Temat: O wolność

Adresat

Uczniowie klasy VI szkoły podstawowej

Podstawa programowa

Klasa VI szkoły podstawowej.

XIV. Powstanie Stanów Zjednoczonych. Uczeń:

1) omawia przyczyny i następstwa amerykańskiej wojny o niepodległość.

Ogólny cel kształcenia

Uczniowie zapoznają się z przyczynami i następstwami amerykańskiej wojny o niepodległość

Kompetencje kluczowe

  • porozumiewanie się w językach obcych;

  • kompetencje informatyczne;

  • umiejętność uczenia się.

Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:

  • wyjaśniać przyczyny i okoliczności amerykańskiej wojny o niepodległość;

  • rozpoznawać i charakteryzować najważniejsze postaci amerykańskiej wojny o niepodległość;

  • oceniać następstwa amerykańskiej wojny o niepodległość.

Metody/techniki kształcenia

  • aktywizujące

    • dyskusja.

  • podające

    • pogadanka.

  • eksponujące

    • film.

  • programowane

    • z użyciem komputera;

    • z użyciem e‑podręcznika.

  • praktyczne

    • ćwiczeń przedmiotowych.

Formy pracy

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne

  • e‑podręcznik;

  • zeszyt i kredki lub pisaki;

  • tablica interaktywna, tablety/komputery.

Przebieg lekcji

Przed lekcją

  1. Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z tekstem z e‑podręcznika: *Trudne zwycięstwo - angielskie problemy w Ameryce po wygranej wojnie*. Na jego podstawie oraz wiedzy z poprzednich lekcji uczniowie wykonują Polecenia 1 i 2 z e‑podręcznika.

Faza wstępna

  1. Nauczyciel podaje uczniom cel lekcji oraz kryteria sukcesu.

  2. Nauczyciel rozmawia z uczniami o efektach ich pracy domowej. Następnie, nawiązując do uzyskanej w domu wiedzy, wyjaśnia im, jaka potyczka była pierwszym starciem zbrojnym, od którego zaczęła się wojna kolonii angielskich w Ameryce o niepodległość. Wyjaśnia im założenia polityki brytyjskiej tamtego czasu (m.in. działania dotyczące Kanady, podatków, etc.).

Faza realizacyjna

  1. Uczniowie słuchają krótkiego wykładu nauczyciela na temat amerykańskiej wojny o niepodległość. Następnie wykonują Polecenie 1. Analizują mapę przedstawiającą wojnę o niepodległość. Zapisują floty i armie państw biorących udział w tej wojnie. Następnie, po wyszukaniu informacji w Internecie, wykonują Polecenie 1.

  2. Nauczyciel zwraca uwagę uczniów na fakt, jak istotną sprawą w rozstrzygnięciu tego konfliktu były kłopoty Brytyjczyków w znalezieniu celu strategicznego, którego zdobycie skłoniłoby drugą stronę do uznania się za pokonaną. Podobnie z drugiej strony Amerykanie nie mieli możliwości zaatakować celów bezpośrednio w metropolii, co utrudniało Brytyjczykom uznanie się za pokonanych. Ostatecznie zatem akt kapitulacji pod Yorktown w 1781 roku stał się wygodnym pretekstem do zakończenia wojny. Uczniowie wykonują Ćwiczenie 1 .

Faza podsumowująca

  1. Uczniowie wykonują Ćwiczenie 2. Analizują informacje dotyczące finału wojny o niepodległość Stanów Zjednoczonych.

  2. Nauczyciel rozdaje uczniom ankiety ewaluacyjne, w których ocenią własną pracę na lekcji, pracę nauczyciela oraz kolegów i koleżanek .

Praca domowa

  1. Nauczyciel zadaje zadanie domowe (nie jest obligatoryjną częścią scenariusza): poleca wykonaćĆwiczenie 1 z e‑podręcznika. Uczniowie mają też odszukać w zasobach Internetu Deklarację Niepodległości USA, a następnie wynotować / przekopiować najciekawsze ich zdaniem fragmenty. Ostatnim elementem zadania jest pisemne uzasadnienie wyboru.

W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania

Pojęcia

Fiscalism
Fiscalism
R1TEqTh8f6Ilu
Nagranie słówka: Fiscalism

Fiskalizm – polityka państwa polegająca na dążeniu do zwiększania wpływów do budżetu poprzez nakładanie kolejnych obciążeń podatkowych na ludność.

„Boston Tea Party”
„Boston Tea Party”
RXg4rIRFqL0br
Nagranie słówka: "Boston Tea Party"

„Bostońska herbatka” – W dniu 16 grudnia 1773 r. przebrani za Indian mieszkańcy Bostonu zatopili czekający na rozładunek transport herbaty (nazwano to później nieco kpiarsko „bostońskim piciem herbaty”). Był to akt przeciwstawienia się brytyjskim próbom złamania akcji bojkotowej prowadzonej w koloniach.

Quebec Act
Quebec Act
RQrqgqO0F4IpT
Nagranie słówka: Quebec Act

Ustawa o Quebecu – ustawa uchwalona przez Parlament Brytyjski w 1774, regulująca system administracji w Kanadzie, dawnej Nowej Francji.

Teksty i nagrania

R5TNZLpRikHZq
Nagranie abstraktu

For freedom

After the Seven Years War, Britain was in crisis. In order to improve the budget, the king charged the colonies with taxes. In 1765, the stamp act was introduced. This led to the outbreak of a specific action of „civil disobedience”. The reason for the opposition was the breaking of the principle of freedom and independence of the colonies because until now the colonists decided about taxes on their own. In 1773, there was another conflict between the colony and the metropolis. It has gone down in history as „Boston Tea Party”. The escalation of tempers in the colonies led to the outbreak of a war between the United Kingdom and the colonists from America in 1775. A year later - on 4 July 1776, 13 colonies declared independence. The fight ended only in 1783. Under the Treaty of Paris, the United Kingdom recognized the independence of the colony.