Temat: Położenie, podział administracyjny i geologia Polski - powtórzenie wiadomości

Adresat

Uczniowie klasy VII szkoły podstawowej

Podstawa programowa

IX. Środowisko przyrodnicze Polski na tle Europy: położenie geograficzne Polski.

Uczeń:

1. określa położenie fizycznogeograficzne i polityczne Polski, wskazuje na mapie przebieg jej granic w tym morskich wód wewnętrznych;

2. odczytuje szerokość i długość geograficzną wybranych punktów na mapie Polski;

4. podaje nazwy województw i ich stolic oraz wskazuje je na mapie;

5. przedstawia wpływ ruchów górotwórczych i zlodowaceń w Europie na ukształtowanie powierzchni Polski;

15. Wskazuje na mapie rozmieszczenie głównych surowców mineralnych Polski oraz omawia ich znaczenie gospodarcze.

Ogólny cel kształcenia

Uczeń powtarza wiedzę oraz słownictwo w zakresie działu: Środowisko przyrodnicze Polski na tle Europy: położenie geograficzne Polski, podział administracyjny oraz geologię Polski

Kompetencje kluczowe

  • porozumiewanie się w językach obcych;

  • kompetencje informatyczne;

  • umiejętność uczenia się.

Metody/techniki kształcenia

  • podające

    • pogadanka.

  • aktywizujące

    • dyskusja.

  • programowane

    • z użyciem komputera;

    • z użyciem e‑podręcznika.

  • praktyczne

    • ćwiczeń przedmiotowych.

Formy pracy

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne

  • e‑podręcznik;

  • zeszyt i kredki lub pisaki;

  • tablica interaktywna, tablety/komputery.

Przebieg lekcji

Przed lekcją

  • Przed planowaną lekcją powtórzeniową nauczyciel prosi wszystkich uczniów, by przypomnieli sobie materiał e‑podręcznika z tematów związanych z położeniem, podziałem administracyjnym i geologią Polski, a wybranych, by na podstawie lekcji przygotowali w oparciu o mechanizm z abstraktu krzyżówki dla kolegów do pracy na lekcji.

Faza wstępna

  • Prowadzący lekcję określa cel zajęć i wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.

  • Prowadzący przypomina uczestnikom zajęć, jakiego obszaru tematycznego będzie dotyczyła lekcja.

Faza realizacyjna

  • Uczniowie wyświetlają na tablicy interaktywnej opracowane przed lekcją krzyżówki. Zadaniem pozostałych jest odgadnięcie poszczególnych haseł. Po każdej krzyżówce, w oparciu o technikę świateł, uczniowie dokonują oceny pytań (czy są jednoznaczne, logicznie sformułowane). Nauczyciel ocenia pytania pod kątem językowym i udziela informacji zwrotnej.

  • Zadawanie pytań. Uczniowie wykorzystują formularz do zapisania pytań skierowanych do kolegi lub koleżanki w celu sprawdzenia rozumienia wysłuchanego tekstu.

  • Uczniowie, wykorzystując mechanizm zawarty w abstrakcie, przygotowują pytanie testowe dla koleżanki lub kolegi.

  • Na planszy interaktywnej uczniowie samodzielnie tworzą notatkę na temat najważniejszych wydarzeń w geologicznych dziejach Polski.

  • Praca z mapą. Uczniowie w parach wyjaśniają przyczyny podziału na pasy rzeźby geologicznej Polski.

  • Poszerzanie i bogacenia słownictwa angielskiego w zakresie zagadnień ujętych w lekcji - uczniowie wykonują zawarte w abstrakcie ćwiczenia językowe. Nauczyciel upewnia się, że zadania zostały poprawnie wykonane, i udziela informacji zwrotnej.

Faza podsumowująca

  • Wskazany przez nauczyciela uczeń podsumowuje lekcję, opowiadając, czego się nauczył i jakie umiejętności ćwiczył.

Praca domowa

  • Przygotuj pięć pytań dotyczących omawianego obszaru, które mogłyby się znaleźć na kartkówce z lekcji.

W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania

Pojęcia

Poland’s land border
Poland’s land border
RHDv9tggvHpM5
Nagranie dźwiękowe słówka

granica lądowa Polski – linia oddzielająca terytorium państwa polskiego od państw sąsiednich, przebiegająca na lądzie stałym; jej długość wynosi 3 071 km

Poland’s sea border
Poland’s sea border
Riy7tkRoAHQhY
Nagranie dźwiękowe słówka

granica morska Polski – umowna linia biegnąca wzdłuż wybrzeża naszego kraju, oddalona od linii brzegowej o 12 mil morskich oraz dwa odcinki oddzielające obszar morza terytorialnego należący do Niemiec i Rosji; jej długość wynosi 440 km

natural border
natural border
Rg0n0wgIYp2yA
Nagranie dźwiękowe słówka

granica naturalna – granica wyznaczona wzdłuż naturalnych przeszkód, np. biegnąca grzbietami gór, wzdłuż rzeki, brzegu morza czy jeziora; może także przebiegać przez bagna, niedostępne puszcze lub inne naturalne przeszkody

area of the territory of Poland
area of the territory of Poland
R1W0kO8kiWbED
Nagranie dźwiękowe słówka

powierzchnia terytorium Polski – wynosi 322 575 kmIndeks górny 2 i obejmuje obszar lądowy (311 888 kmIndeks górny 2), morskie wody wewnętrzne (2 005 kmIndeks górny 2) i morze terytorialne (8 682 kmIndeks górny 2)

geometric centre of Poland
geometric centre of Poland
R1aFzhcf4yOlu
Nagranie dźwiękowe słówka

geometryczny środek Polski – miejsce przecięcia przekątnych czworokąta powstałego z południków i równoleżników przechodzących przez skrajne punkty naszego kraju; owe przekątne to ortodromy, czyli najkrótsze drogi pomiędzy dwoma punktami na powierzchni kuli

commune
commune
R6TIhVkNPVzEb
Nagranie dźwiękowe słówka

gmina – jednostka podziału terytorialnego III stopnia

geographical macroregion
geographical macroregion
R1FzcOxfAiUDR
Nagranie dźwiękowe słówka

makroregion geograficzny – jednostka ukształtowania terenu o krajobrazie odmiennym niż w sąsiednich jednostkach; różnice mogą występować w pokryciu terenu roślinnością czy zabudowaniami, a także w zaludnieniu, klimacie, budowie geologicznej

administrative division
administrative division
RSCM7wDynKdQZ
Nagranie dźwiękowe słówka

podział administracyjny – podział obszaru całego państwa na mniejsze jednostki terytorialne służący usprawnieniu życia i działalności jego mieszkańców, np. zarządzania krajem przez administrację państwową i samorządową (lokalną), funkcjonowania służby zdrowia, szkolnictwa, wymiaru sprawiedliwości itp.

county
county
R16xKC2Tb1IXV
Nagranie dźwiękowe słówka

powiat – jednostka podziału terytorialnego II stopnia (po raz pierwszy powiaty w Polsce wprowadzono w drugiej połowie XIV wieku)

urban county
urban county
RDxTtGoaF4U0v
Nagranie dźwiękowe słówka

powiat miejski – obejmują obszary większych miast (jednej gminy miejskiej), które liczą ponad 100 tys. mieszkańców lub do końca 1998 roku były stolicami dawnych województw (poza Ciechanowem, Piłą i Sieradzem)

rural county
rural county
R15wjnYv3FO4F
Nagranie dźwiękowe słówka

powiat wiejski – obejmują obszary kilku leżących obok siebie gmin zarówno miejskich, jak i wiejskich

province
province
RdfHq5jkrc5Ks
Nagranie dźwiękowe słówka

województwo – jednostka podziału terytorialnego I stopnia

geological structure
geological structure
R1TRb535HUKGI
Nagranie dźwiękowe słówka

struktura geologiczna – rodzaje skał występujących na danym obszarze (litologia), ich wiek i wzajemne ułożenie (stratygrafia)

era
era
RaHWYccclySP1
Nagranie dźwiękowe słówka

era – długotrwała jednostka czasu w dziejach Ziemi licząca od kilkudziesięciu milionów do kilku miliardów lat

Orogenesis
Orogenesis
R1cO0bKoRSEU8
nagranie słowa

orogeneza – okres intensywnych ruchów górotwórczych

Caledonides
Caledonides
R1SY7v5YTClWJ
nagranie słowa

góry kaledońskie – góry powstałe podczas orogenezy kaledońskiej

Alpids
Alpids
R1ao0DisgpmJr
nagranie słowa

alpidy – góry powstałe w orogenezie alpejskiej

depression
depression
R1MQ67IFpvXCu
Nagranie dźwiękowe słówka

depresja – obszar lądu położony poniżej poziomu morza

internal (endogenic) geological processes
internal (endogenic) geological processes
R12pxVdxsvdSJ
Nagranie dźwiękowe słówka

wewnętrzny (endogeniczny) proces geologiczny – procesy kształtujące powierzchnię Ziemi, których energia pochodzi z wnętrza Ziemi; zaliczają się do nich:

  • procesy lądotwórcze i oceanotwórcze (ruchy epejrogeniczne),

  • procesy górotwórcze (ruchy orogeniczne),

  • trzęsienia ziemi,

  • procesy wulkaniczne

external (exogenic) geological processes
external (exogenic) geological processes
RK69E8Ccfc5cd
Nagranie dźwiękowe słówka

zewnętrzny (egzogeniczny) proces geologiczny – procesy kształtujące powierzchnię Ziemi, których źródłem jest energia słoneczna; zaliczają się do nich:

  • wietrzenie – rozdrabnianie skał pod wpływem czynników atmosferycznych,

  • ruchy masowe – przemieszczanie zwietrzeliny na stoku pod wpływem siły grawitacji,

  • erozja – niszczenie podłoża przez rzeki, lodowce, fale morskie, wiatry,

  • transport – przenoszenie produktów skalnych,

  • akumulacja – osadzanie produktów skalnych

mountains
mountains
R45Jrfnu2gz0v
Nagranie dźwiękowe słówka

góry – obszar leżący powyżej 500 m n.p.m.; charakterystyczne są duże wysokości względne i strome stoki; teren silnie pofałdowany, choć miejscami mogą występować obszary płaskie, tzw. równie

hypsographic curve
hypsographic curve
R1J5Ot2bVdxDe
Nagranie dźwiękowe słówka

krzywa hipsograficzna – wykres liniowy przedstawiający podział powierzchni danego obszaru według wysokości nad poziomem morza; powierzchnie pod linią wykresu mają kolory hipsometryczne, dzięki czemu łatwiej zinterpretować cały wykres

lowland
lowland
RZs35jfC4Aq4k
Nagranie dźwiękowe słówka

nizina – płaski lub lekko pofałdowany teren sięgający do wysokości ok. 200–300 m n.p.m.; w Polsce do nizin zaliczają się również pojezierza, których najwyższe wzniesienia przekraczają 300 m n.p.m.

highland
highland
RoD5KljH46re3
Nagranie dźwiękowe słówka

wyżyna – obszar położony na wysokościach od ok. 200 m n.p.m. do ok. 500 m n.p.m.; w Polsce wyżyny sięgają nieco powyżej 600 m n.p.m. (Łysica w Górach Świętokrzyskich); w niektórych miejscach na świecie wyżyny osiągają nawet kilka tysięcy metrów wysokości bezwzględnej (np. Wyżyna Tybetańska, Wyżyna Meksykańska, Wyżyna Abisyńska); o przynależności danego obszaru do wyżyn decydują wysokości względne, które są tu znacznie mniejsze niż w górach, toteż powierzchnia terenu jest słabiej pofałdowana; do wyżyn zaliczają się również tzw. płaskowyże, czyli obszary płaskie leżące powyżej 200 m n.p.m.

Teksty i nagrania

RgPuIVv6VFZ9y
nagranie dźwiękowe abstraktu

Location, administrative division and geology of Poland - revision

Links to the lessons: 1, 2, 3, 4, 5

Links to the abstracts: 1, 2, 3, 4, 5