Lesson plan (Polish)
Temat: Miejsce Ziemi we Wszechświecie i w Układzie Słonecznym
Adresat
Uczeń klasy VI szkoły podstawowej
Podstawa programowa
V. Ruchy Ziemi: Ziemia w Układzie Słonecznym; ruch obrotowy i obiegowy; następstwa ruchów Ziemi
Ogólny cel kształcenia
Uczeń pozna położenie Ziemi w Układzie Słonecznym i w Galaktyce
Kompetencje kluczowe
porozumiewanie się w językach obcych;
kompetencje informatyczne;
umiejętność uczenia się.
Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:
wyjaśniać pojęcia „teoria geocentryczna” oraz „teoria heliocentryczna” i wymienisz podobieństwa i różnice pomiędzy tymi teoriami;
omawiać budowę Układu Słonecznego;
wymieniać charakterystyczne cechy planet typu ziemskiego oraz planet typu jowiszowego;
opisywać ogólną budowę Galaktyki;
opisywać położenie Układu Słonecznego w Galaktyce.
Metody/techniki kształcenia
podające
pogadanka.
aktywizujące
dyskusja.
eksponujące
pokaz.
programowane
z użyciem komputera;
z użyciem e‑podręcznika.
praktyczne
ćwiczeń przedmiotowych.
Formy pracy
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne
e‑podręcznik;
tablica interaktywna, tablety/komputery.
Przebieg lekcji
Przed lekcją
Uczniowie zapoznają się z treścią abstraktu. Przygotowują się do pracy na lekcji w taki sposób, żeby móc przeczytany materiał streścić własnymi słowami i samodzielnie rozwiązać zadania.
Faza wstępna
Przed zajęciami nauczyciel poleca uczniom wyszukanie w różnych źródłach (w tym – w lekcji „Miejsce Ziemi we Wszechświecie i w Układzie Słonecznymö z e‑podręcznika) informacji na temat teorii geocentrycznej oraz teorii heliocentrycznej.
Na początku zajęć nauczyciel określa cel lekcji, informuje uczniów o jej planowanym przebiegu.
Faza realizacyjna
Nauczyciel prezentuje galerię zdjęć przedstawiających ewolucję stanu wiedzy na temat miejsca Ziemi we Wszechświecie na przestrzeni wieków. (multimedia). W trakcie prezentacji prowadzący powinien poruszyć następujące tematy: podobieństwa i różnice pomiędzy modelem geocentrycznym a heliocentrycznym;
• Układ Słoneczny i jego budowa;
• planety typu ziemskiego i ich ogólna charakterystyka;
• planety typu jowiszowego oraz ich ogólna charakterystyka;
• położenie Układu Słonecznego w Galaktyce
• dowody na istnienie planet pozasłonecznych .Ochotnicy lub osoby wskazane przez nauczyciela referują następujące tematy :
• teoria geocentryczna i jej podstawowe założenia;
• teoria heliocentryczna i jej podstawowe założenia.
Nauczyciel na bieżąco uzupełnia odpowiedzi uczniów i prostuje odpowiedzi błędne .Nauczyciel prezentuje galerię zdjęć przedstawiających ewolucję stanu wiedzy na temat miejsca Ziemi we Wszechświecie na przestrzeni wieków. (multimedia). W trakcie prezentacji prowadzący powinien poruszyć następujące tematy:
• podobieństwa i różnice pomiędzy modelem geocentrycznym a heliocentrycznym;
• Układ Słoneczny i jego budowa;
• planety typu ziemskiego i ich ogólna charakterystyka;
• planety typu jowiszowego oraz ich ogólna charakterystyka;
• położenie Układu Słonecznego w Galaktyce
• dowody na istnienie planet pozasłonecznych.Uczniowie wykonują ćwiczenie polegające na uporządkowaniu rysunków planet, zgodnie z ich odległością od Słońca (multimedia). Celem ćwiczenia jest utrwalenie podstawowych wiadomości na temat budowy Układu Słonecznego oraz nazw poszczególnych planet.
Faza podsumowująca
Ostatnim etapem jest krótkie podsumowanie lekcji służące usystematyzowaniu i utrwaleniu wiadomości, wyjaśnieniu ewentualnych niejasności oraz uzupełnieniu notatek.
W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania
Pojęcia
teoria geocentryczna - teoria budowy Wszechświata zakładająca, że nieruchoma Ziemia znajduje się w centrum układu, a wokół niej krążą inne ciała niebieskie, takie jak Słońce, pozostałe planety, Księżyc i gwiazdy
teoria heliocentryczna - teoria budowy Wszechświata zakładająca, że centrum naszej części kosmosu, czyli Układu Słonecznego, jest Słońce, a planety (w tym także Ziemia) okrążają je po eliptycznych orbitach
Teksty i nagrania
Position of the Earth in the Universe and in the Solar System
For thousands of years, people believed that the Earth is the center of the Universe, and that the Sun, the Moon, and other celestial bodies revolve around it. Such a view was scientifically elaborated in the 2nd century CE by a Greek mathematician, astronomer and geographer Claudius Ptolemy, and written down in documents that have survived to this day. For more than ten centuries, Ptolemy’s geocentric theory was treated as the only true image of the Universe.
Only the research, observations, measurements, and calculations carried out in the 16th century by Nicolaus Copernicus (astronomer, mathematician, economist, lawyer, military strategist, and doctor) – a Pole from Toruń – proved that the Earth (together with other planets and their moons) goes around the Sun. The currently accepted concept of Nicolaus Copernicus, modified by later scholars, is known as the heliocentric theory. It has made humanity aware that the Earth is not some special, central place, but only a small part of the huge Cosmos.