Temat: Raj dla różnowierców

Adresat

Uczniowie klasy VI szkoły podstawowej

Podstawa programowa

X. Początki Rzeczypospolitej Obojga Narodów. Uczeń:

charakteryzuje stosunki wyznaniowe i narodowościowe w Rzeczypospolitej; wyjaśnia główne założenia konfederacji warszawskiej;

Ogólny cel kształcenia

Uczeń dowie się o specyfice funkcjonowania wyznawców różnych religii na ziemiach Rzeczypospolitej.

Kompetencje kluczowe

  • porozumiewanie się w językach obcych;

  • kompetencje informatyczne;

  • umiejętność uczenia się.

Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:

  • jakie religie dominowały w okresie istnienia Rzeczypospolitej Obojga Narodów;

  • czego dotyczyła unia podpisana w Brześciu w 1596 r.

Metody/techniki kształcenia

  • podające

    • pogadanka.

  • aktywizujące

    • dyskusja.

  • programowane

    • z użyciem komputera;

    • z użyciem e‑podręcznika.

  • praktyczne

    • ćwiczeń przedmiotowych.

Formy pracy

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne

  • e‑podręcznik;

  • zeszyt i kredki lub pisaki;

  • tablica interaktywna, tablety/komputery.

Przebieg zajęć

Faza wstępna

  1. Prowadzący lekcję podaje temat lekcji, określa cel zajęć i wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.

  2. Nauczyciel odtwarza nagranie abstraktu. Co jakiś czas zatrzymuje je, prosząc uczniów, by opowiedzieli własnymi słowami to, co przed chwilą usłyszeli. W ten sposób uczniowie ćwiczą słuchanie ze zrozumieniem.

Faza realizacyjna

  1. Lektura treści abstraktu. Nauczyciel wykorzystuje tekst do pracy indywidualnej lub w parach według następujących kroków: 1) pobieżne przejrzenie tekstu, 2) postawienie pytań, 3) dokładne czytanie, 4) streszczenie poszczególnych części tekstu, 5) powtórzenie treści lub przeczytanie całego tekstu.

  2. Na podstawie informacji przedstawionych na osi czasu oraz wiadomości z dostępnych źródeł uczniowie wskazują wydarzenie ich zdaniem najistotniejsze dla historii Kościoła czasów Rzeczpospolitej Obojga Narodów. Następnie argumentują swój wybór na forum klasy. Koledzy i koleżanki oceniają ich pracę, biorąc pod uwagę sposób przedstawienia wniosków oraz jasność uzasadnienia.

  3. Nauczyciel wspólnie z uczniami podsumowuje dotychczasowy przebieg zajęć.

  4. Nauczyciel wyświetla mapę z Polecenia 2. Odczytuje treść polecenia i, jeśli to konieczne, wspomaga uczniów w poszukiwaniu odpowiedzi.

  5. Uczniowie analizują galerię ilustracji i wykonują Polecenie 3. Aby odpowiedzieć na pytanie, mogą korzystać ze źródeł internetowych lub innych publikacji. Nauczyciel sprawdza poprawność odpowiedzi i udziela uczniom informacji zwrotnej.

  6. Uczniowie w parach rozwiązują Ćwiczenie 1. Nauczyciel sprawdza, czy zadanie zostało prawidłowo wykonane, i udziela uczniom informacji zwrotnej.

Faza podsumowująca

  1. Nauczyciel prosi chętnego ucznia o podsumowanie lekcji z jego punktu widzenia. Pyta pozostałych uczniów, czy chcieliby coś dodać do wypowiedzi kolegi na temat wiedzy i umiejętności opanowanych na lekcji.

  2. Nauczyciel pyta: Gdyby z przedstawionego na lekcji materiału miała się odbyć kartkówka, jakie pytania waszym zdaniem powinny zostać zadane? Gdyby uczniowie nie wyczerpali najistotniejszych zagadnień, nauczyciel może uzupełnić ich propozycje.

Praca domowa

  1. Odsłuchaj w domu nagrania abstraktu. Zwróć uwagę na wymowę, akcent i intonację. Naucz się prawidłowo wymawiać poznane na lekcji słówka.

  2. Napisz krótką notatkę dotyczącą tematów poruszanych na lekcji.

W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania

Pojęcia

Qahals
Qahals
R1GC693jGf5e9
Nagranie słówka: Qahals

Kahały – żydowskie gminy wyznaniowe.

Eastern Orthodox Church
Eastern Orthodox Church
Rcpg5RFwh0cAe
Nagranie słówka: Eastern Orthodox Church

Prawosławie – wyznanie chrześcijańskie obrządku wschodniego.

Union of Brest
Union of Brest
R5cTde3LyMMVb
Nagranie słówka: Union of Brest

Unia brzeska – unia kościelna zawarta w 1596 r. między częścią biskupów prawosławnych Rzeczypospolitej Obojga Narodów a Kościołem katolickim w Brześciu.

Religious tolerance
Religious tolerance
RmchMxaZA28qc
Nagranie słówka: Religious tolerance

Tolerancja religijna – postawa tolerancji dla poglądów religijnych innych osób.

Reformation
Reformation
RH0f9zKi3H4OZ
Nagranie słówka: Reformation

Reformacja – ruch religijno‑polityczno‑społeczny zapoczątkowany przez Marcina Lutra, mający na celu odnowę chrześcijaństwa.

Teksty i nagrania

RU9PK1kETW379
Nagranie abstraktu

A paradise for dissenters

The period of the Polish‑Lithuanian Commonwealth was very diversified in respect of denominations. Earlier, there were two dominating religions. In the area of Greater Poland, Mazovia, Royal Prussia and Lithuania – Western Catholicism, and the Eastern Orthodox Church in the east. In the Catholic church, the hierarchy was linked with the state administration. Large social events were always combined with religious activities (e.g. coronation, election). The second largest denomination after Catholicism was the Eastern Orthodox Church. In 1596, Union was signed in Brest‑on‑the‑Bug, in the result of which the Greek Catholic Church in Poland was created. It was a church formed by a part of the Orthodox clergy and believers who recognised the authority of the Pope as the head of the Church and adopted the Western Catholic dogmas.

The beginning of the 15th century was the time of the Protestant Reformation. When the works of Martin Luther arrived to Poland from Germany, where they had been printed, many clerics – following the reformer – abandoned their orders and parishes, and rejected celibacy. Other, who had not abandoned the clerical status, started to preach in the Lutheran spirit. The Lutheran doctrine developed in the Polish land mainly in the areas formerly belonging to the Teutonic Order. Calvinism also found supporters in our country. The social group which found it the most suitable, were medium nobles. This denomination met with the approval of these circles, because it ensured the increase of their power at the expense of the clergy, and subordinated local life to landowners. A large non‑Christian religious group in the Commonwealth were Jews. Jewish religious communities enjoyed broad autonomy in the administrative system of the Commonwealth. The religious diversity had a positive impact on Polish culture. It contributed to the development of literature – especially literary language, education and science.