Temat: Partie polityczne

Autorka: Anna Rabiega

Adresat:

Uczeń klasy 8 szkoły podstawowej.

Podstawa programowa:

XI. Demokracja w Rzeczypospolitej Polskiej.

Uczeń:

4) (…) przedstawia cele działania partii politycznych oraz wykazuje, że konkurują one w życiu publicznym; znajduje informacje na temat działań wybranej partii (jej struktur regionalnych lub centralnych).

Ogólny cel kształcenia:

Uczeń uzasadnia znaczeczenie procedur demokratycznych.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wyjaśnia pojęcie partii politycznej.

  • przedstawia rolę partii w systemie politycznym.

  • wskazuje, jakie partie nie mogą być zarejestrowane w Polsce i wyjaśnia przyczyny.

  • rozróżnia ugrupowania polityczne w polskim parlamencie i krótko charakteryzuje ich program polityczny.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • porozumiewanie się w języku obcym,

  • kompetencje informatyczne,

  • umiejętność uczenia się,

  • kompetencje społeczne i obywatelskie.

Metody nauczania:

  • analiza tekstu źródłowego,

  • elementy dramy,

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem nagrania, infografiki, schematu interaktywnego, ćwiczeń interaktywnych.

Formy pracy:

  • indywidualna,

  • grupowa,

  • zbiorowa.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki,

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑podręczniku,

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Faza wprowadzająca:

1. Nauczyciel przedstawia cel zajęć: Dowiecie się, jaka jest rola partii politycznych w systemie politycznym i jakie partie działają obecnie w Polsce.

2. Nauczyciel informuje uczniów, że za chwilę wysłuchają nagrania fragmentu Konstytucji RP z abstraktu „Political parties”. Prosi uczniów, by zanotowali jak najwięcej informacji w nim zawartych, a przede wszystkim, jakiej sfery życia publicznego on dotyczy. Po emisji nauczyciel pyta uczniów, co udało im się zanotować z nagrania. Wybrany uczeń zapisuje informacje na tablicy. W razie potrzeby nauczyciel uzupełnia je; może też ponownie odtworzyć nagranie.

Faza realizacyjna:

1. Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej widżet „The functions of a political party”, w którym wymienione są funkcje partii politycznej. Prosi uczniów, aby zdefiniowali, na czym ich zdaniem polega każda z wymienionych funkcji. Następnie chętni/wybrani uczniowie zapisują propozycje na tablicy, pozostali uczniowie mogą je uzupełniać, poprawiać. W celu weryfikacji zapisanych informacji nauczyciel stopniowo odsłania poprawne odpowiedzi na schemacie.

2. Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z infografiką „Mandates’ distribution in the Sejm by political parties, 15.02.2018”. Następnie dzieli klasę na pięć grup i przypisuje im najliczniejsze ugrupowania polityczne obecne w polskim sejmie. Nauczyciel informuje, że zadaniem uczniów będzie wcielenie się w członków danej partii i udzielenie odpowiedzi na pytania zadawane przez dziennikarza zgodnie z programem partii. Uczniowie, aby przygotować się do rozmowy, mogą korzystać ze źródeł internetowych lub innych. Do odpowiedzi na pytania grupa za każdym razem musi wybrać innego reprezentanta, który będzie prezentował poglądy danej partii. Nauczyciel wyznacza czas na zapoznanie się z programem danej partii.

3. Nauczyciel, odgrywając rolę dziennikarza, prosi o wypowiedzi „ugrupowań politycznych” na różne tematy aktualne w debacie publicznej. Po krótkiej naradzie lider prezentuje w kilku zdaniach stanowisko partii.

4. Uczniowie wykonują Ćwiczenie 1, w którym mają przyporządkować poszczególne partie do nurtów poglądowych przez nie reprezentowanych.

Faza podsumowująca:

1. Na zakończenie zajęć nauczyciel zadaje uczniom pytania:

  • Co na zajęciach wydało wam się ważne i ciekawe?

  • Co było łatwe, a co trudne?

  • Jak możecie wykorzystać wiadomości i umiejętności, które dziś zdobyliście?

Chętni/wybrani uczniowie podsumowują zajęcia.

2. Propozycja zadania domowego:

a. Jak sądzisz, dlaczego w polskiej Konstytucji pojawiają się ograniczenia dotyczące możliwości tworzenia partii politycznych? Przeanalizuj art. 13 Konstytucji RP i napisz, z czego wynikają pojawiające się tam ograniczenia i czy twoim zdaniem są one uzasadnione i potrzebne.

b. Odsłuchaj nagranie abstraktu, aby powtórzyć materiał i utrwalić nowe słówka. Następnie wykonaj ćwiczenie słownikowe na końcu rozdziału.

W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania

Pojęcia

to be registered
to be registered
R19FvS08ex1L3
Nagranie słówka: to be registered

być zarejestrowanym

briefly
briefly
RMrfIWzFkrbKA
Nagranie słówka: briefly

krótko

to gain
to gain
RsjeVFvAMfcMM
Nagranie słówka: to gain

zdobyć

to ensure
to ensure
R1IjJYoC3L6eH
Nagranie słówka: to ensure

zapewnić

on the principle of voluntariness
on the principle of voluntariness
RJ3Gqjvew8zZJ
Nagranie słówka: on the principle of voluntariness

na zasadzie dobrowolności

open to public inspection
open to public inspection
R17L4mb1PwVQx
Nagranie słówka: open to public inspection

jawne (podlegające kontroli publicznej)

approach
approach
RQHJqXA4ZykJn
Nagranie słówka: approach

podejście

to emphasise
to emphasise
R1Q08I16mQjpE
Nagranie słówka: to emphasise

podkreślić

Teksty i nagrania

RkVh7vzRiCEoL
nagranie abstraktu

Political parties

Political parties are social organizations whose main goal is to gain power, because only then can they implement their program, that is, change the state and reality according to their own concept. This is why we do not consider political parties to be non‑governmental organizations. Find out, what the Polish Constitution states about political parties. Listen to the recording or read the extract from the Constitution yourself.

Political parties have a number of various functions: electoral, governing, opinion‑forming, articulatory, creative and organisational functions. Look at the infographics below to study each of the functions closer.