Temat: Polacy a Napoleon

Adresat

Uczniowie klasy VII szkoły podstawowej

Podstawa programowa

XVIII. Epoka napoleońska. Uczeń:

4) przedstawia stosunek Napoleona do sprawy polskiej oraz postawę Polaków wobec Napoleona.

Ogólny cel kształcenia

Uczeń pozna i opisze stosunek Napoleona do sprawy polskiej oraz postawę Polaków wobec Napoleona

Kompetencje kluczowe

  • porozumiewanie się w językach obcych;

  • kompetencje informatyczne;

  • umiejętność uczenia się.

Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:

  • opisywać stosunek Polaków do Napoleona, i jego stosunek do sprawy polskiej;

  • podawać przykłady zaangażowania Polaków po stronie Napoleona Bonaparte.

Metody/techniki kształcenia

  • aktywizujące

    • dyskusja.

  • podające

    • pogadanka.

  • eksponujące

    • film.

  • programowane

    • z użyciem komputera;

    • z użyciem e‑podręcznika.

  • praktyczne

    • ćwiczeń przedmiotowych.

Formy pracy

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne

  • e‑podręcznik;

  • zeszyt i kredki lub pisaki;

  • tablica interaktywna, tablety/komputery.

Przebieg lekcji

Przed lekcją

  1. Uczeń zapoznaje się z następującymi fragmentami epodręcznika: Czy polski los był w polskich rękach. Wynotowują argumenty potrzebne do dyskusji na ten temat (może wykorzystać również informacje z lekcji: Legiony Polskie i Księstwo Warszawskie).

Faza wstępna

  1. Uczniowie wykonują Polecenie 1, potem w parach sprawdzają swoje ustalenia. Nauczyciel sprawdza wykonanie ćwiczenia i ustosunkowuje się do niego w informacji zwrotnej.

  2. Następnie nauczyciel pyta uczniów: Co to była orientacja profrancuska? Co to była orientacja prorosyjska?.

  3. Nauczyciel podaje uczniom temat lekcji, wyjaśnia, na czym będzie ona polegała i jakie kryteria sukcesu powinni osiągnąć uczniowie.

Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel dzieli uczniów na trzy grupy, które przygotowują się do dyskusji oksfordzkiej. Dwie będą prowadzić debatę, grupa trzecia zadawać pytania i oceniać dyskusję.

  2. Nauczyciel uzupełnia informacje uczniów, uzyskane za pomocą pracy w domu i na lekcji, w fazie wstępnej lekcji. Opowiada o nastrojach społecznych, podaje przykłady angażowania się Polaków i Polek w walkę o sprawę polską u boku Napoleona. Wykorzystuje materiały zawarte w epodręczniku, i własne (metoda pogadanki). Prosi uczniów o wykonanie **Polecenia 2 i Ćwiczenia 1. **Nauczyciel upewnia się, że zadania zostały poprawnie wykonane przez uczniów, a następnie udziela im informacji zwrotnej.

  3. Następnie wspólnie z klasą ustala temat wiodący dyskusji oksfordzkiej (np. Polski los był w polskich rękach; Kościuszko miał rację, odrzucając ofertę Napoleona; „Dla moich Polaków nie ma rzeczy niemożliwych”, etc.).

  4. Grupa Propozycji i Opozycji rozdziela zadania, przygotowuje argumentację. Uczniowie przeprowadzają debatę.

Faza podsumowująca

  1. Nauczyciel rozmawia z uczniami o legendzie, jaką otoczona jest postać księcia Józefa Poniatowskiego. Następnie rozpoczyna dyskusję, pytając uczniów, czy Polacy powierzając swoją sprawę Napoleonowi, wybrali dobrze? Czy można było osiągnąć więcej? W tym celu prosi ich uprzednio o wykonanie Ćwiczenia 2. Uczniowie wysłuchują audycji.

Praca domowa

  1. Zadanie domowe (Uwaga, zadanie domowe nie jest obligatoryjną częścią scenariusza) Nauczyciel poleca uczniom zbadać kulisy słynnej bitwy pod Somosierrą.

W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania

Pojęcia

Political orientation
Political orientation
RWHLxWIoafui7
Nagranie słówka: Political orientation

Orientacja polityczna – zajmowanie określonego stanowiska w kwestii politycznej; odnosi się również do metod walki o niepodległość narodu

„Second Polish War”
„Second Polish War”
RoOXfPylYYe7q
Nagranie słówka: "Second Polish War"

„Druga wojna polska” – określenie używane przez Napoleona w trakcie wyprawy moskiewskiej 1812 roku.

Teksty i nagrania

R1TWjJfsM6LiW
Nagranie abstraktu

Polish people and Napoleon

The military confrontation between France and Austria, Prussia and Russia preceding the establishment of peace terms in Tilst made the Polish cause a bargain card of the European diplomacy. To Napoleon the Duchy of Warsaw was an important part of his Empire's political system. Not all Poles, however, supported cooperation with the French. Kościuszko, among others, was an opponent of linking the Polish cause with Napoleon. He flatly refused to cooperate with the French politicians who addressed him. He believed that Poles should fight for their freedom on their own. The enlargement of the area of the Duchy of Warsaw in 1809 undermined the relations between France and Russia. It was then that the idea of cooperation with the Tsar returned, brought back by Czartoryski at Alexander I's request. Nonetheless, the idea was rejected by the Duchy's authorities. The dilemma returned after Napoleon's defeat in Moscow. Prince Józef Poniatowski, stationed with the Polish troops in Kraków, having thought the situation through ultimately refused to go over to the Russian side. Napoleon's defeat in Leipzig and Poniatowski's death in October 1813 marked the end of the Polish pro‑French orientation.