Lesson plan (Polish)
Temat: Woda i jej właściwości – składniki roztworu i badanie rozpuszczalności substancji
Adresat
Uczeń szkoły podstawowej (klasy 7. i 8.)
Podstawa programowa
Szkoła podstawowa. Chemia.
V. Woda i roztwory wodne. Uczeń:
2) podaje przykłady substancji, które nie rozpuszczają się w wodzie, oraz przykłady substancji, które rozpuszczają się w wodzie, tworząc roztwory właściwe; podaje przykłady substancji, które z wodą tworzą koloidy i zawiesiny;
3) projektuje i przeprowadza doświadczenia dotyczące rozpuszczalności różnych substancji w wodzie.
Ogólny cel kształcenia
Uczeń projektuje i przeprowadza doświadczenia dotyczące rozpuszczalności różnych substancji w wodzie
Kompetencje kluczowe
porozumiewanie się w językach obcych;
kompetencje informatyczne;
umiejętność uczenia się.
Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:
określać na przykładach rozpuszczalnik i substancję rozpuszczaną;
podawać przykłady substancji, które rozpuszczają się w wodzie i tych, które nie rozpuszczają się w wodzie;
przeprowadzać doświadczenie, którego celem jest zbadanie, czy dana substancja rozpuszcza się w wodzie, czy też nie.
Metody/techniki kształcenia
aktywizujące
dyskusja.
podające
pogadanka.
eksponujące
film.
programowane
z użyciem komputera;
z użyciem e‑podręcznika.
praktyczne
ćwiczeń przedmiotowych.
Formy pracy
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne
e‑podręcznik;
zeszyt i kredki lub pisaki;
tablica interaktywna, tablety/komputery.
Przebieg lekcji
Faza wstępna
Nauczyciel rozdaje uczniom metodniki lub kartki w trzech kolorach: zielonym, żółtym i czerwonym do zastosowania w pracy techniką świateł drogowych. Przedstawia cele lekcji sformułowane w języku ucznia na prezentacji multimedialnej oraz omawia kryteria sukcesu (może przesłać uczniom cele lekcji i kryteria sukcesu pocztą elektroniczną lub zamieścić je np. na Facebooku, dzięki czemu uczniowie będą mogli prowadzić ich portfolio).
Prowadzący wspólnie z uczniami ustala – na podstawie wcześniej zaprezentowanych celów lekcji – co będzie jej tematem, po czym zapisuje go na tablicy interaktywnej/tablicy kredowej. Uczniowie przepisują temat do zeszytu.
BHP – przed przystąpieniem do eksperymentów uczniowie zapoznają się z kartami charakterystyk substancji, które będą używane na lekcji. Nauczyciel wskazuje na konieczność zachowania ostrożności w pracy z nimi.
Faza realizacyjna
Nauczyciel wprowadza uczniów w zagadnienie realizowane na lekcji. Odwołuje uczestników zajęć do abstraktu i prosi o zapoznanie się z instrukcją eksperymentu „Rozpuszczanie cukru w wodzie”. Dzieli uczniów na grupy, rozdaje odpowiedni sprzęt, szkło oraz odczynniki do wykonywania eksperymentu. Uczniowie wykonują czynności według instrukcji. Zapisują wnioski w formularzu. Nauczyciel inicjuje dyskusję w odniesieniu do zanotowanych spostrzeżeń.
Ochotnicy podsumowują dyskusję i własnymi słowami wyjaśniają znaczenie pojęć: rozpuszczalnik i substancja rozpuszczona.
Nauczyciel zapowiada film pt. „Badanie zdolności do rozpuszczania się różnych substancji w wodzie”. Poleca uczniom, żeby w formularzu zamieszczonym w abstrakcie zapisali pytanie badawcze i hipotezę. Następnie wyświetla film, a uczniowie odnotowują swoje obserwacje i wnioski. Wybrane osoby przedstawiają wyniki swojej pracy.
Uczniowie, pracując w parach, wypisują przykłady substancji, które rozpuszczają się w wodzie i takie, które nie rozpuszczają się w wodzie. Wskazane pary przedstawiają swoje przykłady na forum klasy.
Uczniowie samodzielnie wykonują zamieszczone w abstrakcie ćwiczenia interaktywne sprawdzające stopień opanowania wiadomości poznanych w czasie lekcji. Nauczyciel inicjuje dyskusję, w trakcie której omówione zostają prawidłowe rozwiązania wszystkich ćwiczeń samodzielnie wykonanych przez uczniów.
Faza podsumowująca
Nauczyciel pyta: Gdyby z przedstawionego na lekcji materiału miałaby odbyć się kartkówka, jakie pytania waszym zdaniem powinny zostać zadane?
Gdyby uczniowie nie wyczerpali najistotniejszych zagadnień, nauczyciel może uzupełnić ich propozycje.
Praca domowa
Odsłuchaj w domu nagrania abstraktu. Zwróć uwagę na wymowę, akcent i intonację. Naucz się prawidłowo wymawiać poznane na lekcji słówka.
W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania
Pojęcia
rozpuszczalnik – składnik roztworu; najczęściej jest to substancja występująca w przewadze
substancja rozpuszczona – składnik roztworu, substancja rozpuszczona w rozpuszczalniku
Teksty i nagrania
Water and its properties – solution components and testing of substances’ solubility
All solutions are made up of the following components: solvent and solutes.
Different substances vary in terms of solubility in water. Some dissolve in water very well and form a true solution, for example sodium chloride or sucrose (the main ingredient of sugar). There are also substances that dissolve in water not that well and form suspensions, e.g.: potato starch, silica (sand), chalk. When trying to dissolve egg white in water, we will end with a colloidal solution.
All solutions are made up of a solvent and a solute.
In a solution the quantity of solvent is greater than the quantity of solute.
Substances differ in terms of their solubility in water.