Lesson plan (English)
Topic: Location, administrative division and geology of Poland - revision
Target group
7th‑grade students of elementary school
Core curriculum
IX. The natural environment of Poland against the background of Europe: the geographical location of Poland.
Student:
1) determines the physical geographic position and political position of Poland, indicates on the map the course of its borders including the internal sea waters;
2) reads the latitude and longitude of selected points on the map of Poland;
4) gives the names of provinces and their capitals and indicates on the map;
5) presents the influence of tectonic movements and glaciations in Europe on the shape of Poland's surface;
15) It indicates on the map the distribution of the main Polish mineral resources and discusses their economic importance.
General aim of education
The student repeats the knowledge and vocabulary in the field of: The natural environment of Poland against the background of Europe: the geographical location of Poland.
Key competences
communication in foreign languages;
digital competence;
learning to learn.
Methods/techniques
expository
talk.
activating
discussion.
programmed
with computer;
with e‑textbook.
practical
exercices concerned.
Forms of work
individual activity;
activity in pairs;
activity in groups;
collective activity.
Teaching aids
e‑textbook;
notebook and crayons/felt‑tip pens;
interactive whiteboard, tablets/computers.
Lesson plan overview
Before classes
Before the planned repetitive lesson, the teacher asks all students to recall the material of the e‑textbook from the , and the selected ones, to prepare a crossword based on the mechanism of the abstract for colleagues to work during the lesson.
Introduction
The teacher explains the aim of the lesson and together with students determines the success criteria to be achieved.
The teacher reminds the participants of the classes what subject area the lesson will concern.
Realization
Students display interactive crosswords on the interactive board. The task of the others is to guess individual passwords. After each crossword, students assess the questions based on the technique of lights (whether they are clear, logically formulated). The teacher assesses questions in terms of language and provides feedback.
Asking questions. Students use the form to write questions addressed to a friend in order to check the understanding of the text being heard.
Students, using the mechanism included in the abstract, prepare a test question for a friend.
On the interactive board students themselves create a note on the most important events in the geological history of Poland.
Working with the map. Pupils in pairs explain the reasons for the division into geological sculptures of Poland.
Expanding and enriching English vocabulary in the issues covered in the lesson - students perform language exercises included in the abstract. The teacher makes sure that the tasks have been correctly completed and gives feedback.
Summary
The student indicated by the teacher sums up the lesson, telling what he has learned and what skills he/she has been practicing.
Homework
Prepare 5 questions about the area that could be found on the test of the lesson.
The following terms and recordings will be used during this lesson
Terms
granica lądowa Polski – linia oddzielająca terytorium państwa polskiego od państw sąsiednich, przebiegająca na lądzie stałym; jej długość wynosi 3 071 km
granica morska Polski – umowna linia biegnąca wzdłuż wybrzeża naszego kraju, oddalona od linii brzegowej o 12 mil morskich oraz dwa odcinki oddzielające obszar morza terytorialnego należący do Niemiec i Rosji; jej długość wynosi 440 km
granica naturalna – granica wyznaczona wzdłuż naturalnych przeszkód, np. biegnąca grzbietami gór, wzdłuż rzeki, brzegu morza czy jeziora; może także przebiegać przez bagna, niedostępne puszcze lub inne naturalne przeszkody
powierzchnia terytorium Polski – wynosi 322 575 kmIndeks górny 22 i obejmuje obszar lądowy (311 888 kmIndeks górny 22), morskie wody wewnętrzne (2 005 kmIndeks górny 22) i morze terytorialne (8 682 kmIndeks górny 22)
geometryczny środek Polski – miejsce przecięcia przekątnych czworokąta powstałego z południków i równoleżników przechodzących przez skrajne punkty naszego kraju; owe przekątne to ortodromy, czyli najkrótsze drogi pomiędzy dwoma punktami na powierzchni kuli
gmina – jednostka podziału terytorialnego III stopnia
makroregion geograficzny – jednostka ukształtowania terenu o krajobrazie odmiennym niż w sąsiednich jednostkach; różnice mogą występować w pokryciu terenu roślinnością czy zabudowaniami, a także w zaludnieniu, klimacie, budowie geologicznej
podział administracyjny – podział obszaru całego państwa na mniejsze jednostki terytorialne służący usprawnieniu życia i działalności jego mieszkańców, np. zarządzania krajem przez administrację państwową i samorządową (lokalną), funkcjonowania służby zdrowia, szkolnictwa, wymiaru sprawiedliwości itp.
powiat – jednostka podziału terytorialnego II stopnia (po raz pierwszy powiaty w Polsce wprowadzono w drugiej połowie XIV wieku)
powiat miejski – obejmują obszary większych miast (jednej gminy miejskiej), które liczą ponad 100 tys. mieszkańców lub do końca 1998 roku były stolicami dawnych województw (poza Ciechanowem, Piłą i Sieradzem)
powiat wiejski – obejmują obszary kilku leżących obok siebie gmin zarówno miejskich, jak i wiejskich
województwo – jednostka podziału terytorialnego I stopnia
struktura geologiczna – rodzaje skał występujących na danym obszarze (litologia), ich wiek i wzajemne ułożenie (stratygrafia)
era – długotrwała jednostka czasu w dziejach Ziemi licząca od kilkudziesięciu milionów do kilku miliardów lat
orogeneza – okres intensywnych ruchów górotwórczych
góry kaledońskie – góry powstałe podczas orogenezy kaledońskiej
alpidy – góry powstałe w orogenezie alpejskiej
depresja – obszar lądu położony poniżej poziomu morza
wewnętrzny (endogeniczny) proces geologiczny – procesy kształtujące powierzchnię Ziemi, których energia pochodzi z wnętrza Ziemi; zaliczają się do nich:
procesy lądotwórcze i oceanotwórcze (ruchy epejrogeniczne),
procesy górotwórcze (ruchy orogeniczne),
trzęsienia ziemi,
procesy wulkaniczne
zewnętrzny (egzogeniczny) proces geologiczny – procesy kształtujące powierzchnię Ziemi, których źródłem jest energia słoneczna; zaliczają się do nich:
wietrzenie – rozdrabnianie skał pod wpływem czynników atmosferycznych,
ruchy masowe – przemieszczanie zwietrzeliny na stoku pod wpływem siły grawitacji,
erozja – niszczenie podłoża przez rzeki, lodowce, fale morskie, wiatry,
transport – przenoszenie produktów skalnych,
akumulacja – osadzanie produktów skalnych
góry – obszar leżący powyżej 500 m n.p.m.; charakterystyczne są duże wysokości względne i strome stoki; teren silnie pofałdowany, choć miejscami mogą występować obszary płaskie, tzw. równie
krzywa hipsograficzna – wykres liniowy przedstawiający podział powierzchni danego obszaru według wysokości nad poziomem morza; powierzchnie pod linią wykresu mają kolory hipsometryczne, dzięki czemu łatwiej zinterpretować cały wykres
nizina – płaski lub lekko pofałdowany teren sięgający do wysokości ok. 200–300 m n.p.m.; w Polsce do nizin zaliczają się również pojezierza, których najwyższe wzniesienia przekraczają 300 m n.p.m.
wyżyna – obszar położony na wysokościach od ok. 200 m n.p.m. do ok. 500 m n.p.m.; w Polsce wyżyny sięgają nieco powyżej 600 m n.p.m. (Łysica w Górach Świętokrzyskich); w niektórych miejscach na świecie wyżyny osiągają nawet kilka tysięcy metrów wysokości bezwzględnej (np. Wyżyna Tybetańska, Wyżyna Meksykańska, Wyżyna Abisyńska); o przynależności danego obszaru do wyżyn decydują wysokości względne, które są tu znacznie mniejsze niż w górach, toteż powierzchnia terenu jest słabiej pofałdowana; do wyżyn zaliczają się również tzw. płaskowyże, czyli obszary płaskie leżące powyżej 200 m n.p.m.
Texts and recordings
Nagranie dostępne na portalu epodreczniki.pl
nagranie dźwiękowe abstraktu
Location, administrative division and geology of Poland - revision
Links to the lessons: 1, 2, 3, 4, 5
Links to the abstracts: 1, 2, 3, 4, 5