Lesson plan (Polish)
Temat: Rozwój transportu na świecie
Adresat
Uczeń klasy II liceum ogólnokształcącego i technikum (zakres podstawowy)
Podstawa programowa
XII. Usługi: zróżnicowanie sektora usług, rola usług komunikacyjnych, edukacyjnych, finansowych i turystycznych oraz wymiany towarowej w rozwoju społeczno‑gospodarczym, rodzaje transportu, atrakcyjność regionów turystycznych świata.
Uczeń:
4) przedstawia zalety i wady różnych rodzajów transportu oraz charakteryzuje uwarunkowania ich rozwoju w wybranych państwach świata, w tym w Polsce;
Ogólny cel kształcenia
Uczeń pozna zmiany znaczenia poszczególnych rodzajów transportu wraz z rozwojem społeczno‑gospodarczym.
Kompetencje kluczowe
porozumiewanie się w językach obcych;
kompetencje informatyczne;
umiejętność uczenia się.
Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:
wymieniać przyczyny zmian natężenia ruchu na głównych szlakach transportowych;
wyjaśniać przyczyny zmiany przebiegu głównych szlaków transportowych;
przedstawiać rolę, jaką w rozwoju regionu odgrywają terminale transportowe.
Metody/techniki kształcenia
podające
pogadanka.
aktywizujące
dyskusja.
eksponujące
pokaz.
programowane
z użyciem komputera;
z użyciem e‑podręcznika.
praktyczne
ćwiczeń przedmiotowych.
Formy pracy
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne
e‑podręcznik;
tablica interaktywna, tablety/komputery;
mapa fizyczna świata;
roczniki statystyczne;
atlasy geograficzne.
Przebieg lekcji
Przed lekcją
Uczniowie zapoznają się z treścią abstraktu i odsłuchują zamieszczone w nim nagranie. Przygotowują się do pracy na lekcji w taki sposób, żeby móc przeczytany materiał streścić własnymi słowami i samodzielnie rozwiązać zadania.
Faza wstępna
Nauczyciel podaje uczniom temat oraz cele lekcji.
Nauczyciel zadaje pytanie, czy potrafili by uczniowie wyjaśnić określenie dotyczące transportu jako „krwioobiegu” organizmu państwowego, który często jest w ten sposób nazywany.
Faza realizacyjna
Nauczyciel prosi uczniów, aby dokonali podziału transportu. Dyskusja całego zespołu klasowego.
Nauczyciel wyjaśnia, że na efektywność świadczenia usługi transportowej zależy nie tylko od zastosowanego środka transportu, ale przede wszystkim od stopnia rozwoju infrastruktury transportowej: sieć transportowa czyli układ szklaków komunikacyjnych: dróg lądowych, linii kolejowych, uregulowanych szlaków żeglownych, korytarzy powietrznych. Zależy również od inwestycji towarzyszących takich jak dworce kolejowe, lotniska, porty, stacje benzynowe itp.
Nauczyciel dzieli uczniów na 6 grup. Każda grupa opracowuje znaczenie na świecie i w Polsce wylosowanego transportu, oraz jego wady i zalety. Państwa zajmujące czołowe miejsca w danym transporcie. Uczniowie dokonują podziału zadań w obrębie swoich grup. Korzystają z materiałów znajdujących się w e‑podręczniku, zasobów Internetu oraz roczników statystycznych.
Grupa I – transport samochodowy.
Grupa II – transport kolejowy.
Grupa III – transport morski.
Grupa IV – transport wodny śródlądowy.
Grupa V – transport lotniczy.
Grupa VI – transport przesyłowy.Każda grupa opracowuje informacje na Posterze. Omawia za pomocą metody Gadająca Ściana.
Nauczyciel prosi o wyjaśnienie co oznacza terminal logistyczny oraz czynniki decydujące o lokalizacji. Dyskusja całego zespołu klasowego.
Faza podsumowująca
Nauczyciel dokonuje oceny pracy wylosowanej grupy. Prosi o samoocenę uczniów dotyczącą współpracy w zespole oraz wykonanego zadania.
Na zakończenie zajęć, nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej ćwiczenia, które wykonywane są przez cały zespół klasowy.
W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania
Pojęcia
logistyka – dziedzina wiedzy i praktyka nakierowana na optymalny transport dóbr i osób
Teksty i nagrania
** The development of transport in the world**
The largest amounts of goods in the world are transported by ship. Sea transport is facilitated by containerisation, shipping small‑volume items in standardised containers. In order for maritime transport to function, it is necessary to build ports and appropriate cargo handling equipment.
Water transport of passengers is entirely different from water transport of goods. It it effectuated mostly by large cruise ships sailing around desirable parts of the world such as such as the Caribbean, the Mediterranean, or Polynesia.
Planes as means of transport have two major advantages—speed and security. Unfortunately, at the same time they are dependent on weather conditions and require highly qualified staff. The global number of passengers grows every year. In 2012, air transport handled three billion passengers.
Ten of the world’s fifteen busiest airports are located in the US.
Air transport underwent a fundamental change with the emergence of low‑cost carriers on the market. The factors that allowed the ticket price to drop include using cheaper airports, a mostly uniform fleet, luggage size restrictions, no on‑board service, and online‑only ticket sales and check‑in. Low‑cost carriers are only expected to expand further.
Automotive transport is a very important and fast developing part of land transport. Light commercial vehicles are limited to relatively small‑volume goods but they can connect from sender to recipient directly (so‑called door‑to‑door transport). Such vehicles are also unbound by timetables, and their route can be changed according to conditions. However, there are some limitations to their movement, e.g. due to their weight, pollution emission, holidays, or weather conditions.
Two large‑area countries dominate in automotive transport—China and the United States, where transport performance level results mostly from distance travelled rather than load volumes. Additionally, the alternative—railway transport—is much less significant in these two countries.
As motorisation developed and thrived, it seemed that rail transport would become obsolete. The high costs of railway construction and handling equipment, timetables, and the need to transport goods from the terminal by other means were all unfavourable to the development of this form of transport. Additionally, different track gauges and different traction powering systems impeded international transport. That is why railway transport has stopped to develop in many countries.
This trend was reversed when fuel prices increased, pollutant emission standards for cars were tightened, and road traffic restrictions were introduced.
As far as passenger transport is concerned, railway is the only means of transport that allows less well‑off to travel long distances, hence huge transport volumes in India, China and Russia.
With a constantly increasing number of travelers and volume of goods to transport, the process becomes increasingly complicated. International transport adds to the problem with different legal and financial systems and different availability of means of transport. Solutions to the growing problem are provided by logistics.
Logistics covers all activities that directly or indirectly affect the process of delivery of goods.