Temat: Nowoczesne usługi komunikacyjne. Przemiany na rynku pracy

Autor: Magdalena Jankun

Adresat

Uczeń II klasy liceum ogólnokształcącego i technikum (zakres rozszerzony)

Podstawa programowa

XII. Rola tradycyjnych i nowoczesnych usług w rozwoju społeczno‑gospodarczym: transport, łączność, usługi edukacyjne, badawczo‑rozwojowe, finansowe i turystyczne.

Uczeń:

1) wykazuje na podstawie danych statystycznych i map tematycznych zróżnicowanie udziału poszczególnych rodzajów transportu w przewozach na świecie i w Polsce;

2) wykazuje rolę telekomunikacji w kształtowaniu społeczeństwa informacyjnego.

Cel lekcji:

Uczeń omówi zmiany zachodzące na świecie wskutek rozwoju technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

Kryteria sukcesu

  • omówisz zróżnicowanie dostępu do technologii informacyjno‑komunikacyjnych na świecie;

  • wyjaśnisz, jak zmienia się rynek pracy wskutek rozwoju technologii informacyjno‑komunikacyjnych;

  • omówisz zmiany zachodzące w życiu codziennym wskutek rozwoju technologii informacyjno‑komunikacyjnych;

  • wymienisz zyski i straty wynikające z rozwoju technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

Kompetencje kluczowe

  • porozumiewanie się w języku ojczystym;

  • porozumiewanie się w języku obcym;

  • umiejętność uczenia się;

  • kompetencje informatyczne.

Metody/formy pracy

  • z wykorzystaniem narzędzi TIK;

  • praca z materiałem edukacyjnym oraz multimedialnymi na platformie epodreczniki.pl;

  • pogadanka/dyskusja;

  • metoda kuli śnieżnej;

  • praca indywidualna, w parach, w grupach i całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • e‑podręcznik do nauczania geografii;

  • tablica interaktywna;

  • rzutnik multimedialny;

  • tablety/komputery;

  • mapa fizyczna świata;

  • roczniki statystyczne;

  • atlasy geograficzne.

Fazy lekcji

Wstępna

  1. Nauczyciel podaje uczniom temat oraz cele lekcji.

  2. Nauczyciel prosi uczniów o podanie informacji, do którego sektora gospodarki zaliczamy usługi komunikacyjne. Dyskusja naprowadzająca.

Realizacyjna

  1. Nauczyciel prosi uczniów, aby wskazali elementy zaliczane do technologii informacyjno‑komunikacyjnych. Dyskusja całego zespołu klasowego.

  2. Jaką rolę pełni TIK w obecnych czasach? Pozytywne i negatywne aspekty. Uczniowie pracują metodą śnieżnej kuli. Podany problem każdy uczeń rozważa indywidualnie i formułuje odpowiedź pisemną. Następnie uczniowie siadają dwójkami i ustalają wspólne stanowisko. Potem dwójki dobierają się w czwórki, czwórki w ósemki itd. i za każdym razem uzgadniane jest wspólne zdanie. Na koniec wypracowuje się jedno wspólne stanowisko całej klasy.

  3. Na tablicy multimedialnej nauczyciel wyświetla schemat z e‑podręcznika: Straty wynikające z przestępstw komputerowych. Wspólna dyskusja i podanie przyczyn wpływających na te wskaźniki.

  4. Nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej schemat z e‑podręcznika: Zmiany struktury zatrudnienia. Analiza całego zespołu klasowego. Uczniowie wyciągają wnioski.

  5. Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej schemat z e‑podręcznika: Struktura zatrudnienia w wybranych państwach (Polska, Norwegia, Japonia, Indie, Niger). Uczniowie podają przyczyny i wyciągają wnioski.

  6. Uczniowie, korzystając z e‑podręcznika, wyjaśniają pojęcia: offshoringu i outsourcingu. Wyjaśnienie na forum klasy. Dyskusja.

  7. Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej mapę z e‑podręcznika: Świat – najlepsze państwa dla outsourcingu w 2014 roku. Wspólna analiza, podanie przyczyn i dyskusja.

  8. Uczniowie wyjaśniają termin wykluczenie cyfrowe. W parach analizują zestawienie z e‑podręcznika: Internet na świecie, oraz tabelę: Państwa o wysokim i niskim odsetku osób z dostępem do internetu. Wskazują przykłady na mapie świata. Przedstawiają wnioski na forum klasy.

  9. Praca w parach. Uczniowie za pomocą materiałów źródłowych, takich jak e‑podręcznik, podręcznik do nauczania geografii, zasoby internetu oraz roczniki statystyczne, przygotowują informacje dotyczące rozwoju telefonii komórkowej na świecie. Przedstawienie informacji na forum klasy.

Podsumowująca

  1. Nauczyciel dokonuje oceny pracy uczniów, biorąc pod uwagę wkład i zaangażowanie.

  2. Na zakończenie zajęć nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej ćwiczenia, które wykonywane są przez cały zespół klasowy.

W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania

Pojęcia

digital exclusion
digital exclusion
RKWsr9oSFI1Ce
Nagranie dźwiękowe słówka

wykluczenie cyfrowe - brak dostępu do technologii informacyjno‑komunikacyjnych; przyczyną może być miejsce zamieszkania, brak infrastruktury, nieumiejętność obsługi urządzenia, względy kulturowe.

ICT (information and communications technology)
ICT (information and communications technology)
RQHFdtJCspfGG
Nagranie dźwiękowe słówka

Technologie Informacyjno‑komunikacyjne

offshoring
offshoring
Rf7j2QXbaznVC
Nagranie dźwiękowe słówka

Przeniesienie części firmy za granicę w celu ograniczenia kosztów i podniesienia jej efektywności.

outsourcing
outsourcing
R1LFTuNZo3TjT
Nagranie dźwiękowe słówka

Wynajęcie wyspecjalizowanego podwykonawcy do realizacji części procesu produkcyjnego.

Teksty i nagrania

R4XrEHHvx0qW2
Nagranie dźwiękowe abstraktu

Modern communication services. Job market transformation.

Information and communication technologies like any other tool bring a lot of benefits but also a lot of threats. It is important to remember that their abilities can be used against us even if we do not have bad intentions.

Traditionally, we can distinguish three economic sectors: agriculture, industry and services. The contribution of services in the employment of all people increases along with the level of the development of the country. In highly developed countries it is very often above 75%.

Such a structure of the employment in individual sectors of economy results from the development of technology. Automated technology has reduced the need for employees performing repetitive tasks. Plastic, miniaturization and recycling of the materials decrease the need for raw materials necessary to produce many items. At the same time, it turned out that the process of creation is much simpler than later selling the product. Thus there was an increase in a demand for information about the size of the expected market, the diversity of people's wealth and their habits or even about growth and weight of potential customers. Banks and insurance companies needed to know about the financial situation of borrowers. For transport companies the essence was to know about goods to transport as well as expected weather conditions at a specific place and time. To let the economy function efficiently, the development of services that enables fast and safe contacts, is crucial.

The development of the information and communication technologies has caused many significant changes in the job market. The basic tool in many places became a computer hence the common need to master computer skills. At the same time there is an increasing demand for creative people to create more and more advanced computer software.

The abolition of technological time and spatial constraint led to new phenomena: offshoring and outsourcing. Both terms do not have Polish equivalents.

Information and communication technologies are developing very quickly. According to estimates, in the middle of 2014, almost 3 billion people have already had an access to the Internet, which is about 40% of world population. At the same time, that means that 4 billions people still do not have such access. It is about 25% of the European population and 80% of the sub‑Saharan population.