Temat: Azja – najstarsze cywilizacje. Ludność Azji.

Adresat

Uczeń klasy VIII szkoły podstawowej

Podstawa programowa

XIV. Wybrane problemy i regiony geograficzne Azji: Azja jako kontynent kontrastów geograficznych; pacyficzny „pierścień ognia”; klimat monsunowy w Azji Południowo‑Wschodniej; Japonia – gospodarka na tle warunków przyrodniczych i społeczno‑kulturowych; Chiny – rozmieszczenie ludności, problemy demograficzne oraz znaczenie w gospodarce światowej; Indie krajem wielkich możliwości rozwojowych oraz kontrastów społecznych i gospodarczych; Bliski Wschód – kultura regionu, ropa naftowa, obszar konfliktów zbrojnych.

Uczeń:

1. wykazuje na podstawie map ogólnogeograficznych i tematycznych, że Azja jest obszarem wielkich geograficznych kontrastów;

Ogólny cel kształcenia

Uczeń pozna przyczyny rozmieszczenia ludności Azji.

Kompetencje kluczowe

  • porozumiewanie się w językach obcych;

  • kompetencje informatyczne;

  • umiejętność uczenia się.

Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:

  • wskazywać obszary, na których kształtowały się najstarsze cywilizacje azjatyckie;

  • podawać przyczyny zróżnicowania gęstości zaludnienia w Azji;

  • omówiać współczesne rozmieszczenie ludności w Azji.

Metody/techniki kształcenia

  • podające

    • pogadanka.

  • aktywizujące

    • dyskusja.

  • programowane

    • z użyciem komputera;

    • z użyciem e‑podręcznika.

  • praktyczne

    • ćwiczeń przedmiotowych.

Formy pracy

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne

  • e‑podręcznik;

  • tablica interaktywna, tablety/komputery;

  • mapa fizyczna Azji;

  • mapa fizyczna Świata;

  • atlasy geograficzne;

  • rzutnik multimedialny.

Przebieg lekcji

Przed lekcją

  • Uczniowie zapoznają się z treścią abstraktu. Przygotowują się do pracy na lekcji w taki sposób, żeby móc przeczytany materiał streścić własnymi słowami i samodzielnie rozwiązać zadania.

Faza wstępna

  • Nauczyciel informuje uczniów o celach lekcji.

  • Korzystając z aplikacji LearningApss- uruchomienie zasobu Szubienica- utworzenie hasła: Żyzny Półksiężyc.

Faza realizacyjna

  • Nauczyciel wskazuje na mapie obszary zaliczane do Żyznego Półksiężyca. Dyskusja na temat przyczyn osadnictwa na tym terenie.

  • Wykorzystanie zestawienia tabelarycznego z e‑podręcznika‑Prawdopodobne przyczyny i skutki rozwoju rolnictwa- wyświetlenie na tablicy interaktywnej. Analiza całego zespołu klasowego.

  • Na tablicy interaktywnej nauczyciel wyświetla mapę z e‑podręcznika- Azja obszary początków rolnictwa (udomowień roślin i zwierząt). Analiza obszarów azjatyckich pod kątem udomowienia ważniejszych roślin żywieniowych i uprawnych oraz zwierząt.

  • Analiza schematu z e‑podręcznika: Liczba ludności Azji latach 1960–2010 i prognoza na lata 2010–2030. Uczniowie podają przyczyny eksplozji demograficznej. Na tablicy zapisują skutki przyrodnicze, ekonomiczne i społeczne w wyniku szybkiego wzrostu populacji Azji.

  • Nauczyciel prosi uczniów, by w atlasach geograficznych wyszukali mapy związane z rozmieszczeniem ludności na kontynencie azjatyckim. Określili gdzie najwięcej ludności zamieszkuje i podali przyczynę dysproporcji w rozmieszczeniu ludności i gęstości zaludnienia. Na tablicy interaktywnej wyświetlona jest mapka Azja‑gęstość zaludnienia.

  • Uczniowie wskazują największe skupiska ludności na świecie: region wschodnioazjatycki obejmujący Chiny Wschodnie, Półwysep Koreański, i Wyspy Japońskie oraz region południowoazjatycki obejmujący Półwysep Indyjski, ujście Gangesu i Brahmaputry, Nizinę Indusu.

  • Na tablicy interaktywnej wyświetla nauczyciel mapę Azji‑odmiany ludzkie. Cały zespół klasowy interpretuje rozmieszczenie poszczególnych ras. Korzysta z atlasów geograficznych. Podaje państwa Azji z dominująca rasą.

  • Na tablicy interaktywnej wyświetla z e‑podręcznika galerię 3 Azja- Odmiany ludzkie. Uczniowie określają cechy charakterystyczne w budowie zewnętrznej. Nauczyciel dopowiada podając cechy charakterystyczne dla odmian, które dostosowały się do warunków klimatycznych panujących na danym terenie.

  • Omówienie głównych religii w Azji i podanie jej głównych cech..

Faza podsumowująca

  • Na podsumowanie lekcji uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne na tablicy interaktywnej.

  • Nauczyciel ocenia uczniów, biorąc pod uwagę wkład i ich możliwości.

W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania

Pojęcia

civilization
civilization
R18OL2xRivDmq
Nagranie dźwiękowe słówka

cywilizacja – stan kultury materialnej, technicznej i duchowej, jaki osiągnęło dane społeczeństwo zamieszkujące określony obszar; główne elementy odróżniające jedną cywilizację od innej to: język, historia, religia, obyczaje, twórczość artystyczna, instytucje społeczne

Population explosion
Population explosion
RPqspOkFJDNyG
Nagranie dźwiękowe słówka

eksplozja demograficzna – szybkie tempo przyrostu rzeczywistego liczby ludności w danym regionie.

Teksty i nagrania

R1Tpj2vu9SBx3
Nagranie dźwiękowe abstraktu

Asia – the ancient civilizations. The people of Asia.

In South‑Western Asia, around 8.5 thousand years ago, the ancient hunter‑gatherers started their first agricultural revolution, effects of which are apparent also nowadays. Here, in the region called the Fertile Crescent, which covers the Lower Nile Valley, the eastern coast of the Mediterranean Sea and the Tigris‑Euphrates River Basin, is where the plants' and animals' domestication processes started. The reasons for the agricultural development have never been fully explained. However, it would be fair to assume that the reasons for them were existential, environmental and cultural.

In the Fertile Crescent area around 70 types of plants were domesticated, which later expanded all over the world. The most important were grains, legumes and numerous kinds of fruit trees. Goats, sheep, cows and pigs were the first domesticated animals. The North China Plain was the second region where the independent plants' and animals' domestication processes took place. In that region, around 7.5 thousand years ago they domesticated millet, sorghum, soya, tea, sugar cane, peach and orange. They also grew silkworms and reared pigs and buffalos.
Soon after the agriculture started to develop in the Indus Valley, in the Indian Peninsula and in South‑Eastern Asia. The Turran Depression in Central Asia, in turn, is thought to be the region where horses and camels were domesticated.

Civilization is a level of material, technical and spiritual culture achieved by a given population in a certain moment of its history. One civilization differs from another in: language, history, religion, traditions, social institutions. Those are crucial elements that a community living in the same area has in common.

Asia is inhabited by 4 billion 393 million people, which constitutes almost 60% of all the people in the world (figures from 2015). This graph shows the increase in the number of people in Asia.

In Asia, the absolute population growth has been on the extremely high, steady level since the mid‑50s of the 20th century. In that period, many countries of the continent experienced improvement in health situation and vaccines were introduced. This big wave of population growth is called the population explosion.

People of white race make 43% of all the people, and they live mostly in the regions of Southern and South‑Western Asia and in the area of Southern Siberia. People of black race make around 1.5% of all the people of Asia, and they live in some small areas of the Indian Peninsula and on the islands of South‑Eastern Asia. Each of the main varieties can be subdivided into numerous groups with different physical features.

An important quality of the Asian people is a big national and linguistic mosaic. There are around 5 thousand languages used in the world out of which a thousand is used in Asia. The largest Asian language families include: the Sino‑Tibetan languages and the Indo‑European languages. The smaller ones are: the Malayo‑Polynesian languages, the Dravidian languages (in India), the Afro‑asiatic languages (variations of Arabic) and also Japanese and Korean language families.

The map below shows the population density in Asia.

75% of the Asian population live in those two regions. Other than this, people live mostly in South‑Eastern Asia, for example, on some islands of the Malay Archipelago (Java, Bali), in Philippines, Vietnam or Thailand – around 500 million people in total live there.

Religion is a socio‑cultural phenomenon. It includes beliefs, cult, rituals and sometimes also well‑developed institutions. Religions influence the everyday life of the believers. The biggest monotheistic religions that acknowledge the existence of only one god were born in Asia: Judaism, Christianity and Islam. The religions that are popular mostly in Asia are: Islam, Hinduism, Buddhism, Confucianism, Taoism and Shinto. In several countries on the continent there are considerable groups of people that declare atheism. Those are: China (around 40%), North Korea (around 95%), Mongolia (around 50%), Kazakhstan (around 30%).