Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Temat: Społeczności plemienne i tradycje rzymskie

Adresat

Uczniowie klasy V szkoły podstawowej

Podstawa programowa

Klasa V szkoły podstawowej (nowa podstawa programowa)

IV. Społeczeństwo i kultura średniowiecznej Europy. Uczeń:

1) przedstawia instytucje systemu lennego, (…) charakteryzuje podziały społeczne w średniowieczu;

2) opisuje warunki życia średniowiecznego miasta i wsi;

3) porównuje kulturę rycerską i kulturę miejską (…).

Ogólny cel kształcenia

Uczniowie poznają, czym charakteryzowało się społeczeństwo wczesnego średniowiecza

Kompetencje kluczowe

  • porozumiewanie się w językach obcych;

  • kompetencje informatyczne;

  • umiejętność uczenia się.

Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:

  • dlaczego doszło do upadku kultury i osiągnięć antyku;

  • jak wytworzyły się warstwy nowego społeczeństwa;

  • czym byłą drabina feudalna.

Metody/techniki kształcenia

  • podające

    • pogadanka.

  • aktywizujące

    • dyskusja.

  • eksponujące

    • film.

  • programowane

    • z użyciem komputera;

    • z użyciem e‑podręcznika.

  • praktyczne

    • ćwiczeń przedmiotowych.

Formy pracy

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne

  • e‑podręcznik;

  • zeszyt i kredki lub pisaki;

  • tablica interaktywna, tablety/komputery.

Przebieg lekcji

Przed lekcją

  1. Uczniowie powinni zapoznać się z filmem „Społeczeństwo średniowieczne” z e‑podręcznika.

Faza wstępna

  1. Nauczyciel podaje uczniom temat, cel lekcji oraz kryteria sukcesu.

  2. Nauczyciel rozpoczyna burzę mózgów i prosi, aby uczniowie wypisali na kartkach 5 rzeczy, które kojarzą im się ze społeczeństwem i życiem w średniowieczu. Następnie tworzy listę skojarzeń, które podali uczniowie.

Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel rozpoczyna lekcję, tłumacząc uczniom, jak wyglądały gospodarka i społeczeństwo wczesnego średniowiecza. Powinien wspomnieć o regresie gospodarczym, wyludnieniu Europy Zachodniej, upadku miast i handlu oraz zapomnieniu przez ówczesnych wielu osiągnięć nauki i techniki starożytności. Równocześnie powinien wymienić mieszanie się kultur rzymskiej i barbarzyńskiej, romanizację ludów germańskich i przejmowanie oraz dopasowywanie do swoich potrzeb wielu dokonań cesarstwa rzymskiego (np. prawa). Uczniowie zapoznają się z zapisami prawa i wykonują Polecenie 1 oraz Polecenie 2. Nauczyciel upewnia się, że zadania zostayo poprawnie wykonane i udziela informacji zwrotnej.

  2. Następnie nauczyciel tłumaczy, w jaki sposób doszło do wykształcenia warstw społecznych, w szczególności możnowładztwa świeckiego i duchownego, oraz zależności panujących między nimi. Wyjaśnia uczniom, w jaki sposób doszło do powstania zależności lennych i dlaczego system ten był korzystny dla obu stron (seniora i wasala). Uczniowie oglądają ilustrację przedstawiającą drabinę feudalną (Polecenie 3), po czym w Ćwiczeniu 1 wskazują na zobowiązania wasala oraz seniora. Nauczyciel wraz z uczniami sprawdza poprawność wykonanych ćwiczeń, a następnie udziela słownej informacji zwrotnej.

  3. Nauczyciel charakteryzuje i tłumaczy rolę każdej z grup społecznych: niewolników – uczniowie wykonują Ćwiczenie 2; chłopów – uczniowie wykonują Ćwiczenie 3; duchowieństwa – uczniowie wykonują Polecenie 4; możnowładców – uczniowie wykonują Ćwiczenie 4. Nauczyciel upewnia się, że zadania zostały poprawnie wykonane, i udziela informacji zwrotnej.

Faza podsumowująca

  1. Nauczyciel, zadając pytania uczniom do tematu lekcji, rekapituluje wraz z nimi najważniejsze jej treści dotyczące wyglądu i kształtowania się nowego społeczeństwa.

  2. Nauczyciel rozdaje uczniom ankiety ewaluacyjne, w których ocenią oni własną pracę na lekcji, aktywność swoją oraz kolegów i koleżanek. Ocenią również jakie treści były dla nich interesujące, co im się podobało a co należałoby zmienić lub poprawić.

Praca domowa

  1. Nauczyciel zadaje zadanie domowe (nie jest obligatoryjną częścią scenariusza): Po upadku Cesarstwa Zachodniorzymskiego zapomniano wiele osiągnięć kultury i nauki. Poszukaj, które z nich odkryto na nowo po stuleciach, najczęściej już po zakończeniu epoki średniowiecza .

W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania

Pojęcia

The mighty, nobility
The mighty, nobility
RELOuMTTCv3ea
Nagranie słówka: The mighty, nobility

Możni, możnowładcy – członkowie zamożnego rodu, elity mający wpływ na rządy kraju. W średniowiecznym społeczeństwie była najwyższą warstwą społeczną.

Romanization
Romanization
RizHy9ONGkHj7
Nagranie słówka: Romanization

Romanizacja – proces upowszechniania się języka i kultury rzymskiej na terenach cesarstwa rzymskiego. Przejmowanie rzymskich wzorców trwało również po upadku cesarstwa zachodniorzymskiego.

Vassal
Vassal
R1SaM3eq51DQL
Nagranie słówka: Vassal

Wasal – w ustroju feudalnym osoba oddająca się pod opiekę seniora, władcy. W zamian za lenno (ziemię) zobowiązywał się do służby zbrojnej w jego imieniu.

Suzerain
Suzerain
RtKXYwRAiTWeC
Nagranie słówka: Suzerain

Suzeren – w ustroju feudalnym osoba będąca najwyższym seniorem. Był nim najczęściej władca, który nie był niczyim wasalem.

Commendation ceremony
Commendation ceremony
RZ1kZRemzJE5o
Nagranie słówka: Commendation ceremony

Komendacja – występujący w średniowieczu akt oddania wasala, przyrzeczenia stosunków poddańczych swojemu seniorowi.

Pagans
Pagans
R1X7emYKMWfTy
Nagranie słówka: Pagans

Poganie – określenie stosowane przez chrześcijan wobec wyznawców innych religii i wierzeń. Określnie to od zawsze miało charakter obelgi i oznaczało osobę gorszą, mniej znaczącą.

Monastery
Monastery
RPji0SsdBG8kC
Nagranie słówka: Monastery

Klasztor – budynek zamieszkiwany przez zgromadzenie zakonników lub zakonnic.

Celibacy
Celibacy
Rc0QmCoSC4L2b
Nagranie słówka: Celibacy

Celibat – dobrowolne zrezygnowanie z zawierania związku małżeńskiego. Obowiązuje kapłanów i mnichów Kościoła rzymskokatolickiego.

Diocese
Diocese
R1bCaoX6zfCvq
Nagranie słówka: Diocese

Diecezja – inaczej biskupstwo, jednostka administracyjna podległa biskupowi.

Weregild
Weregild
R906spVuEabxz
Nagranie słówka: Weregild

Główszczyzna – w średniowiecznym prawie jedna z kar polegająca na wypłacie odszkodowania rodzicie zabitej ofiary lub jej panu feudalnemu.

Landgrave
Landgrave
R9zemZv4beFGG
Nagranie słówka: Landgrave

Landgraf – jeden z tytułów władcy feudalnego obowiązujący w Rzeszy Niemieckiej. Landgrafowie podlegali bezpośrednio władzy cesarza i zarządzali ziemią nadaną przez niego.

Senior
Senior
R1dI1PwL7i2kC
Nagranie słówka: Senior

Senior – w ustroju feudalnym osoba sprawująca władzę nad wasalami. Nazywany był tak również najstarszy z rodu.

Feudal pyramid
Feudal pyramid
RyuO6QN4BVKbo
Nagranie słówka: Feudal pyramid

Drabina feudalna – określenie średniowiecznej hierarchii feudalnej. Na jej szczycie stał najwyższy senior – suzeren mający swoich wasali. Jeśli oni również posiadali wasali stawali się seniorami. Najniżej w hierarchii znajdowali się chłopi.

Teksty i nagrania

RRtbQn6T2yPHn
Nagranie dźwiękowe abstraktu.

Tribal societies and Roman traditions

The collapse of the Roman Empire and the rise of numerous barbarian states contributed to the change in the situation of the people living in those areas. Migrations and wars, disasters, epidemics, destruction of many cities and villages led to a long‑term depopulation of many lands. This resulted in the collapse of the economy of these areas. The provisions of the law inherited from the Romans mixed and blurred with the barbarians laws. Ancient knowledge, as well as developments in trade and economy started to fade. The Barbarian Europe in many respects regressed for hundreds of years.

The dominant role in the societies of the Germanic tribes was played by a group of warriors focused around their leader. A new aristocracy developed as a result of numerous mixed marriages with the local Roman elite. With time, the increase of its importance led to a decline in the importance of the role of warriors, who became dependent on the upper class. In exchange for the care and protection of their future and their families, they pledged to serve their protectors. Thus, the feudal system was born. The very basis of it was the loyalty of the vassal (subordinate) to their seniors. The knights paid tribute to their mighty (Castellans), who swore allegiance to the counts and princes (landgraves), while they obeyed the supreme senior – the suzerain, most often the king. At the very bottom of this feudal pyramid were the peasants who had to work for everyone.

A separate group in the society of the early Middle Ages was the clergy. It was not a homogeneous group, as it was divided into monks, living and deepening their knowledge and spirituality in monasteries, and priests, who were closer to the common believers. Just like the rest of society, they had families and tried to provide security for their loved ones. This image of the Church changed only in the 11th century. At that time, the first attempts to reform the priesthood were made, that required from its members, among others, celibacy. The senior clergy – bishops, archbishops, as well as abbots (superiors of monasteries) – became the elite occupying the highest places in the hierarchy of the society. Often, as the most educated people, they were the officials of the rulers they served.