować i poglądów. Służy ona do upowszechnienia dogodnych informacji dla nadawcy. W języku potocznym synonim kłamstwa i manipulacji.
Cenzura – kontrola i ograniczanie wolności słowa polegające na weryfikacji i przekazywaniu tylko zgodnych z punktem widzenia władzy informacji. Występuje najczęściej w krajach niedemokratycznych i czasie konfliktu zbrojnego.
Terror – stosowanie przemocy i ucisku w celu zastraszenia lub zniszczenia przeciwników. Może być stosowany przez aparat państwa i przejawiać się organizowaniem masowych morderstw, zamykaniem ludzi w obozach odosobnienia i stosowaniem represji. Potocznie określa się tak krwawe rządy.
Socjalizm – nurt polityczny powstały w XIX wieku pod wpływem klasy robotniczej. Dążył do poprawy losów i sytuacji życiowej robotników oraz równości w sprawach społeczno‑politycznych i gospodarczych.
Analfabetyzm – brak umiejętności pisania i czytania oraz wykonywania podstawowych działań matematycznych u osób dorosłych.
Kartki – bony/kupony uprawniające do nabywania towarów. W PRL‑u nie zastępowały one pieniędzy, wprowadzały ograniczenia w kupnie pewnych produktów do ściśle określonej ilości towaru. Występują w gospodarkach okresu wojny i powojennym oraz w czasie niedoborów na rynku.
PZPR – Polska Zjednoczona Partia Robotnicza, polska monopartia polityczna powstała w 1948 roku i sprawująca pełnię władzy do 1989 roku. Była partią masową, w której władzę sprawowano w sposób autorytarny.
PEWEX – przedsiębiorstwo eksportu wewnętrznego prowadzące sieć sklepów walutowych. W PEWEX’ach można było kupić niedostępne na co dzień produkty (np. dżinsy, dobre alkohole, artykuły RTV) za walutę wymienialną (dolary i marki) lub bony towarowe. W PRL był symbolem luksusu.
Żołnierze wyklęci – potoczna nazwa antykomunistycznego, niepodległościowego podziemia (partyzantki) sprzeciwiającego się sowietyzacji i dominacji komunistów w życiu społecznym i politycznym po II wojnie światowej w Polsce.
Antysemityzm – niechęć, wrogość, uprzedzenia i dyskryminacja Żydów i osób żydowskiego pochodzenia. Skrajnym przykładem antysemityzmu była ideologia nazistowska dążąca do całkowitego eksterminacji narodu żydowskiego.
Solidarność – ogólnopolski związek zawodowy powstały w 1980 roku by bronić praw pracowników w PRL. Z czasem stał się jednym z głównych ośrodków opozycji przeciwko władzy komunistycznej. Pierwszym liderem i przewodniczącym był Lech Wałęsa.
Związek zawodowy – organizacja zrzeszająca pracowników, której celem jest obrona ich interesów społecznych i ekonomicznych. Pierwsze związki zawodowe powstały w Wielkiej Brytanii w XVIII wieku.
Strajk – forma protestu, najczęściej pracowników wobec pracodawcy, polegająca najczęściej na wstrzymaniu się od wykonywania pracy przez protestujących.
Internowanie – przymusowe aresztowanie i osadzenie osób w miejscu odosobnienia bez możliwości jego opuszczania.
Delegalizacja – zakazanie działalności, pozbawienia możliwości legalnego działania.
Stan wojenny – stan nadzwyczajny ogłaszany na wybranym obszarze lub całym państwie, polegający na przejęciu administracji i zarządu kraju przez wojsko.
Godzina milicyjna – wprowadzane przez władze ograniczenie swobodnego poruszania się w określonych godzinach, najczęściej nocnych, w celu zapanowania nad niebezpieczną sytuacją lub zagrożeniem.
Demokracja – ustrój polityczny i system sprawowania władzy, w którym jej źródło stanowi wola większości obywateli wyrażona w niezależnych w wyborach.
Niezależność, niepodległość – niezależność państwa od wpływu innych państw, instytucji na swoje działania.
Negocjacje – sposób rozwiązywania sporów polegający na dobrowolnym podjęciu rozmów przez strony w celu wypracowania porozumienia i rozwiązania konfliktu.
Okrągły stół – rozmowy prowadzone przez demokratyczną opozycję z władzami PRL pomiędzy lutym a kwietniem 1989 roku. Miały na celu doprowadzenie do reform politycznych, gospodarczych i społecznych. Rozpoczęły przemiany ustrojowe Polski i doprowadziły do częściowo wolnych wyborów w czerwcu 1989 roku.
Wybory – proces polegający na wybieraniu przez obywateli swojego kandydata spośród zgłoszonych przedstawicieli, najczęściej poprzez głosowania. Jest to podstawowy mechanizm funkcjonowania demokracji.
Expose – przemówienie, w którym osoba desygnowana na premiera określa główne cele swojego rządu i działania jakie zamierza podejmować.
Senat – druga izba, tradycyjnie określana jako izba wyższa parlamentu w Rzeczypospolitej Polskiej, w której zasiadają senatorowie; obecnie w liczbie 100.
Kapitalizm – system gospodarczy, którego podstawową wartością jest własność prywatna, czerpanie z niej zysków i swobodny obród towarów i usług w ramach wolnego rynku.
Konstytucja – inaczej zwana ustawą zasadniczą. Jest to akt prawny, który najczęściej jest najważniejszym i najwyższym dokumentem stanowiącym prawo z państwie.
Reformy – zmiany w jakiejś dziedzinie życia lub sposobie działania mające na celu poprawę i polepszenie ich funkcjonowania.
Monopol – dosłownie jest to rynek, na którym swoje produkty sprzedaje tylko jeden producent. Potocznie nazywa się tak całkowitą kontrolę nad jakąś dziedziną gospodarki lub życia publicznego.
Paszport – dokument urzędowy poświadczający obywatelstwo i tożsamość, który uprawnia do przekraczania granicy i pobytu za nią.
Godło – znak rozpoznawczy, symbol przynależności osoby bądź grupy do jakiejś społeczności lub narodu. Godło państwowe jest jednym z symboli narodowych reprezentujących dane państwo.
Kapsuła czasu – pojemnik, w którym umieszczono przedmioty i informacje z epoki mające przekazywać wiedzę przyszłym pokoleniom.
PZPR – Polska Zjednoczona Partia Robotnicza, polska monopartia polityczna powstała w 1948 roku i sprawująca pełnię władzy do 1989 roku. Była partią masową, w której władzę sprawowano w sposób autorytarny.
Stan wojenny – stan nadzwyczajny ogłaszany na wybranym obszarze lub całym państwie, polegający na przejęciu administracji i zarządu kraju przez wojsko.
Teksty i nagrania
Communism, PRL and contemporary Poland – a repetition lesson
Links to lessons: 1 , 2 , 3 , 4
Links to the abstracts: 1, 2, 3, 4