Temat: Renesans i humanizm

Adresat

Uczniowie klasy VI szkoły podstawowej

Podstawa programowa

IX. „Złoty wiek” w Polsce na tle europejskim. Uczeń:

1. rozpoznaje charakterystyczne cechy renesansu europejskiego; charakteryzuje największe osiągnięcia Leonarda da Vinci, Michała Anioła, Rafaela Santi, Erazma z Rotterdamu, Mikołaja Kopernika, Galileusza i Jana Gutenberga.

Ogólny cel kształcenia

Uczeń dowie się o rozwoju kultury renesansu.

Kompetencje kluczowe

  • porozumiewanie się w językach obcych;

  • kompetencje informatyczne;

  • umiejętność uczenia się.

Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:

  • określać, co zawdzięczamy epoce renesansu;

  • wyjaśniać, gdzie narodził się renesans i do jakiej epoki nawiązywał;

  • definiować pojęcie humanizmu;

  • wymieniać najważniejszych przedstawicieli renesansu.

Metody/techniki kształcenia

  • podające

    • pogadanka.

  • aktywizujące

    • dyskusja.

  • programowane

    • z użyciem komputera;

    • z użyciem e‑podręcznika.

  • praktyczne

    • ćwiczeń przedmiotowych.

Formy pracy

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne

  • e‑podręcznik;

  • zeszyt i kredki lub pisaki;

  • tablica interaktywna, tablety/komputery.

Przebieg lekcji

Przed lekcją

  1. Uczniowie, korzystając z zasobów internetu i innych materiałów źródłowych, gromadzą ogólne informacje i ciekawostki dotyczące zakresu tematycznego zaplanowanej lekcji.

Faza wstępna

  1. Prowadzący lekcję podaje temat lekcji, określa cel zajęć i wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.

  2. Lekcja przeprowadzana metodą debaty oksfordzkiej nt. Humanizm to najważniejsze dziedzictwo renesansu.. Na jednym z poprzedzających spotkań nauczyciel powinien przedstawić uczniom temat, przydzielić im odpowiednie role i w razie potrzeby wyjaśnić metodę. Podczas przygotowania do debaty uczniowie powinni korzystać z informacji zawartych w abstrakcie oraz innych źródeł, a także współpracować podczas przygotowywania argumentacji.

Faza realizacyjna

  1. Lektura treści abstraktu. Nauczyciel wykorzystuje tekst do pracy indywidualnej lub w parach według następujących kroków: 1) pobieżne przejrzenie tekstu, 2) postawienie pytań, 3) dokładne czytanie, 4) streszczenie poszczególnych części tekstu, 5) powtórzenie treści lub przeczytanie całego tekstu.

  2. Uczniowie wykonują Polecenie 1 i Polecenie 2. Swoją odpowiedź przygotowują pisemnie. Nauczyciel kontroluje poprawność wypowiedzi, uzupełniając ją w razie konieczności o dodatkowe wiadomości.

  3. Analiza ilustracji interaktywnej. Uczestnicy zajęć zapoznają się z treścią przedstawioną na grafice. Następnie nauczyciel omawia z uczniami poznane zagadnienia..

  4. Uczniowie analizują ilustrację i wykonują Ćwiczenie 1. Aby odpowiedzieć na pytanie, mogą korzystać ze źródeł internetowych lub innych publikacji. Nauczyciel sprawdza poprawność odpowiedzi i udziela uczniom informacji zwrotnej.

  5. Uczniowie w parach rozwiązują Ćwiczenie 2.

Faza podsumowująca

  1. Nauczyciel krótko przedstawia najważniejsze zagadnienia omówione na zajęciach. Odpowiada na dodatkowe pytania podopiecznych i wyjaśnia wszelkie ich wątpliwości. Uczniowie uzupełniają notatki.

  2. Nauczyciel zadaje uczniom pytania:

    • Co na zajęciach wydało wam się ważne i ciekawe?

    • Co było łatwe, a co trudne?

    • Jak możecie wykorzystać wiadomości i umiejętności, które dziś zdobyliście?

    Chętni lub wybrani uczniowie podsumowują zajęcia

Praca domowa

  1. Odsłuchaj w domu nagrania abstraktu. Zwróć uwagę na wymowę, akcent i intonację. Naucz się prawidłowo wymawiać poznane na lekcji słówka.

  2. Uczniowie rozwiązują ćwiczenia, których nie zrealizowano w toku lekcji.

W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania

Pojęcia

Anthropocentrism
Anthropocentrism
R1FiN8PvnqXy1
Nagranie słówka: Anthropocentrism

Antropocentryzm – pogląd, według którego człowiek jest ośrodkiem i celem wszechświata. >

Humanism
Humanism
R1KyxxYwPwmgJ
Nagranie słówka: Humanism

Humanizm – główny prąd umysłowy epoki odrodzenia, przypisujący człowiekowi centralne miejsce w świecie i najwyższą wartość.

Patronage
Patronage
R1QEbch4fbyjT
Nagranie słówka: Patronage

Mecenat – opieka nad artystami i twórczością artystyczną sprawowana przez osoby majętne i wpływowe.

Renaissance
Renaissance
RL3kPxbmt099I
Nagranie słówka: Renaissance

Renesans – (wł. rinascita – odrodzenie, obudzenie się, rozkwit) – epoka trwająca w Europie w XV – XVI w.

Teksty i nagrania

R9qGEJKSgbwDb
Nagranie abstraktu

Renaissance and humanism

The Renaissance, otherwise known as the Rebirth, is an era that began at the turn of the 14th and 15th centuries in Italy and lasted until the 16th century. It had a great impact on almost all areas of contemporary life – culture, science and art. The medieval ideals were thrown aside and the focus was put on the man and his life. It was man, not God, who was at the center of attention. Thus, the concept inseparably connected with the Renaissance is humanism.

The leading concept of the Renaissance era was “carpe diem” – seize the day, live in the moment. In the Renaissance, there was a return to ancient thought. It was based on the authority of ancient philosophers. The intellectuals of the Renaissance era focused on Roman ideals, civic virtues, and secular, not religious, education models. The ideal of the era was a comprehensively educated man.

Rich Italian families erected palaces showing their wealth, and decorated them with paintings and sculptures commissioned from artists. This how the patronage was born, which is the care of wealthy connoisseurs of art over its creators.

As a result of the development of crafts and trade, but also thanks to the political break‑up of Italy, wealthy centers were established, where the Renaissance culture began to flourish. These centers include mainly Milan, Rome, Genoa, Venice as well as Florence.

In the Renaissance period, many famous artists created their works, including Leonardo da Vinci, Raphael, Michelangelo. All pieces of art created during this period were created in a realistic manner.

The cult of antiquity found its fullest expression in Italian literature. Italian artists imitated the ancient ones, Latin was the dominant language. This does not mean, however, that native languages were not used.

Poets and other writers of the Renaissance era addressed various issues, but the topic that interested them the most was the man.

The greatest writer of the Renaissance was William Shakespeare, the author of such works as “Hamlet”, “Romeo and Juliet” or “Macbeth”.

Although the Renaissance era did not last long, it had a huge impact on the future: it initiated another era, the early modern period.