Lesson plan (Polish)
Temat: Dojrzewanie u chłopców
Autor: Zyta Sendecka
Adresat
Uczeń klasy IV szkoły podstawowej (nowa podstawa).
Nowa podstawa programowa
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Wiedza.
4. Poznanie układów budujących organizm człowieka (kostny, oddechowy, pokarmowy, krwionośny, rozrodczy, nerwowy).
II. Umiejętności i stosowanie wiedzy w praktyce.
3. Analizowanie, dokonywanie opisu, porównywanie, klasyfikowanie, korzystanie z różnych źródeł informacji (np. własnych obserwacji, badań, doświadczeń, tekstów, map, tabel, fotografii, filmów, technologii informacyjno-komunikacyjnych).
4. Wykorzystanie zdobytej wiedzy o budowie, higienie własnego organizmu w codziennym życiu.
III. Kształtowanie postaw – wychowanie.
4. Doskonalenie umiejętności dbałości o własne ciało, jak i najbliższe otoczenie.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
IV. Ja i moje ciało. Uczeń:
3. opisuje zmiany zachodzące w organizmach podczas dojrzewania płciowego;
Cel lekcji
Uczniowie opisują zmiany zachodzące u chłopców podczas dojrzewania płciowego.
Kryteria sukcesu
opiszesz zmiany zachodzące w ciałach chłopców podczas dojrzewania płciowego;
omówisz zasady higieny w czasie pokwitania.
Kompetencje kluczowe
porozumiewanie się w języku ojczystym;
porozumiewanie się w językach obcych;
kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne;
kompetencje informatyczne;
umiejętność uczenia się;
kompetencje społeczne i obywatelskie.
Metody/formy pracy
prezentacja;
dyskusja w klasie;
prowadzenie eksperymentów;
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach i praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne
abstrakt;
tablica interaktywna lub tradycyjna;
tablety/komputery;
samoprzylepne kartki.
Przed lekcją
Nauczyciel prosi uczniów, żeby przed lekcją zapoznali się z treścią abstraktu.
Fazy lekcji
Wstępna
Nauczyciel podaje temat i cel lekcji w języku zrozumiałym dla ucznia oraz kryteria sukcesu.
Nauczyciel rozdaje podopiecznym samoprzylepne kartki ze zdaniem: „ Na dzisiejszej lekcji chciałbym dowiedzieć się więcej na temat…”. Uczniowie dopisują jego zakończenie, przy czym mogą uwzględnić tylko jeden problem, na temat którego chcieliby poszerzyć swoją wiedzę.
Realizacyjna
Prowadzący lekcję, nawiązując do poprzednich zajęć, prosi uczniów, żeby samodzielnie wykonali ćwiczenia interaktywne nr 1 i nr 2. Podczas pracy uczniów, nauczyciel kategoryzuje zagadnienia wypisane przez nich na samoprzylepnych kartkach.
Uczniowie sporządzają notatkę na temat zmian zachodzących w ciele dojrzewającego chłopca. Ochotnicy odczytują swoje zapiski. Nauczyciel uzupełnia je, koryguje ewentualne błędy.
Prowadzący lekcję wyświetla ilustrację interaktywną. Uczniowie uzasadniają konieczność przestrzegania zasad higieny w czasie pokwitania i samodzielnie wykonują ćwiczenie interaktywne nr 3.
Nauczyciel odczytuje zagadnienia wypisane przez uczniów na samoprzylepnych kartkach. Pyta podopiecznych, czy są wśród nich osoby, które potrafią wyjaśnić poruszone przez ich kolegów problemy. Jeśli żaden z uczniów nie zgłosi się do odpowiedzi, nauczyciel tłumaczy kolejne zagadnienia.
Podsumowująca
Nauczyciel prosi uczniów, żeby dokończyli zdanie: „Po dzisiejszej lekcji będę pamiętał…”.
Słownictwo
W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania
Pojęcia
dojrzewanie – okres życia człowieka, podczas którego w organizmie zachodzą zmiany związane z funkcjonowaniem układu rozrodczego; dojrzewanie dotyczy zarówno rozwoju fizycznego, jak i psychicznego
polucja – uwolnienia nasienia na zewnątrz organizmu
mutacja głosu – zmiana brzmienia (barwy) głosu z dziecięcego na męski
Teksty i nagrania
Maturation in boys
Adolescence (maturation) in boys it starts at around age 12 -16. Then the shoulders and chest grow. The arms, legs, hands and feet grow especially fast. The facial features change and the facial hair appears on it. Hair grows under the arms as well as pubic hair growth. They can also grow hair on the chest. Testicles and penis increase in size. In boys, especially at the beginning of adolescence, there are so‑called wet dreams. When ejaculation occurs, or the release of the semen outside the body. Wet dreams are proof that sperm production has started in the testes.
During puberty in boys, as a result of the strong growth of the larynx, there is voice change. It consists in changing the sound of the voice from a child’s to a man’s. The boys' voice change usually lasts about two years and is very easily noticeable. It is characterized by a breaking of voice during speaking and difficulties in controlling its height (changing into high and low sounds) and frequent hoarseness.
The period of puberty is the time when the human body reaches sexual maturity.
During puberty, many changes take place in boys' bodies (eg bones grow rapidly, pubic hair appears, sweat is increased, voice mutation).
Changes in the body during puberty are triggered by sex hormones.
In boys, especially at the beginning of adolescence, there are so‑called wet dreams.