Temat: Europa Południowa – kultura śródziemnomorska, turystyka.

Adresat

Uczeń klasy VI szkoły podstawowej

Podstawa programowa

VII. Geografia Europy: położenie i granice kontynentu, główne cechy środowiska przyrodniczego Europy. Rolnictwo, przemysł i usługi w wybranych krajach europejskich.

13.wykazuje związki między rozwojem turystyki w Europie Południowej a warunkami przyrodniczymi oraz dziedzictwem kultury śródziemnomorskiej.

Ogólny cel kształcenia

Uczeń pozna związki między rozwojem turystyki w Europie Południowej a warunkami przyrodniczymi oraz dziedzictwem kultury śródziemnomorskiej

Kompetencje kluczowe

  • porozumiewanie się w językach obcych;

  • kompetencje informatyczne;

  • umiejętność uczenia się.

Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:

  • wskazywać na mapie tematycznej najwybitniejsze walory przyrodnicze i kulturowe Europy Południowej;

  • wykazywać rolę i znaczenie turystyki;

  • wykorzystywać źródła informacji do opisu wybranych walorów turystycznych w Europie Południowej.

Metody/techniki kształcenia

  • podające

    • pogadanka.

  • aktywizujące

    • dyskusja.

  • eksponujące

    • pokaz.

  • programowane

    • z użyciem komputera;

    • z użyciem e‑podręcznika.

  • praktyczne

    • ćwiczeń przedmiotowych.

Formy pracy

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne

  • e‑podręcznik;

  • tablica interaktywna, tablety/komputery;

  • mapa fizyczna Europy;

  • atlasy geograficzne;

  • rzutnik multimedialny.

Przebieg lekcji

Przed lekcją

  • Uczniowie zapoznają się z treścią abstraktu. Przygotowują się do pracy na lekcji w taki sposób, żeby móc przeczytany materiał streścić własnymi słowami i samodzielnie rozwiązać zadania.

Faza wstępna

  • Nauczyciel informuje uczniów o celach lekcji.

  • Rozpoczyna zajęcia od wykorzystania programu LearningApps – aplikacja „Wisielec”, hasło do odgadnięcia PARTENON.

  • Pogadanka wprowadzająca.

Faza realizacyjna

  • Nauczyciel uruchamia na tablicy multimedialnej krótkie filmy na przykład Grecji czy Włoch obrazujące najpiękniejsze miejsca.

  • Nauczyciel zadaje pytanie uczniom w nawiązaniu do historii dziejów ludzkości. Jak nazywa się najstarsza kultura znajdująca się w basenie Morza Śródziemnego. Uczniowie wyszukują informacji w materiałach źródłowych.

  • Prosi uczniów o podanie kilku informacji dotyczących starożytnej Grecji i starożytnego Rzymu.

  • Zadaje pytanie: co decyduje o atrakcyjności turystycznej Europy Południowej?.

  • Uczniowie korzystając z mapy mentalnej zapisują podane atrakcje turystyczne, każda z nich poparta jest komentarzem ze strony uczniów i nauczyciela.

  • Na tablicy multimedialnej nauczyciel wyświetla mapę z e‑podręcznika. Europa Południowa. Mapa krajobrazowa. Uczniowie podchodzą do tablicy i za pomocą dołączonej lupy interaktywnej analizują najcenniejsze obiekty przyrodnicze, kulturowe i miejsca z siedmiu cudów świata starożytnego: Efez, Świątynia Artemidy, Halikarnas Mauzoleum, Rodos. Wykorzystują zasoby Internetu do podania ciekawych treści związanych z tymi miejscami.

  • Uczniowie podzieleni są na 5 grup. Każda grupa przygotowuje informacje dotyczące atrakcji dwóch wylosowanych państw: na przykład:
    I grupa -Grecji, Słowenii,
    II grupa- Włoch, Albanii,
    III grupa- Hiszpanii, Bośni i Hercegowiny,
    IV- Portugalii, Bułgarii,
    V grupa- Chorwacji, Malty.
    Każda grupa ma na opracowanie posteru 10 min. Następnie każda grupa przedstawia informacje na forum klasy

Faza podsumowująca

  • Na podsumowanie lekcji uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne na tablicy interaktywnej.

  • Nauczyciel ocenia uczniów, biorąc pod uwagę wkład i ich możliwości.

W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania

Pojęcia

Minoan culture
Minoan culture
R112mQbvI3UGb
Nagranie dźwiękowe słówka

Kultura minojska – kultura kreteńska to jedna z najstarszych kultur epoki brązu w obszarze Morza Śródziemnego powstała na Krecie około 3000 p n e .

Parthenon
Parthenon
R1TsVassTZkHT
Nagranie dźwiękowe słówka

Partenon – w latach 447‑432 p.n.e. wybudowano na szczycie Akropolu - wielką świątynię wzniesioną na chwałę bogini Ateny, patronki miasta, której pomoc uratowała Greków przed Persami. Partenon został zbudowany z inicjatywy Peryklesa. Świątynia stoi w miejscu dwóch innych świątyń: Hekatompedonu i niedokończonego tzw. starszego Partenonu, który został zburzony przez Persów.

UNESCO World Cultural and Natural Heritage List
UNESCO World Cultural and Natural Heritage List
RhZ02EXiiPS0e
Nagranie dźwiękowe słówka

Lista Światowego Dziedzictwa Kulturowego i Przyrodniczego UNESCO – lista obiektów dziedzictwa kulturowego i dziedzictwa naturalnego o „wyjątkowej powszechnej wartości” dla ludzkości prowadzona przez organizację wyspecjalizowaną ONZ UNESCO - United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization.

Teksty i nagrania

Rgd4b5NkCnEpR
Nagranie dźwiękowe abstraktu

Southern Europe - Mediterranean culture, tourism

The origins of European civilization are considered to have come from the succesful movement of the older Asian civilisation to younger colonies situated in the islands of the eastern Mediterranean. Around 6000 BC settlers from Asia Minor began to enter eastern areas of Southern Europe. The Asia Minor Peninsula is separated from Europe by the Bosphorus and Dardanelles, which at their narrowest point are around 1km wide. It is likely the incomers included shepherds and farmers from the Fertile Crescent, that is, a place where many plants and animals had been previously cultivated.

The following infographic gives information on the development of agriculture in Southern Europe.

The oldest culture of the Mediterranean is considered to be the Minoan culture from Crete. Preserved documents show that in the seventeenth century BC the inhabitants of Crete ruled over this entire known marine area. The history of Ancient Greece covers a period of more than a thousand years. The Golden Age of Greek city states lasted from VIII to the IV centuries BC. The beginning of the era is marked by the first Olympic Games, which occurred in 776 BC. At that time, the Greek city states were colonising many famous places such as: Naxos, Messina and Syracuse in Sicily, Massilia (now Marsailles), Napolis (Naples). The expansion of Ancient Rome began from the third century BC into areas occupied by the Greeks and their city states. The final phase is considered to be the capture of Syracuse, which was defended, amongst others, by Archimedes in 212 BC. In the following centuries there came the phenomenon of interpenetration of Greek and Roman culture.

The following factors are used to define a tourist attraction in Southern Europe:

  • warm Meditteranean climate which encourages relaxing by the water;

  • a concentration of unusual cultural values that are connected to the history of our continent;

  • diverse terrain and interesting vegetation.

The map shows cities, centres, monuments and other objects that have been selected and added to the UNESCO World Cultural and Natural Heritage List. The map does not show the full cultural richness of Southern Europe. Many smaller items are not included, such as: the Isle of Capri, karst regions of the Balkan Peninsula, the Rock of Gibraltar – the Columns of Hercules. Each location marked on the map above has a long and rich history. Today, a number of cities in this area are known as the great centres of European culture because of their importance to tourism. These are: Athens, Rome, Florence, Venice, Madrid, Barcelona, Istanbul. Southern Europe is one of the most visited regions in the world by tourists. It yields around 20% of global income from tourism.