Temat: Powstanie Solidarności i stan wojenny

Adresat

Uczniowie klasy VIII szkoły podstawowej

Podstawa programowa

XL. Dekada 1981‑1989. Uczeń:

  1. wyjaśnia przyczyny wprowadzenia stanu wojennego, opisuje jego przebieg i konsekwencje;

  2. przedstawia postawy Polaków wobec stanu wojennego, fenomen oporu społecznego;

  3. wyjaśnia przyczyny zawarcia porozumienia „okrągłego stołu”, przedstawia jego głównych uczestników i opisuje postanowienia.

Ogólny cel kształcenia

Uczeń dowie się o okolicznościach powstania Solidarności oraz wybuchu stanu wojennego.

Kompetencje kluczowe

  • porozumiewanie się w językach obcych;

  • kompetencje informatyczne;

  • umiejętność uczenia się.

Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:

  • dlaczego powstała i czym była Solidarność;

  • czego żądała Solidarność i jakie miała poparcie społeczne;

  • kiedy i dlaczego wprowadzono stan wojenny;

  • jakie były konsekwencje stanu wojennego w Polsce;

  • jak wyglądało życie codzienne i opór w czasie stanu wojennego.

Metody/techniki kształcenia

  • podające

    • pogadanka.

  • aktywizujące

    • dyskusja.

  • programowane

    • z użyciem komputera;

    • z użyciem e‑podręcznika.

  • praktyczne

    • ćwiczeń przedmiotowych.

Formy pracy

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne

  • e‑podręcznik;

  • zeszyt i kredki lub pisaki;

  • tablica interaktywna, tablety/komputery.

Przebieg zajęć

Faza wstępna

  1. Prowadzący lekcję podaje temat lekcji, określa cel zajęć i wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.

  2. Nauczyciel odtwarza nagranie abstraktu. Co jakiś czas zatrzymuje je, prosząc uczniów, by opowiedzieli własnymi słowami to, co przed chwilą usłyszeli. W ten sposób uczniowie ćwiczą słuchanie ze zrozumieniem.

Faza realizacyjna

  1. Lektura treści abstraktu. Nauczyciel wykorzystuje tekst do pracy indywidualnej lub w parach według następujących kroków: 1) pobieżne przejrzenie tekstu, 2) postawienie pytań, 3) dokładne czytanie, 4) streszczenie poszczególnych części tekstu, 5) powtórzenie treści lub przeczytanie całego tekstu.

  2. Omówienie informacji przedstawionych na osi czasu. Następnie nauczyciel dzieli klasę na grupy - tyle, ile jest wydarzeń na osi. Każdy zespół opracowuje jedno przydzielone zagadnienie, pogłębiając informacje zawarte w abstrakcie. Następnie uczniowie prezentują swoje omówienia.

  3. Uczniowie analizują ilustrację i wykonują Polecenie 2, Polecenie 3, Polecenie 4 i Polecenie 5. Aby odpowiedzieć na pytanie, mogą korzystać ze źródeł internetowych lub innych publikacji. Nauczyciel sprawdza poprawność odpowiedzi i udziela uczniom informacji zwrotnej.

  4. Nauczyciel wspólnie z uczniami podsumowuje dotychczasowy przebieg zajęć.

  5. Uczniowie w parach rozwiązują Ćwiczenie 1. Nauczyciel sprawdza, czy zadanie zostało prawidłowo wykonane, i udziela uczniom informacji zwrotnej.

Faza podsumowująca

  1. Nauczyciel pyta: Gdyby z przedstawionego na lekcji materiału miała się odbyć kartkówka, jakie pytania waszym zdaniem powinny zostać zadane? Gdyby uczniowie nie wyczerpali najistotniejszych zagadnień, nauczyciel może uzupełnić ich propozycje.

  2. Nauczyciel prosi chętnego ucznia o podsumowanie lekcji z jego punktu widzenia. Pyta pozostałych uczniów, czy chcieliby coś dodać do wypowiedzi kolegi na temat wiedzy i umiejętności opanowanych na lekcji.

Praca domowa

  1. Odsłuchaj w domu nagrania abstraktu. Zwróć uwagę na wymowę, akcent i intonację. Naucz się prawidłowo wymawiać poznane na lekcji słówka.

  2. Wykonaj w domu notatkę z lekcji, np. metodą sketchnotingu.

W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania

Pojęcia

Propaganda
Propaganda
R13EvlyuolVFO
Nagranie słówka: Propaganda

Propaganda – celowe działania, które mają doprowadzić do określonych zachować i poglądów. Służy ona do upowszechnienia dogodnych informacji dla nadawcy. W języku potocznym synonim kłamstwa i manipulacji.

Ration coupons
Ration coupons
Rbv6l7WVmyeS8
Nagranie słówka: Ration coupons

Kartki – bony/kupony uprawniające do nabywania towarów. W PRL‑u nie zastępowały one pieniędzy, wprowadzały ograniczenia w kupnie pewnych produktów do ściśle określonej ilości towaru. Występują w gospodarkach okresu wojny i powojennym oraz w czasie niedoborów na rynku.

Labor union
Labor union
R84o0ZK8aXFXa
Nagranie słówka: Labor union

Związek Zawodowy – dobrowolna organizacja zrzeszająca grupę ludzi jakiegoś zakładu pracy (np. robotników) lub zawodu, której celem jest obrona ich interesów społeczno‑ekonomicznych.

Sit‑in
Sit‑in
R1NR0fHFBan3m
Nagranie słówka: Sit‑in

Strajk okupacyjny – jeden z rodzajów strajku polegający na zajęciu jakiegoś budynku lub terenu uniemożliwiając mu dalsze funkcjonowanie.

Solidarity
Solidarity
RhmhHFhVopuzY
Nagranie słówka: Solidarity

Solidarność (Niezależny Samorządny Związek Zawodowy „Solidarność”) – ogólnopolski związek zawodowy powstały w 1980 roku by bronić praw pracowników w PRL. Z czasem stał się jednym z głównych ośrodków opozycji przeciwko władzy komunistycznej. Pierwszym liderem i przewodniczącym był Lech Wałęsa.

Martial law
Martial law
R1bwkWq0TKZ0z
Nagranie słówka: Martial law

Stan wojenny – stan nadzwyczajny ogłaszany na wybranym obszarze lub całym państwie, polegający na przejęciu administracji i zarządu kraju przez wojsko.

Internment
Internment
R1516k70XfgB0
Nagranie słówka: Internment

Internowanie – przymusowe aresztowanie i osadzenie osób w miejscu odosobnienia bez możliwości jego opuszczania.

Military Council of National Salvation (WRON)
Military Council of National Salvation (WRON)
RZozU8TPPGsxR
Nagranie słówka: Military Council of National Salvation (WRON)

Wojskowa Rada Ocalenia Narodowego (WRON) – utworzony 13 grudnia 1981 r. organ administrujący Polską w czasie stanu wojennego. Na jego czele stał gen. Wojciech Jaruzelski.

Curfew
Curfew
R1LkXI8jQ2J4Z
Nagranie słówka: Curfew

Godzina milicyjna – wprowadzane przez władze ograniczenie swobodnego poruszania się w określonych godzinach, najczęściej nocnych, w celu zapanowania nad niebezpieczną sytuacją lub zagrożeniem.

Sanctions
Sanctions
RtG98KZSTi2RW
Nagranie słówka: Sanctions

Sankcje – w prawie, konsekwencje wynikające z naruszenia panujących przepisów lub negatywna reakcja ze strony państwa na złamanie obowiązujących norm prawnych.

Samizdat
Samizdat
RwqT0PEWOgjb7
Nagranie słówka: Samizdat

Wydawnictwa podziemne – (także: drugi obieg lub samizdat) publikacje wydawane w krajach, w których cenzura nie pozwala na publikacje wszystkich treści. Wydawane były w nakładach od kilku do nawet kilkudziesięciu tysięcy kopii przez nielegalne wydawnictwa (również osoby prywatne) i najczęściej zawierały treści zabronione przez władzę.

Patriotic Movement for National Rebirth (PRON)
Patriotic Movement for National Rebirth (PRON)
R1DHBvzfCzMSt
Nagranie słówka: Patriotic Movement for National Rebirth (PRON)

Patriotyczny Ruch Odrodzenia Narodowego (PRON) – organizacja polityczna utworzona w 1982 r. przez PZPR, której celem było pokazania poparcia dla działań władzy i stanu wojennego przez polskie społeczeństwo. Na jego czele stał pisarz Jan Dobraczyński.

All‑Poland Alliance of Trade Unions (OPZZ)
All‑Poland Alliance of Trade Unions (OPZZ)
R1LWO0TDuPF9O
Nagranie słówka: All‑Poland Alliance of Trade Unions (OPZZ)

Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych (OPZZ) – centrala związków zawodowych utworzona w 1984 r. jako odpowiedź władz na NSZZ „Solidarność”. Była silnie podporządkowana PZPR. Jej pierwszym przewodniczącym był Alfred Miodowicz.

Teksty i nagrania

RzBcTj4HDcX70
Nagranie abstraktu

Establishment of Solidarity. Martial law in Poland

The living ‘on credit’ in the first years of Gierek’s rule quickly brought unpleasant consequences. The need to pay off the incurred debts led to another economic crisis and the introduction, in 1976, of the rationing of products and the first ration coupons. The late 1970s made this state of affairs even worse. Trying to save the finance system, prices were increased again, which triggered strikes. In the summer of 1980, the strikes affected mainly the region of the Baltic Coast. They led to the establishment of inter‑enterprise strike committees in August, which presented 21 demands addressed to the authorities. For the first time, the workers were supported by the intelligentsia, which resulted in the creation of the ‘Solidarity’ Independent Self‑governing Labor Union headed by Lech Wałęsa. He gained great popularity in the society, and 10 million Poles joined the union . The popularity of Solidarity among Poles instilled fear in the authorities, who were worried about the growing strength of the organization. The Polish ‘comrades’ were also pressured by Moscow, which demanded that the situation in the country be ‘eased’.

This happened on December 13, 1981, when the Martial law was introduced by a decree of the Polish Council of State. Thousands of soldiers and heavy equipment units appeared on the streets. The activities of all social and cultural organizations were suspended, schools were closed, press publications and artistic activities were blocked. There were arrests and internments of Solidarity activists and all those who could be a threat to the Military Council of National Salvation (headed by gen. Jaruzelski), which took power in the country. Prohibitions and restrictions did not discourage the public from resistance. Strikes broke out in many places, but were brutally suppressed (e.g. at the Wujek Coal Mine). On important anniversaries, demonstrations of many thousand people took place on city streets. Freedom and the release of political prisoners were demanded. Samizdat produced thousands of leaflets and magazines. The society was supported also by the Catholic Church, also some priests who sympathized with Solidarity celebrated Masses for the homeland. Western countries imposed sanctions on Poland, which further deepened the economic crisis.

The Martial law officially ended in July 1983. However, the crisis in the country continued for years to come. Neither were the repressions against Solidarity activists ceased. Many of them were still imprisoned or hiding from the authorities. In 1984, as a counterbalance to Solidarity (which was made illegal in 1982), government trade unions were established (All‑Poland Alliance of Trade Unions, or OPZZ), which did not gain much support from the society. In September 1986, the freed Lech Wałęsa set up the Provisional Council of the ‘Solidarity’ Independent Self‑governing Labor Union, which started to function overtly, but still illegally. This was the first sign of the changes that were to take place in the following years.