Lesson plan (Polish)
Temat: Rozmieszczenie lasów na świecie. Rabunkowa i racjonalna gospodarka leśna
Adresat
Uczeń klasy II liceum ogólnokształcącego i technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa
X. Rolnictwo, leśnictwo i rybactwo: czynniki rozwoju rolnictwa, struktura użytków rolnych, obszary upraw i chów zwierząt, zrównoważona gospodarka leśna, rybactwo (morskie i śródlądowe, akwakultura).
Uczeń:
4) wyjaśnia zróżnicowanie przestrzenne wskaźnika lesistości na świecie i w Polsce, przedstawia wielorakie wartości lasu oraz uzasadnia konieczność racjonalnego gospodarowania zasobami leśnymi zgodnie z zasadami zrównoważonej gospodarki leśnej i ochrony przyrody;
5) wykazuje znaczenie przyrodnicze, społeczne i gospodarcze lasów;
Ogólny cel kształcenia
Student zapozna się z największymi kompleksami leśnymi na świecie wskazanymi na mapie i pozna przykłady rabunku i racjonalnej gospodarki leśnej
Kompetencje kluczowe
porozumiewanie się w językach obcych;
kompetencje informatyczne;
umiejętność uczenia się.
Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:
wskazywać największe kompleksy leśne świata;
wymieniać ekonomiczne i pozaekonomiczne funkcje lasów;
wskazywać, gdzie na świecie ubywa najwięcej lasów, a gdzie przybywa;
wyjaśniać, jak należy i jak nie należy gospodarować w lasach.
Metody/techniki kształcenia
podające
pogadanka.
aktywizujące
dyskusja.
eksponujące
pokaz.
programowane
z użyciem komputera;
z użyciem e‑podręcznika.
praktyczne
ćwiczeń przedmiotowych.
Formy pracy
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne
e‑podręcznik;
tablica interaktywna, tablety/komputery;
mapa fizyczna świata;
atlasy geograficzne;
rzutnik multimedialny.
Przebieg lekcji
Przed lekcją
Uczniowie zapoznają się z treścią abstraktu. Przygotowują się do pracy na lekcji w taki sposób, żeby móc przeczytany materiał streścić własnymi słowami i samodzielnie rozwiązać zadania.
Faza wstępna
Nauczyciel podaje uczniom temat oraz cele lekcji.
Prosi uczniów o wskazanie funkcji lasów. Pogadanka.
Faza realizacyjna
Nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej mapę z e‑podręcznika: Świat największe formacje roślinne. Uczniowie korzystając z atlasów geograficznych podają nazwy krain geograficznych, na których występuje tajga oraz wilgotny las równikowy. Nauczyciel uzupełnia informacje, że do zasobów leśnych świata zalicza się również lasy podzwrotnikowe oraz liściaste i mieszane strefy umiarkowanej. Dyskusja.
Nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej tabelę z e‑podręcznika: Zróżnicowanie lesistości na świecie. Uczniowie wyszukują w atlasie geograficznym państwa zamieszczone w tabeli. Korzystając z własnej wiedzy oraz z Internetu, podają przyczyny zróżnicowanego zalesienia w podanych państwach.
Nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej tabele z e‑podręcznika: Państwa o największej powierzchni leśnej oraz Państwa o największej ilości pozyskiwanego drewna. Uczniowie analizują przyczyny różnic w tych danych. Dyskusja.
Nauczyciel zadaje pytanie uczniom, na czym polega gospodarka leśna. Uczniowie na podstawie wiedzy własnej, zasobów internetu oraz z podręcznika przedstawiają zakres działalności.
Praca w parach. Na podstawie różnych materiałów źródłowych, takich jak podręcznik do nauczania geografii, e‑podręcznik, Internet oraz własnej wiedzy, uczniowie opracowują przyczyny i skutki wylesiania na przykładzie Amazonii.
Faza podsumowująca
Nauczyciel dokonuje oceny pracy wylosowanej grupy. Prosi o samoocenę uczniów dotyczącą współpracy w zespole oraz wykonanego zadania.
Na zakończenie zajęć, nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej ćwiczenia, które wykonywane są przez cały zespół klasowy.
W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania
Pojęcia
deforestacja – proces zmniejszania udziału terenów leśnych w ogólnej powierzchni danego obszaru, zazwyczaj skutek antropopresji np. nadmierne wykorzystanie gospodarcze lasów. Może prowadzić do powodzi, susz, osunięć ziemi i lawin błotnych.
lesistość – odsetek powierzchni kraju pokryty lasami
Teksty i nagrania
Forest distribution worldwide. Wasteful and rational management of forest resources
There are two large woody plant formations on Earth: taiga and humid equatorial forest. Situated at middle and high latitudes, taiga occupies the surface of approximately 19 million kmIndeks górny 22, while the area of humid equatorial forest is approximately 14 million kmIndeks górny 22.
Apart from those large formations, forests grow in other climate zones as well, but they do not occupy such sizeable areas. The main limitation is the insufficient supply of water for such big plants. This can be particularly sharply noticed in equatorial zone. There is also little woodland in those countries, where trees were cut down e.g. the United Kingdom or Denmark. The rate of wood areas (forest cover) varies much between different countries of the world as can be seen in table 1 Other tables present countries with the highest wood area in 2010 (table 2) and countries with the highest quantities of harvested wood (table 3).
Forests have been cut down and otherwise exploited for ages, but it was the industrial revolution that created an increased demand for wood and provided technical means to satisfy this demand. Since the industrial revolution first happened in Europe and North America, this is where massive logging started first. Due to significant depletion of wood area in temperate zone, growing demand and availability of more efficient transport, this intensive exploitation moved to equatorial forests. It is estimated that human activities caused the area of all forests to decrease by 18 million kmIndeks górny 22.
Every year, about 130,000 kmIndeks górny 22 of woods is cut down on Earth. It means that in the last 20 years 1.4 million kmIndeks górny 22 of forest disappeared. This happened when forest's non‑economic significance was already well known. Luckily, the rate of deforestation worldwide is falling down. In addition, there are afforestation plans carried out, the forest also grows back naturally. Afforestation and natural regeneration mean that the annual wood depletion worldwide is 52,000 kmIndeks górny 22.
The global differences in areas affected by deforestation process are clearly visible. In two regions of the world, forests deplete at an alarmingly high rate. Those are humind equatorial forest zones in Africa and South America, which are exceptionally important in terms of nature. Luckily, at the same time wood areas in other regions are expanding.
The differences are even more visible when we look at the individual countries in the world. Those countries, where deforestation proceeds at high rate, are less developed economically and their populations grow faster - for them, forest logging is an important source of income. Meanwhile, forests are expanding in both developing countries and developed countries. Those countries increase their forest cover primarily because of the forests' non‑economic significance. They understand that the management of forest resources must be sustainable. You can see how fast deforestation and afforestation go in the selected countries in table 4.