Lesson plan (Polish)
Temat: Procesy życiowe zwierząt
Autor: Zyta Sendecka
Adresat
Uczeń klasy IV szkoły podstawowej.
Podstawa programowa
Klasa IV
VI. Środowisko przyrodnicze najbliższej okolicy. Uczeń:
9) odróżnia organizmy samożywne i cudzożywne, podaje podstawowe różnice w sposobie ich odżywiania się, wskazuje przystosowania w budowie organizmów do zdobywania pokarmu.
Cel lekcji
Uczniowie opisują wybrane czynności życiowe zwierząt.
Kryteria sukcesu
przedstawisz sposoby odżywiania się zwierząt;
opiszesz sposoby oddychania zwierząt;
omówisz sposoby rozmnażania się zwierząt.
Kompetencje kluczowe
porozumiewanie się w języku ojczystym;
porozumiewanie się w językach obcych;
kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne;
kompetencje informatyczne;
umiejętność uczenia się;
kompetencje społeczne i obywatelskie.
Metody/formy pracy
Praca z tekstem, gra dydaktyczna „Kto to? Co to?”, metoda „Smily”.
Praca indywidualna oraz praca w grupach.
Środki dydaktyczne
abstrakt;
tablica interaktywna lub tradycyjna;
tablety/komputery;
karty do gry „Kto to? Co to?”.
Przed lekcją
Uczniowie zapoznają się z treścią abstraktu, zwracając szczególną uwagę na definicje terminów: „roślinożerca”, „drapieżnik”, „pasożyt”, „padlinożerca”, „wszystkożerca”, „płuca”, „skrzela”, „tchawki”, „jajorodność” i „żyworodność”. Nauczyciel przygotowuje karty gry „Kto to? Co to?” na podstawie abstraktu.
Fazy lekcji
Wstępna
Nauczyciel podaje temat i cel lekcji w języku zrozumiałym dla ucznia oraz kryteria sukcesu.
Realizacyjna
Nauczyciel prezentuje ilustrację interaktywną. Ochotnicy lub wybrani przez prowadzącego uczniowie określają przedstawione na niej czynności życiowe zwierząt. Nauczyciel uzupełnia lub weryfikuje wypowiedzi podopiecznych.
Uczniowie samodzielnie wykonują ćwiczenie interaktywne.
Nauczyciel dzieli klasę na dwie grupy i zaprasza uczniów do gry „Kto to? Co to?”. Wyjaśnia jej zasady: obie grupy otrzymują taką samą liczbę kart. Na kartach znajdują się cztery podpowiedzi umożliwiające graczom odgadnięcie hasła, którym jest wybrany proces życiowy. Za każdą wykorzystaną podpowiedź otrzymują punkt. Jeśli grupa nie odgadnie hasła, dostaje dwa karne punkty. Grupy odgadują na przemian po jednym haśle. Wygrywa ta, która posiada mniejszą liczbę punktów.
Podsumowująca
Nauczyciel prosi uczniów, żeby ocenili sposób przekazania nowych treści , stosując metodę „Smily”.
W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania
Pojęcia
drapieżnik – zwierzę, które chwyta i zabija nne zwierzęta; wykorzystuje ciało innego zwierzęcia jako pokarm
jajorodność – forma rozrodu płciowego zwierząt, w którym zarodki rozwijają się w jaju zaopatrzonym w substancje odżywcze
pasożyt – organizm, który wykorzystuje ciało innego zwierzęcia jako pokarm, ale nie doprowadza do jego śmierci
padlinożerca – zwierzę, które samo nie poluje, ale zjada martwe zwierzęta
płuca – narząd oddechowy kręgowców – dorosłych płazów, gadów, ptaków, ssaków, które oddychają powietrzem atmosferycznym
roślinożerca – zwierzę, które wykorzystuje rośliny lub ich części jako pokarm
skrzela – narządy oddechowe występujące u zwierząt wodnych (ryb, larw płazów i wielu bezkręgowców); pobierają tlen rozpuszczony w wodzie
wszystkożerca – zwierzę, które żywi się zarówno roślinami, jak i zwierzętami
żyworodność – forma rozrodu płciowego polegająca na rozwoju zapłodnionej komórki jajowej wewnątrz organizmu matki; proces ten kończy się narodzinami
Teksty i nagrania
Animal life processes
Animals like all other organisms must eat to live. Food is essential for body development and for supporting life processes. All animals are heterotrophic. Food must be obtained by eating other organisms or by feeding on their remains.
Animals that eat only or mostly food from plants (plants or just parts of plants) are called, herbivores.
Animals that eat almost only the flesh of other animals that they kill themselves, are called, predators.
Animals that feed on other animals (e.g. drinking their blood), but without killing them are parasites.
The necessity of searching for food is the reason why the vast majority of animals have the ability to move. Numerous adaptations of body structure (e.g. muscles, legs, wings, etc.) serve this purpose.
Most invertebrates living in water and fish breathe with gills.
Amphibians, reptiles, birds and mammals breathe with their lungs.
All animals are heterotrophic
Animals eat other organisms (plants or animals), they parasitize on them, feeding on their debris or feces.
Most animals have the ability to move.
The reproduction of animals may occur by way of oviparity, ovoviviparity and viviparity.