Temat: Zastosowanie siarczanów(VI), fosforanów(V) i chlorków

Adresat

Uczeń szkoły podstawowej (klasy 7. i 8.)

Podstawa programowa:

Szkoła podstawowa. Chemia.

VII. Sole. Uczeń:

6) wymienia zastosowania najważniejszych soli: chlorków, węglanów, azotanów(V), siarczanów(VI) i fosforanów(V) (ortofosforanów(V)).

Ogólny cel kształcenia

Uczeń wymienia zastosowania siarczanów(VI), fosforanów(V) i chlorków

Kompetencje kluczowe

  • porozumiewanie się w językach obcych;

  • kompetencje informatyczne;

  • umiejętność uczenia się.

Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:

  • rozpoznawać sole znajdujące się w powszechnym użytku i oceniać ich wpływ na środowisko przyrodnicze.

Metody/techniki kształcenia

  • aktywizujące

    • dyskusja.

  • podające

    • pogadanka.

  • eksponujące

    • film.

  • programowane

    • z użyciem komputera;

    • z użyciem e‑podręcznika.

  • praktyczne

    • ćwiczeń przedmiotowych.

Formy pracy

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne

  • e‑podręcznik;

  • zeszyt i kredki lub pisaki;

  • tablica interaktywna, tablety/komputery.

Przebieg lekcji

Faza wstępna

  1. Nauczyciel rozdaje uczniom metodniki lub kartki w trzech kolorach: zielonym, żółtym i czerwonym do zastosowania w pracy techniką świateł drogowych. Przedstawia cele lekcji sformułowane w języku ucznia na prezentacji multimedialnej oraz omawia kryteria sukcesu (może przesłać uczniom cele lekcji i kryteria sukcesu pocztą elektroniczną lub zamieścić je np. na Facebooku, dzięki czemu uczniowie będą mogli prowadzić ich portfolio).

  2. Prowadzący wspólnie z uczniami ustala – na podstawie wcześniej zaprezentowanych celów lekcji – co będzie jej tematem, po czym zapisuje go na tablicy interaktywnej/tablicy kredowej. Uczniowie przepisują temat do zeszytu.

Faza realizacyjna

  1. Na poprzedniej lekcji nauczyciel zlecił uczniom jako pracę domową przygotowanie się do tematu „Zastosowanie fosforanów(V), siarczanów(VI) i chlorków” z wykorzystaniem różnych źródeł wiedzy, w tym e‑podręcznika oraz abstraktu.

  2. Nauczyciel stosuje technikę 525, gdzie:
    5 – oznacza liczbę osób lub grup
    2 – oznacza liczbę pomysłów, rozwiązań
    5 – oznacza liczbę zmian (rundek).

  3. Nauczyciel zapisuje na tablicy problemy, które należy rozwiązać:
    Jakie zastosowania mają fosforany(V)?
    Jakie zastosowania mają siarczany(VI)?
    Jakie zastosowania mają chlorki?
    Każdy problem jest też zapisany na 3 różnych arkuszach papieru.

  4. Nauczyciel dzieli uczniów na 5 grup. Wyjaśnia zasady pracy. Każda grupa wpisuje na arkuszu po 2 propozycje rozwiązania problemu. Uczniowie zapisują pomysły, ale uwaga, nie należy powtarzać propozycji kolegów. Po zapisaniu 2 pomysłów każda grupa przekazuje arkusz sąsiedniemu zespołowi zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Nauczyciel ustala moment przekazania arkuszy. Do każdej grupy musi trafić arkusz z fosforanami(V), siarczanami(VI) i chlorkami, by zostały zanotowane nowe rozwiązania.

  5. Po zakończeniu pracy arkusze zostają zawieszone na ścianie – grupy dokonują oceny zapisanych propozycji; nauczyciel zaprasza do dyskusji.

  6. Prowadzący zajęcia odwołuje uczniów do abstraktu i prosi o wykonanie ćwiczeń interaktywnych.

  7. Nauczyciel prosi, by uczniowie w ramach pracy domowej zapoznali się z materiałem dotyczącym następnej lekcji – „Wpływ soli na środowisko przyrodnicze”, wykorzystując wiadomości zawarte w e‑podręczniku oraz dostępnych innych źródłach.

Faza podsumowująca

  1. Nauczyciel prosi uczniów o rozwinięcie zdań:

    • Dziś nauczyłem się…

    • Zrozumiałem, że…

    • Zaskoczyło mnie…

    • Dowiedziałem się…

    W celu przeprowadzenia podsumowania może posłużyć się tablicą interaktywną w abstrakcie lub polecić uczniom pracę z nią

  2. Wskazany przez nauczyciela uczeń podsumowuje lekcję, opowiadając, czego się nauczył i jakie umiejętności ćwiczył.

Praca domowa

  1. Odsłuchaj w domu nagrania abstraktu. Zwróć uwagę na wymowę, akcent i intonację. Naucz się prawidłowo wymawiać poznane na lekcji słówka.

  2. Wykonaj w domu notatkę z lekcji metodą sketchnotingu.

W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania

Pojęcia

eutrophication
eutrophication
RsWCjQadkvSG3
Nagranie dźwiękowe słówka

eutrofizacja – zjawisko polegające na zwiększeniu żyzności wód w zbiorniku wodnym

Teksty i nagrania

RTTymZ8g7WXOc
Nagranie dźwiękowe abstraktu

The use of sulphates, phosphates and chlorides

5

Natural waters contain in their composition dissolved salts derived from the rocks placed on their way. Some of these waters contain a lot of dissolved salts (in an amount of at least 1 g in 1 dmIndeks górny 3), which in appropriate proportions have a beneficial effect on the human body. These waters are called mineral. The most common mineral waters are: Mg2+, Ca2+, Na+, K+, Cl-, SO42-, CO32-.

5
  • Salts occur in nature in a dissolved form in natural waters or form minerals

  • Nitrates and phosphates are used, among others for the production of synthetic fertilizers.

  • Calcium carbonate is, for example, a raw material for the production of building materials.

  • Sodium chloride is used, among others for food, in the pharmaceutical industry and for snow‑covered streets in winter.

sulphates, chlorides, phosphates, application of salt