Lesson plan (Polish)
Temat: Jak działa termometr?
Adresat
Uczniowie klasy IV szkoły podstawowej
Podstawa programowa
Klasa IV
III. Pogoda, składniki pogody, obserwacje pogody. Uczeń:
wymienia składniki pogody i podaje nazwy przyrządów służących do ich pomiaru (temperatura powietrza, zachmurzenie, opady i osady atmosferyczne, ciśnienie atmosferyczne, kierunek wiatru);
odczytuje wartości pomiaru składników pogody, stosując właściwe jednostki;
prowadzi obserwacje składników pogody, zapisuje i analizuje ich wyniki oraz dostrzega zależności.
Ogólny cel kształcenia
Uczniowie wyjaśniają, jak właściwie odczytywać temperaturę powietrza.
Kompetencje kluczowe
porozumiewanie się w językach obcych;
kompetencje informatyczne;
umiejętność uczenia się.
Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:
wyjaśniać, jak działa termometr cieczowy;
właściwie odczytywać temperaturę;
opisywać skalę Celsjusza.
Metody/techniki kształcenia
aktywizujące
dyskusja.
podające
pogadanka.
eksponujące
film.
programowane
z użyciem komputera;
z użyciem e‑podręcznika.
praktyczne
ćwiczeń przedmiotowych.
Formy pracy
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne
e‑podręcznik;
zeszyt i kredki lub pisaki;
tablica interaktywna, tablety/komputery;
przedmioty i substancje potrzebne do przeprowadzenia „Doświadczenia 1”: mała szklana butelka (np. po soku owocowym), ciemny barwnik spożywczy, plastelina, plastikowa słomka do napojów, dwie miski, zimna i gorąca woda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją
Uczniowie zapoznają się z treścią abstraktu. Przygotowują się do pracy na lekcji w taki sposób, żeby móc przeczytany materiał streścić własnymi słowami i samodzielnie rozwiązać zadania.
Faza wstępna
Nauczyciel, nawiązując do poprzednich lekcji, pyta uczniów, jak zmienia się objętość cieczy pod wpływem temperatury.
Prowadzący lekcję określa cel zajęć i wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna
Nauczyciel poleca uczniom, żeby przeczytali fragment pt. „Jak mierzymy temperaturę?” oraz zapoznali się z budową termometru cieczowego.
Nauczyciel prosi uczniów, żeby wymienili substancje wykorzystywane w termometrach cieczowych, a następnie wyjaśnia, dlaczego właśnie owe substancje są przydatne do konstruowania tego typu termometrów.
Uczniowie wykonują Doświadczenie 1, zapisują w zeszytach spostrzeżenia i wnioski.
Prowadzący lekcję zapowiada film. Poleca podopiecznym, żeby w formularzu zamieszczonym w abstrakcie zapisali pytanie badawcze i hipotezę. Następnie wyświetla film, a uczniowie odnotowują swoje obserwacje i wnioski. Nauczyciel wskazuje osobę, która dzieli się swoimi spostrzeżeniami i wyjaśnia zasadność zanotowanych przez siebie wniosków.
Nauczyciel prosi uczniów, żeby podali znane im przykłady wykorzystania termometrów. Wszystkie pomysły zapisuje na tablicy. Następnie wyświetla zdjęcia z „Galerii 1” i pyta uczniów o możliwości wykorzystania przedstawionych na fotografiach termometrów..
Faza podsumowująca
Nauczyciel prosi, aby uczniowie samodzielnie wykonali wskazane ćwiczenie interaktywne.
Praca domowa
Odsłuchaj w domu nagrania abstraktu. Zwróć uwagę na wymowę, akcent i intonację. Naucz się prawidłowo wymawiać poznane na lekcji słówka.
W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania
Pojęcia
skala Celsjusza – skala pomiaru temperatury, w której 0°C odpowiada temperaturze zamarzania wody/topnienia lodu, a 100°C – temperaturze wrzenia wody; odstęp pomiędzy tymi punktami jest podzielony na 100 równych części
temperatura dodatnia – temperatura powyżej punktu zamarzania wody, czyli powyżej 0°C
temperatura ujemna – temperatura poniżej punktu zamarzania wody, czyli poniżej 0°C
termometr – przyrząd służący do precyzyjnego pomiaru temperatury
Teksty i nagrania
How does the thermometer work?
For „warm” we consider objects that are warmer than our skin, and for „cold” – cooler than it. Comparing the temperature of different objects to the warmth of our body is not very accurate. Therefore, to precisely determine the temperature, we use special devices – thermometers.
Thermometers should be constructed so that everyone will measure the temperature on the same scale – as in the case of mass, in different countries, we measure in kilograms. The most commonly used method of temperature measurement is to determine it according to Celsius, named after its creator, Anders Celsius. As zero degrees Celsius – which is written abbreviated as 0°C – the freezing point of the water was assumed. The boiling point of water is one hundred degrees Celsius (100°C). Between these points on the scale, after dividing it into 100 equal parts, the size of one degree Celsius is determined. Values lower than the water freezing temperature are called negative and have a minus before the number, e.g. -10°C. Higher values are called positive, we usually write them without any characters, but you can use the plus entry, eg +30°C.
Different thermometers are used to measure the temperature of different substances. The air temperature is measured by a window thermometer. It is important to attach it in the shade. Exposing the thermometer to the full sun will cause it to heat up from its rays and the reading will not be accurate. Thermometers are also used in the kitchen – you can measure the temperature of the food being prepared, eg roasts in the oven. The temperature of the human body is measured with a medical thermometer, which shows a narrow temperature range. Researchers also use special thermometers to measure very high temperatures, e.g. +1200°C or low temperatures, e.g. -100°C.
A thermometer is used for precise temperature measurement.
The operation of liquid thermometers is based on the thermal expansion of objects.
The Celsius scale was created by dividing into 100 equal parts, called degrees, the interval between freezing and boiling water.