Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Temat: Dojrzewanie u chłopców

Autor: Zyta Sendecka

Adresat

Uczeń klasy IV szkoły podstawowej (nowa podstawa).

Nowa podstawa programowa

Cele kształcenia – wymagania ogólne

I. Wiedza.

4. Poznanie układów budujących organizm człowieka (kostny, oddechowy, pokarmowy, krwionośny, rozrodczy, nerwowy).

II. Umiejętności i stosowanie wiedzy w praktyce.

3. Analizowanie, dokonywanie opisu, porównywanie, klasyfikowanie, korzystanie z różnych źródeł informacji (np. własnych obserwacji, badań, doświadczeń, tekstów, map, tabel, fotografii, filmów, technologii informacyjno-komunikacyjnych).

4. Wykorzystanie zdobytej wiedzy o budowie, higienie własnego organizmu w codziennym życiu.

III. Kształtowanie postaw – wychowanie.

4. Doskonalenie umiejętności dbałości o własne ciało, jak i najbliższe otoczenie.

Treści nauczania – wymagania szczegółowe

IV. Ja i moje ciało. Uczeń:

3. opisuje zmiany zachodzące w organizmach podczas dojrzewania płciowego;

Cel lekcji

Uczniowie opisują zmiany zachodzące u chłopców podczas dojrzewania płciowego.

Kryteria sukcesu

  • opiszesz zmiany zachodzące w ciałach chłopców podczas dojrzewania płciowego;

  • omówisz zasady higieny w czasie pokwitania.

Kompetencje kluczowe

  • porozumiewanie się w języku ojczystym;

  • porozumiewanie się w językach obcych;

  • kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne;

  • kompetencje informatyczne;

  • umiejętność uczenia się;

  • kompetencje społeczne i obywatelskie.

Metody/formy pracy

  • prezentacja;

  • dyskusja w klasie;

  • prowadzenie eksperymentów;

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach i praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne

  • abstrakt;

  • tablica interaktywna lub tradycyjna;

  • tablety/komputery;

  • samoprzylepne kartki.

Przed lekcją

Nauczyciel prosi uczniów, żeby przed lekcją zapoznali się z treścią abstraktu.

Fazy lekcji

Wstępna

  1. Nauczyciel podaje temat i cel lekcji w języku zrozumiałym dla ucznia oraz kryteria sukcesu.

  2. Nauczyciel rozdaje podopiecznym samoprzylepne kartki ze zdaniem: „ Na dzisiejszej lekcji chciałbym dowiedzieć się więcej na temat…”. Uczniowie dopisują jego zakończenie, przy czym mogą uwzględnić tylko jeden problem, na temat którego chcieliby poszerzyć swoją wiedzę.

Realizacyjna

  1. Prowadzący lekcję, nawiązując do poprzednich zajęć, prosi uczniów, żeby samodzielnie wykonali ćwiczenia interaktywne nr 1 i nr 2. Podczas pracy uczniów, nauczyciel kategoryzuje zagadnienia wypisane przez nich na samoprzylepnych kartkach.

  2. Uczniowie sporządzają notatkę na temat zmian zachodzących w ciele dojrzewającego chłopca. Ochotnicy odczytują swoje zapiski. Nauczyciel uzupełnia je, koryguje ewentualne błędy.

  3. Prowadzący lekcję wyświetla ilustrację interaktywną. Uczniowie uzasadniają konieczność przestrzegania zasad higieny w czasie pokwitania i samodzielnie wykonują ćwiczenie interaktywne nr 3.

  4. Nauczyciel odczytuje zagadnienia wypisane przez uczniów na samoprzylepnych kartkach. Pyta podopiecznych, czy są wśród nich osoby, które potrafią wyjaśnić poruszone przez ich kolegów problemy. Jeśli żaden z uczniów nie zgłosi się do odpowiedzi, nauczyciel tłumaczy kolejne zagadnienia.

Podsumowująca

Nauczyciel prosi uczniów, żeby dokończyli zdanie: „Po dzisiejszej lekcji będę pamiętał…”.

Słownictwo

W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania

Pojęcia

maturation
maturation
R19qlK8R9Gn0C
Nagranie dźwiękowe słówka.

dojrzewanie – okres życia człowieka, podczas którego w organizmie zachodzą zmiany związane z funkcjonowaniem układu rozrodczego; dojrzewanie dotyczy zarówno rozwoju fizycznego, jak i psychicznego

wet dreams
wet dreams
R1OUZfA6ESOjB
Nagranie dźwiękowe słówka.

polucja – uwolnienia nasienia na zewnątrz organizmu

voice change
voice change
RruBqMn0yWsic
Nagranie dźwiękowe słówka.

mutacja głosu – zmiana brzmienia (barwy) głosu z dziecięcego na męski

Teksty i nagrania

R8c0jXALvBggA
Wysłuchaj nagrania abstraktu i zastanów się, czego jeszcze chciałbyś się dowiedzieć w związku z tematem lekcji.

Maturation in boys

Adolescence (maturation) in boys it starts at around age 12 -16. Then the shoulders and chest grow. The arms, legs, hands and feet grow especially fast. The facial features change and the facial hair appears on it. Hair grows under the arms as well as pubic hair growth. They can also grow hair on the chest. Testicles and penis increase in size. In boys, especially at the beginning of adolescence, there are so‑called wet dreams. When ejaculation occurs, or the release of the semen outside the body. Wet dreams are proof that sperm production has started in the testes.
During puberty in boys, as a result of the strong growth of the larynx, there is voice change. It consists in changing the sound of the voice from a child’s to a man’s. The boys' voice change usually lasts about two years and is very easily noticeable. It is characterized by a breaking of voice during speaking and difficulties in controlling its height (changing into high and low sounds) and frequent hoarseness.

  • The period of puberty is the time when the human body reaches sexual maturity.

  • During puberty, many changes take place in boys' bodies (eg bones grow rapidly, pubic hair appears, sweat is increased, voice mutation).

  • Changes in the body during puberty are triggered by sex hormones.

  • In boys, especially at the beginning of adolescence, there are so‑called wet dreams.