Temat: Woda – podstawa życia

Adresat

Uczeń szkoły podstawowej (klasy 7. i 8.)

Podstawa programowa:

Szkoła podstawowa. Chemia.

II. Rozumowanie i zastosowanie nabytej wiedzy do rozwiązywania problemów. Uczeń:

5) wykorzystuje wiedzę do rozwiązywania prostych problemów chemicznych;

6) stosuje poprawną terminologię.

Ogólny cel kształcenia

Uczeń omawia obieg wody w przyrodzie oraz rolę wody w życiu organizmów żywych.

Kompetencje kluczowe

  • porozumiewanie się w językach obcych;

  • kompetencje informatyczne;

  • umiejętność uczenia się.

Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:

  • opisywać obieg wody w przyrodzie;

  • omawiać rolę wody w życiu organizmów żywych.

Metody/techniki kształcenia

  • aktywizujące

    • dyskusja.

  • podające

    • pogadanka.

  • eksponujące

    • film.

  • programowane

    • z użyciem komputera;

    • z użyciem e‑podręcznika.

  • praktyczne

    • ćwiczeń przedmiotowych.

Formy pracy

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne

  • e‑podręcznik;

  • zeszyt i kredki lub pisaki;

  • tablica interaktywna, tablety/komputery.

Przebieg lekcji

Faza wstępna

  1. Nauczyciel rozdaje uczniom metodniki lub kartki w trzech kolorach: zielonym, żółtym i czerwonym do zastosowania w pracy techniką świateł drogowych. Przedstawia cele lekcji sformułowane w języku ucznia na prezentacji multimedialnej oraz omawia kryteria sukcesu (może przesłać uczniom cele lekcji i kryteria sukcesu pocztą elektroniczną lub zamieścić je np. na Facebooku, dzięki czemu uczniowie będą mogli prowadzić ich portfolio).

  2. Prowadzący wspólnie z uczniami ustala – na podstawie wcześniej zaprezentowanych celów lekcji – co będzie jej tematem, po czym zapisuje go na tablicy interaktywnej/tablicy kredowej. Uczniowie przepisują temat do zeszytu.

  3. BHP – przed przystąpieniem do eksperymentów uczniowie zapoznają się z kartami charakterystyk substancji, które będą używane na lekcji. Nauczyciel wskazuje na konieczność zachowania ostrożności w pracy z nimi.

Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel inicjuje rozmowę wprowadzającą w temat. Pyta uczniów: Dlaczego woda to podstawa życia? Prosi podopiecznych, żeby znane sobie informacje przedstawili w formie graficznej, wykorzystując szkicownik zamieszczony w abstrakcie.

  2. Uczniowie czytają fragment poświęcony obecności wody w przyrodzie, a następnie wykonują ćwiczenie nr 1.

  3. Uczniowie, pracując w parach, wykonują polecenie nr 2: na podstawie ilustracji wyjaśniają, jak wygląda obieg wody w przyrodzie oraz zmiana jej stanu skupienia. Wskazane pary omawiają swoje opracowania na forum klasy.

  4. Nauczyciel informuje uczestników zajęć, że przeprowadzą eksperyment „Ogrzewanie rozdrobnionego ogórka”. Dzieli uczniów na grupy i rozdaje odpowiedni sprzęt, szkło oraz odczynniki do wykonywania eksperymentu. Uczniowie – z pomocą nauczyciela – formułują hipotezę i zapisują ją w formularzu w abstrakcie. Następnie wykonują czynności według instrukcji zamieszczonej w abstrakcie. Zapisują spostrzeżenia w formularzu. Nauczyciel zadaje pytania w odniesieniu do zanotowanych spostrzeżeń. Inicjuje tym dyskusję, z której wnioski uczniowie notują w formularzu.

  5. Nauczyciel zapowiada film pt. „Badanie obecności wody w kryształach siarczanu(VI) miedzi(II)”. Poleca uczniom, żeby w formularzu zamieszczonym w abstrakcie zapisali pytanie badawcze i hipotezę. Następnie wyświetla film, a uczniowie odnotowują swoje obserwacje i wnioski. Nauczyciel zachęca młodzież do dyskusji, nawiązując do przedstawionych wcześniej konkluzji.

  6. Uczniowie wykonują ćwiczenie interaktywne nr 2. Nauczyciel razem z nimi omawia właściwe rozwiązanie.

Faza podsumowująca

  1. Nauczyciel odtwarza nagranie abstraktu. Co jakiś czas zatrzymuje je, prosząc uczniów, by opowiedzieli własnymi słowami to, co przed chwilą usłyszeli. W ten sposób uczniowie utrwalają informacje poznane w czasie lekcji oraz ćwiczą słuchanie ze zrozumieniem.

  2. Nauczyciel prosi uczniów o rozwinięcie zdań:

    • Dziś nauczyłem się…

    • Zrozumiałem, że…

    • Zaskoczyło mnie…

    • Dowiedziałem się…

    W celu przeprowadzenia podsumowania może posłużyć się tablicą interaktywną w abstrakcie lub polecić uczniom pracę z nią

Praca domowa

  1. Wykonaj polecenie nr 5.1.

W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania

Pojęcia

dissolution
dissolution
RTuwZofTZuMKh
Nagranie dźwiękowe słówka

rozpuszczanie – proces powstawania roztworu polegający na mieszaniu się drobin substancji rozpuszczanej z drobinami rozpuszczalnika

Teksty i nagrania

R1YZEw77i2BXc
Nagranie dźwiękowe abstraktu 

Water – the basis of life

`

Water is one of the more widespread substances in nature. The surface of the Earth is covered with water in almost 71%. Of this, 97% is the water of the seas and oceans. The remaining part of the water is trapped in glaciers, permanent snow cover and permafrost, it forms rivers and water reservoirs, it is found in groundwater, soil, air and is a component of living organisms.

Only 2.5% of the volume of natural waters are fresh waters, which are essential for the life of all organisms. The remaining 97.5% are salty waters (seas and oceans, salt lakes and groundwater) that do not play role when it comes to providing humanity with drinking water. The name „salt water” derives from the taste of seawater, which mainly comes from the dissolved sodium chloride. It is not safe to drink, and its administration can be very dangerous – the body has to use more water to expel the substance introduced with it than it received in a drunken portion.
”Fresh water” contains much less dissolved chemicals. Drinking water is obtained from it.

Water is the only chemical compound that occurs on Earth in three states of matter. It is liquid in surface and underground waters, in the atmosphere it is a gas, and in precipitation (snow, hail) as well as glaciers and permafrost it exists in a solid state.

Water is indispensable to the life of plants, animals and people. In the hierarchy of all life needs of organisms, water is in the first place. There are even microorganisms that can live without oxygen, but they cannot live without water. Water is the most important component of organisms, for example, it constitutes about 60‑70% of human body mass. It is essential for its proper functioning: it participates in the regulation of body temperature, transport of nutrients, metabolic products and in all biochemical reactions taking place in the body.

  • Natural waters, found in nature, are solutions of various solid substances and gases.

  • Most of the substance are contained in the sea water, the least - water from precipitation.

  • Almost 71%of the Earth's surface is covered with water.

  • Water as the only compound on Earth that occurs in three states of matter.

  • Water is the most important component of organisms.

  • Due to the limited resources of available fresh water, we should save a drinking water.