Temat: Tkanki przewodzące

Autor: Zyta Sendecka

Adresat

Uczeń klasy V szkoły podstawowej.

Podstawa programowa

5. Różnorodność i jedność roślin:

1) tkanki roślinne – uczeń dokonuje obserwacji i rozpoznaje (pod mikroskopem, na schemacie, na zdjęciu lub na podstawie opisu) tkanki roślinne oraz wskazuje ich cechy adaptacyjne do pełnienia określonych funkcji (tkanka twórcza, okrywająca, miękiszowa, wzmacniająca, przewodząca);

Cel lekcji

Uczniowie opisują tkankową budowę łodygi roślin dwuliściennych.

Kryteria sukcesu

  • rozpoznasz tkanki na przekroju poprzecznym łodygi;

  • omówisz budowę drewna i łyka oraz przedstawisz pełnione przez nie funkcje.

Kompetencje kluczowe

  • porozumiewanie się w języku ojczystym;

  • porozumiewanie się w językach obcych;

  • kompetencje informatyczne;

  • kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne; 

  • umiejętność uczenia się.

Metody/formy pracy

Praca z tekstem, pogadanka, obserwacja mikroskopowa, metoda warsztatowa, burza mózgów.

Praca indywidualna oraz praca w grupach.

Środki dydaktyczne

  • abstrakt;

  • tablica interaktywna lub tradycyjna;

  • tablety/komputery;

  • plastikowe butelki o pojemności 0,5 l;

  • noże do cięcia tapet;

  • taśma klejąca;

  • kartki;

  • sprzęt i przybory do mikroskopowania;

  • preparaty mikroskopowe: przekrój poprzeczny łodygi rośliny dwuliściennej.

Fazy lekcji

Wstępna

  1. Nauczyciel podaje temat i cel lekcji w języku zrozumiałym dla ucznia oraz wyświetla kryteria sukcesu.

  2. Prowadzący lekcję pyta podopiecznych, jaką funkcję pełni łodyga rośliny. Odpowiedzi uczniów, zapisuje na tablicy.

Realizacyjna

  1. Uczniowie oglądają pod mikroskopem przekrój poprzeczny łodygi rośliny dwuliściennej i rysują schemat ułożenia tkanek. Następnie analizują ilustrację interaktywną „Przekrój poprzeczny przez łodygę” i rozpoznają na obrazie mikroskopowym skórkę, miękisz oraz wiązkę przewodzącą, a w niej – drewno i łyko.

  2. Uczniowie określają położenie drewna i łyka względem środka łodygi. Wskazują tkankę, która odznacza się większymi komórkami.

  3. Nauczyciel prosi podopiecznych, żeby uważnie obejrzeli ilustracje zamieszczone w „Galerii 1”, przedstawiające schematy budowy drewna i łyka oraz ich obrazy mikroskopowe. Uczniowie opisują kształt komórek drewna i łyka w przekroju poprzecznym i podłużnym.

  4. Prowadzący lekcję dzieli klasę na grupy. Uczniowie wykonują z plastikowych butelek modele komórek drewna i łyka położonych jedna nad drugą.

  5. Nauczyciel poleca uczniom, żeby przeczytali informacje dotyczące roli drewna i łyka, zamieszczone w abstrakcie. Uczniowie omawiają związek budowy komórek drewna i łyka z pełnionymi przez nie funkcjami.

  6. Uczniowie samodzielnie wykonują ćwiczenie interaktywne.

Podsumowująca

Prowadzący lekcję zadaje wybranym osobom poniższe pytania:

  • Jaką funkcję pełni drewno?

  • Dlaczego komórki drewna są wydłużone?

  • Dlaczego mają grube ściany komórkowe?

  • Dlaczego nie posiadają ścian poprzecznych?

  • Jaką funkcję pełni łyko?

  • Czym funkcja łyka różni się od roli drewna?

Zadanie domowe

Wykonaj polecenia nr 1.1 w abstrakcie

W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania

Pojęcia

tissue
tissue
R1GelJ7hP9vsb
Nagranie dźwiękowe słówka tissue

tkanka – zespół komórek o podobnym pochodzeniu i budowie, pełniących określone funkcje w organizmie

vascular tissues
vascular tissues
Rlc2ToljPfsrS
Nagranie dźwiękowe słówka vascular tissue

tkanki przewodzące – tkanki roślinne, która transportują wodę z solami mineralnymi z korzeni do liści oraz przewodzą substancje pokarmowe wytworzone w liściach podczas fotosyntezy do wszystkich organów rośliny; składają się z komórek drewna (naczyń) i komórek łyka (rurki sitowe)

Teksty i nagrania

RvwYIV0yIZobB
Nagranie dźwiękowe abstraktu dotyczące tkanki przewodzącej

Vascular tissue

The taller the plant, the harder it is to supply the cells located on top with the necessary amount of water and nutrients.They deal with this using vascular tissues, which form long vascular bundles running along the plant. Typical vascular tissues occur in vascular plants, i.e. ferns and seed plants.

Wood (xylem) it is built of dead, woody and hollow cells arranged one above the other. Their transverse cell walls have disappeared, so they resemble long tubes called vessels. They are leading the water along with minerals from the roots through the stem to the leaves, flowers and fruits.

Phloem absorbs nutrients throughout the plant produced in the leaves during photosynthesis. It is made of elongated, living cells, whose transverse walls have many holes and resemble sieves. For them, the cells combine with each other to form cytoplasmic bands. The individual tubes sieve (sieve tube elements) are arranged over each other to form strings conductive, through which nutrients are transferred from cell to cell.

  • The body of plants is filled with tissues, i.e. assemblies of cells with a similar structure specialized to perform specific functions.

  • Vascular tissue is responsible for transporting water and nutrients to all parts of the plant.