Temat: Keramos i stiuk

Adresat

Uczniowie liceum ogólnokształcącego i technikum

Podstawa programowa

Nowa podstawa programowa:

Temat zawiera treści wykraczające poza podstawę programową.

Stara podstawa programowa:

Liceum ogólnokształcące i technikum. Chemia – zakres podstawowy:

XI. Zastosowania wybranych związków nieorganicznych. Uczeń:
4) opisuje produkcję wyrobów ceramicznych, cementu, betonu, wymienia ich zastosowania.

Ogólny cel kształcenia

Uczeń omówi procesy technologiczne wyrobów ceramicznych, cementu i betonu oraz ich zastosowanie.

Kompetencje kluczowe

  • porozumiewanie się w językach obcych;

  • kompetencje informatyczne;

  • umiejętność uczenia się.

Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:

  • wymieniać surowce używane do produkcji wyrobów ceramicznych, cementu i betonu;

  • opisywać procesy technologiczne produkcji cegieł, wyrobów porcelanowych i cementu;

  • klasyfikować wyroby ceramiczne ze względu na ich właściwości;

  • rozróżniać przedmioty wykonane z gliny i z betonu.

Metody/techniki kształcenia

  • aktywizujące

    • dyskusja.

  • podające

    • pogadanka.

  • eksponujące

    • film.

  • programowane

    • z użyciem komputera;

    • z użyciem e‑podręcznika.

  • praktyczne

    • ćwiczeń przedmiotowych.

Formy pracy

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne

  • e‑podręcznik;

  • zeszyt i kredki lub pisaki;

  • tablica interaktywna, tablety/komputery.

Przebieg lekcji

Faza wstępna

  1. Nauczyciel rozdaje uczniom metodniki lub kartki w trzech kolorach: zielonym, żółtym i czerwonym do zastosowania w pracy techniką świateł drogowych. Przedstawia cele lekcji sformułowane w języku ucznia na prezentacji multimedialnej oraz omawia kryteria sukcesu (może przesłać uczniom cele lekcji i kryteria sukcesu pocztą elektroniczną lub zamieścić je np. na Facebooku, dzięki czemu uczniowie będą mogli prowadzić ich portfolio).

  2. Prowadzący wspólnie z uczniami ustala – na podstawie wcześniej zaprezentowanych celów lekcji – co będzie jej tematem, po czym zapisuje go na tablicy interaktywnej/tablicy kredowej. Uczniowie przepisują temat do zeszytu.

  3. BHP – przed przystąpieniem do eksperymentów uczniowie zapoznają się z kartami charakterystyk substancji, które będą używane na lekcji. Nauczyciel wskazuje na konieczność zachowania ostrożności w pracy z nimi.

Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel prosi uczniów, żeby wykonali polecenie nr 1. Uczniowie formułują pytanie badawcze oraz hipotezę i zapisują je w formularzu w abstrakcie. Następnie projektują i przeprowadzają doświadczenie według swojego pomysłu, mające na celu odróżnienie porcelany od fajansu. Zapisują spostrzeżenia w formularzu. Nauczyciel zadaje pytania w odniesieniu do zanotowanych spostrzeżeń. Inicjuje tym dyskusję, z której wnioski uczniowie notują w formularzu.

  2. Uczniowie wykonują polecenie nr 2 i nr 3: odpowiadają na pytania zamieszczone w formularzach. Nauczyciel upewnia się, że zadania zostały poprawnie wykonane, i udziela informacji zwrotnej.

  3. Nauczyciel zapowiada eksperyment pt. „Przygotowanie zapraw budowlanych o różnym składzie”. Poleca uczniom, żeby w formularzu zamieszczonym w abstrakcie zapisali pytanie badawcze i hipotezę. Następnie wykonuje experyment, a uczniowie odnotowują swoje obserwacje i wnioski. Wybrane osoby przedstawiają wyniki swojej pracy.

  4. Uczniowie, pracując indywidualnie lub w parach, wykonują ćwiczenia interaktywne sprawdzające i utrwalające wiadomości poznane w czasie lekcji. Wybrane osoby omawiają prawidłowe rozwiązania ćwiczeń interaktywnych. Prowadzący uzupełnia lub prostuje wypowiedzi podopiecznych.

  5. Uczniowie zapoznają się z treścią słowniczka i własnymi słowami wyjaśniają znaczenie wybranych pojęć.

Faza podsumowująca

  1. Uczniowie, pracując w niewielkich grupach, tworzą infografikę przedstawiającą zagadnienia poznane w czasie lekcji.

Praca domowa

  1. Wykonaj polecenie nr 5 i nr 6 zamieszczone w abstrakcie.

W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania

Pojęcia

concrete
concrete
Rikc9fSKsgIlM
nagranie dźwiękowe słówka

beton – materiał budowlany, który powstaje poprzez wymieszanie w odpowiednich proporcjach: cementu, kruszywa i wody

brick
brick
RcCZbQa8EjtLi
nagranie dźwiękowe słówka

cegła – ceramiczny materiał budowlany otrzymywany z mieszaniny gliny, piasku i wody, poddanej formowaniu, suszeniu i wypaleniu

cement
cement
R1K6hu6F0B0gS
nagranie dźwiękowe słówka

cement – hydrauliczne spoiwo, które wiąże ze sobą piasek i kruszywa wchodzące w skład mieszanek betonowych lub zapraw murarskich

clay
clay
RI91jLDV1Wil8
nagranie dźwiękowe słówka

glina – skała osadowa będąca podstawowym surowcem do produkcji wyrobów ceramicznych

stoneware
stoneware
R16XYFrmo1Pve
nagranie dźwiękowe słówka

kamionka – tworzywo ceramiczne o dużej twardości i odporności chemicznej, otrzymywane z glin ogniotrwałych

kaolin (white clay)
kaolin (white clay)
R18m5cgmpdGpq
nagranie dźwiękowe słówka

kaolin (glinka porcelanowa) – skała osadowa, której nazwa pochodzi od chińskiej góry Gaoling, skąd rzekomo pierwszy raz ją wydobyto

kaolinite
kaolinite
RE2PIQ8AVkqLl
nagranie dźwiękowe słówka

kaolinit – minerał z gromady krzemianów; składnik kaolinu, powstający w procesie wietrzenia skaleni (glinokrzemianów)

aggregate
aggregate
R1TAXBlkDZv2P
nagranie dźwiękowe słówka

kruszywo – sypki materiał pochodzenia organicznego lub mineralnego stosowany głównie do produkcji zapraw budowlanych i betonów oraz do budowy dróg

porcelain
porcelain
R14SzSb5e10Wn
nagranie dźwiękowe słówka

porcelana – rodzaj białej, przeświecającej ceramiki wysokiej jakości, wynalezionej w Chinach w VII w.

terracotta
terracotta
R1FNLtNzvOWgL
nagranie dźwiękowe słówka

terakota – wyroby z dobrze oczyszczonej i wypalonej gliny w formie figurek lub płytek

ceramic products
ceramic products
R1a4WIWO7ZWzV
nagranie dźwiękowe słówka

wyroby ceramiczne – wyroby otrzymywane w wyniku wypalenia odpowiednio przygotowanej gliny

hydraulic mortar
hydraulic mortar
R7zHcFviO2GfL
nagranie dźwiękowe słówka

zaprawa hydrauliczna – spoiwo budowlane twardniejące pod wpływem wiązania wody, np. zaprawa gipsowa

lime mortar
lime mortar
R1LjoREIWXJZ1
nagranie dźwiękowe słówka

zaprawa powietrzna – spoiwo budowlane twardniejące na powietrzu, np. zaprawa wapienna

Teksty i nagrania

R17MruRVR4UkA
Nagranie dźwiękowe abstraktu

Keramos and stucco

  • Clay is a sedimentary rock, which is the basic raw material used in the ceramic industry.

  • Ceramic products are the ones manufactured by burning appropriately formed clay.

  • Porcelain is white and translucent ceramics of the highest quality. Kaolin is used to manufacture it.

  • Bricks are commonly used as construction materials. In order to product a regular solid brick (red brick), a moulded plastic mass made of clay, sand and water is at first dried and then burned.

  • Lime mortar is a binding material used in construction which is made of slaked lime, sand and water.

  • Cement is a hydraulic binding material made of mineral raw materials: limestone, clay and crystalline gypsum.

  • Concrete is the basic building material, which is obtained when a mixture of cement, aggregate and water becomes set.