Lesson plan (Polish)
Temat: Bliski Wschód – gospodarka, cechy kulturowe, konflikty zbrojne
Adresat
Uczeń klasy VIII szkoły podstawowej
Podstawa programowa
XIV. Wybrane problemy i regiony geograficzne Azji. Azja jako kontynent kontrastów geograficznych;
10) wskazuje na mapie miejsca konfliktów zbrojnych na Bliskim wschodzie, identyfikuje ich główne przyczyny i skutki;
11) wykazuje postawy ciekawości i poszanowania kultur i religii.
Ogólny cel kształcenia
Uczeń scharakteryzuje Bliski Wschód oraz wyjaśni przyczyny konfliktów zbrojnych na tym terenie
Kompetencje kluczowe
porozumiewanie się w językach obcych;
kompetencje informatyczne;
umiejętność uczenia się.
Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:
wskażesz państwa zaliczane do Bliskiego Wschodu;
określisz cechy charakterystyczne środowiska przyrodniczego tego regionu;
omówisz znaczenie gospodarczege państw Azji Południowo‑Zachodniej z uwzględnieniem roli ropy naftowej – głównego surowca energetycznego występującego w tym regionie;
wskażesz państwa Azji Południowo‑Zachodniej, w których występowały lub nadal trwają konflikty zbrojne, podasz ich przyczyny i skutki.
Metody/techniki kształcenia
podające
pogadanka.
aktywizujące
dyskusja.
eksponujące
pokaz.
programowane
z użyciem komputera;
z użyciem e‑podręcznika.
praktyczne
ćwiczeń przedmiotowych.
Formy pracy
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne
e‑podręcznik;
tablica interaktywna, tablety/komputery;
atlas geograficzny.
Przebieg lekcji
Przed lekcją
Uczniowie zapoznają się z treścią abstraktu. Przygotowują się do pracy na lekcji w taki sposób, żeby móc przeczytany materiał streścić własnymi słowami i samodzielnie rozwiązać zadania.
Faza wstępna
Nauczyciel podaje temat zajęć oraz informuje uczniów o celach lekcji.
Nauczyciel prosi uczniów o wyszukanie w materiałach źródłowych informacji, które państwa zaliczane są do Bliskiego Wschodu.
Na tablicy interaktywnej uruchomienie aplikacji Google Earth- wyszukanie położenia państw Bliskiego Wschodu. Dyskusja.
Faza realizacyjna
Uczniowie pracują w parach. Korzystając z mapy politycznej wyświetlonej na tablicy interaktywnej orientują państwa Bliskiego Wschodu, określają położenie geograficzne. Wskazują państwa największe i najmniejsze powierzchniowo..
Wskazany uczeń podchodzi do mapy, omawia na forum klasy, wskazując poszczególne elementy geograficzne danego regionu.
Na tablicy interaktywnej nauczyciel wyświetla mapę hipsometryczną Azji Południowo- Zachodniej. Uczniowie określają środowisko przyrodnicze Bliskiego Wschodu. Cechy charakterystyczne zapisują na mapie mentalnej.
Za pomocą atlasów geograficznych oraz podręcznika uczniowie charakteryzują klimat regionu Bliskiego Wschodu.
Korzystając z atlasów geograficznych, uczniowie wyszukują bogactwa mineralne tego obszaru. Wskazują państwa, w których występują największe pokłady surowców mineralnych.
Praca w grupach. Każda grupa opracowuje ten sam temat: Przyczyny i skutki konfliktów zbrojnych na Bliskim Wschodzie. Wykorzystuje informacje zawarte w różnych źródłach. Temat rozwija w oparciu o metodę Metaplan: 1.Jak jest?, 2..Jak być powinno, 3. Dlaczego, nie jest tak jak być powinno? 4. Wnioski i rozwiązania.
Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej mapę Izraela- obszar konfliktów z e‑podręcznika.
Każda grupa omawia na forum swoją pracę. Dyskusja.
Faza podsumowująca
Na podsumowanie lekcji uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne na tablicy interaktywnej.
Nauczyciel dokonuje oceny uczniów, w obrębie jednej wylosowanej grupy. Bierze pod uwagę wkład i ich możliwości. Dokonuje również oceny pracy innych uczniów.
Praca domowa
Nauczyciel zadaje pracę domową. Stwórz Quiz zawierający zagadnienia związane z Bliskim Wschodem. Wykorzystaj aplikację Quizziz.com.
W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania
Pojęcia
Nagranie dostępne na portalu epodreczniki.pl
Nagranie słówka: OPEC --- Organization of the Petroleum Exporting Countries
OPEC – Organizacja Krajów Eksportujących Ropę Naftową z siedzibą w Wiedniu. Celem organizacji jest kontrolowanie światowego wydobycia ropy naftowej, poziomu cen i opłat eksploatacyjnych. Utworzona została w 1960 w Bagdadzie
islam – religia monoteistyczna, druga na świecie pod względem liczby wyznawców po chrześcijaństwie. Świętą księgą islamu jest Koran, a zawarte w nim objawienie ma stanowić ostateczne i niezmienne przesłanie Allaha do ludzi.
judaizm – religia monoteistyczna, której podstawą jest wiara w jednego Boga (osobowego, niepodzielnego, będącego bytem niematerialnym, bezcielesnym i wiecznym), będącego nie tylko Stwórcą świata, ale także jego stałym „nadzorcą” lub „opiekunem”.
Teksty i nagrania
The Middle East – the economy, cultural features, armed conflicts
In South‑West Asia, or the Middle East, there are 15 sovereign states and Palestine, the status of which is not fully regulated and therefore it is not recognised as a legitimate state; it is merely a non‑member observer state in the United Nations. Two countries in the Middle East lie partially on other continents – Egypt in Africa and Turkey in Europe. Considering the dominant population group in a given country, there are Arabic and non‑Arabic countries. The division of the countries is provided in table number 1.
South‑West Asia is a large region of 6.3 million kmIndeks górny 22 (bigger than half of Europe). It includes: Asia Minor and Arabian Peninsula (which is the world’s largest peninsula) as well the area south of the Caspian Sea and the Turan Depression. The region has clear sea borders. From the north, Asia Minor is surrounded by the Black Sea, from north‑west by the Bosporus and Dardanelles straits and the Sea of Marmara between them, and the Mediterranean Sea from the west. The Arabian Peninsula is surrounded by the waters of the Red Sea, the Gulf of Aden, the Arabian Sea and the Persian Gulf cutting deep into the land. The eastern border of the region is a borderline between Iran and Afghanistan (although some studies count Afghanistan as a country within the Middle East). A conventional line which separates Africa from South‑West Asia is the Suez Canal.
The Middle East is a region where armed conflicts have been fought for decades. The longest one was the conflict between Israel and Arabic countries, which started in 1948, when, as a result of United Nations’ decision, Israel was granted 50% of Palestinian territory. Arabic countries did not recognise Israel as a sovereign state and an armed conflict broke out. In addition, also Arabic countries themselves wage local wars between one another.
Table 4presents key armed conflicts in the Middle East. However, it does not present material damage, civilian deaths, refugees, and all the other atrocities of war.