Lesson plan (Polish)
Temat: Rzeczpospolita Obojga Narodów – powtórzenie wiadomości
Adresat
Uczniowie klasy V szkoły podstawowej
Podstawa programowa
IX. „Złoty wiek” w Polsce na tle europejskim. Uczeń:
4. umieszcza w czasie i opisuje najważniejsze wydarzenia w dziedzinie polityki wewnętrznej ostatnich Jagiellonów;
5. przedstawia okoliczności zawarcia unii realnej między Polską a Litwą (1569) i jej główne postanowienia.
X. Początki Rzeczypospolitej Obojga Narodów. Uczeń:
2. wyjaśnia okoliczności uchwalenia artykułów henrykowskich i przedstawia zasady wolnej elekcji; omawia przebieg i rezultaty pierwszych wolnych elekcji;
3. opisuje panowanie Stefana Batorego(…).
XI. Rzeczpospolita Obojga Narodów i jej sąsiedzi w XVII wieku. Uczeń:
1. wyjaśnia główne przyczyny wojen Rzeczypospolitej ze (…) Szwecją (…);
2. omawia przebieg i znaczenie potopu szwedzkiego;
3. sytuuje w czasie, lokalizuje i omawia najważniejsze bitwy w XVII wieku;
4. dokonuje oceny następstw politycznych, społecznych i gospodarczych wojen w XVII wieku.
XIII. Rzeczpospolita Obojga Narodów w I połowie XVIII wieku. Uczeń:
1. omawia przyczyny i charakteryzuje przejawy kryzysu państwa w epoce saskiej;
2. omawia zjawiska świadczące o postępie gospodarczym, rozwoju kultury i oświaty;
3. ocenia pozycję międzynarodową Rzeczypospolitej w czasach saskich.
XVI. Rzeczpospolita w dobie stanisławowskiej. Uczeń:
1. podaje przykłady naprawy państwa za panowania Stanisława Augusta Poniatowskiego, w tym osiągnięcia Komisji Edukacji Narodowej;
2. charakteryzuje cele i konsekwencje konfederacji barskiej;
3. sytuuje w czasie obrady Sejmu Wielkiego oraz uchwalenie Konstytucji 3 maja; wymienia reformy Sejmu Wielkiego oraz najważniejsze postanowienia Konstytucji 3 maja;
4. wyjaśnia okoliczności zawiązania konfederacji targowickiej i przedstawia jej następstwa;
5. rozpoznaje charakterystyczne cechy polskiego oświecenia i charakteryzuje przykłady sztuki okresu klasycyzmu z uwzględnieniem własnego regionu.
Ogólny cel kształcenia
Uczeń powtarza wiedzę oraz słownictwo w zakresie tematycznym: Rzeczpospolita Obojga Narodów
Kompetencje kluczowe
porozumiewanie się w językach obcych;
kompetencje informatyczne;
umiejętność uczenia się.
Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:
zadawać i odpowiadać na pytania kolegów dotyczące tematu lekcji;
utrwalać materiał z lekcji: Kraj od morza do morza. Rzeczpospolita Obojga Narodów; Pierwsze wolne elekcje; Potop szwedzki; Jan III Sobieski pod Wiedniem; Reformy państwa w czasach Stanisława Augusta Poniatowskiego;
utrwalać słownictwo związane z tematem lekcji.
Metody/techniki kształcenia
aktywizujące
dyskusja.
podające
pogadanka.
programowane
z użyciem komputera;
z użyciem e‑podręcznika.
praktyczne
ćwiczeń przedmiotowych.
eksponujące
pokaz.
Formy pracy
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne
e‑podręcznik;
zeszyt i kredki lub pisaki;
tablica interaktywna, tablety/komputery.
Przebieg lekcji
Przed lekcją
Przed planowaną lekcją powtórzeniową nauczyciel prosi wszystkich uczniów, by przypomnieli sobie materiał e‑podręcznika z działu *Rzeczpospolita Obojga Narodów*, a wybranych, by na podstawie lekcji przygotowali w oparciu o generator zamieszczony w abstrakcie krzyżówki dla kolegów do pracy na lekcji.
Faza wstępna
Prowadzący lekcję podaje temat lekcji, określa cel zajęć i wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Prowadzący przypomina uczestnikom zajęć, jakiego obszaru tematycznego będzie dotyczyła lekcja.
Faza realizacyjna
Uczniowie wyświetlają na tablicy interaktywnej opracowane przed lekcją krzyżówki. Zadaniem pozostałych jest odgadnięcie poszczególnych haseł. Po każdej krzyżówce, w oparciu o technikę świateł, uczniowie dokonują oceny pytań (czy są jednoznaczne, logicznie sformułowane). Nauczyciel ocenia pytania pod kątem językowym i udziela informacji zwrotnej.
Ćwiczenie 1. Zadawanie pytań. Uczniowie wykorzystują formularz do zapisania pytań skierowanych do kolegi lub koleżanki w celu sprawdzenia rozumienia wysłuchanego tekstu.
Uczniowie wykonują dwa zadania z generatorami zawartymi w abstrakcie. Swoją odpowiedź przygotowują pisemnie. Nauczyciel kontroluje poprawność wypowiedzi, uzupełniając ją w razie konieczności o dodatkowe wiadomości..
Uczniowie analizują mapę Rzeczypospolitej po wojnie o Inflanty. Oceniają rozmiar kraju i wskazują jego najważniejsze miasta.
Poszerzanie i bogacenie słownictwa angielskiego w zakresie zagadnień ujętych w lekcji - uczniowie wykonują zawarte w abstrakcie ćwiczenie językowe. Nauczyciel upewnia się, że zadanie zostało poprawnie wykonane, i udziela informacji zwrotnej.
Faza podsumowująca
Wskazany przez nauczyciela uczeń podsumowuje lekcję, opowiadając, czego się nauczył i jakie umiejętności ćwiczył.
Praca domowa
Napisz krótką notatkę dotyczącą tematów poruszanych na lekcji.
Przygotuj pięć pytań dotyczących omawianego obszaru, które mogłyby się znaleźć na kartkówce z lekcji.
W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania
Pojęcia
Nagranie dostępne na portalu epodreczniki.pl
Nagranie słówka: Sejm of the Polish‑Lithuanian Commonwealth
Sejm Rzeczypospolitej Obojga Narodów – nazwa najwyższego organu przedstawicielskiego – parlamentu - najpierw w Królestwie Polskim (jako Sejm walny) , a od 1569 r. w Rzeczypospolitej Obojga Narodów (jako Sejm walny Rzeczypospolitej Obojga Narodów); decydował o ważnych sprawach w państwie; składał się z dwóch izb - Senatu i izby deputowanych oraz trzech stanów sejmujących obejmujących króla, posłów i senatorów.
bojar – w Wielkim Księstwie Litewskim był przedstawicielem klasy niższej i średniej szlachty, na Rusi był wielkim właścicielem ziemskim.
Unia personalna – związek dwóch lub węcej państw posiadających wspólnego władcę przy zachowaniu odrębności państwowej.
Unia realna – związek dwóch lub więcej państw, które dzielą instytucje państwowe i monarchę. Członkowie takiego związku tworzą jedno wspólne państwo.
pogoń – herb Wielkiego Księstwa Litewskiego, przedstawiający jeźdźca (rycerza) na koniu z mieczem w prawej ręce i tarczą z litewskim złotym krzyżem na lewym ramieniu.
Artykuły henrykowskie – akt prawny Rzeczypospolitej Obojga Narodów, opracowany po śmierci Zygmunta II Augusta, regulujący sprawowanie władzy przez króla i jego relacje z Sejmem Rzeczypospolitej. Zasad tych musiał przestrzegać każdy król Polski wybrany w trakcie wolnej elekcji.
pacta conventa – porozumienie, osobiste obowiązki króla‑elekta wobec „elektoratu”. Były to głównie zobowiązania gospodarcze, polityczne i kulturalne.
interrex – najwyższy dostojnik w kraju, który sprawował część funkcji monarchy w okresie bezkrólewia. W Rzeczypospolitej Obojga Narodów urzędem tym zawsze zajmował się prymas Polski. Reprezentował kraj w sprawach międzynarodowych i kierował administracją państwową.
wysłannik - reprezentacja dyplomatyczna w obcym kraju lub na dworze obcego monarchy, jak również każda osoba wysłana na misję do obcego kraju lub dowódcy.
detronizacja – pozbawienie siłą lub traktatem panującego władcy tronu. Najczęściej związana jest z przejęciem władzy przez inną osobę lub grupę osób, zamachem stanu.
abdykacja – przedwczesne zrzeczenie się, ustąpienie ze stanowiska, panującego władcy z tronu i jego praw tytularnych. Może być dobrowolne, np. ze względu na stan zdrowia lub przymusowa, wymuszona przez okoliczności lub otoczenie.
pielgrzymka – podróż do miejsc świętych i kultu religijnego podjęta z powodów religijnych, odbywana najczęściej z powodów zadośćuczynienia za grzechy, wyrażenia prośby o zdrowie i pomyślność lub w podziękowaniu za okazaną przez Boga łaskę.
ojciec – z Polsce jest to zwyczajowy tytuł stosowany wobec zakonników i członków zakonów.
bastion – jeden z elementów umocnień w dawnych fortyfikacjach. Najczęściej znajdowały się na rogach lub załamaniach i przybierały kształt trójkąta, rombu lub pięcioboku.
roczniki – inaczej annały, chronologiczny spis najważniejszych wydarzeń dla danego kraju lub społeczności. Były najwcześniejszą formą piśmiennictwa historiograficznego, czyli opisującego historię.
wojna szarpana – inaczej wojna podjazdowa, rodzaj walki stosowany przez stronę słabszą, która unika bezpośredniego starcia w rozstrzygającej bitwie, atakując mniejsze oddziały wroga, jego zaplecze i obozowiska.
Sułtan – tytuł władcy używany w krajach muzułmańskich, np. osmańskiej Turcji.
Wezyr – najważniejszy urzędnik na dworze sułtana, jego namiestnik. Stał na czele kancelarii państwa.
Janczarzy – elitarne oddziały tureckiej piechoty doskonale uzbrojone, stanowiące podstawę armii osmańskiej Turcji. Pochodzili najczęściej z poboru chrześcijańskich chłopców, którzy szkoleni i indoktrynowani stawali się fanatycznie oddanymi sułtanowi żołnierzami.
Jasyr – niewola turecka lub tatarska.
Porta – historyczne określenie dworu lub rządu sułtanów w państwie tureckim. Potocznie odnosi się również do państwa tureckiego jako całości, szczególnie w stosunkach dyplomatycznych.
Tatarzy – ludność zamieszkująca północno‑wschodnie wybrzeże Morza Czarnego. Byli podwładnymi sułtana tureckiego i w razie wojny służyli w jego armii, jako świetni jeźdźcy. W czasie pokoju zajmowali się głównie hodowlą zwierząt i rolnictwem.
Kozacy – wieloetniczna, chrześcijańska grupa ludności zamieszkująca tereny na pograniczu Rzeczypospolitej i Rosji. W jej skład wchodzili zarówno uciekający od pańszczyzny chłopi, ludzie fałszywie oskarżeni, przestępcy i inni uciekinierzy. Trudnili się handlem, rybołówstwem, hodowlą zwierząt i wojaczką. Często podejmowali wyprawy łupieskie na tereny Imperium Osmańskiego.
Husaria – polska jazda należąca do autoramentu narodowego, znana z wielu zwycięstw formacja kawaleryjska Rzeczypospolitej, obecna na polach bitew od początku XVI wieku do połowy XVIII wieku. Była wykorzystywana do przełamywania sił nieprzyjaciela poprzez zadawanie rozstrzygających uderzeń w postaci szarż, które w najważniejszym okresie jej istnienia kończyły się zazwyczaj zwycięstwami.
Wolna elekcja – w Rzeczypospolitej Obojga Narodów był to wybór monarchy przez szlachtę, nieprzestrzegający zasad sukcesji dynastycznej. Pierwsza wolna elekcja miała miejsce w 1573 roku i wybrano na króla Polski Henryka Walezego.
Demokracja szlachecka – panujący na ziemiach polskich system polityczny, gwarantujący stanowi szlacheckiemu prawo głosowania i decydowania o sprawach państwa. Był przykładem równości praw w stanie szlacheckim bez względu na pochodzenie, majątek czy zasługi szlachcica.
Elektor – tytuł książęcy przysługujący władcom posiadającym prawo wyboru cesarza. Tytuł taki nosili władcy Saksonii, w tym polscy królowie elekcyjni z dynastii Wettinów.
Absolutyzm – forma rządów, w której monarcha sprawuje pełną władzę nad wszystkimi dziedzinami administracji państwowej. Monarcha ogłaszając się „pierwszym sługą państwa” dąży do umocnienia swoich rządów.
Liberum veto – zasada panujące na sejmach w dawnej Rzeczypospolitej dająca prawo zrywania i unieważniania podjętych na nich uchwał każdemu posłowi – przedstawicielowi szlachty.
Oświecenie – epoka w kulturze i sztuce, przypadająca na okres od połowy XVII do początku XVIII wieku, ceniąca rozum i głoszący, że ma być on drogą do poznania prawdy o świecie i człowieku.
Konstytucja – inaczej zwana ustawą zasadniczą Jest to akt prawny, który najczęściej jest najważniejszym i najwyższym dokumentem stanowiącym prawo z państwie. Polska Konstytucja 3‑go Maja z 1791 roku była pierwszą w Europie i drugą, po amerykańskiej, na świecie.
Klasycyzm – styl w architekturze wzorujący się na formach antycznej Grecji i Rzymu. Rozwinął się w przede wszystkim w XVIII wieku.
Manufaktura – zakład produkcyjny, w którym produkcja opiera się na pracy ręcznej wyspecjalizowanych w etapie (elemencie) wytwórstwa specjalistów. W Polsce pojawiły się pod koniec XVI wieku, a rozwinęły za panowania Stanisława Augusta Poniatowskiego, jako próba ożywienia gospodarczego kraju.
Konfederacja – zawiązywany przez szlachtę, duchowieństwo lub miasta czasowy związek zbrojny (do osiągnięcia swoich celów), którego celem była realizacja własnych postulatów.
Virtuti Militari – order wojenny ustanowiony po zwycięskiej bitwie pod Zieleńcami w 1792 roku przez króla Stanisława Augusta Poniatowskiego. Jego dewizą były słowa – Rex et Patria (Król i Ojczyzna). Jest najwyższym polskim odznaczeniem wojskowym i najstarszym na świecie orderem nadawanym do chwili obecnej.
Teksty i nagrania
The Polish‑Lithuanian Commonwealth – a repetition lesson
Links to lessons: 1 , 2 , 3 , 4 , 5
Links to the abstracts: 1, 2, 3, 4, 5