Temat: Skutki II wojny światowej

Adresat

Uczniowie klasy VIII szkoły podstawowej

Podstawa programowa

XXXVI. Świat po II wojnie światowej. Uczeń:

1. charakteryzuje bezpośrednie skutki II wojny światowej, wyróżniając następstwa polityczne, społeczne, gospodarcze i kulturowe, z uwzględnieniem powstania Organizacji Narodów Zjednoczonych;

13. opisuje najważniejsze przemiany kulturowe i społeczne po II wojnie światowej.

Ogólny cel kształcenia

Uczeń dowie się na temat skutków II wojny światowej.

Kompetencje kluczowe

  • porozumiewanie się w językach obcych;

  • kompetencje informatyczne;

  • umiejętność uczenia się.

Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:

  • jaki był bilans II wojny światowej;

  • jakie wynalazki i odkrycia przyniosła II wojna światowa;

  • jakie były starty materialne, społeczne i kulturowe wojny;

  • jak i gdzie alianci osądzili niemieckich i japońskich zbrodniarzy;

  • dlaczego powstało ONZ i jaki był jego cel.

Metody/techniki kształcenia

  • podające

    • pogadanka.

  • aktywizujące

    • dyskusja.

  • programowane

    • z użyciem komputera;

    • z użyciem e‑podręcznika.

  • praktyczne

    • ćwiczeń przedmiotowych.

Formy pracy

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne

  • e‑podręcznik;

  • zeszyt i kredki lub pisaki;

  • tablica interaktywna, tablety/komputery.

Przebieg zajęć

Faza wstępna

  1. Prowadzący lekcję podaje temat lekcji, określa cel zajęć i wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.

  2. Nauczyciel odtwarza nagranie abstraktu. Co jakiś czas zatrzymuje je, prosząc uczniów, by opowiedzieli własnymi słowami to, co przed chwilą usłyszeli. W ten sposób uczniowie ćwiczą słuchanie ze zrozumieniem.

Faza realizacyjna

  1. Lektura treści abstraktu. Nauczyciel wykorzystuje tekst do pracy indywidualnej lub w parach według następujących kroków: 1) pobieżne przejrzenie tekstu, 2) postawienie pytań, 3) dokładne czytanie, 4) streszczenie poszczególnych części tekstu, 5) powtórzenie treści lub przeczytanie całego tekstu.

  2. Omówienie informacji przedstawionych na osi czasu. Następnie nauczyciel dzieli klasę na grupy - tyle, ile jest wydarzeń na osi. Każdy zespół opracowuje jedno przydzielone zagadnienie, pogłębiając informacje zawarte w abstrakcie. Następnie uczniowie prezentują swoje omówienia.

  3. Nauczyciel wspólnie z uczniami podsumowuje dotychczasowy przebieg zajęć.

  4. Uczniowie analizują ilustracje i wykonują Polecenie 2 i Polecenie 3. Aby odpowiedzieć na pytania, mogą korzystać ze źródeł internetowych lub innych publikacji. Nauczyciel sprawdza poprawność odpowiedzi i udziela uczniom informacji zwrotnej.

  5. Uczniowie w parach rozwiązują Ćwiczenie 1. Nauczyciel sprawdza, czy zadanie zostało prawidłowo wykonane, i udziela uczniom informacji zwrotnej.

  6. Uczniowie analizują ilustrację i wykonują Polecenie 4. Aby odpowiedzieć na pytanie, mogą korzystać ze źródeł internetowych lub innych publikacji. Nauczyciel sprawdza poprawność odpowiedzi i udziela uczniom informacji zwrotnej.

Faza podsumowująca

  1. Nauczyciel pyta: Gdyby z przedstawionego na lekcji materiału miała się odbyć kartkówka, jakie pytania waszym zdaniem powinny zostać zadane? Gdyby uczniowie nie wyczerpali najistotniejszych zagadnień, nauczyciel może uzupełnić ich propozycje.

  2. Nauczyciel prosi chętnego ucznia o podsumowanie lekcji z jego punktu widzenia. Pyta pozostałych uczniów, czy chcieliby coś dodać do wypowiedzi kolegi na temat wiedzy i umiejętności opanowanych na lekcji.

Praca domowa

  1. Odsłuchaj w domu nagrania abstraktu. Zwróć uwagę na wymowę, akcent i intonację. Naucz się prawidłowo wymawiać poznane na lekcji słówka.

  2. Wykonaj w domu notatkę z lekcji, np. metodą sketchnotingu.

W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania

Pojęcia

Resistance
Resistance
RAvlog3ulVmDc
Nagranie słówka: Resistance

Ruch oporu – oddziały, których celem jest walka z okupantem kraju najczęściej sposobami partyzanckimi. Swoją działalność rozpoczynają najczęściej po zaprzestaniu regularnych działań wojennych.

Occupation
Occupation
R1E9SeGcHNsFd
Nagranie słówka: Occupation

Okupacja – czasowe zajęcie jakiegoś terenu (np. państwa) przez wrogie siły i wprowadzenie tam swojej władzy.

Front
Front
Rs5jYmpIEK7fG
Nagranie słówka: Front

Front – terytorium, na którym walczą ze sobą wrogie armie.

Carpet bombing
Carpet bombing
R1bMDj8TtFKQi
Nagranie słówka: Carpet bombing

Naloty dywanowe – zmasowany atak bombowy mający na celu całkowite zniszczenie danego obszaru lub celu, bez wybierania konkretnych obiektów. Taktyka ta była stosowana głównie podczas II wojny światowej.

Contribution
Contribution
R1Hjs0Pbqjk0b
Nagranie słówka: Contribution

Kontrybucja – danina nałożona na przegraną w wojnie stronę, np. państwo.

Holocaust
Holocaust
RvQwLPIQexIe0
Nagranie słówka: Holocaust

Holokaust – zaplanowany, instytucjonalnie zorganizowany i systematycznie przeprowadzony przez nazistowskich Niemców i ich pomocników mord na prawie 6 milionach europejskich Żydów w latach II wojny światowej.

the Big Three
the Big Three
RAtEOGiei9FoI
Nagranie słówka: the Big Three

Wielka Trójka – określenie przywódców mocarstw alianckich podczas II wojny światowej (Stanów Zjednoczonych – Roosevelt; Wielkiej Brytanii – Churchill; ZSRS - Stalin), którzy omawiali sprawy wojenne i kształt przyszłego świata na konferencjach międzynarodowych w Teheranie (1943), Jałcie i Poczdamie (obie 1945).

Allied Control Council
Allied Control Council
RMW7CSpJkoZWZ
Nagranie słówka: Allied Control Council

Sojusznicza Rada Kontroli – urząd powołany do życia po kapitulacji Niemiec w maju 1945 r., w skład którego wchodzili przedstawiciele zwycięskich mocarstw – Wielkiej Brytanii, USA, ZSRS oraz Francji. Był najwyższym organem prawodawczym i  administracyjnym działającym na terenie okupowanych Niemiec. Jego powołanie przewidziano na konferencji w Jałcie w lutym 1945 r.

Migration
Migration
RLXfYLxmTg3nc
Nagranie słówka: Migration

Migracja – proces przemieszczania się ludności związany ze zmianą ich zamieszkania lub czasowego pobytu. Możemy podzielić ją na wewnętrzną – w granicach państwa/obszaru lub zewnętrzną.

Deportation
Deportation
RRyZRlCAyerbR
Nagranie słówka: Deportation

Deportacja – przymusowe przesiedlenie (wywózka), najczęściej do odległego miejsca, połączone z ograniczeniem wolności.

Superpower
Superpower
RfL5CpurfECXL
Nagranie słówka: Superpower

Mocarstwo – państwo posiadające silny potencjał gospodarczy i ekonomiczny, które pozwalają mu na pełnienie dominującej roli w swoim regionie lub na całym świecie (supermocarstwo).

International Military Tribunal in Nuremberg
International Military Tribunal in Nuremberg
RHl19yBrxfRkv
Nagranie słówka: International Military Tribunal in Nuremberg

Międzynarodowym Trybunałem Wojskowym w Norymberdze – międzynarodowy organ sądowniczy powołany po zakończeniu II wojny światowej w celu osądzenia i ukarania zbrodni wojennych dokonanych przez obywateli Rzeszy Niemieckiej. Działał od listopada 1945 do października 1946 r.

International Military Tribunal for the Far East in Tokyo
International Military Tribunal for the Far East in Tokyo
R1FTTB3cnhyie
Nagranie słówka: International Military Tribunal for the Far East in Tokyo

Międzynarodowy Trybunał Wojskowy dla Dalekiego Wschodu w Tokio – międzynarodowy organ sądowniczy powołany po zakończeniu II wojny światowej w celu osądzenia i ukarania zbrodni wojennych dokonanych przez obywateli Cesarstwa Japonii.

United Nations
United Nations
RrOH2s3LO18vO
Nagranie słówka: United Nations

ONZ – Organizacja Narodów Zjednoczonych – organizacja międzynarodowa, następczyni Ligii Narodów, powstała w październiku 1945 r. Jej głównymi celami są zapewnienie pokoju i bezpieczeństwa międzynarodowego, rozwój współpracy między narodami oraz promocja przestrzegania praw człowieka.

Teksty i nagrania

R6pnYKIkC56TQ
Nagranie abstraktu

Consequences of World War II

World War II was the largest conflict in the history of the world. Sixty‑one countries from all continents were involved. Over the six years the war lasted, an estimated 110 million people took part in it, of which more than 60 million perished.

Material losses were also immense. Many European and Asian cities—Warsaw, Dresden, Stalingrad, Rotterdam or Tokyo—were utterly destroyed, not only during the fights, but also as a result of retaliation and carpet bombings. All of this had a huge impact on the post‑war economic situation of numerous European countries, most of which were on the verge of an economic and financial crisis.

The war also revolutionised the military technology. New types of weapon were developed, the most impactful and most powerful of which was the atomic bomb, dropped by the USA on Hiroshima and Nagasaki.

Damage to society and culture was heavy as well. The destruction of numerous historical monuments, works of art and culture, and ordinary towns and villages with no military significance left a tragic mark on the nations. The cruelty and crimes (Holocaust) on an unimaginable scale scarred many people for life.

Justice for these atrocities was sought at the trials of the main war criminals in Nuremberg and in Tokyo, and then in the countries of the victorious coalition. As a result, the leaders of the Nazi Germany and Japan were sentenced to death or long‑term imprisonment.

The most lasting consequences of World War II was the new order and division of the world. The pre‑war superpowers—Great Britain, France, Germany, Italy, and Japan—lost their position to the new powers that were to shape the world, the United States of America and the Soviet Union. The borders of individual countries all over the world were also changed, and decolonisation processes commenced. A new institution was established at the time, the United Nations (1945), whose main objective was to ensure global peace and international security.