Temat: Procesy życiowe zwierząt

Autor: Zyta Sendecka

Adresat

Uczeń klasy IV szkoły podstawowej.

Podstawa programowa

Klasa IV

VI. Środowisko przyrodnicze najbliższej okolicy. Uczeń:

9) odróżnia organizmy samożywne i cudzożywne, podaje podstawowe różnice w sposobie ich odżywiania się, wskazuje przystosowania w budowie organizmów do zdobywania pokarmu.

Cel lekcji

Uczniowie opisują wybrane czynności życiowe zwierząt.

Kryteria sukcesu

  • przedstawisz sposoby odżywiania się zwierząt;

  • opiszesz sposoby oddychania zwierząt;

  • omówisz sposoby rozmnażania się zwierząt.

Kompetencje kluczowe

  • porozumiewanie się w języku ojczystym;

  • porozumiewanie się w językach obcych;

  • kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne;

  • kompetencje informatyczne;

  • umiejętność uczenia się;

  • kompetencje społeczne i obywatelskie.

Metody/formy pracy

Praca z tekstem, gra dydaktyczna „Kto to? Co to?”, metoda „Smily”.

Praca indywidualna oraz praca w grupach.

Środki dydaktyczne

  • abstrakt;

  • tablica interaktywna lub tradycyjna;

  • tablety/komputery;

  • karty do gry „Kto to? Co to?”.

Przed lekcją

Uczniowie zapoznają się z treścią abstraktu, zwracając szczególną uwagę na definicje terminów: „roślinożerca”, „drapieżnik”, „pasożyt”, „padlinożerca”, „wszystkożerca”, „płuca”, „skrzela”, „tchawki”, „jajorodność” i „żyworodność”. Nauczyciel przygotowuje karty gry „Kto to? Co to?” na podstawie abstraktu.

Fazy lekcji

Wstępna

Nauczyciel podaje temat i cel lekcji w języku zrozumiałym dla ucznia oraz kryteria sukcesu.

Realizacyjna

  1. Nauczyciel prezentuje ilustrację interaktywną. Ochotnicy lub wybrani przez prowadzącego uczniowie określają przedstawione na niej czynności życiowe zwierząt. Nauczyciel uzupełnia lub weryfikuje wypowiedzi podopiecznych.

  2. Uczniowie samodzielnie wykonują ćwiczenie interaktywne.

  3. Nauczyciel dzieli klasę na dwie grupy i zaprasza uczniów do gry „Kto to? Co to?”. Wyjaśnia jej zasady: obie grupy otrzymują taką samą liczbę kart. Na kartach znajdują się cztery podpowiedzi umożliwiające graczom odgadnięcie hasła, którym jest wybrany proces życiowy. Za każdą wykorzystaną podpowiedź otrzymują punkt. Jeśli grupa nie odgadnie hasła, dostaje dwa karne punkty. Grupy odgadują na przemian po jednym haśle. Wygrywa ta, która posiada mniejszą liczbę punktów.

Podsumowująca

Nauczyciel prosi uczniów, żeby ocenili sposób przekazania nowych treści , stosując metodę „Smily”.

W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania

Pojęcia

predator
predator
R1UOIHBOA78jq
nagranie dźwiękowe dotyczące słówka predator

drapieżnik – zwierzę, które chwyta i zabija nne zwierzęta; wykorzystuje ciało innego zwierzęcia jako pokarm

oviparity
oviparity
RqCh44fpsfXvv
nagranie dźwiękowe dotyczące słówka oviparity

jajorodność – forma rozrodu płciowego zwierząt, w którym zarodki rozwijają się w jaju zaopatrzonym w substancje odżywcze

parasite
parasite
RpTrmRSZcKQq5
nagranie dźwiękowe dotyczące słówka parasite

pasożyt – organizm, który wykorzystuje ciało innego zwierzęcia jako pokarm, ale nie doprowadza do jego śmierci

scavenger
scavenger
RJYJhIdc0sQKj
nagranie dźwiękowe dotyczące słówka scavenger

padlinożerca – zwierzę, które samo nie poluje, ale zjada martwe zwierzęta

lungs
lungs
R15bADXaOuZ9Q
nagranie dźwiękowe dotyczące słówka lungs

płuca – narząd oddechowy kręgowców – dorosłych płazów, gadów, ptaków, ssaków, które oddychają powietrzem atmosferycznym

herbivore
herbivore
RNEMQLP5FSYx5
nagranie dźwiękowe dotyczące słówka herbivore

roślinożerca – zwierzę, które wykorzystuje rośliny lub ich części jako pokarm

gills
gills
R1K32dTxedQIz
nagranie dźwiękowe dotyczące słówka grills

skrzela – narządy oddechowe występujące u zwierząt wodnych (ryb, larw płazów i wielu bezkręgowców); pobierają tlen rozpuszczony w wodzie

omnivore
omnivore
RXH3cGk4FMDFF
nagranie dźwiękowe dotyczące słówka omnivore

wszystkożerca – zwierzę, które żywi się zarówno roślinami, jak i zwierzętami

viviparity
viviparity
R1S7u7J48Zt1J
nagranie dźwiękowe dotyczące słówka viviparity

żyworodność – forma rozrodu płciowego polegająca na rozwoju zapłodnionej komórki jajowej wewnątrz organizmu matki; proces ten kończy się narodzinami

Teksty i nagrania

R1WuDC9TxsNMm
nagranie dźwiękowe abstraktu

Animal life processes

Animals like all other organisms must eat to live. Food is essential for body development and for supporting life processes. All animals are heterotrophic. Food must be obtained by eating other organisms or by feeding on their remains.

  • Animals that eat only or mostly food from plants (plants or just parts of plants) are called, herbivores.

  • Animals that eat almost only the flesh of other animals that they kill themselves, are called, predators.

  • Animals that feed on other animals (e.g. drinking their blood), but without killing them are parasites.

The necessity of searching for food is the reason why the vast majority of animals have the ability to move. Numerous adaptations of body structure (e.g. muscles, legs, wings, etc.) serve this purpose.

  • Most invertebrates living in water and fish breathe with gills.

  • Amphibians, reptiles, birds and mammals breathe with their lungs.

  • All animals are heterotrophic

  • Animals eat other organisms (plants or animals), they parasitize on them, feeding on their debris or feces.

  • Most animals have the ability to move.

  • The reproduction of animals may occur by way of oviparity, ovoviviparity and viviparity.