Lesson plan (Polish)
Temat: Położenie, podział administracyjny i geologia Polski - powtórzenie wiadomości
Adresat
Uczniowie klasy VII szkoły podstawowej
Podstawa programowa
IX. Środowisko przyrodnicze Polski na tle Europy: położenie geograficzne Polski.
Uczeń:
1. określa położenie fizycznogeograficzne i polityczne Polski, wskazuje na mapie przebieg jej granic w tym morskich wód wewnętrznych;
2. odczytuje szerokość i długość geograficzną wybranych punktów na mapie Polski;
4. podaje nazwy województw i ich stolic oraz wskazuje je na mapie;
5. przedstawia wpływ ruchów górotwórczych i zlodowaceń w Europie na ukształtowanie powierzchni Polski;
15. Wskazuje na mapie rozmieszczenie głównych surowców mineralnych Polski oraz omawia ich znaczenie gospodarcze.
Ogólny cel kształcenia
Uczeń powtarza wiedzę oraz słownictwo w zakresie działu: Środowisko przyrodnicze Polski na tle Europy: położenie geograficzne Polski, podział administracyjny oraz geologię Polski
Kompetencje kluczowe
porozumiewanie się w językach obcych;
kompetencje informatyczne;
umiejętność uczenia się.
Metody/techniki kształcenia
podające
pogadanka.
aktywizujące
dyskusja.
programowane
z użyciem komputera;
z użyciem e‑podręcznika.
praktyczne
ćwiczeń przedmiotowych.
Formy pracy
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne
e‑podręcznik;
zeszyt i kredki lub pisaki;
tablica interaktywna, tablety/komputery.
Przebieg lekcji
Przed lekcją
Przed planowaną lekcją powtórzeniową nauczyciel prosi wszystkich uczniów, by przypomnieli sobie materiał e‑podręcznika z tematów związanych z położeniem, podziałem administracyjnym i geologią Polski, a wybranych, by na podstawie lekcji przygotowali w oparciu o mechanizm z abstraktu krzyżówki dla kolegów do pracy na lekcji.
Faza wstępna
Prowadzący lekcję określa cel zajęć i wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Prowadzący przypomina uczestnikom zajęć, jakiego obszaru tematycznego będzie dotyczyła lekcja.
Faza realizacyjna
Uczniowie wyświetlają na tablicy interaktywnej opracowane przed lekcją krzyżówki. Zadaniem pozostałych jest odgadnięcie poszczególnych haseł. Po każdej krzyżówce, w oparciu o technikę świateł, uczniowie dokonują oceny pytań (czy są jednoznaczne, logicznie sformułowane). Nauczyciel ocenia pytania pod kątem językowym i udziela informacji zwrotnej.
Zadawanie pytań. Uczniowie wykorzystują formularz do zapisania pytań skierowanych do kolegi lub koleżanki w celu sprawdzenia rozumienia wysłuchanego tekstu.
Uczniowie, wykorzystując mechanizm zawarty w abstrakcie, przygotowują pytanie testowe dla koleżanki lub kolegi.
Na planszy interaktywnej uczniowie samodzielnie tworzą notatkę na temat najważniejszych wydarzeń w geologicznych dziejach Polski.
Praca z mapą. Uczniowie w parach wyjaśniają przyczyny podziału na pasy rzeźby geologicznej Polski.
Poszerzanie i bogacenia słownictwa angielskiego w zakresie zagadnień ujętych w lekcji - uczniowie wykonują zawarte w abstrakcie ćwiczenia językowe. Nauczyciel upewnia się, że zadania zostały poprawnie wykonane, i udziela informacji zwrotnej.
Faza podsumowująca
Wskazany przez nauczyciela uczeń podsumowuje lekcję, opowiadając, czego się nauczył i jakie umiejętności ćwiczył.
Praca domowa
Przygotuj pięć pytań dotyczących omawianego obszaru, które mogłyby się znaleźć na kartkówce z lekcji.
W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania
Pojęcia
granica lądowa Polski – linia oddzielająca terytorium państwa polskiego od państw sąsiednich, przebiegająca na lądzie stałym; jej długość wynosi 3 071 km
granica morska Polski – umowna linia biegnąca wzdłuż wybrzeża naszego kraju, oddalona od linii brzegowej o 12 mil morskich oraz dwa odcinki oddzielające obszar morza terytorialnego należący do Niemiec i Rosji; jej długość wynosi 440 km
granica naturalna – granica wyznaczona wzdłuż naturalnych przeszkód, np. biegnąca grzbietami gór, wzdłuż rzeki, brzegu morza czy jeziora; może także przebiegać przez bagna, niedostępne puszcze lub inne naturalne przeszkody
powierzchnia terytorium Polski – wynosi 322 575 kmIndeks górny 22 i obejmuje obszar lądowy (311 888 kmIndeks górny 22), morskie wody wewnętrzne (2 005 kmIndeks górny 22) i morze terytorialne (8 682 kmIndeks górny 22)
geometryczny środek Polski – miejsce przecięcia przekątnych czworokąta powstałego z południków i równoleżników przechodzących przez skrajne punkty naszego kraju; owe przekątne to ortodromy, czyli najkrótsze drogi pomiędzy dwoma punktami na powierzchni kuli
gmina – jednostka podziału terytorialnego III stopnia
makroregion geograficzny – jednostka ukształtowania terenu o krajobrazie odmiennym niż w sąsiednich jednostkach; różnice mogą występować w pokryciu terenu roślinnością czy zabudowaniami, a także w zaludnieniu, klimacie, budowie geologicznej
podział administracyjny – podział obszaru całego państwa na mniejsze jednostki terytorialne służący usprawnieniu życia i działalności jego mieszkańców, np. zarządzania krajem przez administrację państwową i samorządową (lokalną), funkcjonowania służby zdrowia, szkolnictwa, wymiaru sprawiedliwości itp.
powiat – jednostka podziału terytorialnego II stopnia (po raz pierwszy powiaty w Polsce wprowadzono w drugiej połowie XIV wieku)
powiat miejski – obejmują obszary większych miast (jednej gminy miejskiej), które liczą ponad 100 tys. mieszkańców lub do końca 1998 roku były stolicami dawnych województw (poza Ciechanowem, Piłą i Sieradzem)
powiat wiejski – obejmują obszary kilku leżących obok siebie gmin zarówno miejskich, jak i wiejskich
województwo – jednostka podziału terytorialnego I stopnia
struktura geologiczna – rodzaje skał występujących na danym obszarze (litologia), ich wiek i wzajemne ułożenie (stratygrafia)
era – długotrwała jednostka czasu w dziejach Ziemi licząca od kilkudziesięciu milionów do kilku miliardów lat
orogeneza – okres intensywnych ruchów górotwórczych
góry kaledońskie – góry powstałe podczas orogenezy kaledońskiej
alpidy – góry powstałe w orogenezie alpejskiej
depresja – obszar lądu położony poniżej poziomu morza
wewnętrzny (endogeniczny) proces geologiczny – procesy kształtujące powierzchnię Ziemi, których energia pochodzi z wnętrza Ziemi; zaliczają się do nich:
procesy lądotwórcze i oceanotwórcze (ruchy epejrogeniczne),
procesy górotwórcze (ruchy orogeniczne),
trzęsienia ziemi,
procesy wulkaniczne
zewnętrzny (egzogeniczny) proces geologiczny – procesy kształtujące powierzchnię Ziemi, których źródłem jest energia słoneczna; zaliczają się do nich:
wietrzenie – rozdrabnianie skał pod wpływem czynników atmosferycznych,
ruchy masowe – przemieszczanie zwietrzeliny na stoku pod wpływem siły grawitacji,
erozja – niszczenie podłoża przez rzeki, lodowce, fale morskie, wiatry,
transport – przenoszenie produktów skalnych,
akumulacja – osadzanie produktów skalnych
góry – obszar leżący powyżej 500 m n.p.m.; charakterystyczne są duże wysokości względne i strome stoki; teren silnie pofałdowany, choć miejscami mogą występować obszary płaskie, tzw. równie
krzywa hipsograficzna – wykres liniowy przedstawiający podział powierzchni danego obszaru według wysokości nad poziomem morza; powierzchnie pod linią wykresu mają kolory hipsometryczne, dzięki czemu łatwiej zinterpretować cały wykres
nizina – płaski lub lekko pofałdowany teren sięgający do wysokości ok. 200–300 m n.p.m.; w Polsce do nizin zaliczają się również pojezierza, których najwyższe wzniesienia przekraczają 300 m n.p.m.
wyżyna – obszar położony na wysokościach od ok. 200 m n.p.m. do ok. 500 m n.p.m.; w Polsce wyżyny sięgają nieco powyżej 600 m n.p.m. (Łysica w Górach Świętokrzyskich); w niektórych miejscach na świecie wyżyny osiągają nawet kilka tysięcy metrów wysokości bezwzględnej (np. Wyżyna Tybetańska, Wyżyna Meksykańska, Wyżyna Abisyńska); o przynależności danego obszaru do wyżyn decydują wysokości względne, które są tu znacznie mniejsze niż w górach, toteż powierzchnia terenu jest słabiej pofałdowana; do wyżyn zaliczają się również tzw. płaskowyże, czyli obszary płaskie leżące powyżej 200 m n.p.m.
Teksty i nagrania
Nagranie dostępne na portalu epodreczniki.pl
nagranie dźwiękowe abstraktu
Location, administrative division and geology of Poland - revision
Links to the lessons: 1, 2, 3, 4, 5
Links to the abstracts: 1, 2, 3, 4, 5