Temat: Sprawa polska na konferencji wersalskiej

Adresat

Uczniowie klasy VII szkoły podstawowej

Podstawa programowa

Klasa VII szkoły podstawowej

XXVIII. Odrodzenie państwa polskiego po I wojnie światowej. Uczeń:

2) przedstawia proces wykuwania granic: wersalskie decyzje a fenomen powstania

wielkopolskiego i powstań śląskich (zachód) – federacyjny dylemat a inkorporacyjny rezultat (wschód).

Ogólny cel kształcenia

Uczniowie poznają postanowienia traktatu wersalskiego wobec Polski.

Kompetencje kluczowe

  • porozumiewanie się w językach obcych;

  • kompetencje informatyczne;

  • umiejętność uczenia się.

Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:

  • charakteryzować stanowiska mocarstw wobec polskich postulatów;

  • opisywać zasięgu polskich propozycji terytorialnych;

  • Wymieniać decyzje w sprawie polskiej na konferencji w Wersalu.

Metody/techniki kształcenia

  • podające

    • pogadanka.

  • aktywizujące

    • dyskusja.

  • programowane

    • z użyciem komputera;

    • z użyciem e‑podręcznika.

  • praktyczne

    • ćwiczeń przedmiotowych.

Formy pracy

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne

  • e‑podręcznik;

  • zeszyt i kredki lub pisaki;

  • tablica interaktywna, tablety/komputery.

Przebieg lekcji

Przed lekcją

  1. Nauczyciel prosi o wykonanie Ćwiczenia 1 z e‑podręcznika - przyporządkowanie tytułów do poszczególnych dokumentów. Uczniowie powtarzają wiadomości o konferencji paryskiej.

Faza wstępna

  1. Nauczyciel podaje uczniom cel lekcji oraz kryteria sukcesu.

  2. Nauczyciel nawiązuje do zadania domowego (będzie to punkt wyjścia do zrozumienia dalszych rozgrywek dyplomatycznych w Paryżu) oraz do sytuacji gospodarczej Polski. Opowiada o staraniach jej przedstawicieli o odszkodowania wojenne. Uczniowie sprawdzają, jaki był skutek tych starań – w tym celu wykonują Polecenie 1 z e‑podręcznika.

Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel prosi, aby uczniowie pracowali w dwu- lub czteroosobowych zespołach. Każdy uczeń / uczennica z danego zespołu otrzymuje inną część materiału (I lub II) do przeanalizowania / ćwiczenie do wykonania (karty pracy przygotowane przez nauczyciela). Uczniowie opracowujący te same zagadnienia spotykają się w grupach eksperckich. Dyskutują na temat przydzielonego materiału, dzielą się wątpliwościami, porządkują wiedzę. Później wracają do „własnych” dwuosobowych grup i przekazują sobie po kolei uporządkowaną już wiedzę .

  2. Zadania dla eksperta I. Uczeń bada stosunek mocarstw do sprawy polskiej na konferencji wersalskiej. W tym celu wykonuje Polecenie 1 - zapoznaje się z ilustracją interaktywną przedstawiającą członków tzw. Wielkiej Czwórki.Stara się wykorzystać wiadomości z poprzedniej lekcji, osadzić stosunek do spraw polskich w kontekście międzynarodowym, znaleźć uzasadnienia geopolityczne dla postaw innych mocarstw. Wyszukuje w Internecie informacje uzupełniające. Nauczyciel dba o udzielanie informacji zwrotnej pracującej wspólnie grupie ekspertów.

  3. Zadania dla eksperta II. Uczeń bada aktywność polskiej delegacji w Paryżu, z naciskiem na postulaty terytorialne, i reakcję gremiów decyzyjnych na nie. Wykonuje Ćwiczenie 1 - analizuje mapę w kontekście proponowanych przez Romana Dmowskiego postulatów i odpowiada na pytanie. Nauczyciel dba o udzielanie informacji zwrotnej pracującej wspólnie grupie ekspertów.

  4. Praca po powrocie ekspertów (czyli w parach lub dwuosobowych zespołach) oprócz przekazywania pozostałym kolegom / koleżankom wiedzy powinna zakładać interakcję między obszarami wiedzy uzyskanej przez każdego ucznia: próba poszukania przejawów wzajemnego oddziaływania na siebie polityki, gospodarki, etc. Celem wspólnym dla każdej grupy jest zrozumienie, że decyzje kongresu względem sprawy polskiej były wypadkową polskich działań i interesów własnych innych mocarstw.

Faza podsumowująca

  1. Pracę kończy omówienie poznanych zagadnień na forum klasy.

  2. Nauczyciel zadaje uczniom pytania:

    • Co na zajęciach wydało wam się ważne i ciekawe?

    • Co było łatwe, a co trudne?

    • Jak możecie wykorzystać wiadomości i umiejętności, które dziś zdobyliście?

    Chętni lub wybrani uczniowie podsumowują zajęcia

  3. Następnie nauczyciel rozdaje uczniom ankietę ewaluacyjną, w której ocenią pracę własną, kolegów i koleżanek oraz prowadzącego zajęcia.

Praca domowa

  1. Nauczyciel zadaje zadanie domowe (nie jest obligatoryjną częścią scenariusza), którym jest przeczytanie zamieszczonych w e‑podręczniku fragmentów konwencji między Polską a Wolnym Miastem Gdańskiem (Paryż, 9 listopada 1920 roku), a następnie wykonanie pisemnie Polecenia 3 z e‑podręcznika. Uczeń wyjaśnia, na czym polegała uprzywilejowana pozycja Polski w Wolnym Mieście Gdańsku.

W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania

Pojęcia

Plebiscite
Plebiscite
RXSxrYWFpbf8W
Nagranie słówka: Plebiscite

plebiscyt - głosowanie mieszkańców określonego terytorium w celu wypowiedzenia się w sprawie jego przynależności państwowej.

Curzon Line
Curzon Line
RBhWbZLIFvbw8
Nagranie słówka: Curzon Line

linia Curzona - termin powstał od nazwiska ministra spraw zagranicznych Wielkiej Brytanii, który w 1919 roku zaproponował jej kształt, pokrywający się z granicą zachodnią Rosji po III rozbiorze Polski na linii Bugu, natomiast na południu przecinająca ziemie Rzeczypospolitej, znajdujące się od 1772 roku pod zaborem austriackim; zaproponowana granica miała mieć charakter linii rozejmowej.

Dmowski Line
Dmowski Line
RVea9SH4LDpZq
Nagranie słówka: Dmowski Line

linia Dmowskiego – propozycja ustaleń terytorialnych, przedstawiona przez Romana Dmowskiego na konferencji wersalskiej. obejmowała Wielkopolskę, Warmię, Opolszczyznę, Górny i Dolny Śląsk. Na wschodzie sięgała po Bobrujsk.

Little Treaty of Versailles.
Little Treaty of Versailles.
Rmr2bP7C051uu
Nagranie słówka: Little Treaty of Versailles.

Mały traktat wersalski} – nazwa umowy w sprawie ochrony mniejszości narodowych, podpisanej razem z traktatem wersalskim i stanowiącej warunek jego zawarcia; Na mocy traktatu mniejszościowego rząd polski (a także rządy innych nowopowstałych państw, poza Republiką Weimarską) miał obowiązek zapewnić pełne uprawnienia wszystkim obywatelom bez względu na wyznanie i narodowość, zagwarantować im możliwość używania rodzimego języka, zakładania i prowadzenia własnych szkół oraz instytucji kulturalnych.

Teksty i nagrania

R1MLYXGb5vFOQ
Nagranie abstraktu

The Polish cause at the Versailles Peace Conference

The representatives of the Polish cause at the Paris Peace Conference were Roman Dmowski and the Prime Minister of the Polish government Ignacy Paderewski. Ultimately, the Treaty of Versailles awarded the Greater Poland to Poland. The Polish state also got the Danzig Pomerania, “cutting” the German state in half, which will be a cause of conflict in the future. Danzig was proclaimed the Free City of Danzig under the control of a High Commissioner of the League of Nations. Poland was granted certain privileges in the city. The fate of the Upper Silesia, Warmia, Masuria and Powiśle was to be decided in plebiscites. Poland and the other newly established countries not only had to sign the Versailles Treaty but also a treaty that guaranteed minority rights, also known as the Little Treaty of Versailles.