Lesson plan (Polish)
Temat: Instytucje Unii Europejskiej
Autorka: Anna Rabiega
Adresat:
Uczeń klasy 8 szkoły podstawowej.
Podstawa programowa:
XII. Sprawy międzynarodowe.
Uczeń:
2) wymienia cele działania Unii Europejskiej (…).
Ogólny cel kształcenia:
Uczeń ma podstawową wiedzę na temat wybranych spraw międzynarodowych.
Cele operacyjne:
Uczeń:
przedstawia najważniejsze instytucje Unii Europejskiej i wyjaśnia ich kompetencje.
wyjaśnia, które z instytucji UE zaangażowane są w tworzenie budżetu.
analizuje wpływy i wydatki unijnego budżetu.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
porozumiewanie się w języku obcym,
kompetencje informatyczne,
umiejętność uczenia się,
kompetencje społeczne i obywatelskie.
Metody nauczania:
dyskusja,
burza mózgów (metoda 635),
mapa myśli,
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem filmu, schematu interaktywnego, ćwiczeń interaktywnych.
Formy pracy:
indywidualna,
grupowa,
zbiorowa.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki,
zasoby multimedialne zawarte w e‑podręczniku,
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna:
1. Nauczyciel przedstawia cel zajęć: Przeanalizujecie najważniejsze instytucje Unii Europejskiej i budżet tej organizacji.
2. Nauczyciel pisze na tablicy „Instytucje UE”. Informuje uczniów, że będą pracować metodą mapy myśli i w razie potrzeby wyjaśnia tę metodę. Zadaniem uczniów jest wpisanie znanych im instytucji Unii Europejskiej. W pierwszej części ćwiczenia uczniowie korzystają wyłącznie ze swojej wiedzy. Nauczyciel wyznacza moderatora, który zapisze pomysły kolegów na tablicy, a także ustala czas na wykonanie zadania. Chętni uczniowie podają swoje propozycje. Następnie nauczyciel informuje uczniów, że w celu weryfikacji i uzupełnienia swoich pomysłów mogą skorzystać ze źródeł internetowych.
Uczniowie uzupełniają powstały na tablicy schemat. Następnie nauczyciel wyświetla schemat „Institutions of the European Union” i uczniowie mogą porównać z nim wyniki swojej pracy. Nauczyciel prosi chętnego/wybranego ucznia o podsumowanie ćwiczenia.
Faza realizacyjna:
1. Nauczyciel przedstawia uczniom kompetencje Komisji Europejskiej, wykorzystując schemat interaktywny „The Commission's competencies”. Pyta chętnych/wybranych uczniów, jak rozumieją każdą z kompetencji Komisji Europejskiej – prosi o podanie przykładów działań podejmowanych przez Komisję, które mieszczą się w zakresie każdej kompetencji. Nauczyciel poprawia i uzupełnia wypowiedzi uczniów.
2. Nauczyciel informuje uczniów, że będą pracowali zmodyfikowaną metodą 635, by ustalić kompetencje pozostałych czterech najważniejszych organów UE. Nauczyciel wyjaśnia metodę pracy. Uczniowie dzielą się na 4 grupy (każda grupa liczy ok. 6 osób) i przydziela grupom poszczególne organy: Radę Europejską, Radę Unii Europejskiej, Parlament Europejski, Trybunał Sprawiedliwości UE. Zadaniem każdej z grup jest wypisanie kompetencji każdego z organów. Każda grupa w ciągu 5 minut wypisuje 3 kompetencje przydzielonego im organu wraz z przykładami konkretnych działań podejmowanych w ramach tych kompetencji w ciągu ostatnich dwóch lat. Następnie nauczyciel przekazuje kartki z rezultatami pracy każdej z grup kolejnej grupie, której zadaniem jest w ciągu 5 minut uzupełnienie listy kompetencji organu UE o przynajmniej jedną i podanie przykładu konkretnego działania podjętego w ramach tej kompetencji w ciągu ostatnich dwóch lat. Nauczyciel powtarza tę procedurę trzykrotnie, dopóki kartki z wypisanymi kompetencjami i przykładami działań nie wrócą do początkowych grup. Grupy początkowe mają kolejne 5 minut na przedyskutowanie, zweryfikowanie i uporządkowanie informacji na temat przydzielonego im na początku organu. Następnie reprezentanci grup przedstawiają pozostałym uczniom rezultaty pracy grupy. W razie potrzeby nauczyciel weryfikuje i uzupełnia wypowiedzi uczniów.
3. Nauczyciel informuje uczniów, że za chwilę obejrzą krótki film na temat unijnego budżetu, a ich zadaniem będzie ustalenie odpowiedzi na następujące pytania:
Na jakie cele wydatkowane są środki z unijnego budżetu?
Jakie instytucje zaangażowane są w tworzenie budżetu? Jaka jest rola każdej z nich w tym procesie?
Jaka jest rola państw członkowskich w tworzeniu unijnego budżetu?
Która instytucja odpowiada za wydatkowanie środków z unijnego budżetu?
Kto i w jaki sposób kontroluje tę instytucję? (w przypadku tego pytania warto, żeby nauczyciel dopytał uczniów zarówno o rolę Trybunału Sprawiedliwości, jak i Parlamentu Europejskiego, a także czy obywatele UE mają wgląd w zarządzanie budżetem UE).
4. Nauczyciel wyświetla film „An overview of the EU budget” dostępny w zasobach internetowych. Chętni/wybrani uczniowie udzielają odpowiedzi na pytania. Nauczyciel zapisuje na tablicy rodzaje wydatków budżetowych (przydadzą się podczas następnego ćwiczenia). Po zakończeniu pracy nauczyciel prosi chętnego/wybranego ucznia o podsumowanie.
5. Nauczyciel inicjuje krótką dyskusję nt. tego, czy wydatki z poszczególnych kategorii (wypisanych na tablicy) są dla uczniów widoczne w naszym kraju: Czy uczniowie potrafią podać konkretne przykłady realizacji wydatków w każdej kategorii w Polsce (lub dla Polski)? A może Polska nie korzysta z któregoś rodzaju wydatków?
6. Nauczyciel pyta uczniów o źródła środków unijnego budżetu. Chętni/wybrani uczniowie przedstawiają swoje propozycje. Nauczyciel poprawia i uzupełnia wypowiedzi uczniów. Na koniec rozmowy nauczającej prosi chętnego/wybranego ucznia o jej podsumowanie.
7. Nauczyciel prosi uczniów o rozwiązanie Ćwiczenia 1 w celu podsumowania omawianych treści dotyczących budżetu UE.
Faza podsumowująca:
1. Na zakończenie zajęć nauczyciel zadaje pytania skłaniające uczniów do podsumowania, np.
Jakie są najważniejsze instytucje Unii Europejskiej?
Które z nich uczestniczą w tworzeniu budżetu organizacji?
Skąd biorą się wpływu do budżetu UE? W jaki sposób wydawane są te środki?
Jakie są pozostałe kompetencje poszczególnych instytucji (nauczyciel wymienia po kolei te instytucje)?
2. Propozycja zadania domowego:
a. Przyjrzyj się ponownie kompetencjom Komisji Europejskiej opisanym w schemacie interaktywnym. Poszukaj w internecie i krótko opisz przykłady konkretnych działań, jakie Komisja podjęła w obszarze każdej kompetencji w ciągu ostatnich dwóch lat.
b. Odsłuchaj nagranie abstraktu, aby powtórzyć materiał i utrwalić nowe słówka. Następnie wykonaj ćwiczenie słownikowe na końcu rozdziału.
W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania
Pojęcia
szefowie (głowy) państw i rządów
przewodniczyć
brać udział
przyjąć (budżet)
ponadnarodowy
nadzorować
na arenie międzynarodowej
niezależnie
miejsce zamieszkania
wyraz
wola
jednakowo
rozstrzygać spory
urzędnik
zbiegać się
wpływy
wydatki
składka
cła
przedsiębiorca
rocznie, co roku
cecha
Teksty i nagrania
The institutions of the European Union
The European Council
The European Council consists of the heads of state and government of the member states of the European Union. The main competence of the Council is to set priorities and the general direction of the European Union's policy. The European Council has no official seat, but its meetings are held in Brussels.
It is headed by the President of the European Council. Since 2014 the position is held by Donald Tusk. The President represents the European Union externally in matters concerning the common foreign and security policy.
The Council of the European Union
The Council of the European Union, also known simply as the Council, is the main body making political decisions of the European Union. The Council of the European Union includes ministers from all EU member states. The Council's task is to coordinate EU policy and participate in lawmaking. The Council plays an important role in adopting the European Union budget.
The Council meets in various configurations. Depending on the topic discussed, the member state is represented by the minister responsible for the given field (e.g. foreign policy, agricultural policy, finances, etc.). The Council meets in Brussels and in Luxembourg.
The European Commission
The European Commission is a supranational body. This means that its members are independent of national governments. The Commission's headquarters is located in Brussels. It consists of commissioners, one from each of the member states of the European Union.
The European Parliament
The European Parliament represents the interests of EU citizens. Every citizen of an EU member state, irrespective of his place of residence, has the right to elect representatives or be a candidate to the European Parliament. Elections take place every 5 years. For this reason, the Parliament is considered to be an expression of the democratic will of over 500 million citizens of the Union. The number of seats per member state depends on the number of inhabitants and political arrangements between countries. Currently, with 28 member states, there are 751 deputies in the Parliament.
The headquarters of the European Parliament is located in Strasbourg. The deputies also work in Brussels and Luxembourg.
The Court of Justice of the European Union
The Court of Justice is the judicial body of the EU. It consists of three bodies: the Court of Justice, the General Court and the Civil Service Tribunal. The seat of the Court is in Luxembourg.
Its basic task is to ensure that EU law is interpreted and applied uniformly in all member states. The Court of Justice and the General Court settle disputes between member states, EU institutions, businesses and individuals. The Civil Service Tribunal settles disputes between the European Union and its officials.
The budget of the European Union
The Council of the European Union, the European Parliament and the European Commission create the law and decide on the budget of the European Union. The EU budget is a revenue and expenditure plan drawn up for the financial year that coincides with the calendar year.
Where does the EU take the money from and what does it spend them on? The funds available to the EU come from various sources, including contributions paid by member states, customs duties, and part of the revenues from value added tax (VAT).
From its budget, the European Union finances common policies, supports less‑developed regions, implements research projects and responds to current problems, such as humanitarian crises. As much as 94% of funds from the EU budget under various funds return to domestic entrepreneurs and citizens. The institution responsible for the implementation of the EU budget is the European Commission. The control over its implementation is exercised by the European Parliament. The European Commission annually reports to the European Parliament on how the EU funds were spent.
The European Union is an international organization with special features. Through its institutions, the EU creates law that is binding for and in the member states and establishes a common budget. The system of the EU institutions was built in such a way as to fulfill the interests of the member states, the European Union as an organization, and EU citizens. Each institution has important functions and is associated with other bodies.