Topic: Location, administrative division and geology of Poland - revision

Target group

7th‑grade students of elementary school

Core curriculum

IX. The natural environment of Poland against the background of Europe: the geographical location of Poland.

Student:

1) determines the physical geographic position and political position of Poland, indicates on the map the course of its borders including the internal sea waters;

2) reads the latitude and longitude of selected points on the map of Poland;

4) gives the names of provinces and their capitals and indicates on the map;

5) presents the influence of tectonic movements and glaciations in Europe on the shape of Poland's surface;

15) It indicates on the map the distribution of the main Polish mineral resources and discusses their economic importance.

General aim of education

The student repeats the knowledge and vocabulary in the field of: The natural environment of Poland against the background of Europe: the geographical location of Poland.

Key competences

  • communication in foreign languages;

  • digital competence;

  • learning to learn.

Methods/techniques

  • expository

    • talk.

  • activating

    • discussion.

  • programmed

    • with computer;

    • with e‑textbook.

  • practical

    • exercices concerned.

Forms of work

  • individual activity;

  • activity in pairs;

  • activity in groups;

  • collective activity.

Teaching aids

  • e‑textbook;

  • notebook and crayons/felt‑tip pens;

  • interactive whiteboard, tablets/computers.

Lesson plan overview

Before classes

  • Before the planned repetitive lesson, the teacher asks all students to recall the material of the e‑textbook from the , and the selected ones, to prepare a crossword based on the mechanism of the abstract for colleagues to work during the lesson.

Introduction

  • The teacher explains the aim of the lesson and together with students determines the success criteria to be achieved.

  • The teacher reminds the participants of the classes what subject area the lesson will concern.

Realization

  • Students display interactive crosswords on the interactive board. The task of the others is to guess individual passwords. After each crossword, students assess the questions based on the technique of lights (whether they are clear, logically formulated). The teacher assesses questions in terms of language and provides feedback.

  • Asking questions. Students use the form to write questions addressed to a friend in order to check the understanding of the text being heard.

  • Students, using the mechanism included in the abstract, prepare a test question for a friend.

  • On the interactive board students themselves create a note on the most important events in the geological history of Poland.

  • Working with the map. Pupils in pairs explain the reasons for the division into geological sculptures of Poland.

  • Expanding and enriching English vocabulary in the issues covered in the lesson - students perform language exercises included in the abstract. The teacher makes sure that the tasks have been correctly completed and gives feedback.

Summary

  • The student indicated by the teacher sums up the lesson, telling what he has learned and what skills he/she has been practicing.

Homework

  • Prepare 5 questions about the area that could be found on the test of the lesson.

DCuY1g3rz

The following terms and recordings will be used during this lesson

Terms

Poland’s land border
Poland’s land border
RHDv9tggvHpM5
Nagranie dźwiękowe słówka

granica lądowa Polski – linia oddzielająca terytorium państwa polskiego od państw sąsiednich, przebiegająca na lądzie stałym; jej długość wynosi 3 071 km

Poland’s sea border
Poland’s sea border
Riy7tkRoAHQhY
Nagranie dźwiękowe słówka

granica morska Polski – umowna linia biegnąca wzdłuż wybrzeża naszego kraju, oddalona od linii brzegowej o 12 mil morskich oraz dwa odcinki oddzielające obszar morza terytorialnego należący do Niemiec i Rosji; jej długość wynosi 440 km

natural border
natural border
Rg0n0wgIYp2yA
Nagranie dźwiękowe słówka

granica naturalna – granica wyznaczona wzdłuż naturalnych przeszkód, np. biegnąca grzbietami gór, wzdłuż rzeki, brzegu morza czy jeziora; może także przebiegać przez bagna, niedostępne puszcze lub inne naturalne przeszkody

area of the territory of Poland
area of the territory of Poland
R1W0kO8kiWbED
Nagranie dźwiękowe słówka

powierzchnia terytorium Polski – wynosi 322 575 kmIndeks górny 2 i obejmuje obszar lądowy (311 888 kmIndeks górny 2), morskie wody wewnętrzne (2 005 kmIndeks górny 2) i morze terytorialne (8 682 kmIndeks górny 2)

geometric centre of Poland
geometric centre of Poland
R1aFzhcf4yOlu
Nagranie dźwiękowe słówka

geometryczny środek Polski – miejsce przecięcia przekątnych czworokąta powstałego z południków i równoleżników przechodzących przez skrajne punkty naszego kraju; owe przekątne to ortodromy, czyli najkrótsze drogi pomiędzy dwoma punktami na powierzchni kuli

commune
commune
R6TIhVkNPVzEb
Nagranie dźwiękowe słówka

gmina – jednostka podziału terytorialnego III stopnia

geographical macroregion
geographical macroregion
R1FzcOxfAiUDR
Nagranie dźwiękowe słówka

makroregion geograficzny – jednostka ukształtowania terenu o krajobrazie odmiennym niż w sąsiednich jednostkach; różnice mogą występować w pokryciu terenu roślinnością czy zabudowaniami, a także w zaludnieniu, klimacie, budowie geologicznej

administrative division
administrative division
RSCM7wDynKdQZ
Nagranie dźwiękowe słówka

podział administracyjny – podział obszaru całego państwa na mniejsze jednostki terytorialne służący usprawnieniu życia i działalności jego mieszkańców, np. zarządzania krajem przez administrację państwową i samorządową (lokalną), funkcjonowania służby zdrowia, szkolnictwa, wymiaru sprawiedliwości itp.

county
county
R16xKC2Tb1IXV
Nagranie dźwiękowe słówka

powiat – jednostka podziału terytorialnego II stopnia (po raz pierwszy powiaty w Polsce wprowadzono w drugiej połowie XIV wieku)

urban county
urban county
RDxTtGoaF4U0v
Nagranie dźwiękowe słówka

powiat miejski – obejmują obszary większych miast (jednej gminy miejskiej), które liczą ponad 100 tys. mieszkańców lub do końca 1998 roku były stolicami dawnych województw (poza Ciechanowem, Piłą i Sieradzem)

rural county
rural county
R15wjnYv3FO4F
Nagranie dźwiękowe słówka

powiat wiejski – obejmują obszary kilku leżących obok siebie gmin zarówno miejskich, jak i wiejskich

province
province
RdfHq5jkrc5Ks
Nagranie dźwiękowe słówka

województwo – jednostka podziału terytorialnego I stopnia

geological structure
geological structure
R1TRb535HUKGI
Nagranie dźwiękowe słówka

struktura geologiczna – rodzaje skał występujących na danym obszarze (litologia), ich wiek i wzajemne ułożenie (stratygrafia)

era
era
RaHWYccclySP1
Nagranie dźwiękowe słówka

era – długotrwała jednostka czasu w dziejach Ziemi licząca od kilkudziesięciu milionów do kilku miliardów lat

Orogenesis
Orogenesis
R1cO0bKoRSEU8
nagranie słowa

orogeneza – okres intensywnych ruchów górotwórczych

Caledonides
Caledonides
R1SY7v5YTClWJ
nagranie słowa

góry kaledońskie – góry powstałe podczas orogenezy kaledońskiej

Alpids
Alpids
R1ao0DisgpmJr
nagranie słowa

alpidy – góry powstałe w orogenezie alpejskiej

depression
depression
R1MQ67IFpvXCu
Nagranie dźwiękowe słówka

depresja – obszar lądu położony poniżej poziomu morza

internal (endogenic) geological processes
internal (endogenic) geological processes
R12pxVdxsvdSJ
Nagranie dźwiękowe słówka

wewnętrzny (endogeniczny) proces geologiczny – procesy kształtujące powierzchnię Ziemi, których energia pochodzi z wnętrza Ziemi; zaliczają się do nich:

  • procesy lądotwórcze i oceanotwórcze (ruchy epejrogeniczne),

  • procesy górotwórcze (ruchy orogeniczne),

  • trzęsienia ziemi,

  • procesy wulkaniczne

external (exogenic) geological processes
external (exogenic) geological processes
RK69E8Ccfc5cd
Nagranie dźwiękowe słówka

zewnętrzny (egzogeniczny) proces geologiczny – procesy kształtujące powierzchnię Ziemi, których źródłem jest energia słoneczna; zaliczają się do nich:

  • wietrzenie – rozdrabnianie skał pod wpływem czynników atmosferycznych,

  • ruchy masowe – przemieszczanie zwietrzeliny na stoku pod wpływem siły grawitacji,

  • erozja – niszczenie podłoża przez rzeki, lodowce, fale morskie, wiatry,

  • transport – przenoszenie produktów skalnych,

  • akumulacja – osadzanie produktów skalnych

mountains
mountains
R45Jrfnu2gz0v
Nagranie dźwiękowe słówka

góry – obszar leżący powyżej 500 m n.p.m.; charakterystyczne są duże wysokości względne i strome stoki; teren silnie pofałdowany, choć miejscami mogą występować obszary płaskie, tzw. równie

hypsographic curve
hypsographic curve
R1J5Ot2bVdxDe
Nagranie dźwiękowe słówka

krzywa hipsograficzna – wykres liniowy przedstawiający podział powierzchni danego obszaru według wysokości nad poziomem morza; powierzchnie pod linią wykresu mają kolory hipsometryczne, dzięki czemu łatwiej zinterpretować cały wykres

lowland
lowland
RZs35jfC4Aq4k
Nagranie dźwiękowe słówka

nizina – płaski lub lekko pofałdowany teren sięgający do wysokości ok. 200–300 m n.p.m.; w Polsce do nizin zaliczają się również pojezierza, których najwyższe wzniesienia przekraczają 300 m n.p.m.

highland
highland
RoD5KljH46re3
Nagranie dźwiękowe słówka

wyżyna – obszar położony na wysokościach od ok. 200 m n.p.m. do ok. 500 m n.p.m.; w Polsce wyżyny sięgają nieco powyżej 600 m n.p.m. (Łysica w Górach Świętokrzyskich); w niektórych miejscach na świecie wyżyny osiągają nawet kilka tysięcy metrów wysokości bezwzględnej (np. Wyżyna Tybetańska, Wyżyna Meksykańska, Wyżyna Abisyńska); o przynależności danego obszaru do wyżyn decydują wysokości względne, które są tu znacznie mniejsze niż w górach, toteż powierzchnia terenu jest słabiej pofałdowana; do wyżyn zaliczają się również tzw. płaskowyże, czyli obszary płaskie leżące powyżej 200 m n.p.m.

Texts and recordings

RgPuIVv6VFZ9y
nagranie dźwiękowe abstraktu

Location, administrative division and geology of Poland - revision

Links to the lessons: 1, 2, 3, 4, 5

Links to the abstracts: 1, 2, 3, 4, 5