Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Temat lekcji: Kraj od morza do morza – Rzeczypospolita Obojga Narodów

Autor scenariusza: Marcin Dyś

Adresat

Uczeń klasy V szkoły podstawowej

Podstawa programowa

Nowa podstawa programowa

IX. „Złoty wiek” w Polsce na tle europejskim. Uczeń:

4) umieszcza w czasie i opisuje najważniejsze wydarzenia w dziedzinie polityki wewnętrznej ostatnich Jagiellonów;

8) przedstawia okoliczności zawarcia unii realnej między Polską a Litwą (1569) i jej główne postanowienia.

Ogólny cel kształcenia

Uczniowie zapoznają się z okolicznościami powstania Rzeczypospolitej Obojga Narodów.

Kompetencje kluczowe

  • porozumiewanie się w języku ojczystym;

  • porozumiewanie się w językach obcych;

  • kompetencje informatyczne;

  • umiejętność uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • opisuje historię współpracy polsko‑litewskiej;

  • wyjaśnia, czym się różni unia personalna od unii realnej;

  • podaje przyczyny zacieśnienia relacji między Polską i Litwą;

  • wyjaśnia zapisy unii lubelskiej i jej znaczenie;

  • charakteryzuje skutki unii i powstania Rzeczypospolitej Obojga Narodów.

Metody/techniki kształcenia

  • metody podające: pogadanka, wyjaśnienia i komentarze nauczyciela;

  • metody programowane: z wykorzystaniem e‑podręcznika, z użyciem multimediów;

  • metody problemowe: aktywizujące: dyskusja;

  • metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe, praca z tekstem; praca z ilustracją.

Formy pracy

  • praca w grupach;

  • praca z całą klasą;

  • praca indywidualna.

Środki dydaktyczne

  • e‑podręcznik;

  • tablica interaktywna lub tradycyjna;

  • tablety/komputery:

  • zeszyt i kredki/pisaki.

Przed lekcją

Nauczyciel prosi, aby uczniowie przypomnieli sobie historię związków Polski i Litwy od 1385 roku i unii w Krewie. Uczniowie mają również zapoznać się z tekstem z e‑podręcznika z rozdziału „Rzeczypospolita Obojga Narodów” zamieszczonego we „Wprowadzeniu”.

Przebieg zajęć

Faza wstępna

1. Nauczyciel podaje uczniom temat, cel lekcji oraz kryteria sukcesu.

2. Nawiązując do historii współpracy Polski i Litwy, nauczyciel pyta, jaki charakter miała ta współpraca. Czym się ona charakteryzowała i czy była to współpraca dwóch państw o takiej samej sile, pozycji i znaczeniu.

Faza realizacyjna

1. Nauczyciel pyta uczniów o unię zawartą w 1385 roku w Krewie – dlaczego została zawarta, jaki był jej cel i charakter. Następnie pyta, nawiązując do zadania domowego, czym różniła się ona od tej z opisu. Nauczyciel, zadając pytania, pamięta o takim ich formułowaniu, by miały charakter pytań kluczowych. Uczniowie powinni wskazać różnice pomiędzy unią personalną i realną oraz znać znaczenie obu terminów.

2. Nauczyciel przybliża uczniom historię zawarcia unii realnej – wymienia postulaty ruchu egzekucyjnego, początkową niechęć Zygmunta Augusta oraz inne czynniki, które uniemożliwiały zacieśnienie związku (np. niechęć magnaterii litewskiej). Uczniowie, pracując w parach, wykonują Ćwiczenie 1Ćwiczenie 2. Podczas pracy nad ćwiczeniami i poleceniami nauczyciel wykorzystuje metodniki lub zestaw kart w trzech kolorach: zielonym, żółtym i czerwonym. Uczniowie dzięki kartom sygnalizują nauczycielowi, czy mają trudności z wykonywaniem poleceń (kolor zielony – radzę sobie świetnie, kolor żółty – mam wątpliwości, kolor czerwony – proszę o pomoc). Nauczyciel upewnia się, że zadania zostały prawidłowo wykonane i udziela informacji zwrotnej.

3. Uczniowie analizują fragment tekstu Unii lubelskiej, zaznaczając prawdziwe odpowiedzi (Ćwiczenie 3) i uzupełniając schemat (Ćwiczenie 4), a następnie wykonują Ćwiczenie 5. Uczniowie powinni pracować w parach, a podczas uzupełniania schematu mieć możliwość uzyskania pomocy od nauczyciela. Nauczyciel może również wyznaczyć w klasie ekspertów, czyli zdolniejszych uczniów, którzy lepiej opanowali materiał, by pomogli słabiej radzącym sobie z ćwiczeniami kolegom i koleżankom.

4. Rozpoczynając dyskusję o skutkach unii realnej między Polską i Litwą, nauczyciel prosi, by uczniowie przyjrzeli się mapie i wykonali Polecenie 1. Podczas krótkiej dyskusji, nauczyciel zadaje uczniom pytania kluczowe, np.:

  • jakie znaczenie dla polityki międzynarodowej miało zawarcie unii między Polską i Litwą?

  • co by było, gdyby nie doszło do zawarcia unii?

  • jakie znaczenie dla stosunków z zakonem krzyżackim miało zawarcie unii?

5. Następnie uczniowie wykonują Ćwiczenie 6.

Faza podsumowująca

1. Podsumowując lekcję, nauczyciel zadaje pytania: Kiedy zawarto pierwszą unię polsko‑litewską? Jak kształtowała się współpraca między Polską a Litwą od unii w Krewie do unii lubelskiej? Co dała unia realna obu państwom?

2. Nauczyciel rozdaje uczniom ankiety ewaluacyjne, w których ocenią własną pracę na lekcji, aktywność swoją oraz kolegów i koleżanek, ocenią co im się podobało.

3. Nauczyciel zadaje zadanie domowe dla uczniów chętnych (nie jest obligatoryjną częścią scenariusza): Po unii lubelskiej powstała Rzeczpospolita Obojga Narodów – największy po państwie rosyjskim kraj w Europie. Państwo to, oprócz wzmocnienia, musiało liczyć się również z wieloma trudnościami i problemami. Postaraj się znaleźć jak najwięcej z nich oraz wytłumaczyć, w jaki sposób były one zagrożeniem.

W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania

Pojęcia

Sejm of the Polish‑Lithuanian Commonwealth
Sejm of the Polish‑Lithuanian Commonwealth
R1HHxgorNGJwo
Nagranie słówka: Sejm of the Polish‑Lithuanian Commonwealth

Sejm walny – nazwa najwyższego organu przedstawicielskiego – parlamentu – najpierw w Królestwie Polskim, a od 1569 roku w Rzeczypospolitej Obojga Narodów, decydującego o ważnych sprawach w państwie. Składał się z dwóch izb – senatu i izby poselskiej oraz trzech stanów sejmujących króla, posłów i senatorów.

boyar
boyar
R1Gpoy2kA6t7C
Nagranie słówka: boyar

bojar – w Wielkim Księstwie Litewskim przedstawiciel niższej i średniej warstwy szlachty, na Rusi wielki właściciel ziemski.

personal union
personal union
RYhvoUdwTR7sj
Nagranie słówka: personal union

unia personalna – związek dwóch lub więcej państw posiadających wspólnego władcę przy zachowaniu odrębności państwowej.

real union
real union
RIdQzbzU7L3NY
Nagranie słówka: real union

unia realna – związek dwóch lub więcej państw posiadających wspólne instytucje państwowe oraz monarchę. W jej ramach członkowie tworzą jedno wspólne państwo.

union of Lublin
union of Lublin
R1BAdhqG5qcN0
Nagranie słówka: union of Lublin

unia lubelska – porozumienie pomiędzy Królestwem Polski oraz Wielkim Księstwem Litewskim zawarte w 1569 roku w Lublinie. Porozumienie to skutkowało powstaniem unii realnej i utworzeniem Rzeczypospolitej Obojga Narodów ze wspólnym monarchą, sejmem, walutą, herbem, polityką zagraniczną i obronną. Zostały zachowane jednak odrębne skarby, sądownictwo, urzędy oraz wojsko.

pahonia
pahonia
RKi9A5qGLVIhN
Nagranie słówka: pahonia

pogoń – herb Wielkiego Księstwa Litewskiego, przedstawiający jeźdźca (rycerza) na koniu z mieczem w prawej ręce oraz tarczą ze złotym krzyżem litewskim w lewej ręce.

religious tolerance
religious tolerance
Rj3BwNFFGTlw9
Nagranie słówka: religious tolerance

tolerancja religijna – postawa akceptacji i poszanowania czyichś wierzeń i przekonań religijnych.

Teksty i nagrania

R15I63epWNKPd
Nagranie abstraktu

Polish–Lithuanian Commonwealth

In 1569 a new state was established in the Lublin Sejm. The Crown of the Kingdom of Poland and the Grand Duchy of Lithuania merged to form the Polish–Lithuanian Commonwealth. Personal union transformed into a real union. From that moment on, both states shared the same monarch, Sejm and foreign policy. The central and land offices, the treasury, the army and the judiciary were to be separate. Lithuanian and Ruthenian nobles got Polonized over time. In practice, however, the separateness of the Crown and Lithuania had never been blurred. The Commonwealth (especially its eastern part) was inhabited by representatives of different nationalities, speaking different languages and being representatives of different religions and beliefs. They included Poles, Lithuanians, Russians, Germans, Jews, Armenians, Tartars, Wallachians and others. A wide religious tolerance prevailed in Poland of that times. Loyalty to the Commonwealth was the thing that mattered. Hence, many noblemen were Calvinists (mainly in Prussia and Livonia), Orthodox (descendants of Ruthenian boyars) or even Muslim (Tatars).