Lesson plan (Polish)
Temat: Czy dojrzały znaczy dorosły?
Adresat
Uczniowie klasy IV szkoły podstawowej
Podstawa programowa
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Wiedza.
4. Poznanie układów budujących organizm człowieka (kostny, oddechowy, pokarmowy, krwionośny, rozrodczy, nerwowy).
II. Umiejętności i stosowanie wiedzy w praktyce.
3. Analizowanie, dokonywanie opisu, porównywanie, klasyfikowanie, korzystanie z różnych źródeł informacji (np. własnych obserwacji, badań, doświadczeń, tekstów, map, tabel, fotografii, filmów, technologii informacyjno-komunikacyjnych).
4. Wykorzystanie zdobytej wiedzy o budowie, higienie własnego organizmu w codziennym życiu.
III. Kształtowanie postaw – wychowanie.
4. Doskonalenie umiejętności dbałości o własne ciało, jak i najbliższe otoczenie.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
IV. Ja i moje ciało. Uczeń:
3. opisuje zmiany zachodzące w organizmach podczas dojrzewania płciowego;
Ogólny cel kształcenia
Uczniowie uzasadniają, że dojrzałość płciowa nie oznacza dorosłości.
Kompetencje kluczowe
porozumiewanie się w językach obcych;
kompetencje informatyczne;
umiejętność uczenia się.
Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:
rozstrzygać, czy człowiek dojrzały płciowo jest człowiekiem dorosłym;
wyjaśniać, czym różni się dojrzałość płciowa od dojrzałości psychicznej i społecznej.
Metody/techniki kształcenia
aktywizujące
dyskusja.
podające
pogadanka.
programowane
z użyciem komputera;
z użyciem e‑podręcznika.
praktyczne
ćwiczeń przedmiotowych.
Formy pracy
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne
e‑podręcznik;
zeszyt i kredki lub pisaki;
tablica interaktywna, tablety/komputery.
Przebieg lekcji
Przed lekcją
Nauczyciel proponuje ochotnikom, żeby przez siedem dni opiekowali się surowym jajkiem: mniej więcej co godzinę powinni poświęcać mu 10–15 min, wszędzie je ze sobą zabierać, stworzyć mu odpowiednie posłanie w domu, myć je co najmniej dwa razy dziennie itd. Uczniowie mają prowadzić odpowiednią dokumentację: w terminarzu, rozpisanym od godziny 6.00 do 24.00, powinni zaznaczać czas poświęcony jajku.
Faza wstępna
Nauczyciel podaje temat, cele lekcji i kryteria sukcesu sformułowane w języku zrozumiałym dla ucznia.
Faza realizacyjna
Nauczyciel, nawiązując do poprzednich lekcji, poleca uczniom, żeby zdefiniowali pojęcie dojrzałości płciowej..
Uczniowie, którzy podjęli się opieki nad jajkiem, przedstawiają swoje spostrzeżenia i wnioski, oceniają stopień trudności zadania, omawiają swoje problemy, wyjaśniają, czy ktoś im pomagał w sprawowaniu opieki i prezentują swoje jajko, jeśli „przeżyło” (nie zbiło się)..
Nauczyciel prosi podopiecznych, żeby zapoznali się z treścią abstraktu i wyjaśnili, czym różni się dojrzałość płciowa od dojrzałości psychicznej i społecznej..
Uczniowie oglądają ilustrację interaktywną. Prowadzący lekcję zapisuje na tablicy następujące pytania:
Czy obie osoby przedstawione na ilustracji mogą zostać rodzicami?
Czy obie osoby przedstawione na ilustracji są zdolne podejmować samodzielne i odpowiedzialne decyzje?
Czy obie osoby przedstawione na ilustracji są w stanie zapewnić rodzinie utrzymanie?
Uczniowie odpowiadają na pytania i uzasadniają swoje odpowiedzi.
Uczniowie samodzielnie wykonują ćwiczenie interaktywne nr 1.
Faza podsumowująca
Uczniowie samodzielnie wykonują ćwiczenie interaktywne nr 2..
Nauczyciel prosi uczniów, żeby dokończyli zdanie: „Na dzisiejszej lekcji nauczyłem się...”..
Praca domowa
Odsłuchaj w domu nagrania abstraktu. Zwróć uwagę na wymowę, akcent i intonację. Naucz się prawidłowo wymawiać poznane na lekcji słówka.
W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania
Pojęcia
dojrzałość płciowa – gotowość do rozmnażania.
dojrzałość psychiczna – zdolność do podejmowania samodzielnych i odpowiedzialnych decyzji
dojrzałość społeczna – zapewnienie sobie odpowiednich warunków do życia oraz gotowość do założenia rodziny i dbania o nią.
Teksty i nagrania
Does mature mean adult?
As a result of adolescence, adolescents reach sexual maturity, meaning that they are ready to reproduce. However, before starting a family it is essential to also reach psychological and social maturity. Psychological maturity means the capacity to make independent and responsible decisions, and behaving in such a way, so as not to harm others. A person who is socially mature is able to secure appropriate living conditions, is ready to start a family and take care of them. Only a person who is physically, psychologically and socially mature can be called an adult.
Adolescence is a time where a person's body reaches sexual maturity.
An adult is characterised by sexual, psychological and social maturity.
Only a person who is physically, psychologically and socially mature may be called an adult.