Lesson plan (Polish)
Temat: Zastosowanie siarczanów(VI), fosforanów(V) i chlorków
Adresat
Uczeń szkoły podstawowej (klasy 7. i 8.)
Podstawa programowa:
Szkoła podstawowa. Chemia.
VII. Sole. Uczeń:
6) wymienia zastosowania najważniejszych soli: chlorków, węglanów, azotanów(V), siarczanów(VI) i fosforanów(V) (ortofosforanów(V)).
Ogólny cel kształcenia
Uczeń wymienia zastosowania siarczanów(VI), fosforanów(V) i chlorków
Kompetencje kluczowe
porozumiewanie się w językach obcych;
kompetencje informatyczne;
umiejętność uczenia się.
Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:
rozpoznawać sole znajdujące się w powszechnym użytku i oceniać ich wpływ na środowisko przyrodnicze.
Metody/techniki kształcenia
aktywizujące
dyskusja.
podające
pogadanka.
eksponujące
film.
programowane
z użyciem komputera;
z użyciem e‑podręcznika.
praktyczne
ćwiczeń przedmiotowych.
Formy pracy
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne
e‑podręcznik;
zeszyt i kredki lub pisaki;
tablica interaktywna, tablety/komputery.
Przebieg lekcji
Faza wstępna
Nauczyciel rozdaje uczniom metodniki lub kartki w trzech kolorach: zielonym, żółtym i czerwonym do zastosowania w pracy techniką świateł drogowych. Przedstawia cele lekcji sformułowane w języku ucznia na prezentacji multimedialnej oraz omawia kryteria sukcesu (może przesłać uczniom cele lekcji i kryteria sukcesu pocztą elektroniczną lub zamieścić je np. na Facebooku, dzięki czemu uczniowie będą mogli prowadzić ich portfolio).
Prowadzący wspólnie z uczniami ustala – na podstawie wcześniej zaprezentowanych celów lekcji – co będzie jej tematem, po czym zapisuje go na tablicy interaktywnej/tablicy kredowej. Uczniowie przepisują temat do zeszytu.
Faza realizacyjna
Na poprzedniej lekcji nauczyciel zlecił uczniom jako pracę domową przygotowanie się do tematu „Zastosowanie fosforanów(V), siarczanów(VI) i chlorków” z wykorzystaniem różnych źródeł wiedzy, w tym e‑podręcznika oraz abstraktu.
Nauczyciel stosuje technikę 525, gdzie:
5 – oznacza liczbę osób lub grup
2 – oznacza liczbę pomysłów, rozwiązań
5 – oznacza liczbę zmian (rundek).Nauczyciel zapisuje na tablicy problemy, które należy rozwiązać:
Jakie zastosowania mają fosforany(V)?
Jakie zastosowania mają siarczany(VI)?
Jakie zastosowania mają chlorki?
Każdy problem jest też zapisany na 3 różnych arkuszach papieru.Nauczyciel dzieli uczniów na 5 grup. Wyjaśnia zasady pracy. Każda grupa wpisuje na arkuszu po 2 propozycje rozwiązania problemu. Uczniowie zapisują pomysły, ale uwaga, nie należy powtarzać propozycji kolegów. Po zapisaniu 2 pomysłów każda grupa przekazuje arkusz sąsiedniemu zespołowi zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Nauczyciel ustala moment przekazania arkuszy. Do każdej grupy musi trafić arkusz z fosforanami(V), siarczanami(VI) i chlorkami, by zostały zanotowane nowe rozwiązania.
Po zakończeniu pracy arkusze zostają zawieszone na ścianie – grupy dokonują oceny zapisanych propozycji; nauczyciel zaprasza do dyskusji.
Prowadzący zajęcia odwołuje uczniów do abstraktu i prosi o wykonanie ćwiczeń interaktywnych.
Nauczyciel prosi, by uczniowie w ramach pracy domowej zapoznali się z materiałem dotyczącym następnej lekcji – „Wpływ soli na środowisko przyrodnicze”, wykorzystując wiadomości zawarte w e‑podręczniku oraz dostępnych innych źródłach.
Faza podsumowująca
Nauczyciel prosi uczniów o rozwinięcie zdań:
Dziś nauczyłem się…
Zrozumiałem, że…
Zaskoczyło mnie…
Dowiedziałem się…
W celu przeprowadzenia podsumowania może posłużyć się tablicą interaktywną w abstrakcie lub polecić uczniom pracę z nią
Wskazany przez nauczyciela uczeń podsumowuje lekcję, opowiadając, czego się nauczył i jakie umiejętności ćwiczył.
Praca domowa
Odsłuchaj w domu nagrania abstraktu. Zwróć uwagę na wymowę, akcent i intonację. Naucz się prawidłowo wymawiać poznane na lekcji słówka.
Wykonaj w domu notatkę z lekcji metodą sketchnotingu.
W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania
Pojęcia
eutrofizacja – zjawisko polegające na zwiększeniu żyzności wód w zbiorniku wodnym
Teksty i nagrania
The use of sulphates, phosphates and chlorides
Natural waters contain in their composition dissolved salts derived from the rocks placed on their way. Some of these waters contain a lot of dissolved salts (in an amount of at least 1 g in 1 dmIndeks górny 33), which in appropriate proportions have a beneficial effect on the human body. These waters are called mineral. The most common mineral waters are: .
Salts occur in nature in a dissolved form in natural waters or form minerals
Nitrates and phosphates are used, among others for the production of synthetic fertilizers.
Calcium carbonate is, for example, a raw material for the production of building materials.
Sodium chloride is used, among others for food, in the pharmaceutical industry and for snow‑covered streets in winter.
sulphates, chlorides, phosphates, application of salt